koblingssnegls fjeder går på tandhjul

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
rasmus-b-16
Junior knallert
Indlæg: 99
Tilmeldt: lør 9. aug 2008 18:23
Kontakt:

koblingssnegls fjeder går på tandhjul

Indlæg af rasmus-b-16 »

min fjeder til komblingssneglen rammer mit tandhjul nogen som ved hvad jeg skal ps har 15 på
16 år Næsten færdig med 1.g på gymnasiet, med matematisk linje;)

yamaha 4 gear 1973, dog bygget meget om
cpi hussar kawagrøn :P
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: koblingssnegls fjeder går på tandhjul

Indlæg af Jensmc »

Det er sikkert fordi, koblingssneglen er uoriginal. Problemet er ofte, at den er samlet forkert. Når armen er i 100 % hvilestilling, altså helt i bund SKAL den være vandret i forhold til selve dækslet. Selve armen kan monteres 180% forkert. Dette er vanskeligt, hvis alt er fra thansen eller andre steder, hvor der sælges uoriginale dele. Det 3-løbede koblingsgevind kan nemlig godt være drejet lidt, så det ikke duer særlig godt.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32
Kontakt:

Re: koblingssnegls fjeder går på tandhjul

Indlæg af Ole Rasmussen »

Jeg benytter lige tråden her til mit problem med en koblingssnegl.. Det er det evige problem med at den driller mig?

jeg købte en uorginal i Thansen og jeg har opgraderet denne med en strammere fjeder, da den som sad på ikke kunne trække noget som helst!
der er bare et lille men - mit kabel føles som om at det bliver slapt hver gang man får spændt den så den tager fat inde ved pinden som den skal... jeg fik så rodet så meget med den at jeg til sidst fik gjort det så ledes at jeg kunne mærke at grebet blev meget hårdt, men intet skete, altså den kobler slet ikke ud!
det jeg bare ikke helt forstår er at når man får spændt den lidt til så den rammer pinden, så er det som om den "kammer" over, man kan så blive ved med at skrue den lidt ind, men til sidst er armen lodret(fornemmer jeg)

er der nogen der har nogle råd! Jeg har fået svejset den fat og placeret den rigtigt
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: koblingssnegls fjeder går på tandhjul

Indlæg af Morten - Webmaster »

Ja, jeg har et råd !

Pil den ud og tramp på den, derefter kører du den over med en damptromle. når det er klaret propper du den ned i halsen på en tilfældig t hansen medarbejder.

Nu kommer så sidste del af mit råd !

Køb en original og kør med den uden problemer i 20 år ! :lol:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32
Kontakt:

Re: koblingssnegls fjeder går på tandhjul

Indlæg af Ole Rasmussen »

hvad ændre mit problem selvom jeg køber en orginal?

Hvad gør den orginale til forskel fra den uorginale?
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: koblingssnegls fjeder går på tandhjul

Indlæg af Morten - Webmaster »

den virker. og kammer ikke over.

Det thansen skrammel virker bare ikke.....
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: koblingssnegls fjeder går på tandhjul

Indlæg af Jensmc »

Du skal stadig være påmærksom på, at gevindet er drejet en smule i det uoriginale dæksel. Det allerbedste er, at begge dele er originale. Og dyrt!!
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: koblingssnegls fjeder går på tandhjul

Indlæg af Kim B S »

Hej Henrik Rasmussen.
Jeg kan se at jeg har prøvet samme problem: Problemet er at selve sneglen som er lavet af et plastmatriale, sidder ikke ordentlig fast på metallet inde i midten, så den skrider bare rundt, når du trykker på koblingen, og så kan du blive ved med at justere, den vil bare skride igen når du trykker på koblingen igen. Så du kan lige så godt bide i det sure æble. Koblingssnegle fra T Hansen dur altså bare ikke. Jeg har harft en i den udgave som heder SUPER. Den holdte til ca. 5 km. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32
Kontakt:

Re: koblingssnegls fjeder går på tandhjul

Indlæg af Ole Rasmussen »

ja min har ikke virket overhovedet så jeg kan være stolt over 0 km :D

men ak ja det er vel den orginale jeg skal have fat i .. hvis mit dæksel så e ruorginalt hvad så? - og hvordan kan man kontrollere om det er orginalt

jeg har set en udgave i stål - som også er meget billig og meget uorginal... er der nogen som har erfaringer og er snegldel og arm del i et?

jeg med den uorginale thansen snegl jeg har, har jeg også det problem med at armen skubber sig af sneglen, er der nogen råd her og hvordan er den orginale med denne sygdom :roll: `

ps. jeg har fået liv i maskinen - men den firetakter ved bare ganske få omdrejninger inde i garagen? er det ikke et tydeligt tegn på en for stor dyse?
Mikael
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: man 8. sep 2008 18:49
Kontakt:

Re: koblingssnegls fjeder går på tandhjul

Indlæg af Mikael »

Det originale koblingsdæksel kan kendes ved at der står Made in Japan på det øverst oppe.

Det med at armen hopper af sneglen er nok fordi du ikke har slagloddet den...
Put kuglen i, sæt armen på og slaglod den fast. (Små slag på kanten)

At den 4 takter er sikkkert fordi den får for meget benzin.
Mvh. Mikael.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: koblingssnegls fjeder går på tandhjul

Indlæg af Morten - Webmaster »

Mikael skrev: Det med at armen hopper af sneglen er nok fordi du ikke har slagloddet den...
Put kuglen i, sæt armen på og slaglod den fast. (Små slag på kanten)

Mvh. Mikael.
Slaglod ?? jeg håber du bare mener at presse kanten på selve sneglennår den er gennem armen ?

Lodning eller svejsning vil smelte og ødelægge den kostbare snegl.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: koblingssnegls fjeder går på tandhjul

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Ole R

Koblingsskjoldet står der made in japan på hvis det er originalt oppe i højre hjørne på ydersiden :D jeg har prøvet at den originale snegl og også thansen sneglen ikke har kunnet gå i et uoriginalt skjold skruegevuindet var simpelt hen for lille i K star skjoldet :twisted: den arm som sidder på sneglen du trækker i med kablet skal nittes med en kørner prik lige imellem arm og snegl hvis det skal være rigtigt men men jeg plejer nu at give den en lille svejseklat og pas nu på du ikke lukker hullet til kuglen :D og det skal gøres efter at sneglen er sat i skjoldet og du har armen i vandret stilling eller lidt under når koblingen er sluppet :D
og jo enten for stor dyse eller for lidt luft på luftskruen nå den 4 takter :D
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: koblingssnegls fjeder går på tandhjul

Indlæg af Morten - Webmaster »

Johnny S. skrev:Hej Ole R

jeg plejer nu at give den en lille svejseklat og pas nu på du ikke lukker hullet til kuglen :D og det skal gøres efter at sneglen er sat i skjoldet og du har armen i vandret stilling eller lidt under når koblingen er sluppet :D
Jeg ville nok lige øve mig på en uoriginal snegl hvis jeg skulle gøre det !

En anden god metode som jeg ville foretrække er at ligge en kugle fra et kugleleje oven på hullet og presse således at armen bliver presset fast.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Mikael
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: man 8. sep 2008 18:49
Kontakt:

Re: koblingssnegls fjeder går på tandhjul

Indlæg af Mikael »

Jeps, jeg mente små slag på kanten med en kørner eller lignende :)
Mvh. Mikael.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: koblingssnegls fjeder går på tandhjul

Indlæg af Morten - Webmaster »

Mikael skrev:Jeps, jeg mente små slag på kanten med en kørner eller lignende :)
Mvh. Mikael.
ok, det var bare fordi du skrev slaglodde.

Wikipedia skriver følgende om slaglodning (ikke for at være fræk, men tænkte at nogle af os måske var i tvivl om hvad det egentlig er for en teknik) :

Citat: Slaglodning - også kaldet hårdlodning - er betegnelsen for lodning ved temperaturer over 450°C. Det normale temperaturområde er 600-900°C.

Hårdlodning er velegnet til stort set alle sammenføjninger, kun begrænset af om processen er udført korrekt og med det rigtige loddetråd.

Fordele ved hårdlodning er bl.a. mulighed for at sammenføje to forskellige typer materialer - f.eks. stål og messing - hvilket ikke kan lade sige gøre ved svejsning. En anden fordel er mindre dannelse af porøsitet af emnerne, da de ikke når deres smeltepunkt under sammenføjningen - kun selve loddetråden smelter og danner samlingen. Processen kan anvendes til alle typer metaller, men der skal vælges den rigtige loddetråd til metaltypen og temperaturen.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Michael A
Stor knallert
Indlæg: 123
Tilmeldt: tors 5. jun 2008 13:46
Kontakt:

Re: koblingssnegls fjeder går på tandhjul

Indlæg af Michael A »

Jeg kører med stålsnegl.. Den virker da ellers fint nok ? :)
Mener i det med armen hopper af? Der gav jeg den bare noget lim :D (2 combi lim)
Har også prøvet Thansen versionen SUPER. Kørte til mig arbejde og da jeg skulle hjem kammede den og jeg måtte køre i anden gear hele vejen hjem. Kørte kun med armen ca. 5 km.
Yamaha FS1 K1 '75

Yamaha XS 400 '79
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: koblingssnegls fjeder går på tandhjul

Indlæg af Thomas P. »

hmm, ja T-Hansen er ikke populær herinde :D :D

Men jeg må altså sige at jeg må igen have været heldig så.. For jeg har kørt lidt over 2.200km med min koblingssnegl fra T-Hansen.. Jeg har så et originalt dæksel på, og der er gevindet synligt bedere end et uoriginalt.. Jeg tror det vigtigste er at dækselet er i orden :?

Jeg montere også armen ved og kørne rundt i kanten, og derefter ligesom slå kanten ud over armen med en hammer som har et kugleformet hoved bagpå.. Man skal bare ikke ramme hullet til kuglen :wink:

Det med stål-sneglen vil jeg stærkt fraråde :o Den vil bare på sigt slide skjoldet op, i stedet for sneglen.. Så uddør de originale skjolde hurtigt :)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: koblingssnegls fjeder går på tandhjul

Indlæg af Morten - Webmaster »

ja, som thomas skriver skriver stålsnegl, gæt så hvad der hurtigt bliver ødelagt (er blødest) :wink:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: koblingssnegls fjeder går på tandhjul

Indlæg af Jensmc »

Jaaahh - Min Yamaha YL-1 fra 1968 har aludæksel og stålsnegl. Begge dele er de originale og det fejler faktisk ikke noget - endnu, men det er jo osse kun 40 år gammelt.
Om det uoriginale til FS1 osse duer, ved jeg selvfølgelig ikke.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Mikael
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: man 8. sep 2008 18:49
Kontakt:

Re: koblingssnegls fjeder går på tandhjul

Indlæg af Mikael »

Slaglodde, ja det var forkert sagt af mig.
Jeg mente at de små slag på kanten giver en slags lodning. :-)
Mvh. Mikael.
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"