Side 1 af 2

hvilekn 2t olie

: tirs 15. maj 2012 19:38
af juhl-drengen
hey hvilken 2 takts olie ville i sige der er bedst til en fs1/dm50/monza motor altså vi taler om mineralsk, semi-syntetisk, fuldsyntetisk og i hvilke blandingsforhold til hver slags olie har nemlig regnet ud at det ville være billigere at købe 2 dåser fuldsyntetisk racing olie end 4 dåser mineralsk såå at hvis blandingen var 2% til fuld og 4% til mineralsk ville det kunne svare sig hvis det også maskinen havde bedst af fuld eller lige godt :)

Re: hvilekn 2t olie

: tirs 15. maj 2012 20:21
af strynboen
søg ...vi har haft den 100 gange :(y)

Re: hvilekn 2t olie

: tirs 15. maj 2012 21:43
af juhl-drengen
hmm jeg har fået intrykket af efter at have læst samtlige indlæg at det der er bedst er en fuld syntetisk 2 takts olie i 2% blanding eller også mineralsk i 3-4% blanding eller semi-syntetisk i 2-3 % blanding ? og at racerolie er en dum ide på en standard maskine især catrol rs/tts :what2 har jeg helt ret eller vil nogen rette mig :whew

Re: hvilekn 2t olie

: tirs 15. maj 2012 22:50
af Nabo Jan
juhl-drengen skrev:hmm jeg har fået intrykket af efter at have læst samtlige indlæg at det der er bedst er en fuld syntetisk 2 takts olie i 2% blanding eller også mineralsk i 3-4% blanding eller semi-syntetisk i 2-3 % blanding ? og at racerolie er en dum ide på en standard maskine især catrol rs/tts :what2 har jeg helt ret eller vil nogen rette mig :whew
Hej.

Det er ikke helt ved siden af :(y)

Re: hvilekn 2t olie

: ons 16. maj 2012 09:41
af juhl-drengen
tror næsten jeg vil køre med semi da jeg efter hvad folk siger har fået indtrykket af det smørrer bedst ? og at det nok er billigst i længden ? :whew

Re: hvilekn 2t olie

: ons 16. maj 2012 11:02
af Chris a
Liqui moly 2T mineralsk i blandningsforhold 2%. giver perfekt afbrædning på en V-power 99 okt.

Mvh.

Re: hvilekn 2t olie

: ons 16. maj 2012 13:11
af juhl-drengen
hvor køber du det henne ? og hvad koster det pr liter ?

Re: hvilekn 2t olie

: tors 17. maj 2012 16:04
af Chris a
V-power kan købes hos Shell. sidst jeg købte var det i 14,50kr literen :-( olien koster omkring 100kr literen kan købes hos Nymann, ellers ved jeg ikke hvor det kan købes. men søg :-)

Re: hvilekn 2t olie

: tors 17. maj 2012 18:44
af kreidlerhansen
Enhver semisyntetisk matcher alle behov, blot man ikke vælger en til bådmotorer. Koksdannelsen er desuden relativt lav, og langt de fleste semisyntetiske olier kan en lovlig motor forbrænde tilstrækkeligt.

Mineralsk smører fortrinligt, men koksdannelsen er størst med denne type.

Fuldsyntetisk kan en lovlig motor ikke drage nytte af, alligevel, men idet en sådan motor aldrig (!) kommer i nærheden af en forbrændigstemperatur, som sætter fut i olien, vil koksdannelsen også være nær nul.
Reelt er det spild af penge, idet motoren ikke drager fordel af den dyrere olie. På den anden side lider den heller ingen skade.


Det handler ikke om 'god vs dårlig', men derimod om at finde den rigtige olie til en given motor. Vælger man en olie, som ikke forbrændes tilstrækkeligt, forurener man mere + man ikke drager nytte af hele brændstoffets BTU-værdi. Hvis olien ikke antændes, reduceres forbrændingstemperaturen tilsvarende, og jo højere den er, desto bedre yder motoren.

Det samme gælder oktantal. Alt over 92 Oktan på enhver lovlig knallert er spild af penge. Motoren tager ikke skade, men den udnytter heller ikke brændstoffets reelle potentiale.
Påstår man andet, har man ikke forstået, hvad oktantallet egentlig giverudtryk for. :)

Re: hvilekn 2t olie

: tors 17. maj 2012 18:47
af Nikolaj Y
kreidlerhansen skrev:Enhver semisyntetisk matcher alle behov, blot man ikke vælger en til bådmotorer. Koksdannelsen er desuden relativt lav, og langt de fleste semisyntetiske olier kan en lovlig motor forbrænde tilstrækkeligt.

Mineralsk smører fortrinligt, men koksdannelsen er størst med denne type.

Fuldsyntetisk kan en lovlig motor ikke drage nytte af, alligevel, men idet en sådan motor aldrig (!) kommer i nærheden af en forbrændigstemperatur, som sætter fut i olien, vil koksdannelsen også være nær nul.
Reelt er det spild af penge, idet motoren ikke drager fordel af den dyrere olie. På den anden side lider den heller ingen skade.


Det handler ikke om 'god vs dårlig', men derimod om at finde den rigtige olie til en given motor. Vælger man en olie, som ikke forbrændes tilstrækkeligt, forurener man mere + man ikke drager nytte af hele brændstoffets BTU-værdi. Hvis olien ikke antændes, reduceres forbrændingstemperaturen tilsvarende, og jo højere den er, desto bedre yder motoren.

Det samme gælder oktantal. Alt over 92 Oktan på enhver lovlig knallert er spild af penge. Motoren tager ikke skade, men den udnytter heller ikke brændstoffets reelle potentiale.
Påstår man andet, har man ikke forstået, hvad oktantallet egentlig giverudtryk for. :)
Hvad er der da galt med olie til bådmotorer? :) .. ikke fordi jeg selv bruger det..

Re: hvilekn 2t olie

: tors 17. maj 2012 19:04
af FS1originalen
Outboard olie til bådmotorer forbrænder ved en lavere temperatur end olie til knallertmotorer... Bådmotorer er jo vandkølede med frisk koldt vand hele tiden, og kommer aldrig op på samme temperatur som en knallertmotor - det er olien afstemt efter!!!

Erik

Re: hvilekn 2t olie

: tors 17. maj 2012 20:23
af juhl-drengen
hmm javel så :) tror jeg vil prøve semi synt. og 92 benz. men forresten tror i at det ville give noget i en lovlig motor med en silikone tændrørs hætte uden begrænsning ? :D

Re: hvilekn 2t olie

: tors 17. maj 2012 20:42
af kreidlerhansen
juhl-drengen skrev:hmm javel så :) tror jeg vil prøve semi synt. og 92 benz. men forresten tror i at det ville give noget i en lovlig motor med en silikone tændrørs hætte uden begrænsning ? :D
Nope.

Re: hvilekn 2t olie

: tors 17. maj 2012 21:43
af juhl-drengen
ok har også overvejet at købe et filter ark ja faktisk ligsom powerfilter også proppe ind i den lovlige filterkasse tror i det giver en smule ?

Re: hvilekn 2t olie

: tors 17. maj 2012 21:52
af strynboen
alså med lovlig motor..vil alle de små fiflerier intet give...der skal voldsomme ting til at ændre din hk udvikling..eks..slibe topstykke og cylender sammen med ventil slibemasse..så det planer 100 %..så kan du spare pakningen..og så lægge 3 pakninger i mellem cyll og blok..det vil hæve dine kanaler 1,5 mm...men disse minimale ændringer inden for tum godkendelsen..er spild af tid..man kan måske vinde 3 kmt..og gider man at nøjes med det...NEJ..det er sgu for kedeligt

Re: hvilekn 2t olie

: tors 17. maj 2012 21:56
af juhl-drengen
ja okay.. men ideen var netop lige de der 2-4 km ;) ps. suzukien er DK-K godkendt så det med tum bliver nok svært X) men ja tænkte bare jeg til at starte med ville kunne køre hvad jeg må sådan nogenlunde inde for lovens grænser :hihi men har lige fået kortet idag så starter med at køre under 40 :) om jeg blir træt af det må tiden vise... har en "sjov" motor så at sige hvor alt det kræver for at jeg ligepludseligt kan køre 50 eller der omkring er at bytte rundt på meget få ting :hihi

Re: hvilekn 2t olie

: man 21. maj 2012 06:54
af Chris a
V-power er dyre, men KLART bedre, jeg fik både bedre optræk og topfart efter at købe det til mine.

Re: hvilekn 2t olie

: man 21. maj 2012 08:09
af juhl-drengen
er du sikker på det for jeg ved at de faktisk testede det med biler i dyno'er i topgear og det var faktisk kun de højt ydende motorer det gav noget som helst på mens at det intet gav på lavtydende under 150 hk :whew men ja kunne det være det skulle prøves de skulle efter sigende jo have begyndt at proppe fuel save i benzinen og det skulle rent faktisk af hvad jeg har hørt min mor kører ihvertilfald 2-3 km længere på literen i følge computeren i hendes når hun har tanket ved shell :roll: så kunne være man skulle prøve det :) hvis man både fik bedre ydelse og bedre brændstof økonomi :)

Re: hvilekn 2t olie

: man 21. maj 2012 11:35
af kreidlerhansen
Chris a skrev:V-power er dyre, men KLART bedre, jeg fik både bedre optræk og topfart efter at købe det til mine.
Bare motorerne kører med tilstrækkeligt høj kompression, ditto fortænding og er dyser magert nok, så skal det sikkert nok passe. Jeg afviser det dermed ikke blankt, da det under visse omstændigheder er sandsynligt - udenfor disse rammer er det indbildning.

Det eneste tidspunkt, jeg har oplevet en forskel, var da jeg kørte med for høj kompression ifm. fejldesignet squishband = svag detonation. Selv med et statisk tændingstidspunkt på 0,5mm før top (kontra 1,2mm før top), var balladen den samme.
V-power i tanken + en sjat Abcon Octane Booster, så holdt det op. Men trækket ændrede sig ikke en tøddel, og den gik 80km/t med den daværende dame bagpå uden videre bøvl. Den lød fint og kørte uden tikken/banken, men den gik hverken blødere eller hurtigere.
Efterfølgende levede jeg med detonation i motoren, fordi jeg var nysgerrig efter, hvor slemt det egentlig var... Stemplet tog aldrig skade de efterfølgende par tusinde kilometer, så det har været lige på grænsen!
Jeg kørte i øvrigt på T.Hansens billigste, mineralske olie i en 4% blanding, fordi det dengang var på tilbud til 25kr/L...

Ikke dårligt for en uorignal krumtap, cylinder, stempel og udstødning!


Min Alfa kører lige så langt (kort!) på både FuelSave og V-Power, som den gør på alt muligt andet benzin. Kørsel med knap et ton på krogen afslørede heller ingen forskel! Man er vel nørdet nok til at teste, men ikke til at føre ordentlig dokumentation?! :P
Og det til trods for, at motoren kører med både MAP-sensor og avancerer tændigen ift., hvad bankesensoren sender af signaler. Den går dog lidt mere anstrengt på 92 oktan, indtil den har trimmet tænding og derefter er den lidt sløvere på motorvejen.

Hvad FuelSave angår, har jeg ikke fundet tests, som beviser en bjælde, medmindre Shell er direkte med i sagen. Og det koster troværdighed. Det hjælper heller ikke, at Shell i Storbrittanien er blevet pålagt at holde kæft med at sige, man i snit sparer 1,9% brændstof, da man retsligt er kommet frem til, at det ikke beviser noget som helst, når højst 60% af et begrænset udvalg af biler viser 'op til 2,5% forbedring' og gennemsnittet af de 60% svarer til de 1,9% længere pr. liter... Salgsgas, statistik, manipuleret sandhed.

Og det er jo let nok, når kunderne ønsker, det er sandt! ;) Man må bare ikke glemme, de sælger et produkt for at tjene penge, og tendesen er, at man sælger bedst ved at være 'grøn' eller rettere 'love guld og grønne skove'. Det er bare synd, at ingen af disse træer gror ret langt op i himmelen!


Rant over! :hihi

Re: hvilekn 2t olie

: man 21. maj 2012 15:40
af juhl-drengen
hehe men må indrømme det med fuel-save gir ikke nogen mening for mig MEN kunne godt finde på at proppe v-power i tanken bare for at se hvor meget det egentligt gør ;)