Starthjælp til 1991-replicaen - hvad er der galt?

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Starthjælp til 1991-replicaen - hvad er der galt?

Indlæg af Allan M »

Så tæt på mål, som den var, lod jeg middelalder være middelalder og gjorde mekanikken færdig her til formiddag.
Men den starter ikke :x

Der er kompression. Der er gnist, men hvordan ved jeg, om gnisten er "god nok" ?
Tændrøret (Bosch platin glødetal otte ) virker til gengæld tørt, selv efter en løbetur med choker og fuld gas. ??
Der kommer benzin ind i membranen, lillefingeren bliver benzinvåd, da jeg stak den ind gennem det lidt for store hul i indsugningspladen :wink:
Kan membranen være FOR stram, så benzinen ikke kommer igennem? Den tudede fint, membranhus og -stop er originalt, selve pladen er carbon.

Jeg har prøvet at hælde en sjat ned i tændrørshullet. Ingen gevinst, men jeg kunne se en smule sod omkring elektroden bagefter, så én eller anden minimal forbrænding har der vel været.

Hvor skal jeg starte?


...og her er som den ser ud netop nu. Tank og sideskjolde er kun midlertidige.
Vedhæftede filer
DSC00496.JPG
DSC00496.JPG (250.35 KiB) Vist 7639 gange
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Starthjælp til 1991-replicaen - hvad er der galt?

Indlæg af strynboen »

når du har snapset den i tændrørshullet,,har den da brændstof,,prøv med nogle andre tændrør :!: :idea:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Starthjælp til 1991-replicaen - hvad er der galt?

Indlæg af Allan M »

Jeg vil prøve med et almindeligt NGK b6hs. Det er da et forsøg værd!

Men burde tændrøret ikke være sjasket ind i benzin ved mine tidligere forsøg?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Starthjælp til 1991-replicaen - hvad er der galt?

Indlæg af strynboen »

måske er den for tør i motoren,,prøv at give den et par tryk med smørekanden i tændrørshullet,,så suger den bedre,,og ryger bedre når den engang starter :wink:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Starthjælp til 1991-replicaen - hvad er der galt?

Indlæg af FS1originalen »

Har du skruet membranhuset fast på indsugningspladen med unbrakoskruer :?: :?: :?:

De er nemlig som regel præcis så høje i hovedet at de rammer motorblokken inde i krumtaphuset. Så kan indsugningspladen ikke spændes helt tæt til motorblokken :!: :!:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Starthjælp til 1991-replicaen - hvad er der galt?

Indlæg af Allan M »

Strynboen: Altså smøreolie ned ovenpå stemplet?? Hvad med en sjat 2takts olie, ville det være lige så godt?

FS1originalen: Nej, det sidder med almindelige flade skruer. Jeg var godt opmærksom på det med unbraco-skruerne.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Starthjælp til 1991-replicaen - hvad er der galt?

Indlæg af FS1originalen »

Ok...

"Kvaliteten" af gnisten kan du checke ved at tage et gammelt tændrør og rette elektroden helt ud.

Når du træder på kicksterteren skal den nemt kunne slå gnist i dette tændrør (hvergang).

Hvis ikke er der sansynligvis problemer med kondensator eller spole.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Starthjælp til 1991-replicaen - hvad er der galt?

Indlæg af strynboen »

hej,,,ja det er fint,,det er bare for at tætne mellem cylender og stempel,,så suget bliver kraftigere,,det er nøvændigt på honda -cd-50,når den har haft toppen af,,så er der ikke meget sug i .det er selfølig bare første gang den skal startes,,efter rep,,
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Starthjælp til 1991-replicaen - hvad er der galt?

Indlæg af Kim B S »

Hej Allan M.
Jeg skal da lige love for, at der er sket forbedring i udseendet, af din Yamaha siden vi så de første billeder af den. :wink: :mrgreen: :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Starthjælp til 1991-replicaen - hvad er der galt?

Indlæg af Allan M »

Tak Kim :)

Jeg har prøvet med et andet nyt tændrør, men uden resultat. Gnistgabet er 0,55 mm på begge. Det nye lugtede af benzin efter 5 tråd på kickstarteren, så der kommer vel benzin op til det.

når børnene er faldet til ro prøver jeg med et nyt platinsæt. Hvis det ikke virker, så må næste skridt vel være kondensator og tændspole ?

Kan det have noget med karbureringen at gøre? Den har 180-dyse nu, men burde den ikke kunne starte selvom dysen måske er lidt for stor??
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Starthjælp til 1991-replicaen - hvad er der galt?

Indlæg af Thomas P. »

Hej Allan.

Jeg har ikke lige noget bud på dit startproblem :(

Men jeg vil bare lige sige at jeg syntes den er hammerflot din yamaha :D
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Starthjælp til 1991-replicaen - hvad er der galt?

Indlæg af Allan M »

Tak for det Thomas :D
Jeg må indrømme, at jeg er liidt træt af den lige nu. Meget træt, faktisk!

Gnisterne hoppede og dansede mellem platinerne, så af med ankerpladen og på med en ny kondensator og platinsæt i morgen aften. Hvordan hulen kan de stå af uden nogensinde at have kørt én meter? Godt nok ikke originalt, men dog japansk af mærket "Daiichi", som skulle være god kvalitet.

Hvis ikke den starter i morgen med den nye kondensator og platinsæt, så tror jeg den kommer billigt til salg.....
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Starthjælp til 1991-replicaen - hvad er der galt?

Indlæg af Thomas P. »

Allan M skrev:Tak for det Thomas :D
Jeg må indrømme, at jeg er liidt træt af den lige nu. Meget træt, faktisk!

Gnisterne hoppede og dansede mellem platinerne, så af med ankerpladen og på med en ny kondensator og platinsæt i morgen aften. Hvordan hulen kan de stå af uden nogensinde at have kørt én meter? Godt nok ikke originalt, men dog japansk af mærket "Daiichi", som skulle være god kvalitet.

Hvis ikke den starter i morgen med den nye kondensator og platinsæt, så tror jeg den kommer billigt til salg.....
Ja, jeg kan godt følge dig :)

Men fat mod Allan, det skal nok komme til og virke. Det er jeg sikker på :)
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Starthjælp til 1991-replicaen - hvad er der galt?

Indlæg af Allan M »

Nu er der nyt, originalt stempel i. Cylinder og stempel smurt ind i olie. Nye pakninger.
Ny kondensator + nyt platinsæt, begge i japansk god kvalitet (Daiichi). Platinerne åbner en smule mindre end 0,35.

Tændspole ny fra Benny og spoler i svinghjul nye "super kvalitet" fra Taiwansen.

Skidtet starter stadig ikke :evil:

Men den gnistrer lige godt - eller skidt? - om nøglen er drejet eller ej :shock: :?: Der er ikke nogen imponerende gnist, den kan ikke gnistre på et helt udrettet tændrør. men det har ingen af mine knallerter egentlig kunnet....

Reaktionen, når jeg tramper på kickstarteren er - helt død. Ikke en prut eller noget.

Jeg kan ikke komme i tanker om flere ting, jeg kan forsøge. Kan I ? (jeg håber det!)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Starthjælp til 1991-replicaen - hvad er der galt?

Indlæg af nielsfup »

Hej Allan
Jeg bor på Amager kan du komme forbi så vi kan se på den
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Starthjælp til 1991-replicaen - hvad er der galt?

Indlæg af Allan M »

Det vil jeg meget gerne tage imod.
Jeg skal lige finde en måde at transportere den på fra Østerbro, men det er et mindre problem. Om ikke andet, så har jeg godt af at gå :lol:
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Starthjælp til 1991-replicaen - hvad er der galt?

Indlæg af Allan M »

Efter at have snakket med nielsfup i telefonen og fået en masse gode råd til fejlsøgning, så lykkedes det faktisk at få liv i skidtet!

Det første Niels rådede mig til var at forbigå hele ledningsnettet med alle de fejl, som kan være dér. Jeg satte en ledning direkte fra spolen i svinghjul til en ekstern tændspole, som havde en ledning til stel. Nu burde gnisten være ok, men den startede ikke. I min desperation prøvede jeg at splitte karburatoren ad, gennemgik det hele i forsøget på at finde en fejl og: Chokeren var ikke strammet helt fast. Måske har den fået falsk luft hér? Plasticbøsningen var jeg heller ikke 100% på, så jeg tog den fra den gamle karburator.

Og så skete miraklet :mrgreen: Den lyder iøvrigt sund nok, og uden "koblingshyl" :D

Efter lidt jubel og lidt leg på gassen, lidt stop og start, så døde den desværre brat. Den har brændt platinerne af. Håber det bare er et tilfælde fremkaldt af for meget kradsen med søgerblade ??!

Nu er ledningsnettet re-etableret og i aften skal jeg prøve med friske platiner. Så hvis I lige gider krydse fingre :lol:
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Starthjælp til 1991-replicaen - hvad er der galt?

Indlæg af Kim B S »

Hej Allan.
Dejligt at høre at din Yamaha ikke er hel død. :wink: Jeg håber det lykkedes med nye platinner, og krydser alt hvad der kan krydses. :wink: :mrgreen: :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Starthjælp til 1991-replicaen - hvad er der galt?

Indlæg af nielsfup »

Hej Allan
Det glæder mig at det lykkedes. Ja der skal ikke meget til at stoppe det hele. Godt du fandt den løse choker.
Jeg så du spurgte om dyse et andet sted. Min opsætning er dyse 160 nål i 3 hak og luft skrue 1 1/4 omdrejning ud.
Det at den kan starte uden choker tror jeg ikke har så meget med dysn at gøre. Du skal selvfølgelig være sikker på at chokeren kan lukke så den ikke hele tiden er lidt åben. Men det kan du nok mærke når du prøve køre.

Håber du snart kan tage en prøve tur :D
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Starthjælp til 1991-replicaen - hvad er der galt?

Indlæg af nielsfup »

Hej Allan
Det glæder mig at det lykkedes. Ja der skal ikke meget til at stoppe det hele. Godt du fandt den løse choker.
Jeg så du spurgte om dyse et andet sted. Min opsætning er dyse 160 nål i 3 hak og luft skrue 1 1/4 omdrejning ud.
Det at den kan starte uden choker tror jeg ikke har så meget med dysn at gøre. Du skal selvfølgelig være sikker på at chokeren kan lukke så den ikke hele tiden er lidt åben. Men det kan du nok mærke når du prøve køre.

Håber du snart kan tage en prøve tur :D
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"