Så er 76 DX-projektet ved at være afsluttet. Det har været lidt af et snyde-projekt, idet en næsten perfekt donorknallert til 35.000 kr har leveret de fleste stumper til denne her. Selve det danske match har i sig selv kostet 6500 kr, plus, at der er ofret adskillige tusinde i ekstra og forbedrede dele.
Stel og motor har selvfølgelig fået den sædvanlige tur med fuld gas
På matchet er der bygget det meste af donorknallerten (en Yamaha FS1 DX i original gul).
Da Erik stringent vil have de danske versioner i "danske" farver, så sigtede han - som før nævnt - efter den Baja-brown, men den har været så svær, at han ikke er tilfreds endnu. Det svære ligger i den laserende maling, og den kendsgerning, at 3 forskellige originaldele i Baja-brown kan have 3 forskellige nuancer
Erik har midlertidigt løst det ved at lave et sæt i Ivy green - som har jo har fundet en flot erstatning for.
Af dele, som ikke stammer fra donorknallerten, kan jeg lige nævne:
Den helt rigtige tændrørshætte
Den helt rigtige klamp til at holde væskebeholderen
En nærmest perfekt omforkromet forskærm
En helt perfekt bagskærm
Et spritnyt speedometer, der står på ca. 400 meter
årgangsgummiring på bremseslange
den rigtige benzinhane - dog brugt, men i ok brugsstand.
Den rigtige danske 381-er karburator til 76´eren
Et nyt originalt baglygte (det på donorknallerten var brugt)
Blinklysglassene er skiftet ud til den rigtige orange farve (ikke blodorange).
Det helt rigtige horn med sort i midten og sølv yderst.
De helt rigtige bolte til bremsekaliberen med et stort 6. på bolthovedet.
Et andet låsesæt med den samme nøgle til både tænding, styr- og hjelmlås.
Inde i motoren er koblingshjul, primær tandhjul, krumtap og kobling skiftet ud til den rigtige version til 76´eren.
Ledningsnettet er skiftet fra et uoriginalt til et originalt.
Kickstarterarmen er skiftet ud med den helt rigtige, der er sølvgalvaniseret over det hele.
Udenlandsk udstødning er udskiftet med er TUM 178 Thansen af den gode gamle og meget fine kopi, som havde nummeret præget ned i metallet. Det absolut bedste alternativ i DK til det originale til det danske marked.
Nu er der sikkert et par småting jeg har glemt at nævne, og der er da også en stor detalje, der mangler endnu - nemlig de rigtige fælge. Disse fælge (med ARAYA 1.40 midt på fælgringen) er pt. til forkromning, og skal så skiftes ud med de originale ARAYA-fælge - ny model, som sidder på lige nu.
Her er billeder.....