Side 1 af 2

Membran tuning..

: man 12. dec 2011 15:57
af Nikolaj Y
Hej, jeg har tænkt på om det gør nogen forskel hvilken indsugning man har på en tunet yamaha. Jeg har en ny original indsugning på min, men mange har nemlig sådan en karbon-plade på deres tunede yamaha'er. Gør det nogen forskel? og hvad syntes i er bedst at køre med? :D

Nikolaj

Re: Membran tuning..

: man 12. dec 2011 16:28
af Henrik Fs1
Hej.

Har et polini kulfiber membran i min 78 DX. Man mister det helt lave bundtræk, så det er kun til hurtig kørelse, men til gengæld bedre gas respons, og bedre træk fra 6 - 7000 omdrejninger til tændingen ikke kan følge med mere. :D

En ulempe ved det er at når den har stået i tomgang kan den have tendens til at gå lidt ujævnt indtil den er brændt ren. :roll:

Re: Membran tuning..

: man 12. dec 2011 16:31
af Nikolaj Y
Henrik Fs1 skrev:Hej.

Har et polini kulfiber membran i min 78 DX. Man mister det helt lave bundtræk, så det er kun til hurtig kørelse, men til gengæld bedre gas respons, og bedre træk fra 6 - 7000 omdrejninger til tændingen ikke kan følge med mere. :D

En ulempe ved det er at når den har stået i tomgang kan den have tendens til at gå lidt ujævnt indtil den er brændt ren. :roll:
Hvor har du købt den? og skal man købe en hel membran, eller er det bare pladen? :D

Re: Membran tuning..

: man 12. dec 2011 16:35
af Kai
På lovlige og "alm" tunede Yamahaer hvor membranhus/blad ellers er i god stand, så gør det ikke nogen forskel.
Skal du køre 10000rpm eller mere på den konstant, eller blot vil udvide membran arealet så har carbon bladene en lille fordel fordi de er stivere og lukker hurtigere igen, omvendt kan du miste lidt "i bunden" hvis de er for stive, så går den dårligere fordi de ikke åbner så højt som alm stålblade. De findes i flere tykkelser, fx 0.15, 0.18, 0.20 og 0.25mm, det er lige det med at finde den rigtige ellers kan du let ende med at den kører dårligere end med den org.

Edit: de findes vist helt op til 0.50mm

Jeg ved godt der er mange der vil påstå at deres Yamaha kører SÅ meget bedre med en ny membran (hus og carbonblade)..jeg vil påstå at deres org membran i så fald har været kraftigt defekt.

Re: Membran tuning..

: man 12. dec 2011 16:44
af Nikolaj Y
Okay tak Kai :(y) hvad vil du så anbefale mig?.. jeg har 45mm cylinder en rimlig høj portning (mener det er 23mm).. 16mm indsugning og karburator og så en 32mm homoet udstødning. Jeg vil gerne have et rimeligt bundtræk, og en god topfart.. og som sagt er det original membran der sidder på nu :D

Re: Membran tuning..

: man 12. dec 2011 16:45
af Nikolaj Y
Jeg har ikke noget imod høje omdrejninger, bare den også kan kører godt uden høje omdrejninger hele tiden! :wink:

Re: Membran tuning..

: man 12. dec 2011 17:05
af Kai
Jeg har ikke nogen færdig løsning jeg kan give dig, men jeg kan fortælle hvad jeg har lavet engang.

Jeg købte et(der er 2 stk) sæt Carbonblade fra Malossi til en Minarelli membran (scooter, kort eller lang minarelli vandret) de er svjh 0.25mm tykke.
De er smule større/bredere end std FS1, men hullerne til de små skruer passer til et FS1 membranhus.
På med dem og tegne op hvor meget større hullerne i huset kan være ( der skal minimum være 1mm de kan lukke på i siderne og enden) så
filer du hullerne op så det kommer til at passe sammen, og også file broen midt i huset lidt tyndere, du kan også forlænge hullerne 4-5mm "opad" mod de små skruer, og til sidst sørge for alle kanter er fri for grater og pænt pudset til. Så ender du med et membranhus der er betydelig mere hul igennem.

Kan du finde et membranstop fra Minarellien også, så er der boret huller i i dem. Umiddelbart gør det ikke nogen større forskel, men dog alligevel.
Fordi, kigger du ned i motoren på en FS1 når cylinderen er taget af, så sidder membranen ret meget i vejen for den ene skyllekanal.
Tager du så stoppet med huller i, så filer du hullerne op så der bliver et stort 4kantet hul i den, og kanten af stoppet til sidst er 2mm bredt, så skygger den ikke så meget for skyllekanalen. Forskellen bagefter er ikke stor, men det kan ses på stempeltoppen af den nu flower en smule bedre.
Lad være at begynde på at bøje membranstoppet, det får du kun problemer af.

Forskellen på vejen fra en alm Org og til en moddet membran er ret stor.

Re: Membran tuning..

: man 12. dec 2011 18:12
af Nikolaj Y
Mange tak :dust det var rigtig gode fakta du kom med der :D det er til at forstå.. :!: Hvor meget koster sådan en plade? har du evt. et link til hvor jeg kan købe sådan en (jeg er ikke så meget inde i scootere :lol: )?
- Du siger at forskellen er "ret stor" hvad taler vi så om? Hvad tror du topfarten bliver, evt. optræk? Kører den så stadig godt, også ved lave omdrejninger? :D altså uden fuld smader hele tiden :wink:

Re: Membran tuning..

: man 12. dec 2011 18:47
af Kai
Jeg aner ikke hvad de koster nu om dage.. jeg gav vist 149kr for et sæt for nogen år siden, det var nogen vores lokale knallertbutik havde, men de koster næppe meget mere i dag. Har du ikke en scooter shop i nærheden af hvor du bor ?

Og forskellen er til at tage og føle på, den trækker længere og mere frit i hver gear, reagerer kvikkere på gassen, og istedet for at gå død i 4'de gear når der er lidt modvind så trækker den igennem uden man behøver at kravle helt ned under styret, ellers skifte mellem 3 og 4 hele tiden.
Men at sammenligne din og min Yamaha, det giver ikke rigtig nogen mening.. opsætningen er/var ikke ens.

Re: Membran tuning..

: man 12. dec 2011 19:10
af Nikolaj Y
Jeg mener ikke lige der ligger noget i nærheden :roll: jeg kan vel prøve at spørge på scootergalleri. Det ville da være mærkeligt hvis de ikke viste hvor sådan noget kan fås :D

Så det jeg skal bruge er en: Carbonblade fra Malossi til en Minarelli membran, 0.25mm tyk og så evt.: membranstop fra Minarellien....

Hvordan skal jeg skærer Carbonbladet til med, så det passer til fs1 membran? :D

Re: Membran tuning..

: man 12. dec 2011 19:28
af Kai
Du kan prøve et 0.30mm det er vist en standard størrelse og nok en del nemmere at finde.
Det skal ikke skæres til, hvis du finder det rigtige til en std 4bladet minarelli membran (der er 2 stk på sådan en) det er 2bladet og passer i samme skruehuller, til gengæld laver du hullerne i membranhuset større så det passer til bladet.

Re: Membran tuning..

: man 12. dec 2011 19:30
af Nikolaj Y
Kai skrev:Du kan prøve et 0.30mm det er vist en standard størrelse og nok en del nemmere at finde.
Det skal ikke skæres til, hvis du finder det rigtige til en std 4bladet minarelli membran (der er 2 stk på sådan en) det er 2bladet og passer i samme skruehuller, til gengæld laver du hullerne i membranhuset større så det passer til bladet.
Okay tak for det :(y)

Re: Membran tuning..

: man 12. dec 2011 19:33
af Nikolaj Y
Jeg tager lige nogle billeder når jeg når så langt.. så kan du lige se om jeg gør det rigtigt :(y)

Re: Membran tuning..

: tirs 13. dec 2011 08:32
af Michael
Kai skrev:Du kan prøve et 0.30mm det er vist en standard størrelse og nok en del nemmere at finde.
Det skal ikke skæres til, hvis du finder det rigtige til en std 4bladet minarelli membran (der er 2 stk på sådan en) det er 2bladet og passer i samme skruehuller, til gengæld laver du hullerne i membranhuset større så det passer til bladet.
Du kan prøve et 0.30mm det er vist en standard størrelse og nok en del nemmere at finde.
Det skal ikke skæres til, hvis du finder det rigtige til en std 4bladet minarelli membran (der er 2 stk på sådan en) det er 2bladet og passer i samme skruehuller, til gengæld laver du hullerne i membranhuset større så det passer til bladet.
Super godt indlæg. :(y) Det bliver spændende at se resultatet. Det med membraner har vi så vidt jeg ved ikke været ret meget inde på herinde.

Re: Membran tuning..

: tirs 13. dec 2011 08:51
af Nikolaj Y
Hej Kai, jeg fandt disse: http://speedline.dk/da/scooter/membrana ... p213-0599/" onclick="window.open(this.href);return false; kan det bruges? jeg skal dog selv skære det til :)

Hvis det virker så er der også nok til andre kan prøve :lol: :lol:

Re: Membran tuning..

: tirs 13. dec 2011 17:42
af Nabo Jan
Nikolaj Y skrev:Jeg Kai, jeg fandt disse: http://speedline.dk/da/scooter/membrana ... p213-0599/" onclick="window.open(this.href);return false; kan det bruges? jeg skal dog selv skære det til :)

Hvis det virker så er der også nok til andre kan prøve :lol: :lol:
Hej.

Det kan fint bruges og du skal ikke skære men klippe med en god saks.

Re: Membran tuning..

: tirs 13. dec 2011 19:34
af Nikolaj Y
Nabo Jan skrev:
Nikolaj Y skrev:Jeg Kai, jeg fandt disse: http://speedline.dk/da/scooter/membrana ... p213-0599/" onclick="window.open(this.href);return false; kan det bruges? jeg skal dog selv skære det til :)

Hvis det virker så er der også nok til andre kan prøve :lol: :lol:
Hej.

Det kan fint bruges og du skal ikke skære men klippe med en god saks.
Okay tak :(y)

I går fandt jeg en brugt uoriginal membran som her til aften har fået en tur med filen :wink: i får lige nogle billeder af resultatet, den er dog ikke slebet endnu.. men det kommer senere :D
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Re: Membran tuning..

: tirs 13. dec 2011 21:20
af roberthandvask
hey nikolaj det ser rigtig godt ud! over helt selv og gøre det på min egen. men synes der er for lidt gummi i bunden, tror du det vil holde tæt?

Re: Membran tuning..

: tirs 13. dec 2011 21:26
af Nikolaj Y
roberthandvask skrev:hey nikolaj det ser rigtig godt ud! over helt selv og gøre det på min egen. men synes der er for lidt gummi i bunden, tror du det vil holde tæt?
Tak skal du have :(y) ... det er sådan set også kun en forsøg, det koster jo ikke alverden :wink: ang. gummi i bunden så kan du lige se den, nu hvor den er slebet indeni og hvor den står ved siden af en std. original membran :D jeg syntes næsten ikke der er nogen forskel :whew
Billede

Billede

Billede

Re: Membran tuning..

: tirs 13. dec 2011 21:28
af Nikolaj Y
jeg vil gerne lige vide om jeg skal slibe mere i midten :?: så den er så tynd som muligt og uden gummi på toppen :)