Hvor varm må en motor blive?

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Nico8856
Stor knallert
Indlæg: 138
Tilmeldt: tirs 9. aug 2011 18:16
Kontakt:

Hvor varm må en motor blive?

Indlæg af Nico8856 »

Hvor varm må min cyllinder blive efter ha kørt 10 minutter?
Målte den til 80, men ved ikke om den må blive så varm!?!?
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Re: Hvor varm må en motor blive?

Indlæg af Tottenham »

Tænk på at du går i bad i ca 37 grader varmt vand, så 80 er nok fint nok
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Nico8856
Stor knallert
Indlæg: 138
Tilmeldt: tirs 9. aug 2011 18:16
Kontakt:

Re: Hvor varm må en motor blive?

Indlæg af Nico8856 »

danke:-)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvor varm må en motor blive?

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvordan, målt? :)

Jeg har på min Kreidler en omdrejningstæller med temperatursensor tilsluttet. Føleren erstatter skiven på tændrøret, så reelt måles temperaturen på tændrør/topstykke.

Ved max rpm/9.800rpm vedvarende, svinger den mellem 90-110 grader, afhængigt af lufttemperatur og -fugtighed.
I tomgang svinger den fra 60-95 grader, afhængigt af førnævnte faktorer.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Nico8856
Stor knallert
Indlæg: 138
Tilmeldt: tirs 9. aug 2011 18:16
Kontakt:

Re: Hvor varm må en motor blive?

Indlæg af Nico8856 »

sådan en laiser tingest har jeg målt med:-D
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvor varm må en motor blive?

Indlæg af kreidlerhansen »

Rekorden er 150 grader for Kreidleren, forresten... Højere temperatur registreres ikke i sensoren, lol!

14.000rpm straffes ret hårdt, men den gik fint ig overlevede uden bøvl. Sådan en luftkølet motor er svær at sige noget specifikt om ift. driftstemperaturen, tror jeg.
Jeg har oplevet en cylinder blive så varm, at den stod og tikkede/knitrede ret voldsomt, mens det hele gav sig efter standsning. Den lugtede ikke specielt godt, men den kørte fint... Man skulle bare holde fingrene fra køleribber og (som altid) udstødningen efter en køretur!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Hvor varm må en motor blive?

Indlæg af Morten - Webmaster »

Har du et link til den "ring-føler" Jesper ?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvor varm må en motor blive?

Indlæg af kreidlerhansen »

Morten - Webmaster skrev:Har du et link til den "ring-føler" Jesper ?
Har købt min hos speedline.dk

Mener det er tilstrækkeligt at søge på KOSO på deres hjemmeside :) Virker fortrinligt, men man skal lige vænne sig til, at temperaturen svinger en del på en luftkølet motor! Og så kan man reelt holde øje med pludselige, voldsomme udsving; Det kan være et tydeligt tegn på detonation. ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Hvor varm må en motor blive?

Indlæg af Morten - Webmaster »

kreidlerhansen skrev:
Morten - Webmaster skrev:Har du et link til den "ring-føler" Jesper ?
Har købt min hos speedline.dk

Mener det er tilstrækkeligt at søge på KOSO på deres hjemmeside :) Virker fortrinligt, men man skal lige vænne sig til, at temperaturen svinger en del på en luftkølet motor! Og så kan man reelt holde øje med pludselige, voldsomme udsving; Det kan være et tydeligt tegn på detonation. ;)

Min tanke var at tilslutte den til min tænding så den kan ændre kurve hvis den går varm.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvor varm må en motor blive?

Indlæg af juhl-drengen »

hey morten den kan også købes på kgi.dk under universal og speedometer :D
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvor varm må en motor blive?

Indlæg af kreidlerhansen »

Morten - Webmaster skrev: Min tanke var at tilslutte den til min tænding så den kan ændre kurve hvis den går varm.
Fed idé! Jeg må ha' Ignitech...!

Detonation har dog intet med tændingsavancen at gøre, som sådan.
Det kan gøre en forskel, men symptombehandlingen er så at sige 'forkert'.

Kun tændingsbanken er en direkte konsekvens af for megen tændingsavance, og det er såmænd slemt nok i sig selv! (Hul i stemplet!)

Beklager, jeg ikke kunne levere et direkte link. 3's net gik død i går, så jeg kunne ikke loade speedlines hjemmeside med 'roaming' på TDC's net. Prisen er enslydende hos alle forhandlere.

http://www.speedline.dk/da/scooter/elek ... -ki000r14/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg forestiller mig, at temperaturen er beregnet på baggrund af modstanden i føleren, som jo stiger i takt med temperaturen. Hvor nøjagtig den er, ved jeg ikke - jeg har ikke umiddelbart mulighed for at krydstjekke, og jeg betragter reelt værdierne som vejledende. Som nævnt holder jeg øje med store, pludselige kontra små, begrænsede udsving.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hvor varm må en motor blive?

Indlæg af strynboen »

wv brugte noget ligende på de luftkølede motore..
utroligt at en vindkølet ikke bliver varmere..troede de blev op mod 300*..men så ville spildolien og skidt jo stå og syde og boble..når man stoppede..det har jeg aldrig oplevet..så den er" go nok"..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvor varm må en motor blive?

Indlæg af kreidlerhansen »

strynboen skrev:wv brugte noget ligende på de luftkølede motore..
utroligt at en vindkølet ikke bliver varmere..troede de blev op mod 300*..men så ville spildolien og skidt jo stå og syde og boble..når man stoppede..det har jeg aldrig oplevet..så den er" go nok"..
Reelt er den øvre grænse vel når stemplet udvider sig hurtigere/mere end cylinderen eller når brændstoffet selvantænder?
Hvad der end måtte komme først afhænger så af materialevalget, vil jeg gætte på...
:whew
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Hvor varm må en motor blive?

Indlæg af trs »

Tror nu ikke det er en fordel med alt for høj temperatur.

Det er også noget lettere at lave optimal mix og tændings setup, hvis ikke temperaturer flyder rundt.

Var med til at rode lidt med en 911 3,6 med spjæld, den var mellem 60 130+ grader. det er ikke godt
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvor varm må en motor blive?

Indlæg af kreidlerhansen »

trs skrev:Tror nu ikke det er en fordel med alt for høj temperatur.

Det er også noget lettere at lave optimal mix og tændings setup, hvis ikke temperaturer flyder rundt.

Var med til at rode lidt med en 911 3,6 med spjæld, den var mellem 60 130+ grader. det er ikke godt
Optimal kontra max-grænsen er også to forskellige ting. :p Stabile temperaturer på en rent fartvindkølet motor er vist ønsketænkning, omend man kommer langt med korrekt fortænding, udstødning og forbrændingskammer.
PT har Kreidleren ingen af delene - den er stort set standard, heh...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"