2 stålplader i kobling?
2 stålplader i kobling?
Hej.
Er igang med at lave motor til min fs1, som får den store tuning;) 45-46mm cyl. osv.
Mindes jeg kan huske som knægt!...36år i dag;) at vi på en nem måde kunne få koblingen til at holder op med at slidrer, ved at lægge en extra stål plade i! eller husker jeg forkert? og er det måske en dårlig ide?
Mvh. jesper høyer
Er igang med at lave motor til min fs1, som får den store tuning;) 45-46mm cyl. osv.
Mindes jeg kan huske som knægt!...36år i dag;) at vi på en nem måde kunne få koblingen til at holder op med at slidrer, ved at lægge en extra stål plade i! eller husker jeg forkert? og er det måske en dårlig ide?
Mvh. jesper høyer
- patrick j.
- Gummi rocker
- Indlæg: 618
- Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
- Kontakt:
Re: 2 stålplader i kobling?
her er lidt om det viewtopic.php?f=69&t=9910" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Re: 2 stålplader i kobling?
Hvad betyder "slidrer"???
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4253
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: 2 stålplader i kobling?
Det Niels har gang i i den tråd er at lave plads til en ekstra friktionsplade Patrick!!!patrick j. skrev:her er lidt om det viewtopic.php?f=69&t=9910" onclick="window.open(this.href);return false;
Tippet med at lægge en ekstra stålplade i giver blot lidt hårdere fjederspænding - det samme kan opnås ved at file 1-2mm af de fire "pinde" som fjedrene sidder omkring...
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
- patrick j.
- Gummi rocker
- Indlæg: 618
- Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
- Kontakt:
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4253
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: 2 stålplader i kobling?
Rolig nu!!!!!! Niels's indlæg går også ud på at få koblingen til at lade være med at "slidre" (supergodt ord) så du var ikke helt afsporetpatrick j. skrev:Undskyld!!! !!!
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
- patrick j.
- Gummi rocker
- Indlæg: 618
- Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
- Kontakt:
Re: 2 stålplader i kobling?
Hehe:) jeg er os rolig sys bare det var lidt kedelig med en oops smiley:)
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Re: 2 stålplader i kobling?
JA jeg har lavet nogle stykker og det virker faktisk godt
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 2 stålplader i kobling?
slidre koblinger bruges mange steder som sikkerheds foreanstaltning..de er tit juster bare i momentet..men de kan ikke tåle at"slirre" i længre tid..der er tit en aukustisk alarm i dem så de klikker eller på anden måde alamere at de er påvirket..landbrugs maskiner der er pto drevet...power take off...har dem...og honda cbx..på generatoren..så den ikke skal følge de voldsomme acc.. på krumtappen.. ...ment som en spøg...ironi
et problem ved at fylde ekstra plader i koblingen så fjedrene bare spændes lidt hårdere...med den følge at sneglen knækker og håndtaget bliver stramt at betjæne
den smarte løsning er ombygningen med flere plader...hvor der er gjordt plads i huset...så fjeder spændingen ikke forøges..og der bliver en ekstra belægnings plade..i stedet for en stål plade uden funktion..ud over at fylde..
et problem ved at fylde ekstra plader i koblingen så fjedrene bare spændes lidt hårdere...med den følge at sneglen knækker og håndtaget bliver stramt at betjæne
den smarte løsning er ombygningen med flere plader...hvor der er gjordt plads i huset...så fjeder spændingen ikke forøges..og der bliver en ekstra belægnings plade..i stedet for en stål plade uden funktion..ud over at fylde..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
flere koblingspladesæt i FS1 motoren??
..
Senest rettet af Knud fre 16. aug 2013 09:49, rettet i alt 1 gang.
Re: 2 stålplader i kobling?
rd stål pladerne er tyndere end fs1..dt, stål plader er også tynde..men belægnings pladerne har en ekstra klo..så kan ikke bruges i fs1...ellers var dt dele fine at bruge som forbedret kobling...men med tynde stål plader og uddrejet hus..er der rigtig god plads til ekstra sæt sliddele...
for at genollive denne gamle tråd..så koblings mysteriet er fuldt opklaret og grundigt beskrevet i guider og billeserier af ombygningerne...det med at bare lægge ekstra stål plader i..er ikke løsningen..om der er alu eller stål mod friktions pladerne er ligegyldigt..og bare at stramme fjedrene..ødelægger udkoblings mekanismen..efter kort tid..løsningen er mere areial i pladerne..alså flere sæt plader..ikke enkelte plader...
for at genollive denne gamle tråd..så koblings mysteriet er fuldt opklaret og grundigt beskrevet i guider og billeserier af ombygningerne...det med at bare lægge ekstra stål plader i..er ikke løsningen..om der er alu eller stål mod friktions pladerne er ligegyldigt..og bare at stramme fjedrene..ødelægger udkoblings mekanismen..efter kort tid..løsningen er mere areial i pladerne..alså flere sæt plader..ikke enkelte plader...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: 2 stålplader i kobling?
her er de tideligere test og ombygninger..ved ikke om reservedels nummeret på knasten på billederne er rd ..eller dt..men den kan bruges..skålen som passer skal dog tilpasses ,da højden er lidt anderledes..men det kan gøres
viewtopic.php?f=69&t=172&hilit=ombygnin ... r&start=20" onclick="window.open(this.href);return false;
nummeret er 353...
viewtopic.php?f=69&t=172&hilit=ombygnin ... r&start=20" onclick="window.open(this.href);return false;
nummeret er 353...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: 2 stålplader i kobling?
Spg er om 4pladet kobling kan være der uden at skrabe på koblingsskjoldet når der skal kobles ud. Der er ikke meget plads i forvejen.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: 2 stålplader i kobling?
jeg har ikke prøvet...men er der ikke meget plads???..er der en som lige kan lægge en klump modeler voks eller evt ler..fra jule.pynt..og lige trykke dækslet løst på...så vil mellem rummet kunne måles
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: 2 stålplader i kobling?
Har hverken ler eller modelvoks, men kunne ikke dy mig og gik i garagen og hev skjoldet af en motor.
(gammel model kobling med jernskål, samlet med de org skiver und alles )
Fra plan motorblok -> ydersiden af koblingsskålen = 53.8mm
Målt ned fra plan koblingsskjold til bunden ( koblingen har engang været så slatten den har skrabet imod så sporet hvor den rammer er nem at se) = 55.2mm
= 1.4mm at give af ( + pakningens tykkelse ) = ~2mm
Der ER bare ikke meget plads. Man kan måske snyde sig til 1mm mere med en tyndere stålskive mellem lejet og koblingen. Den "kan" også flyttes en smule ind hvis man drejer af det lille kickhjul bagpå, men der er ikke meget plads til gearskiftearmen.
(gammel model kobling med jernskål, samlet med de org skiver und alles )
Fra plan motorblok -> ydersiden af koblingsskålen = 53.8mm
Målt ned fra plan koblingsskjold til bunden ( koblingen har engang været så slatten den har skrabet imod så sporet hvor den rammer er nem at se) = 55.2mm
= 1.4mm at give af ( + pakningens tykkelse ) = ~2mm
Der ER bare ikke meget plads. Man kan måske snyde sig til 1mm mere med en tyndere stålskive mellem lejet og koblingen. Den "kan" også flyttes en smule ind hvis man drejer af det lille kickhjul bagpå, men der er ikke meget plads til gearskiftearmen.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: 2 stålplader i kobling?
Både ja og nej (hvis den allerede er slidt)FS1originalen skrev:
Tippet med at lægge en ekstra stålplade i giver blot lidt hårdere fjederspænding - det samme kan opnås ved at file 1-2mm af de fire "pinde" som fjedrene sidder omkring...
Erik
Koblingen er dumt designet fra start, eller så ville Yamaha bare gerne sælge en masse koblingsknaster og plader.
Prøv at sætte en spritny koblingsknast i, skub trykpind helt i bund og læg trykpladen på og mål mellemrummet hvor koblingspladerne normalt er.
Gentag øvelsen på 2 nye Org koblingsplader + stålplade og sammenlign = der er under 1mm at give af før trykpladen ikke kan nå ind til koblingspladerne.
1mm slid fordelt ud på knast og trykplade..og 2 koblingsplader (4 sider i alt).. så forstår jeg godt den glider efter ganske kort tid hvis den får nogen tæsk af en tunet motor.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: 2 stålplader i kobling?
Ribberne bliver også et problem når trykpladen kommer længere ud. Skålen går på i bunden lige ved kanten hvor skjoldet skifter fra " lille tandhjul til koblingskål". Det er det dumme indhak der er i skjoldet inde ved karburator afdelingen.
Der er ikke plads "inden i" til at gøre ret meget, skålen vil også støde mod i indhakket i skjoldet der hvor fodhvilerkonsollet går op.
Det smarteste er måske at få Jan til at skære en 4mm "pakning", den kan nok ikke være tykkere uden at man render i problemer med bl.a kickstarteraksel ikke kan nå, og det støder på fodhvilerkonsol. Luftfiltergummi osv burde kunne strækkes det lille stykke ud.
Der er ikke plads "inden i" til at gøre ret meget, skålen vil også støde mod i indhakket i skjoldet der hvor fodhvilerkonsollet går op.
Det smarteste er måske at få Jan til at skære en 4mm "pakning", den kan nok ikke være tykkere uden at man render i problemer med bl.a kickstarteraksel ikke kan nå, og det støder på fodhvilerkonsol. Luftfiltergummi osv burde kunne strækkes det lille stykke ud.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?