Omdrejningstæller brændt af..

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Omdrejningstæller brændt af..

Indlæg af Thomas P. »

Ja, jeg er jo en kæmpe klovn.. 8)

Jeg skulle lige lade mit batteri på knallerten, og tænkte så at jeg da lige ville trille lidt på knallerten mens batteriet blev ladet. Og jeg vidste godt at omdrejningstælleren kun virker med batteri på, men havde lige fortrængt at man faktisk ikke MÅ køre uden batteri med omdrejningstæller tilsluttet :mrgreen: :mrgreen:

Så nu virker omdrejningstælleren heller ikke med batteri på :oops: :oops:

Hvad er det man siger.. Man lærer af sine fejl, men hvorfor skal de være så dyre :|

Jeg går ikke ud fra at det kan betale sig og forsøge og lave den.. :?:
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller brændt af..

Indlæg af Allan M »

og det er ikke bare finsikringen, som er brændt af?
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller brændt af..

Indlæg af Thomas P. »

Allan M skrev:og det er ikke bare finsikringen, som er brændt af?
Nej desværre :(

Jeg læste bagefter at hvis man kører uden batteri, risikere man at der kommer mere end 6V ind ad den brune ledning, og så brænder den af.. Jeg gætter på at det er det der er sket på min :) Der sidder jo ikke sikring på den.. Finsikringen sidder på impulsledningen, den hvide.. Og jeg målte sikringen, og den fejler intet :)
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1974
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller brændt af..

Indlæg af Kai »

Kan du styre en loddekolbe, så er der stumper i rpmtælleren for ca 20kr. Det sværeste er at skille den ad og samle den igen uden at det kan ses. Men har du de dersens sorte gummipynte ringe på tælleren og speedoet, så go for it :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller brændt af..

Indlæg af Thomas P. »

Kai skrev:Kan du styre en loddekolbe, så er der stumper i rpmtælleren for ca 20kr. Det sværeste er at skille den ad og samle den igen uden at det kan ses. Men har du de dersens sorte gummipynte ringe på tælleren og speedoet, så go for it :)
Ja, den halter jo desværre lidt med og styre en loddekolbe :wink:

Men jeg havde da godt en mistanke om at det som evt har taget skade i omdrejningstælleren, ikke koster en skid.. En ny tæller koster 499kr hos taiwansen :(
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller brændt af..

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg har åbnet 2 omdrejningstællere og byttet printene... intet problem når man har gummiringene på, men beskyt huset med f.eks. et par omgange malertape inden du går igang med at lirke kanten op.

Hvis nogen har "opskriften" på hvilke komponenter der plejer at dø, og hvilke evt. erstatninger man skal bruge ville det være fint. jeg har også en død tæller liggende, så jeg ofrer mig gerne som kolbe-styrer hvis jeg bare ved hvad der skal skiftes.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller brændt af..

Indlæg af Thomas P. »

Morten B skrev:Jeg har åbnet 2 omdrejningstællere og byttet printene... intet problem når man har gummiringene på, men beskyt huset med f.eks. et par omgange malertape inden du går igang med at lirke kanten op.

Hvis nogen har "opskriften" på hvilke komponenter der plejer at dø, og hvilke evt. erstatninger man skal bruge ville det være fint. jeg har også en død tæller liggende, så jeg ofrer mig gerne som kolbe-styrer hvis jeg bare ved hvad der skal skiftes.
Ja, jeg går ud fra at man ikke med det blåtte øje kan se hvad der er brændt af. Så skal man vel til og måle komponenterne igennem for at se hvor fejlen ligger.. Og der er jeg stået af :lol:

Men jeg tænker på.. Når der nu sidder finsikring på impulsledningen, så burde den jo være sikret den vej.. Men kan man ikke sikre den brune ledning med en sikring :?: :?:
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller brændt af..

Indlæg af Morten - Webmaster »

Man sætter er spændingsregulator ind som altid giver 6 volt ud selv om den får f.eks 8-10-12 eller flere volt ind (kort fortalt) Jeg mener faktisk printet er forberedt for den, men kineserne har sikkert ikke råd til at sætte den i mere :roll:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller brændt af..

Indlæg af Thomas P. »

Morten B skrev:Man sætter er spændingsregulator ind som altid giver 6 volt ud selv om den får f.eks 8-10-12 eller flere volt ind (kort fortalt) Jeg mener faktisk printet er forberedt for den, men kineserne har sikkert ikke råd til at sætte den i mere :roll:
Ok.. Det var da nok vær og overveje så..
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller brændt af..

Indlæg af Thomas P. »

Ja, nu fik jeg åbnet min rpm-tæller. Og der sidder en stor modstand som har været meget varm. Den har brændt farvekoden af, så det er jo ikke så nemt og vide hvor stor modstanden skal være. Men jeg tror måske det er der fejlen ligger så.

Nogen der har en adskildt rpm-tæller så man kan se farvekoden på modstanden?
Det er den største modstand der sidder i printet. Jeg ligger lige et billede ind senere..
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller brændt af..

Indlæg af Morten - Webmaster »

jeg har en adskilt liggende. kigger senere, men der er måske ikke det eneste der er dødt i den.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller brændt af..

Indlæg af nielsfup »

Prøv lige at se denne tråd
Poul-Erik har taget et billede af en adskilt.
Måske kan de se modstanden på billedet. Med den er forberedt til en regulator
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller brændt af..

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej med Jer.

Jo, jeg har taget et foto under "Omdrejningstællere" men jeg ved samtidig, at der findes 3 eller flere typer og ingen af dem er mage til hinanden indvendig !

"Type 1" (den ældste) er meget stabil og sikret mod polbyt med en diode.

"Type 2" (den på foto) er kendt for at være meget spændingsafhængig, hvor nålen hopper og danser ved f.eks. stoplys. Der er sparet en regulator væk, selvom den er forberedt med huller....

"Type 3" er "mellemstabil" i form af en dæmpet drejespole, der forsinker virkningen af spændingsændringer fra f.eks. stoplys og dermed næsten ikke synlig .

Hvilken modstand er brændt af og hvor sidder den ? Den (fysisk) største jeg kan se i type 2 er en 100000 ohm og sidder nabo til rød ledning (med stik) til drejespolen.
Senest rettet af Poul-Erik A. man 22. sep 2008 19:33, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller brændt af..

Indlæg af nielsfup »

Ja jeg er sku dygtig ( forviret) JEG GLEMTE TRÅDER
viewtopic.php?f=17&t=76&start=0

MEN DER ER JO IKKE LET NÅR DER ER FLERE TYPER
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller brændt af..

Indlæg af Thomas P. »

Hej.
Ok, jeg vidste ikke at der er flere forskellige typer. :)

Men jeg fik en gut, som ved en lille smule om elektronik til og kigge på den. Han kunne se at der er en spændingsregulator i min. Den ligner sådan en lille sølfarvet diode :?

På billedet her kan man se den modstand som jeg mener, og om der så er mere der er gået i stykker vides ikke :?:
Vedhæftede filer
22092008237 (Small).jpg
22092008237 (Small).jpg (36.72 KiB) Vist 12084 gange
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller brændt af..

Indlæg af Thomas P. »

Min ser ikke ud til og være magen til den poul-erik har billede af.. Der er heller ikke nogen ledige huller i min printplade til ekstra komponenter.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller brændt af..

Indlæg af Poul-Erik A. »

Det er sansynligvis den nye "type 3" og den har vel været rimilig stabil indtil uheldet ? Hvis du drejer nålen og giver slip - drejer den så langsom tilbage eller lynhurtig ? En ohm-meter kan måle modstanden for gennemgang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller brændt af..

Indlæg af nielsfup »

Bare den ikke er helt afbrudt så kan du ikke måle noget.
Størrelsen at dømme kan den ta noget strøm jeg tror den er på 1W så den sidder nok i strømforsyningen til dimsen. Og så tror jeg ikke den er stor rent OHM måske 47-220 ohm men det er et gæt.


Hvordan pillede du tælleren fra hidnanden er den ikke bukker sammen eller
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller brændt af..

Indlæg af Thomas P. »

Hej Poul-erik.
Ja, jeg tror det er den du kalder type3.. Den har sådan en fjederbelastet drejeskive. Hvis jeg drejer nålen opad og slipper, går den langsomt tilbage mod nul. Den har virket utrolig stabil indtil min kvajert :)

Hej Niels.
Jeg lirkede bare kanten af med en skruetrækker. Hvis den skal samles igen, går jeg ud fra man kan klemme den sammen igen uden de store problemer. Gummiringen dækker så over de småskrammer der er kommet..
Ham som kiggede på den i dag, sagde at modstanden sidder der hvor strømmen kommer ind af den brune ledning, efter modstanden kommer så den der spændingregulator. Jeg spurgte hvad der ville ske hvis jeg satte en større modstand i, så vil spændingregulatoren ryge i stedet sagde han. Og for lille modstand, så brænder modstanden bare af igen..
Inden strømmen fra den brune ledning kommer til den store modstand, går strømmen igennem de 2 sorte dioder du kan se mellem elektrolüth´erne, ser det ud som om :)
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller brændt af..

Indlæg af Thomas P. »

I dag prøvede jeg og måle alle komponenter med et ohm-meter. Og der er udslag på måleren på alle komponenterne, undtagen den modstand som er brændt.. De 2 sorte dioder, har også kun gennemgang den ene vej, så de virker sikkert også.

Så muligvis er det nok at skifte den store modstand dér :)

Så mangler jeg bare farvekoden :)
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"