Hvor varm må en motor blive?
Hvor varm må en motor blive?
Hvor varm må min cyllinder blive efter ha kørt 10 minutter?
Målte den til 80, men ved ikke om den må blive så varm!?!?
Målte den til 80, men ved ikke om den må blive så varm!?!?
Re: Hvor varm må en motor blive?
Tænk på at du går i bad i ca 37 grader varmt vand, så 80 er nok fint nok
Mvh. totte/
YamahaNordjylland
Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
YamahaNordjylland
Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Re: Hvor varm må en motor blive?
danke:-)
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Hvor varm må en motor blive?
Hvordan, målt?
Jeg har på min Kreidler en omdrejningstæller med temperatursensor tilsluttet. Føleren erstatter skiven på tændrøret, så reelt måles temperaturen på tændrør/topstykke.
Ved max rpm/9.800rpm vedvarende, svinger den mellem 90-110 grader, afhængigt af lufttemperatur og -fugtighed.
I tomgang svinger den fra 60-95 grader, afhængigt af førnævnte faktorer.
Jeg har på min Kreidler en omdrejningstæller med temperatursensor tilsluttet. Føleren erstatter skiven på tændrøret, så reelt måles temperaturen på tændrør/topstykke.
Ved max rpm/9.800rpm vedvarende, svinger den mellem 90-110 grader, afhængigt af lufttemperatur og -fugtighed.
I tomgang svinger den fra 60-95 grader, afhængigt af førnævnte faktorer.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Hvor varm må en motor blive?
sådan en laiser tingest har jeg målt med:-D
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Hvor varm må en motor blive?
Rekorden er 150 grader for Kreidleren, forresten... Højere temperatur registreres ikke i sensoren, lol!
14.000rpm straffes ret hårdt, men den gik fint ig overlevede uden bøvl. Sådan en luftkølet motor er svær at sige noget specifikt om ift. driftstemperaturen, tror jeg.
Jeg har oplevet en cylinder blive så varm, at den stod og tikkede/knitrede ret voldsomt, mens det hele gav sig efter standsning. Den lugtede ikke specielt godt, men den kørte fint... Man skulle bare holde fingrene fra køleribber og (som altid) udstødningen efter en køretur!
14.000rpm straffes ret hårdt, men den gik fint ig overlevede uden bøvl. Sådan en luftkølet motor er svær at sige noget specifikt om ift. driftstemperaturen, tror jeg.
Jeg har oplevet en cylinder blive så varm, at den stod og tikkede/knitrede ret voldsomt, mens det hele gav sig efter standsning. Den lugtede ikke specielt godt, men den kørte fint... Man skulle bare holde fingrene fra køleribber og (som altid) udstødningen efter en køretur!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Hvor varm må en motor blive?
Har du et link til den "ring-føler" Jesper ?
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Hvor varm må en motor blive?
Har købt min hos speedline.dkMorten - Webmaster skrev:Har du et link til den "ring-føler" Jesper ?
Mener det er tilstrækkeligt at søge på KOSO på deres hjemmeside Virker fortrinligt, men man skal lige vænne sig til, at temperaturen svinger en del på en luftkølet motor! Og så kan man reelt holde øje med pludselige, voldsomme udsving; Det kan være et tydeligt tegn på detonation.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Hvor varm må en motor blive?
kreidlerhansen skrev:Har købt min hos speedline.dkMorten - Webmaster skrev:Har du et link til den "ring-føler" Jesper ?
Mener det er tilstrækkeligt at søge på KOSO på deres hjemmeside Virker fortrinligt, men man skal lige vænne sig til, at temperaturen svinger en del på en luftkølet motor! Og så kan man reelt holde øje med pludselige, voldsomme udsving; Det kan være et tydeligt tegn på detonation.
Min tanke var at tilslutte den til min tænding så den kan ændre kurve hvis den går varm.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Hvor varm må en motor blive?
hey morten den kan også købes på kgi.dk under universal og speedometer
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Hvor varm må en motor blive?
Fed idé! Jeg må ha' Ignitech...!Morten - Webmaster skrev: Min tanke var at tilslutte den til min tænding så den kan ændre kurve hvis den går varm.
Detonation har dog intet med tændingsavancen at gøre, som sådan.
Det kan gøre en forskel, men symptombehandlingen er så at sige 'forkert'.
Kun tændingsbanken er en direkte konsekvens af for megen tændingsavance, og det er såmænd slemt nok i sig selv! (Hul i stemplet!)
Beklager, jeg ikke kunne levere et direkte link. 3's net gik død i går, så jeg kunne ikke loade speedlines hjemmeside med 'roaming' på TDC's net. Prisen er enslydende hos alle forhandlere.
http://www.speedline.dk/da/scooter/elek ... -ki000r14/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg forestiller mig, at temperaturen er beregnet på baggrund af modstanden i føleren, som jo stiger i takt med temperaturen. Hvor nøjagtig den er, ved jeg ikke - jeg har ikke umiddelbart mulighed for at krydstjekke, og jeg betragter reelt værdierne som vejledende. Som nævnt holder jeg øje med store, pludselige kontra små, begrænsede udsving.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Hvor varm må en motor blive?
wv brugte noget ligende på de luftkølede motore..
utroligt at en vindkølet ikke bliver varmere..troede de blev op mod 300*..men så ville spildolien og skidt jo stå og syde og boble..når man stoppede..det har jeg aldrig oplevet..så den er" go nok"..
utroligt at en vindkølet ikke bliver varmere..troede de blev op mod 300*..men så ville spildolien og skidt jo stå og syde og boble..når man stoppede..det har jeg aldrig oplevet..så den er" go nok"..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Hvor varm må en motor blive?
Reelt er den øvre grænse vel når stemplet udvider sig hurtigere/mere end cylinderen eller når brændstoffet selvantænder?strynboen skrev:wv brugte noget ligende på de luftkølede motore..
utroligt at en vindkølet ikke bliver varmere..troede de blev op mod 300*..men så ville spildolien og skidt jo stå og syde og boble..når man stoppede..det har jeg aldrig oplevet..så den er" go nok"..
Hvad der end måtte komme først afhænger så af materialevalget, vil jeg gætte på...
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Hvor varm må en motor blive?
Tror nu ikke det er en fordel med alt for høj temperatur.
Det er også noget lettere at lave optimal mix og tændings setup, hvis ikke temperaturer flyder rundt.
Var med til at rode lidt med en 911 3,6 med spjæld, den var mellem 60 130+ grader. det er ikke godt
Det er også noget lettere at lave optimal mix og tændings setup, hvis ikke temperaturer flyder rundt.
Var med til at rode lidt med en 911 3,6 med spjæld, den var mellem 60 130+ grader. det er ikke godt
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema
Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;
Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema
Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;
Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Hvor varm må en motor blive?
Optimal kontra max-grænsen er også to forskellige ting. :p Stabile temperaturer på en rent fartvindkølet motor er vist ønsketænkning, omend man kommer langt med korrekt fortænding, udstødning og forbrændingskammer.trs skrev:Tror nu ikke det er en fordel med alt for høj temperatur.
Det er også noget lettere at lave optimal mix og tændings setup, hvis ikke temperaturer flyder rundt.
Var med til at rode lidt med en 911 3,6 med spjæld, den var mellem 60 130+ grader. det er ikke godt
PT har Kreidleren ingen af delene - den er stort set standard, heh...
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!