Side 4 af 6

Re: Motor renovering

: fre 1. maj 2009 17:56
af nielsfup
Koblinks skål og knast ( Gammel type med løst kickhjul)
Først en tryk skive i stål. Så selve leje bøsningen derefter det lille tandhjul til kickstarteren og endeligt koblings skålen

HUSK så "kobber" skiver og derefter nok en trykskive i stål. ( de tp trykskiver er ens 17.2-30-2) Nu er det på med knasten og spænd til ca. 45 Nm med moment nøgle. Og hjemmelavet værktøj til modhold. (så har i også set hvorfor jeg ikke er blevet svejser).

Det aksiale spillerum mellem knasten og skålen er nu ca 1/10 mm. Det tror jeg er OK

Men møtrikken der spænder knast og det hele sammen kommer lidt op over enden at gear akslen.

Jeg ved ikke lige nu hvor for og om det går noget .
Men jeg vil dreje ca 1mm af knasten på undersiden for at få den lidt længer ned. Og måske lidt af selve møtrikken da det er en uoriginal og er ikke sikker på den har der rigtige højde.

Re: Motor renovering

: fre 1. maj 2009 19:37
af nielsfup
Hej Jesper
Ja det er en stor hjælp.
Den Thansen har er omkring 10mm.
Men nu har Jeg en på 7mm :D Altså møtrik :mrgreen:
Jeg har også drejet ca 0.8mm ud af knasten på bagsiden ( den er ikke original )
Nu virker det helt OK

Mange tak

Re: Motor renovering

: fre 1. maj 2009 19:53
af nielsfup
Koblings plader og originale fjeder er nu monteret og de små bolte er spændt til 4Nm

HUSK at montere pinden i midter indet det samles.

Re: Motor renovering

: fre 1. maj 2009 20:36
af nielsfup
Nu kam det lille primære tandhjul på.

Jeg måtte pille koblingen af igen da men ikke kan montere pakdåsen ved krumtappen med koblingen på plads. ØV :oops:

Ny pakdåse i det lille alu hus og en frisk pakning til koblings huset.

Møtrikken til det lille primære hjul er spændt til 45 Nm. Alle M6 er spændt til 7-8 Nm

Re: Motor renovering

: fre 1. maj 2009 20:39
af nielsfup
Kluden er for at det lelle hjul ikke bare drejer runt når det skal spændes.
Det er et originalt Yamaha trix.

Re: Motor renovering

: fre 1. maj 2009 20:52
af strynboen
:? :?

Re: Motor renovering

: fre 1. maj 2009 21:27
af nielsfup
Ja det ved jeg. men hvad fan :lol:

Nu til kick drevet.
Bremse fjederen skal passe i udskæringen i huset

Re: Motor renovering

: fre 1. maj 2009 22:07
af Kai
Hør Hov.. hvad er nu det for et lille skydevåben du går og tegner tegninger af på arbejdsbordet :lol: :lol: :lol:

Re: Motor renovering

: fre 1. maj 2009 22:16
af nielsfup
Øhh
Ja det var ikks så godt.
Tror det skulle ligne en Uzzi som min søn har tegnet.

Re: Motor renovering

: fre 1. maj 2009 22:38
af Lasse1969
Hej Nielsfup
Det ser fint ud det du har lavet :D :D , men det ser ud til, du har glemt at montere en låseskive i din kobling, så du kan risikere den går løs :( , den har varenr: 10041300 ved T-Hansen.

Re: Motor renovering

: fre 1. maj 2009 22:46
af Yamaha FS1 50SS
Lasse1969 skrev:Hej Nielsfup
Det ser fint ud det du har lavet :D :D , men det ser ud til, du har glemt at montere en låseskive i din kobling, så du kan risikere den går løs :( , den har varenr: 10041300 ved T-Hansen.
Hmmmm sådan en har nu aldrig siddet i nogen af mine og det gør det heller ikke nu :roll:

Re: Motor renovering

: fre 1. maj 2009 22:56
af Lasse1969
Hej Johnny S
jeg kørte også uden denne skive engang, men efter jeg har oplevet ,at min kobling gik løs med skade til følge :( :? , har jeg altid brugt sådan en skive, det er en god sikkerhed til kun 19 kr.
Johnny S. skrev:
Lasse1969 skrev:Hej Nielsfup
Det ser fint ud det du har lavet :D :D , men det ser ud til, du har glemt at montere en låseskive i din kobling, så du kan risikere den går løs :( , den har varenr: 10041300 ved T-Hansen.
Hmmmm sådan en har nu aldrig siddet i nogen af mine og det gør det heller ikke nu :roll:

Re: Motor renovering

: fre 1. maj 2009 23:08
af FS1originalen
Er ikke sikker, men mener at låseblikket kun var originalmonteret på gammel type kobling (den med brystboltene ved koblingsfjedrene).

Erik

Re: Motor renovering

: fre 1. maj 2009 23:11
af Lasse1969
Hej
Denne skive kan sidde på begge typer koblinger :D :wink:

Re: Motor renovering

: fre 1. maj 2009 23:31
af Lasse1969
Hej
jeg har kigget i en parts list på den gamle kobling, der hedder skiven en tab washer ( låseskive ), til den nye kobling, står der kun washer, så Fs1originalen har ret i det han skriver, men der sidder en i min 79 og det fungerer fint, så jeg ved ikke.

Re: Motor renovering

: lør 2. maj 2009 01:13
af nielsfup
Hej
Jeg har givet den med loctite. Så håber jeg bare :D det holder.

Re: Motor renovering

: lør 2. maj 2009 12:28
af nielsfup
Så er de sidste ting monteret.

Tænding svinghjul, cylinder pinbolte, udluftnings slange, indsugningsplade mm.

Nå håber jeg bare den kan køre og er tæt :?

Re: Motor renovering

: lør 2. maj 2009 17:48
af Yamaha FS1 50SS
Hej Niels

Med den omhu den er renoveret med så køre den bedre end da den kom fra fabrikken :mrgreen:

Flot arbejde 8) :P

Re: Motor renovering

: lør 2. maj 2009 17:53
af strynboen
ja pænt og grundigt arbejde,,det burde belønnes med lang levetid,, :wink:

Re: Motor renovering

: lør 2. maj 2009 19:56
af dexta
Jeg forstår ikke helt det med at justere gearskiftet ved at løsne den bolt hvor der sidder en fjeder på ?
En der kan hjælpe ?