Hjælp mig, kobling problemer.

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Hjælp mig, kobling problemer.

Indlæg af Krelleh »

Hej Yamaha forum.
Jeg er ikke type som bare giver op, men jeg er ved at rode med en 2 gear som er ved at give mig grå hår i hovedet! :? Så jeg bliver nød til at bede om jeres hjælp.

Koblingskabelet er nyt, som er "fixet" en smule på ydre kabel, så inder-kabel er blive en lille cm længere, så sneglen står cirka vandret.
Sneglen er ny (ikke original)
Kugler og mellem-pind er ny, trykpind er original og lige.
Koblingsplader er inden for minimusmål. Primærhjul og knast original.

De originale fjeder var slidt til under min. så de er blevet skiftet.
_______________________________________________________________________________________

Når man har skjoldet af, med samlet snegl og kabel i, føles den en smule mærkelig at trække i håndtaget og den kommer ikke hel ud igen.
Skjoldet monteres med alle skrue, fjeder er spændt til (og ikke for hårdt), Skrue i sneglen, drejes indtil så der mærkes en lille smule modstand. Jeg tager fat og trykker håndtaget ind, det går meget stramt/hårdt første gang. Efter det, er der "slup" i kabel cirka 1 cm og sneglen rykker sig ikke.

Men hvis man derimod skruer fjederne ud, så de er lidt over halv ude. Og afmontere koblings skjold tjekker det montere det igen. Justere ind, så kan den næste koble ud, men ikke helt.
_______________________________________________________________________________________

Nu er det en længere roman jeg har skrevet, men mindre synes jeg ikke kunne forklare det ordenlig. :oops:
Hvad er jeres bud på fejlen? Jeg har mistanke om det er koblings skjoldet, men det ser ikke fandens slidt ud.

Ps. den skal gerne komme ud og køre for så lidt penge som mulig.

På forhånd tak! :(y)
Mvh. Christian
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4253
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hjælp mig, kobling problemer.

Indlæg af FS1originalen »

Den er lidt svær "pr. korrespondance" men vi prøver lige et par ting alligevel!

Vender pakningen ved sneglen rigtigt så pakningen "skrues med ned i det glatte stykke hul i skjoldet???

Er det et uoriginalt skjold??? Mange af dem er lige små nok i det glatte stykke hul - så går pakningen trægt - det plejer at vise sig som "armen kommer ikke tilbage af sig selv når skjoldet ikke er monteret... En dremel plejer at kunne løse problemet...

Det nu nævner med at koblingen først er hård, og så er der en cm slup bagefter er jeg ikke sikker på jeg har helt rigtigt fat i, men beskrivelsen lyder for mig som om at sneglen ER gået i stykker så plastsneglen bare drejer rundt på stålet midt i!!! En klassiker for uorg. snegle...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Hjælp mig, kobling problemer.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Ja, hvis sneglens plast er revnet (så en fingernegl kan stikkes ind), kan det være årsagen med samme symptomer. Det prøvede jeg efter 33 år på den lyseblå... :wink:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: Hjælp mig, kobling problemer.

Indlæg af Krelleh »

Resultat:
Koblings skjoldet blev byttede ud til et andet, med en ny snegl i.
Kabel var før tynd/spinkel i inderkabel, så en normal "bøjning" på FS1 fik det til at gå stramt. Er blevet udskiftet og den kan nu koble ud :(y)

Tak for hjælpen.
- Ps. nu skal jeg bare finde ud af hvorfor den ikke har nogle træk kraft. Den kan tage passer af omdrejninger, (Gearing 14/37 standard?) med dør næsten i første gear :whew
Mvh. Christian
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"