Chris a skrev:V-power er dyre, men KLART bedre, jeg fik både bedre optræk og topfart efter at købe det til mine.
Bare motorerne kører med tilstrækkeligt høj kompression, ditto fortænding og er dyser magert nok, så skal det sikkert nok passe. Jeg afviser det dermed ikke blankt, da det under visse omstændigheder er sandsynligt - udenfor disse rammer er det indbildning.
Det eneste tidspunkt, jeg har oplevet en forskel, var da jeg kørte med for høj kompression ifm. fejldesignet squishband = svag detonation. Selv med et statisk tændingstidspunkt på 0,5mm før top (kontra 1,2mm før top), var balladen den samme.
V-power i tanken + en sjat Abcon Octane Booster, så holdt det op. Men trækket ændrede sig ikke en tøddel, og den gik 80km/t med den daværende dame bagpå uden videre bøvl. Den lød fint og kørte uden tikken/banken, men den gik hverken blødere eller hurtigere.
Efterfølgende levede jeg med detonation i motoren, fordi jeg var nysgerrig efter, hvor slemt det egentlig var... Stemplet tog aldrig skade de efterfølgende par tusinde kilometer, så det har været lige på grænsen!
Jeg kørte i øvrigt på T.Hansens billigste, mineralske olie i en 4% blanding, fordi det dengang var på tilbud til 25kr/L...
Ikke dårligt for en uorignal krumtap, cylinder, stempel og udstødning!
Min Alfa kører lige så langt (kort!) på både FuelSave og V-Power, som den gør på alt muligt andet benzin. Kørsel med knap et ton på krogen afslørede heller ingen forskel! Man er vel nørdet nok til at teste, men ikke til at føre ordentlig dokumentation?!
Og det til trods for, at motoren kører med både MAP-sensor og avancerer tændigen ift., hvad bankesensoren sender af signaler. Den går dog lidt mere anstrengt på 92 oktan, indtil den har trimmet tænding og derefter er den lidt sløvere på motorvejen.
Hvad FuelSave angår, har jeg ikke fundet tests, som beviser en bjælde, medmindre Shell er direkte med i sagen. Og det koster troværdighed. Det hjælper heller ikke, at Shell i Storbrittanien er blevet pålagt at holde kæft med at sige, man i snit sparer 1,9% brændstof, da man retsligt er kommet frem til, at det ikke beviser noget som helst, når højst 60% af et begrænset udvalg af biler viser 'op til 2,5% forbedring' og gennemsnittet af de 60% svarer til de 1,9% længere pr. liter... Salgsgas, statistik, manipuleret sandhed.
Og det er jo let nok, når kunderne ønsker, det er sandt!
Man må bare ikke glemme, de sælger et produkt for at tjene penge, og tendesen er, at man sælger bedst ved at være 'grøn' eller rettere 'love guld og grønne skove'. Det er bare synd, at ingen af disse træer gror ret langt op i himmelen!
Rant over!