Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Hej igen
Har du en reservedelsfortegnelse, Jesper? Hvis jeg kigger hos Kreidlerparts, ser jeg to numre på tandhjulet, nemlig 15.07.18 og 15.07.18a, med forskellig diameter. Kan du bringe mig videre?
/Steen
Har du en reservedelsfortegnelse, Jesper? Hvis jeg kigger hos Kreidlerparts, ser jeg to numre på tandhjulet, nemlig 15.07.18 og 15.07.18a, med forskellig diameter. Kan du bringe mig videre?
/Steen
-
- Moderator
- Indlæg: 3930
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
20min's udrykningstid er da i overkanten, når emnet ligefrem interesserer mig!
Jeg mindes, at kittet koster i omegnen af 1.400kr inkl. forsendelse, men det er nu engang lettere at finde et tilfældigt tandhjul fra en rodekasse og tælle tænder. Og bevares, en del billigere!
Den kommer sikkert til at hyle gevaldigt, når to forskelligt brugte tandhjul mødes... men så kan man altid påstå, den kører med kompressor!
De to tandhjul hos kreidlerparts.com er 21-tands, så vidt jeg husker! Du skal have et 20-tands.
Jeg mindes, at kittet koster i omegnen af 1.400kr inkl. forsendelse, men det er nu engang lettere at finde et tilfældigt tandhjul fra en rodekasse og tælle tænder. Og bevares, en del billigere!
Den kommer sikkert til at hyle gevaldigt, når to forskelligt brugte tandhjul mødes... men så kan man altid påstå, den kører med kompressor!
De to tandhjul hos kreidlerparts.com er 21-tands, så vidt jeg husker! Du skal have et 20-tands.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
For pokker da! Det havde jeg overset. Jeg leder videre!kreidlerhansen skrev:De to tandhjul hos kreidlerparts.com er 21-tands, så vidt jeg husker! Du skal have et 20-tands.
Over and out..
-
- Moderator
- Indlæg: 3930
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
20-tands: 15.67.18 eller 15.67.18b... og jeg ved virkelig ikke, hvorfor der er to numre, men de fås hos http://www.kreidleroriginal.com/" onclick="window.open(this.href);return false; (det tidligere Jon Bos) til hhv. €30.75 og €46.74Twinsport skrev:For pokker da! Det havde jeg overset. Jeg leder videre!kreidlerhansen skrev:De to tandhjul hos kreidlerparts.com er 21-tands, så vidt jeg husker! Du skal have et 20-tands.
Over and out..
De er lidt sløve i optrækket med at få sendt sagerne afsted, men de har omtrent alt... alternativet er Kreidler Dienst i Kornwestheim, der må betragtes som toppen af poppen. Hos dem må 15.67.18 forslå.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Hej igen
Så, nu er der styr på primærtrækket. Tandhjulene er bestilt - så må vi bare se hvornår de kommer.
I mellemtiden er jeg gået på jagt efter et firma som kan fjerne Nikasil fra mine cylindre, inden arbejdet starter. Kender i nogen som kan gøre det for små penge?
Lige nu er jeg på jagt efter et tændingsanlæg og har set mig lun på Emot's Ignitech-anlæg med justerbar kurve og tilhørende omdrejningstæller. Jeg kan google mig frem til at Ignitech skulle være ok, men er der nogen her i forum med førstehåndserfaringer. Jeg er først og fremmest lun på Ignitech på grund af mulighederne for to kurver, plus manglen på svinghjul.
Kommentarer modtages med tak.
/Steen
Så, nu er der styr på primærtrækket. Tandhjulene er bestilt - så må vi bare se hvornår de kommer.
I mellemtiden er jeg gået på jagt efter et firma som kan fjerne Nikasil fra mine cylindre, inden arbejdet starter. Kender i nogen som kan gøre det for små penge?
Lige nu er jeg på jagt efter et tændingsanlæg og har set mig lun på Emot's Ignitech-anlæg med justerbar kurve og tilhørende omdrejningstæller. Jeg kan google mig frem til at Ignitech skulle være ok, men er der nogen her i forum med førstehåndserfaringer. Jeg er først og fremmest lun på Ignitech på grund af mulighederne for to kurver, plus manglen på svinghjul.
Kommentarer modtages med tak.
/Steen
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Hi Twinsport/ Steen
Ang. Nicasil - der er flere muligheder, Michael fra Mopedspeed.dk har forbindelse til én i Jylland, ellers er det tyskland der gælder. På Emot´s hjemmeside http://www.emot.nl/specials.php kan du læse om de udenlandske firmaers priser og turnaround tid.
Tjekkiske Ignitech er absolut en prisbillig mulighed og jeg ved ovennævnte Emot har ordret en ny model som fremtræder som den kendte Kröber/ Pitch. Personligt tror jeg at et højere antal af volt v. tændrøret er ønskeligt når du kommer over 16hk og 15000omd/m.
Både jeg og Martijn (Emot) har plaget Ignitech om at hæve sekundær- spændingen - vi får se!
Elsberg
Ang. Nicasil - der er flere muligheder, Michael fra Mopedspeed.dk har forbindelse til én i Jylland, ellers er det tyskland der gælder. På Emot´s hjemmeside http://www.emot.nl/specials.php kan du læse om de udenlandske firmaers priser og turnaround tid.
Tjekkiske Ignitech er absolut en prisbillig mulighed og jeg ved ovennævnte Emot har ordret en ny model som fremtræder som den kendte Kröber/ Pitch. Personligt tror jeg at et højere antal af volt v. tændrøret er ønskeligt når du kommer over 16hk og 15000omd/m.
Både jeg og Martijn (Emot) har plaget Ignitech om at hæve sekundær- spændingen - vi får se!
Elsberg
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Hej
Ang. Nikasil så har jeg nu kontakt til Torsten Stroh i Tyskland. Jeg havde kontakt med ham for nogle år siden, så glæden var stor da jeg fik fat i ham igen. Problemet har egentlig ikke været at finde nogen der kunne lægge ny Nikasil i, men mere at finde nogen som vil nøjes med at trække Nikasil'en ud af de nye cylindre.
Ang. tændingsanlæg: hvad er sekundærspændingen hos Ignitech? har i målt den? Den bør være mindst lige så høj som på de transistor-tændingsanlæg der blev brugt i halvfjerserne, da de netop var karakteriseret ved lidt lav primærspænding og langsom stigetid. Stigetiden kunne man ikke gøre meget ved dengang, men sekundærspændingen kunne hæves med en tændspole med andet omsætningsforhold. Man kan muligvis gøre det samme med Ignitech?
Hvad bruger du selv?
/Steen
Ang. Nikasil så har jeg nu kontakt til Torsten Stroh i Tyskland. Jeg havde kontakt med ham for nogle år siden, så glæden var stor da jeg fik fat i ham igen. Problemet har egentlig ikke været at finde nogen der kunne lægge ny Nikasil i, men mere at finde nogen som vil nøjes med at trække Nikasil'en ud af de nye cylindre.
Ang. tændingsanlæg: hvad er sekundærspændingen hos Ignitech? har i målt den? Den bør være mindst lige så høj som på de transistor-tændingsanlæg der blev brugt i halvfjerserne, da de netop var karakteriseret ved lidt lav primærspænding og langsom stigetid. Stigetiden kunne man ikke gøre meget ved dengang, men sekundærspændingen kunne hæves med en tændspole med andet omsætningsforhold. Man kan muligvis gøre det samme med Ignitech?
Hvad bruger du selv?
/Steen
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Der er en metode hvormed man kan slippe for at trække Nikasilen af inden bearbejdning:
Drej cylinderen ud:
Udlæg og bearbejd kanaler:
Isæt tildannet foring m. porte:
Gør finish på overgange og indløb:
Æren for det flotte arbejde tildeles Harry Schlosser - en virtuos udi Kreidler- tuning!
Ang. tænding, på Kreidler anvender jeg selvgenerende Selettra:
Elsberg
Drej cylinderen ud:
Udlæg og bearbejd kanaler:
Isæt tildannet foring m. porte:
Gør finish på overgange og indløb:
Æren for det flotte arbejde tildeles Harry Schlosser - en virtuos udi Kreidler- tuning!
Ang. tænding, på Kreidler anvender jeg selvgenerende Selettra:
Elsberg
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Hej
Ok - den metode til at fjerne nikasil kender jeg godt, og har selv brugt den et par gange
Denne gang havde jeg nu forestillet mig at arbejde i cylindrene, som de er originalt. Knapt så radikalt som din metode - jeg ved det
Har forøvrigt lige fået bekræftet at Dellorto UK har afsendt den karburator jeg bestilte i formiddags. Det er en smule imponerende at de kan modtage bestillingen og foretage ændringer (jeg har fået ændret gasspjæld, emulsionsrør, chokersystem, svømmer, hoved- og tomgangsdyse, samt karburatorhus og alligevel leverer de efter 5 timer.. Imponerende!
/Steen
Ok - den metode til at fjerne nikasil kender jeg godt, og har selv brugt den et par gange
Denne gang havde jeg nu forestillet mig at arbejde i cylindrene, som de er originalt. Knapt så radikalt som din metode - jeg ved det
Har forøvrigt lige fået bekræftet at Dellorto UK har afsendt den karburator jeg bestilte i formiddags. Det er en smule imponerende at de kan modtage bestillingen og foretage ændringer (jeg har fået ændret gasspjæld, emulsionsrør, chokersystem, svømmer, hoved- og tomgangsdyse, samt karburatorhus og alligevel leverer de efter 5 timer.. Imponerende!
/Steen
-
- Moderator
- Indlæg: 3930
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Steen >> Ja, det lyder unægteligt som et lavbudget-projekt med en ny karburator på bestilling!
Men ja, det er imponerende... det er meget u-Italiensk! Dog må man jo sige, det folkefærd tager motorsport seriøst, så det kan være, det har hjulpet dem lidt på vej!
Modificere du en Mahle-cylinder, eller har du i sinde at gøre noget fornuftigt ved en replica?
Men ja, det er imponerende... det er meget u-Italiensk! Dog må man jo sige, det folkefærd tager motorsport seriøst, så det kan være, det har hjulpet dem lidt på vej!
Modificere du en Mahle-cylinder, eller har du i sinde at gøre noget fornuftigt ved en replica?
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Hej igen
Nu skal jeg så hen og lave topstykker. Hvad er jeres erfaringer med squish? hvad har i af vinkler, bredde og afstand?
/Steen
Næ, hov! Lad lige det være mit fif til alle der måtte være interesseret! Dellorto UK tager ikke ekstra for at modificere. Karburatoren har stadig standardpris Det koster så selvfølgelig en smule inden man er færdig med at bestille ekstra dyser, osv., men det er jo bare fordi jeg ikke har noget Dellorto i forvejen..kreidlerhansen skrev:Steen >> Ja, det lyder unægteligt som et lavbudget-projekt med en ny karburator på bestilling!
Jeg har udset mig en KT, en Meteor, samt en ukendt replica - alle med 6,25 mål, samt en 2,9 Mahle SB. Man kan jo lige så godt lave et par reserver, når vi nu er i gang. Jeg ved jo ikke hvor meget der eksploderer i de første rulningerkreidlerhansen skrev:Modificere du en Mahle-cylinder, eller har du i sinde at gøre noget fornuftigt ved en replica?
Nu skal jeg så hen og lave topstykker. Hvad er jeres erfaringer med squish? hvad har i af vinkler, bredde og afstand?
/Steen
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Med hensyn til squis, så får Jesper en kalot hjem inden så længe og den må vi låne.
Ignitech har jeg eksperimenteret lidt med (havde kun et par måneder) det er programmæssigt nemt at have med at gøre, der kan lægges ca 15-17 omdrejnings punkter ind hvor man så sætter kurven efter det ønskede omdrejningstal. Jeg kan sende nogle billeder af programmet med kurver på hvis det har interesse!
Ignitech har jeg eksperimenteret lidt med (havde kun et par måneder) det er programmæssigt nemt at have med at gøre, der kan lægges ca 15-17 omdrejnings punkter ind hvor man så sætter kurven efter det ønskede omdrejningstal. Jeg kan sende nogle billeder af programmet med kurver på hvis det har interesse!
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
-
- Moderator
- Indlæg: 3930
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Se dét var jeg ikke klar over! Så må jeg hellere få skrabet lidt sammen til en 'custom' PHBG21; andet spjæld og skruerne on the RIGHT side... måske med klemmebespænding?
Som sagt er et squish-topstykke med løs kalot på vej i min retning; Det er indrettet efter Mahle's stempeltop. Designet er tilpasset en 6,25'er, som er hævet med en 1,2mm spacer og Homoet 6P, svarende til ~12.000rpm max.
Vinklen skal vel 'blot' være magen til stempelkronen/-toppen? Bredden reduceres mig bekendt i takt med omdrejningstallet øges, og så skal forbrændingskammeret være tilsvarende 'lavere' for at opnå samme statiske kompressionsforhold.
Det dynamiske kompressionsforhold kan beregnes løseligt via et regneark, jeg har opsnappet fra hollænderne. Det er angiveligt vigtigere at holde styr på.
Desuden har jeg et par udstødningsdesigns i både den milde (under 12.500rpm) og den vilde ende.
Som sagt er et squish-topstykke med løs kalot på vej i min retning; Det er indrettet efter Mahle's stempeltop. Designet er tilpasset en 6,25'er, som er hævet med en 1,2mm spacer og Homoet 6P, svarende til ~12.000rpm max.
Vinklen skal vel 'blot' være magen til stempelkronen/-toppen? Bredden reduceres mig bekendt i takt med omdrejningstallet øges, og så skal forbrændingskammeret være tilsvarende 'lavere' for at opnå samme statiske kompressionsforhold.
Det dynamiske kompressionsforhold kan beregnes løseligt via et regneark, jeg har opsnappet fra hollænderne. Det er angiveligt vigtigere at holde styr på.
Desuden har jeg et par udstødningsdesigns i både den milde (under 12.500rpm) og den vilde ende.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
BILLIG racer til afhentning - i England.
http://www.ebay.co.uk/itm/Minnelli-Thun ... SS:GB:1123
Elsberg
http://www.ebay.co.uk/itm/Minnelli-Thun ... SS:GB:1123
Elsberg
-
- Moderator
- Indlæg: 3930
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Det skal jeg da lige love for!Elsberg skrev:BILLIG racer til afhentning - i England.
http://www.ebay.co.uk/itm/Minnelli-Thun ... SS:GB:1123
Elsberg
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Ja det var ikke så galt - men kan den følge med en vandkølet Kreidler ?
Eller er der forskellige klasser i 50 cc...
Eller er der forskellige klasser i 50 cc...
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Hej
Jeg skal snart i gang med at samle hjul, så jeg kan komme videre med stellet. Hvor køber jeg de Dunlop dæk som skal på i 2 og 2,25 ?
/Steen
Jeg skal snart i gang med at samle hjul, så jeg kan komme videre med stellet. Hvor køber jeg de Dunlop dæk som skal på i 2 og 2,25 ?
/Steen
-
- Moderator
- Indlæg: 3930
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Dumhop kan jeg ikke finde, og Heidenau M3 har jeg kun fundet i 2.25:
http://www.daekonline.dk/cgi-bin/rshop. ... =123&m_s=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Mon ikke Martijn hos Emot.nl kan skaffe de rigtige størrelser?
Edit: Jo, han kan...
http://www.emot.nl/webwinkel/index.php? ... t&catId=47" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.daekonline.dk/cgi-bin/rshop. ... =123&m_s=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Mon ikke Martijn hos Emot.nl kan skaffe de rigtige størrelser?
Edit: Jo, han kan...
http://www.emot.nl/webwinkel/index.php? ... t&catId=47" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Har du allerede poleret navene?Twinsport skrev:Hej
Jeg skal snart i gang med at samle hjul, så jeg kan komme videre med stellet. Hvor køber jeg de Dunlop dæk som skal på i 2 og 2,25 ?
/Steen
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Hej
Blæste forøvrigt lige din motor her til aften. Den bliver svejst i morgen, sammen med min ene motor som havde en gennemtæring
Leder stadig efter Dunlop-dæk. Og så skal jeg lige have målt op til eger - og slebet bremsetromlerne ud.
/Steen
Nej, bare rolig. De bliver først poleret i morgen -Sammen med din skærm..Nabo Jan skrev: Har du allerede poleret navene?
Blæste forøvrigt lige din motor her til aften. Den bliver svejst i morgen, sammen med min ene motor som havde en gennemtæring
Leder stadig efter Dunlop-dæk. Og så skal jeg lige have målt op til eger - og slebet bremsetromlerne ud.
/Steen