Side 4 af 7

Re: Passola tænding / generator på FS1

: man 30. aug 2010 22:27
af Lehmann
Jeg havde kig på sådan en her: http://www.speedline.dk/da/scooter/stat ... a-02000-0/

Har en liggende, og den måler 81mm. udvendigt på spolerne, og har pick-up spolen bag svinghjulet og med fire magneter på svinghjulet.
Desværre er hulafstanden i lys og fødespole 50mm. mod Passolaens 55mm. Maskinen er født med 35 watt forlys, så her var muligheden for det bedre lys.

Re: Passola tænding / generator på FS1

: man 30. aug 2010 22:37
af Morten - Webmaster
Lehmann skrev:Jeg havde kig på sådan en her: http://www.speedline.dk/da/scooter/stat ... a-02000-0/

Har en liggende, og den måler 81mm. udvendigt på spolerne, og har pick-up spolen bag svinghjulet og med fire magneter på svinghjulet.
Desværre er hulafstanden i lys og fødespole 50mm. mod Passolaens 55mm. Maskinen er født med 35 watt forlys, så her var muligheden for det bedre lys.
Den er da fin :(y) ! den kan vel bare bruges komplet ? så er hulafstand på spoler jo ikke af betydning ? eller har jeg misforstået dig ?

Den tænder jo så også 2x pr omgang, hvad gør man så hvis man vil have en avancerende CDI ? kender du til nogen der er beregnet til de 2x gnister pr omdrejning ?

Re: Passola tænding / generator på FS1

: man 30. aug 2010 22:55
af Morten - Webmaster
Guess who skrev:Det bliver mere og mere spændende at følge dette projekt. Imorgen ankommer den anden tænding til dig :bravo :bravo

Mvh
Benny
Jeg takker..... :hihi

Re: Passola tænding / generator på FS1

: man 30. aug 2010 22:57
af Lehmann
Morten - Webmaster skrev:
Den er da fin :(y) ! den kan vel bare bruges komplet ? så er hulafstand på spoler jo ikke af betydning ? eller har jeg misforstået dig ?

Den tænder jo så også 2x pr omgang, hvad gør man så hvis man vil have en avancerende CDI ? kender du til nogen der er beregnet til de 2x gnister pr omdrejning ?
PGO ankerpladen kan blive et problem, da den ikke er plan på bagsiden, som på Passola. Så tror den vil stikke for meget ud i svinghjulet, hvis du forstår. Kan godt anes på billedet, hvordan anlægsfladen ved blokken er forskudt for det øvrige. Tænkte også om du måske kunne flytte spolerne over på din FS1 ankerplade? Det kan måske være løsningen med det efterfølgende:

Har du ellers tænkt på en Suzuki Samurai/FZ50 tænding? Det meste simple tændingsanlæg der findes. En fødespole, og en udvendig tændspole med indbygget CDI. Sådan ser fødespolen ud: http://www.thansen.dk/product.asp?c=421 ... 2040263880
Tager lige et mål på hulafstanden i morgen. :)

Med den og tilhørende tændspole, behøver du ingen pick-up spole, da elektronikken i tændspolen bruger afrivningen syd-nord/nord-syd (eller omvendt) til triggersignal.

Desuden samme princip som en Italkit innerrotor er bygget op. Og Malossi innerrotor til dels. Til Malossien er der dog en løs tændspole og et modul med CDI indbygget. Går ud for det samme, dog er den med avancering, således at tændingen forskydes gradvis som omdrejningerne stiger.

En ordentlig mundfuld. Men håber det gir mening. :) Ellers spørg løs.

Det gir lidt muligheder, som man kommer i tanke om dem løbende. :D

Re: Passola tænding / generator på FS1

: man 30. aug 2010 23:05
af Morten - Webmaster
det er super spændende at rode med, nu virker første forsøg, men jeg er meget opsat på at få avancering af tændingen.

Jeg så godt at ankerpladen fra comet'en ville være noget høj, men det kan nu sagtens løses. Jeg har tænkt på om man ikke kunne lave noget med en ekstra sensor som eliminerede den 2. gnist.. på den måde kunne både passola og comet tændingen bruges med en alm avancerende CDI som f.eks den til JOG som kan købes hos skåde til 398.- Måske er det en tosset vej at gå, men så ville en evt. sensorfejl ikke betyde total motorstop, men blot at den ville avancere for tidligt. Den 2. sensor kunne være optisk for at undgå at den fylder for meget.

Re: Passola tænding / generator på FS1

: man 30. aug 2010 23:14
af Lehmann
Suzuki's anlæg og innerrotoren laver også gnist to gange på én omgang til trods for at Malossien avancerer.

Så ja, elektronikken er noget anderledes på f.eks. Jog med kun én gnist pr. omgang. Men hvad der så sker med en Jog CDI méd avancering på Passola anlægget, er et godt spørgsmål. Kurven for tændingstidspunktet må ikke være optimal pga. det dobbelte antal gnister.

Hvordan man så smartest eliminerer den ene (nederste) gnist, er et godt spørgsmål ;)

Re: Passola tænding / generator på FS1

: man 30. aug 2010 23:26
af Morten - Webmaster
Lehmann skrev:Hvordan man så smartest eliminerer den ene (nederste) gnist, er et godt spørgsmål ;)
Jeg er i tænkeboks.....

Re: Passola tænding / generator på FS1

: tirs 31. aug 2010 18:58
af Morten - Webmaster
Idag kørte jeg så svinet hjem fra sommerhuset.. 12 km og den gik bare super !! Den ligger mellem 70 og 80 Km/t med 14 / 43 tands og jeg tror godt den kan trække et 15 tands også. Den trækker 4. op ad bakker, men falder så til ca 70 km/t.

Hjemkommet til mit værksted MÅTTE jeg bare ud og arbejde lidt med den JOG tænding.

Vi er MEGET tæt på at den passer nu uden at modificere på blokken. Jeg har måttet "hugge en hæl og klippe en tå" på Pickup sensoren, men det lever jeg fint med. det er jo bare lidt "overskud" der er savet / slebet af.

Det kommer så til at betyde at svinghjulet til at starte med skal monteres uden not indtil jeg har fundet det perfekte udgangspunkt. Derefter kan jeg dreje svinghjulet på konussen og lave nye huller til nitterne så noten passer på krumtappen (bare for nemheds skyld)

Re: Passola tænding / generator på FS1

: tirs 31. aug 2010 19:32
af strynboen
det må jeg prøve på hondaen..hvis man drejer ankerpladen som du har gjort..kan det måske lade sig gøre... :bravo

Re: Passola tænding / generator på FS1

: tirs 31. aug 2010 19:48
af nielsfup
Det er godt gået Morten
Glæder mig til at høre hvordan den køre

Re: Passola tænding / generator på FS1

: tirs 31. aug 2010 19:54
af Morten - Webmaster
nu monterer jeg den en af dagene og tester med den alm. CDI inden jeg bestiller den anden. gad vide om jeg kan vente eller om det allerede sker imorgen :hihi

Re: Passola tænding / generator på FS1

: tirs 31. aug 2010 20:15
af Henrik N
:dust du er sku dygtig morten jeg følger med på side linien :dust

Re: Passola tænding / generator på FS1

: ons 1. sep 2010 18:41
af Morten - Webmaster
Nu er vi MEGET tæt på at skulle teste.

Jeg har fjernet nitterne på både et JOG & et defekt passola svinghjul (et alm 4 gears kan også bruges, men så brug et af dem fra tantehansen :wink: )

Jeg var så heldig at kunne skrue svinghjulet midlertidigt fast på konussen ved at sætte undersænkede skruer i indefra og ud så hovederne lå i de hakker der giver plads til skruerne for blæserhjulet (kan ses på 3. billede). Tror dog ikke man skal friste skæbnen og gasse den uhæmmet op... jeg må forbi en smed imorgen og få nogle rigtige nitter presset i.
:hihi

Jeg har måttet slibe og fræse lidt mere materiale væk på ankerpladen, men nu smutter den og lige så fint på plads som havde den altid siddet der :rocks


Nu skal jeg lige have noget mad, og så vil jeg gå ud og prøvemontere på maskinen, sætte tændingspistolen på & kontrolere om jeg har ramt nogenlunde de 1,8 mm fortænding.

mere følger senere.....

Re: Passola tænding / generator på FS1

: ons 1. sep 2010 19:54
af Morten - Webmaster
Lad propperne springe :hihi


Den startede sgu næsten i første hug.... ah, ok måske 5. men den har længe været svær at starte (tror det er cylinder opsætning, den soder lidt ned af siden på stemplet)

Nå, den startede og gik i tomgang 10 sekunder og jeg gassede den lidt op (måske til 4-5000 omdrejninger) Den var ret kvik på gassen :bravo Svinghjulet er så også en anelse mindre / lettere :whew

Jeg tjekkede med tændingspistolen og kunne konstatere at den tændte 3,3 mm før top. Nu skal jeg så bare til at regne grader / mm ud så jeg kan mærke det korrekt op og få det nittet ved en smed imorgen.

Jeg har ikke tilsluttet lys / lade-anlæg da jeg lige skal være sikker på benforbindelserne på spændingsregulatoren, samt have skiftet batteri, pærer, horn & blinkrelæ. forresten passer pæren fra de første jog modeller direkte i vores fatning :bravo

Nu har jeg så 12 volt til rådighed og kan montere lidt 12 volts gejl på dyret :tuba

Re: Passola tænding / generator på FS1

: ons 1. sep 2010 20:55
af Dewil
Jeg ved hvad du tænker på :hihi Sådan en her ikk? http://www.freakshop.dk/product/vandkoger-12v-115/

:P :P :P

Re: Passola tænding / generator på FS1

: ons 1. sep 2010 21:57
af Lehmann
Så er du en glad mand. :P

Godt gået!

Re: Passola tænding / generator på FS1

: ons 1. sep 2010 22:03
af Morten - Webmaster
Lehmann skrev:Så er du en glad mand. :P

Godt gået!
Tak skal du have.. ja, det er helt rart. Nu må vi se hvordan den kommer til at køre.

Jeg har læst både godt og skidt om de CDI'er som Skåde sælger, men kilderne virker ikke så troværdige... (læs: uerfarne fuskere)

Jeg har skrevet til skåde for at høre lidt om de CDI'er, men han svarer ikke på mail'en... hmm....

Jeg har disse 2 i tankerne:

Denne til JOG tænding: http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=2 ... 0&mId=1952

eller denne som er opgivet til at avancere 17 grader: http://www.scooter-shoppen.dk/composite ... &item=7972

Denne til Passola / PGO comet tænding (pga 2 gnister pr omgang) : http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=2 ... 0&mId=1952

Re: Passola tænding / generator på FS1

: ons 1. sep 2010 23:17
af Morten - Webmaster
Her er måske et mere proffesionelt bud !

http://www.ignitech.cz/english/dccdip/dccdip.htm

Re: Passola tænding / generator på FS1

: tors 2. sep 2010 23:06
af Morten - Webmaster
Så har jeg været ude og køre med JOG tænding..... :rocks

Den kører rigtig rigtig fint, og jeg kan tydeligt mærke at svinghjulet er lidt lettere.. den er ret kvik på gassen.

Den kører nu med 1,8 mm fortænding igen, og jeg leder og læser som en gal inden jeg beslutter mig for hvilken CDI jeg skal købe.

Jeg har bygget den helt om til 12 volt (er jo ret nemt) og jeg skal hilse og sige at der er forskel. Nu er der virkelig blus i lamperne og der er kommet mega meget bedre lys på :bravo

Selv om Passolatændingen var til 6v 25 watt forlygtepære, så var der ikke nær så meget lys som nu med 12 volt 25 wattt pære. Jeg har sat et Hella blinkrelæ og 2x 21 watt i blinklysene, det virker bare så meget bedre end før.

Selve ombygningen vil jeg sige er relativ nem (for dem der har det rigtige værktøj og lidt erfaring med el & metal arbejde)

Ombygningen er lavet 100% uden at ændre nogen af de originale dele. dvs den kan til enhver tid bringes tilbage til original stand. Man kan kun se ombygningen når man piller sideskjoldet eller magnet dækslet af.

Min telefon døde for strøm, så jeg fik kun lige en lydprøve i kassen :hihi

Hvis andre finder på at forsøge sig, så sig endelig til og jeg skal prøve og lave lidt dokumentation med mål & flere billeder.

Re: Passola tænding / generator på FS1

: tors 2. sep 2010 23:18
af Dewil
Sejt gået :dust Det har kostet lidt tid, sved og en enkelt tåre?