Side 1 af 1

Smider olie under koblingsskjoldet

: ons 22. aug 2012 20:24
af Sune_Rasmussen
Jeg har et problem med olie-lækage fra motorens venstre side.

Da jeg skilte det ad igår lignede problemet, at komme både fra simmeringen ved koblingspinden og mellem akslen og bøsningen bag fortandhjulet.
Det er dog svært at vurdere, om det er det ene, det andet eller evt dem begge.

Jeg spørger derfor i andre om tre ting;
1. Hvad er jeres erfaring, hvor bliver den oftest utæt; fortandhjul eller koblingspind?
2. Skal bøsningen bag fortandhjulet rotere rundt sammen med akslen, eller skal akslen rotere i bøsningen?
3. Har i en god metode til at bestemme hvorfra lækagen kommer? Plejer i at lade motoren køre uden koblingsskjold for at se hvorfra olien kommer eller findes der er godt trick?

På forhånd tak:)

Vh Sune

Re: Smider olie under koblingsskjoldet

: ons 22. aug 2012 20:42
af hybber
Hejsa!

Af med skjoldet, gør rent så du kan se hvor olien kommer fra, og så skift den pågældende simmering, eller evt. begge nu du er derinde!

hvilken af dem der bliver utæt kommer helt an på hvordan det er samlet, om der er grater i trykpinden v koblingen osv!

Simmeringen sidder fast, så akslen roterer i simmeringen.

God arbejdslyst!

Jesper

Re: Smider olie under koblingsskjoldet

: ons 22. aug 2012 21:44
af Sune_Rasmussen
hybber skrev:Hejsa!

Af med skjoldet, gør rent så du kan se hvor olien kommer fra, og så skift den pågældende simmering, eller evt. begge nu du er derinde!

hvilken af dem der bliver utæt kommer helt an på hvordan det er samlet, om der er grater i trykpinden v koblingen osv!

Simmeringen sidder fast, så akslen roterer i simmeringen.God arbejdslyst!

Jesper
Tak for svaret Jesper:) Jeg går i krig i morgen, - har nu allerede skilt ad ind til simmeringene, men der er olie alle vegne... Jeg prøver i morgen at gøre det rent og så lade den rulle lidt:)

Lige et uddybende spørgsmål; Simmeringen er stationær, men det afstandsbøs der så sidder mellem aksel og simmering - skal det rotere eller også være stationært?

Re: Smider olie under koblingsskjoldet

: ons 22. aug 2012 21:49
af Tottenham
Den roterer også, derfor simmeringen
Bøsningen spændes jo ind mod lejet, som self kører rundt :(y)

Re: Smider olie under koblingsskjoldet

: ons 22. aug 2012 22:14
af Sune_Rasmussen
Tottenham skrev:Den roterer også, derfor simmeringen
Bøsningen spændes jo ind mod lejet, som self kører rundt :(y)
Super, takker. Det undrer mig bare, at der så ligner at være slidmærke på tandhjulet som om det roterer på den bøsning :?

Re: Smider olie under koblingsskjoldet

: tors 23. aug 2012 09:42
af Tottenham
Måske dit tandhjul ikk er spændt. Der kræves en spec møtrik m krave til det + en spec skive.
Tjek Benny`s shop :(y)

Re: Smider olie under koblingsskjoldet

: tors 23. aug 2012 21:54
af Sune_Rasmussen
Tottenham skrev:Måske dit tandhjul ikk er spændt. Der kræves en spec møtrik m krave til det + en spec skive.
Tjek Benny`s shop :(y)
Bingo! - Takker! Der var ikke nogen krave på min møtrik, og låseblik var desuden temmelig smadret, så de bliver begge skiftet nu.

Derudover fandt jeg ud at at simmeringen ved gear-skifter akslen er utæt...
Er det noget med at man taper rillen i akslen inden man sætter simmeringen på plads, eller hvordan undgår man at ødelægge den når man skal have den helt ind på plads?

Vh Sune

Re: Smider olie under koblingsskjoldet

: tors 23. aug 2012 21:59
af FS1originalen
Ja, jeg plejer at bruge metoden med et stykke isolerebånd omkring akslen og så trække det ud når simmerringen er forbi rillen.

Erik

Re: Smider olie under koblingsskjoldet

: tors 23. aug 2012 22:24
af Dewil
Og jeg har gjort mig for vane at smøre bøsningen ved tandhjulet indvendigt med et fingertyndt lag flydende pakning inden den sættes ind over akslen, så er det nemlig bare helt tæt.. 8)