Forøgelse af slaglængde.

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Forøgelse af slaglængde.

Indlæg af Nabo Jan »

Tænkte på om der var nogen af forum brugerene som er så skrappe at de kan udføre sådan et indgreb :what2
Jeg kan kun drømme om at kunne lave det selv, hvor kunne det være fedt :dust


" onclick="window.open(this.href);return false;
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Forøgelse af slaglængde.

Indlæg af FS1originalen »

Tja... Man burde jo prøve bare for at se om det lykkes :P

Men i vores tilfælde er det nok nemmere at finde en JT1 krumtap i USA :oops:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Forøgelse af slaglængde.

Indlæg af Nabo Jan »

FS1originalen skrev:Tja... Man burde jo prøve bare for at se om det lykkes :P

Men i vores tilfælde er det nok nemmere at finde en JT1 krumtap i USA :oops:

Erik
God ide' Erik :D

Ja det er nemmere at finde en i USA men sikkert ikke så sjovt som at lave den selv (hvis man nu bare kan det gylle), men det kan også udføres på andre mærker hvor man ikke kan få en anden krumtap med længere slaglængde, feks. Kreidler.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Forøgelse af slaglængde.

Indlæg af kreidlerhansen »

Selve indgrebet er vel ikke så indviklet igen?

Hvis den oprindelige søle er 16mm og plejlstangsøjet i bunden 20mm, må lejet være 16x20

Plejlstang med leje 20x24
Den nye søle drejes til 16mm i enderne og 20mm på midten - forskudt som på en knastaksel.
I krumtappen fræses ud til støtte støtte 'excenter-sølen'
At presse sammen

Sølen sidder altså samme sted i krumtappen, men centeret for plejlstangsøjet i bunden er flytte 4mm. Det giver 8mm ekstra slaglængde.


Når jeg nu påstår, at 'indgrebet ikke er indviklet', så bunder det i selve processen. At det kræver noget godt maskineri og den rette mand til at styre det, er en anden snak. Spørgsmålet er, hvor grænsen går for Yamaha'en, og om den rette mand har lyst til at kaste sig over opgaven?


Den nødvendige plejlstang vil (skal?) med stor sandsynlighed være længere, hvilket alt andet lige betyder mere materiale og større masse. Ydermere forskydes balancepunktet, så krumtappen skal garanteret afvejes påny. Om ikke for andet så for holdbarhedens skyld - ekstremiteter og større ændringer har det med at flå bevægelige dele fra hinanden!

Afvejningen kan foregå med udboring i krumtappen modsat 'søle-enden', og der kan benyttes stålpropper med større densitet end selve krumtappen. Dette ved jeg Emot Racing har eksperimenteret med på 50cc roadracere - man har endda øget vægten på krumtappen for at afhjælpe tabet af moment som følge af brugen af batteritænding/intet svinghjul. Og naturligvis ifm. optimering af vægtbalancen i serien af 48mm krumtappe til Kreidleren.


Afvejningen kan klares med relativt enkel matematik/fysik, som ligger udenfor mit kendskab. Man skal vist læse sig til den slags, og det har jeg ærligt talt ikke gjort. :whew


Det er min første indskydelse...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Forøgelse af slaglængde.

Indlæg af kreidlerhansen »

Eller en bøsning som i klippet, selvfølgelig. Jeg kan bare ikke lide tanken. Ingen reel grund til det, jeg synes bare ikke om det, men jeg er ikke maskinarbejder eller andet i den dur, så min løsning herover kan snildt være værre.

Ken O'Connors' løsning er egentlig mere simpel at måle sig ud af. Men nøjjjjj der skal måles mange gange, før man går i gang! 5/100mm og hele skidtet vibrerer fra hinanden, når omdrejningerne kommer højt nok op!

:shutup
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Forøgelse af slaglængde.

Indlæg af Kai »

Tænker lige højt.. 4mm excentrisk forskudt er ikke meget..men tænk på den ekstra lille udveksling (kraft gange arm) der alligevel ligger i den forskydelse..sølen skal sidde temmelig godt fast i krumtappen.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Forøgelse af slaglængde.

Indlæg af strynboen »

fup og jeg opgav ideen..vi ville dreje en esentrisk søle pind..men uden bøsning,,,men pejl lejet kan ikke monteres...eller kan nåleburet adskildes så nålene kan monteres fra siden..og støttes med skiver så de bliver på plads.???..så kan det måske samles..man kan bore en pinol skrue ind i samlings punktet, og skære gevind,,så kan der ikke ske noget i samlingen...hele problemet er montagen af pejl lejet...jeg er ved at bygge en rund sliber..den er netop god til at slibe lejepasninger
hvis den nogen sinde bliver færdig... :whew :whew det er et helvede at arbejde i + - 1 hundredele..enmerne kan ikke tages ud og vendes..alt skal laves i en opstilling..og det er problemet når sølen skal forskydes 2 mm..men tolerencen på forskydningen er ikke kritisk...bare alt løber ...
måske er de bøs løsningen..kombineret med at neddreje pinden i enderne,,der er jo ikke plads til bøs i samme tykkelse i yamaha krumtappen
Vedhæftede filer
rund sliber 007-færdig-250.jpg
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Forøgelse af slaglængde.

Indlæg af kreidlerhansen »

Kai >> Derfor må afvejning være kritisk. Men det er ikke uoverkommeligt, hvis nogen kan finde ud af skidtet. Men nej, 4mm lyder ikke af meget og er et tilfældigt tal. Kreidlerens org. krumtap tillader en maksimal forskydelse på 2,765mm til et slag på 45,5mm ved flytning af hullet.

Strynbo >> Excenter-sølen duer kun med et større leje. En længere plejlstang er også en fordel ift holdbarheden, idet 'vrikket' formindskes, når krumtappen vender i top og bund.


Hvori ligger forskellen til JT1-tappen? Hvis den passer i blokken, må vangerne være nær identiske! At sølen trods alt kun er flyttet 1,15mm peger måske i retning af grænsen?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"