Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Lars J »

Fantastiske maskiner - god inspiration :(y)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af kreidlerhansen »

Dewil skrev:Rigtig interessant med et indblik i 50cc racing.. :(y) Jeg formoder at en racing-FS1 vil blive sat af disse maskiner?
Hvis man ellers bærer sig rigtigt ad, kan Yamahaen godt være med i front... en drejeventilsmotor vil i mine øjne være det bedste/eneste originale udgangspunkt. Alternativt en drastisk ombygning af membranindsugningen er også muligt, men det render op i det samme som en god drejeventil...
Fokuspunkter mener jeg er flow, kobling og i hvert fald plejlstang hvis ikke hele krumtappen er skrot ift. 13-15.000rpm

Pudsigt at se et Kreidler-topstykke på Yamaha-raceren. ;) Større køleareal, masser af gods til squishband...


Elsberg >> Jeg kunne heller ikke begribe, du med så beskedent et skyggeareal + formodede bredere effektkurve og lavere vægt skulle kunne udfordres af 'Store Per', som trods alt er af en anden bygning og placeret på en helt anden type stel. :P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Elsberg
Junior knallert
Indlæg: 93
Tilmeldt: ons 19. sep 2012 21:40
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Elsberg »

Som Kreidlerhansen så tydeligt gør klart: vil du i front - så koster det! Sagt på en anden måde: hvor hurtigt vil du køre/ hvor meget vil du investere?
Min pointe på dette fora er kom og vær med! Der ligger masser af underholdning i at deltage på en trimmet mopede - og hvis vi taler om konkurrence, så kan man faktisk nå langt på en sådan. Kom i mål hver gang og det tæller!

Så er der reglementet som kræver en del mht. komponent- valg og det tids- typiske udseende - vil gerne vende tilbage med det emne.

At hive mere end 14hk ud af en 50cc motor kræver en del arbejde, og ifølge min erfaring er det absolut max med en stempel- styret totakter. Hvis den så oven i købet er luftkølet, kan du trække én hk fra, når denne er varmet op!

Hk er ikke alt - du skal også have "boller" til at drive den rundt! Følg Youtube linket og se dette års 50cc Eurochampion køre træning på Sviestad banen v. Linköping 2011: " onclick="window.open(this.href);return false;
Sådan kommer jeg aldrig til at køre - og jeg har heller ikke lyst til det!!!

Anders
Billede
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Dewil »

Der bliver vist kørt efter "pokaler eller bandager".
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg husker ret tydeligt dagens sidste løb på Djursland... 1.-pladsen kørte den ondeskøjtemig for at vinde! Motoren gik GODT, men når man på en 4-benet 4T'er formår at åbne hanen for fuld skrald tidligere end de mindre 2T'ere, så både vil og tør man...


Gratis er det ikke, men køreerfaringen er lige god, om man har 5 eller 16HK. Jeg mener, det er den hollandske SOBW-serie, som køres på gokart-baner, hvor tophastigheden sjældent kommer over 80-90km/t
Man vinder nok ikke løbet, men man klarer sig altså hæderligt med en lidt for stor dyse, let gearing og en potte, der vrider 2-4.000rpm ud af motoren end en original udstødning.


Jeg funderer stadig over, hvordan min kommende racer skal indrettes. Den er ikke højst på prioritetslisten, men en eller anden dag står jeg klar med en blæsekølet racer med platintænding!
Jeg drømmer dog ikke en tøddel om at ligge forrest. Vil bare gerne undgå sidstepladsen... og andenpladsen er som bekendt den første taber!
:teeth2 :thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af strynboen »

jeg overvejer om jeg skal opgive cd 50 racer"eren..og måske satse på min cb 72/77..den har de klassiske tromle bremser..og 250cc..så må ret let kunne opfylde de classiske mc regler..og så køre med helt orginal motor opsætning...bare for at være med..
det vil blive meget billigere..end at opbygge er stel og tune en 50cc motor
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af strynboen »

er 50cc og de større klasser strængt adskildt..eller køres det hele ..i samme weekend..vil jo være kedeligt at være "alene"..i hakkemaskinen..det var sjovere hvis vi var en gruppe begyndere som kunne hjælpe hinanden..både moralsk og teknik..
hvad koster det..at få godkendt maskine tøj..div..sikkerheds udstyr ..baneleje..er det 10,000 for en weekend,vi taler om
Vedhæftede filer
cb 72 motor.jpg
1962_Sweeden.jpg
cb 72 uden motor-250.jpg
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Lars J »

Hvor ser det bare fedt ud med de store mænd på de små maskiner :D
Nøj hvor kunne det være sjovt at deltage :(y)
Hvilke motorer er de mest populære at tune hvis det skal være vandkølet og med 6 gear ?
Går ikke ud fra at en 6 gears vandkølet Puch motor kan være med i det race. Er klar over at Kreidler, evt. Minarelli er en af de mest brugte, men er der andre motorer der kan være med ?

Har ofte set youtube videoer med tt i Assens. Okay, der kan vi ikke være med, men utroligt hvad de kan hive ud af de små 50cc maskiner. " onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha FS1 som flertallet her inde sværmer til kan åbenbart også være med " onclick="window.open(this.href);return false;
Senest rettet af Lars J fre 28. sep 2012 18:20, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1971
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Kai »

Tror faktisk den Yamaha du linker til, er den samme som Elsberg har billeder af. Ejeren er vist belgier, og hedder Jef Lemmens.

En Puch Cobra motor er ikke så ringe, men det er så med om det er til at skaffe noget cylinder til den eller man self må i gang med at tune den.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Lars J »

Kai skrev:Tror faktisk den Yamaha du linker til, er den samme som Elsberg har billeder af. Ejeren er vist belgier, og hedder Jef Lemmens.

En Puch Cobra motor er ikke så ringe, men det er så med om det er til at skaffe noget cylinder til den eller man self må i gang med at tune den.
Ja det er lige det. Har en Puch Cobra motor, rørstel og Ceriani forgaffel liggende - men der er langt til 13-14 hk.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1971
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Kai »

Hvis det var mig der havde de dele liggende, så var jeg i gang med at bygge :) Den kan altid tunes senere når den er på kommet på hjul.

Jeg ved ihvertfald at hvis jeg skal igang igen.. så bliver det altså et rullende stel først og en motor fra hylden.
Jeg startede med at bygge motoren og mangler stadig alt det andet. Det ville ha været mere inspirende at kunne køre på den selvom den ikke var tunet alverden.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Lars J »

Kai skrev:Hvis det var mig der havde de dele liggende, så var jeg i gang med at bygge :) Den kan altid tunes senere når den er på kommet på hjul.
Nu har jeg bare den mening, efter en del konkurrencesport i mine yngre dage, at hvis materiellet ikke kan hamle op med konkurrenternes, er man ikke konkurrence dygtig - selv om man har talent :) Men man kan jo vælge at se det som ren hygge og så bare tøffe med som det tynde øl - meeeeen, det ville jeg ikke syntes er sjovt ret længe. Det er jeg for meget konkurrence menneske til at ville acceptere. Så derfor skal udgangspunktet, i mit tilfælde, være så godt som muligt :(y) Men alt kan lade sig gøre. Det er udelukkende et spørgsmål om vilje, lyst og prioritering :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis og hvis, men...

...hvis interessen/deltagertallet bliver stort nok, er der intet i vejen for at lave en begrænset klasse a la scooternes 'max 11hk' for begyndere. Begræns f.eks. karburatorstørrelse og hvor standard blokken skal være.

Godt grej eller ej, så tæver 7HK let 10HK med en dygtig kører, da der ikke vindes alverdens dueller på tophastighed i 50cc-klassen. Den øvre grænse for den slagvolumen gør maskinerne ganske jævnbyrdige, og på et gadestel er der ikke ret megen forskel i tophastighed mellem de nævnte 7-10HK...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Elsberg
Junior knallert
Indlæg: 93
Tilmeldt: ons 19. sep 2012 21:40
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Elsberg »

Altså: 50cc klassen er IKKE den billigste klasse i klassisk roadracing! Ud over det har jeg kun godt at sige om klassen: maskinerne er nemme at håndtere ud og ind af transporteren, op og ned fra filebænken og ved et styrt bliver du ikke mast under den :lol:

Ang. motorer: Der er Kreidler, Minarelli, Puch (Cobra), Sachs, Maico, Morini, Simson, Tomos og Zündapp.
Der er forbehold ved alle motorer f.eks. : priser (Kreidler), tilgængelighed på race- stumper (Minarelli, Maico, Morini og Tomos),
konstruktions- særheder (Sachs) og vægt (Puch, Maico). Puch Cobra motoren er et rigtigt godt bud, de findes i større antal i DK, og endnu fler syd for grænsen. Smid den ind i et Gilera eller Fantic- stel og du er kørende. Motocross eller speedway- cylindrene skulle være gode for 10+hk med ekspansions- kammer monteret. Og så har de deltaget i 50cc VM: http://www.elsberg-tuning.dk/tunturi.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ang. hk og tophastighed: at være konkurrence- dygtig i 50cc classic racing drejer sig kun om hastighed på langsiden!
Opskriften er altså hestekræfter og aerodynamik.

Anders
Billede
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Lars J »

Hvilke muligheder er der for træning her i DK (baner), hvordan er adgangs betingelserne og hvor ofte kan man køre? Går ud fra at man skal have en form for licens og måske tilhøre en klub. Hvilke klasser af 50cc findes der og hvor finder man regler for motorer etc.

Har lige været en tur på lageret og kigge. Har tre forskellige rørstel hvor af jeg måske kan bruge de to af dem. Har også P4 og en P6 motor med Compact System og 26mm Bing. Måske der er lidt flere hk i den end i Cobra motoren ? Forgafler er der flere forskellige af og ditto "jern" hjul. Alu hjul er jo nok at foretrække m.h.t. vægt... Har også tt styr ender til montage på forgaffel - hmm, hvad venter jeg på :D Mangler måske en transporter, elektronisk tænding, tank, kåbe og sæde - det kan bla. skaffes hos Emot Racing i Holland, på nær transporteren :P http://www.emot.nl/specials.php" onclick="window.open(this.href);return false; - eller selv lave nogle af delene.
Brugeravatar
Elsberg
Junior knallert
Indlæg: 93
Tilmeldt: ons 19. sep 2012 21:40
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Elsberg »

Og her kommer så reglementet som er det nordiske (opdateret i 2010 til at læne sig op ad det nye Classic 50cc Eurocup ditto).

Nordiska 50cc reglementet 2010

En Nordisk expertkommité som inledningsvis kommer att bestå av:
Christer Hjertner MCHK-R Maskinkommiten,
Anders Elsberg DK, Historisk ock tekniskt sakkunnig inom 50kubik.
Kalle Strandman, klassrepresentant för 50cc MCHK-R.
Denna kommité gör en förbedömning av racermaskinen eller projektet utifrån en av nedanstående kategorier.
Allt sker med tanken på att spegla rätt tidsperiod, kvalite och känsla, innan maskinkommiten utfärdar maskinkort.

Kategori 1 racer. Äkta racer med dokumentation.
Kategori 2 racer. Replika av dokumenterad äkta racer.
Kategori 3 racer. Egenbyggd racer i tidsenlig stil med delar och metoder från den (en) tidsperiod man vill efterlikna.
Vårt nuvarande special reglemente har liknande indelning.
Vi vill förtydliga detta med dessa 3 kategorier, samt ta bort 1972 års gränsen som inte har någon anknytning till 50cc racing utan är något som finns i det generella Classic reglementet.



Klass 2B reglementet upprättat 20090831
Tillägg maskinreglemente för klass 2B 50cc till och med 1983.


1.0
Kategori 1 racer:
Generellt gäller att en motorcykel är godkänd om den har under 50 kubiks epoken deltagit i en nationell (motsvarande SM) eller internationell (EM/VM 50 cc road racing tävling, under förutsättning att den är i samma utförande.

1.1
Kategori 2 racer:
Replika av sådan är också godkänd om den överensstämmer i väsentliga delar som: Ram, motor, gaffel, tank, sits, kåpa, hjul och bromsar.

2.0
Kategori 3 racer:
Om motorcykeln inte faller under texten ovan och är byggd utan förlaga gäller följande :
Ta alltid kontakt med maskinkommittén eller klassrepresentanten innan du börjar bygga en maskin utan förlaga. Vad gäller utförande och detaljer är det byggaren som skall visa att detaljen eller utförandet uppfyller reglementet i tveksamma fall. Motorcykeln skall vara byggd att efterlikna en epok inom perioden så tex ett chassi från -60 talet ska inte förses med en motor eller kåpset från 80 talet.
2.1
Ram:
Traditionell rundrörs, backbone, pressad stålram eller monoqouce. Balkramar byggd av 2 större profiler typ Honda RS-125 icke godkänd.

2.2 Hjul:
18 eller 19 tums ekerhjul med stål eller aluminiumfälgar.
Alternativt : Gjutna magnesium eller aluminium fälgar med ett utseende från rätt tidsepok.
2.3 Däck:
Mönstrade däck avsedda för endamålet.
Ej tillåtet: slicks, regndäck eller i efterhand skurna slicks.

2.4 Framgaffel:
Teleskopgaffel med max 30 mm gaffelben.
Ej tillåtet: Hydraulisk antidive och uppsidedown gaffel.

2.5 Baksving:
Tillverkad av rund eller fyrkantsrör med dubbla stötdämpare eller centralt placerad enkeldämpare.
Multi-link fjädring inte godkänt.
2.6.1 Motor:
Alla motorer som deltagit i nationell (motsvarande SM) eller internationell (VM) 50 kubiks road racing tävling t.o.m. säsongen 1983. Motorns huvuddelar (topp, cylinder och block) skall överensstämma med det som fanns t.o.m. 1983.

2.6.2
Sidokåpor får modifieras eller tas bort, ombyggnad till slidmatning och torrkoppling är tillåtet.

2.6.3
Fri inre trimning och delar från olika fabrikat får blandas. Växellådan får ha max 6 växlar (undantag repliker enligt punkt 1.0), extern manuell överväxel tillåtet.
Modern cylinder skall vara gömd under tidsenlig "dummie" av godkänd typ.
Egenbyggd motor (tex fräst ur alublock så kallad billet ) skall vara replika.

2.7 Förgasare:
Skall vara av rundtrotteltyp.
Lämpliga fabrikat: Mikuni typ VM, Dellorto eller Kehin. I övrigt fritt.
Endast Lectron, Pekar/Lenkar och Gardner flatslide godkänt.
Powerjet inte godkänt.
D-trottel inte godkänt (Keihin PWK och liknande.)
Reedventil är inte godkänt.

2.8 Kåpa, sadel, tank, reglage, clip-on:
Skall ha funnits en förebild inom tidsperioden.
Dekaler ska ha ett tidstypiskt utseende.
Kolfiber skall vara övermålad med täckande färg.
Fotpinnar m.m. enl. SVEMOS reglemente.
2.9 Tändning: Fritt.
Dock bör moderna tändboxar och kablar mm. byggas in i lämpliga boxar
alternativt gömmas,för att tidsenligt utseende eftersträvas.
Data logging och knacksensor ej tillåtet.
2:10 Instrumentering:
Fritt men tidsenlig dvs analoga instrument.

2.11 Bromsar:
Trumbromsar av tidstypiskt utseende.
Bromskivor skall ha tidstypiskt storlek och utseende.
Moderna "waveskivor" ej tillåtet.
Max 2 kolvar per bromsok.

2.12 Ljuddämpning:
Enligt SVEMO

2.13 Avgassystem:
Fritt.

2.14 Bränsle:
Handelsbränsle.

2.15 Övrigt:
Motorcykeln skall hålla en hög teknisk standard
samt utförande på detaljer och färgsättning.

Det som här inte nämnts eller uttryckligen godkänts är ej tillåtet.

Revision 2012:
Ändringar/tillägg i fet text:
2:2 Hjul
18 eller 19 tums ekerhjul med stål eller aluminiumfälgar.
Alternativt : Gjutna magnesium eller aluminium fälgar med ett utseende från rätt tidsepok.
Max bredd 1.4 fram och 1.6 bak.
2:3 Däck
Mönstrade däck avsedda för ändamålet.
Ej tillåtet: slicks, regndäck eller i efterhand skurna slicks.
Max bredd 2.00 fram och 2.25 bak.
2.7 Förgasare:
Skall vara av rundtrotteltyp.
Lämpliga fabrikat: Mikuni typ VM, Dellorto eller Kehin. I övrigt fritt.
Endast Lectron, Pekar/Lenkar och Gardner flatslide godkänt.
Powerjet godkänt.
Elektrisk Powerjet inte godkänd.
D-trottel inte godkänt (Keihin PWK och liknande.)
Reedventil är inte godkänt.


Kalle Strandman
Christer Hjertner
Anders Elsberg


Utöver detta tilläggs reglemente för klass 2B så gäller
-MCHK-R:s ALLMÄNNA MASKIN- OCH UTRUSTNINGSREGLEMENTET
-Samt SVEMO:s reglemente. (Identisk med det man finder på DMU´s hjemmeside)

Her følger reglementet som Eurocup drengene kører efter:

Rules and Reglement for Eurocup. (short 2012 version)



Please note: this is the shortened version for quick use.
The complete one is available at SC50RR.

Rider:
The rider should have an international racing licence.
Some of our meetings can be ridden without. (daylicence available)
The rider should pay the membership fee (40 euro in 2011) to the SC50RR.
The first year for a new rider is a testyear.
If the SC50RR committee gets complaints about the new rider he will be suspended.
Eurocup are "gentleman-races" we want to keep the spirit of friendship alive above everything else.

Bike:
The basic rule is that all GP bikes that represent the era up to 1983 are allowed to race.
The racebike should be original ,an accurate replica ,or a selfbuilt bike using the shapes ,techniques and materials of the era. (selfbuilt will have a basic engine from before 1983 which has also been raced by others)
Original 50cc racebikes in GP style built after 1983 are also allowed to compete. (former GDR ,etc)

Wheels: can be spoked or casted. 18 inch max 1.4 front ,1.6 rear.
Tyres: 2.00-18 front and 2.25-18 rear
Frontfork: max 32mm diameter ,classic model.
Shock absorbers: Classic looking. Twinshocks ,one legged monoshock or cantilever monoshock. No leverage.
Drum brakes all types.
Disc brakes: No "wave" type ,classic appearance.
Brake caliper: Must be Brembo triangular ,Grimeca triangular ,Scarab or replicas from this. Max piston diam 32mm.
Mechanical disc brake or rim brake allowed.
Frame: Steel tube or aluminium Monocoque type. No twinspar type.
Non classic colourschemes ,stickers and bare carbonfibre parts are not allowed.
Modern cilinder barrels must be hidden from view with a classic dummycover.
Carburettor: Make/type from before 1983.
Engine: Make/type before 1983 ,and must have some motorsport pedigree.
Inlet: Piston ported or rotary inlet valve.
Powervalve: not allowed.
Powershift: not allowed.
Sensor related automatic ignition adjustment: not allowed.
Engine capacity: max.50,00ccm.

All new bikes will be judged by a committee before they are allowed to race.
The above points will be judged ,but also the general apearance.
In some cases proof on paper or picture will be asked from the builder.
When you want to build a new bike for the Eurocup it is wise to contact the SC50RR first and discuss the idea.

Bikes that were homologated by SC50RR in the past ,will stay so even if future regulations contradict.
Homologation will pass when the ownership changes.

Maskinkortet der omtales er pr 2012 obligatorisk og indeholder en lille komponent- liste samt ID på stel/ motor.
Læs om maskinkortet på AMK´s udmærkede side.

Anders
Billede
Brugeravatar
Elsberg
Junior knallert
Indlæg: 93
Tilmeldt: ons 19. sep 2012 21:40
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Elsberg »

At deltage i 50cc classic racing koster:

DMU Licens:
Helårligt 2100,- var der noget med stærkt nedsat/ gratis licens til nye medlemmer???
halvårligt 1050,- hvis nu cyklen først bliver klar til efterårets løb :(y)

Klub kontingent: 475,-

Transponder - obligatorisk v. de fleste stævner! Kan i nogle tilfælde lejes på banen, men kan ikke betale sig i det lange løb.
der bruges AMB type TransX160 eller 260? € 400,-?

Startpenge dvs. tilmeldingsgebyr: varierer fra 1000 til 2200,- her i landet.

Dit personlige udstyr, dvs. godkendt hjelm, dragt, ryg- beskytter, støvler og handsker 4000 og op?

Og så er der raceri- maskinen....... som skal godkendes og have maskinkort = 200,-

Anders
Senest rettet af Elsberg lør 29. sep 2012 20:59, rettet i alt 1 gang.
Billede
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af claus olieklud »

hejsa der... jeg forstår ikke svensk, men hvis der er tale om en almindelig yamaha 4 gears med højt hippie styr & godt tunet, hvilken klasse ligger jeg så i ???
hilsen olieklud
Brugeravatar
Elsberg
Junior knallert
Indlæg: 93
Tilmeldt: ons 19. sep 2012 21:40
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Elsberg »

claus olieklud skrev:hejsa der... jeg forstår ikke svensk, men hvis der er tale om en almindelig yamaha 4 gears med højt hippie styr & godt tunet, hvilken klasse ligger jeg så i ???
hilsen olieklud
Hmm - håbede at undgå en oversættelse :hihi

Hvis du vil deltage med Yamaha FS1 bliver du nødt til at sætte motoren i et rørstel, montere 18" hjul, kåbe osv. således at den fremstår som en classic racer i henhold til kategori3.

Medmindre du kan lægge bevis for at der et eller andet sted i verden har deltaget en FS1, i et nationalt eller internationalt mesterskab i perioden 1962- 1983, kan du deltage med din maskine i samme udførende.

Kategori3 er jo netop tænkt til "fantom" racere, altså maskiner med et klassisk udseende, men med opfindsomme drivkilder, som dog skulle være tilgængelige i førnævnte periode.
For bare fire år siden fandtes der ingen kategori3, og det nordiske reglement havde dengang en øvre årgangsgrænse ved 1968 (totaktere) og 1972 (firetaktere)!!!
Efter min ringe mening er alle maskiner som har deltaget i 50cc VM klassen klassikere da perioden/ æraen sluttede i 1983!

Anders
Billede
Brugeravatar
Elsberg
Junior knallert
Indlæg: 93
Tilmeldt: ons 19. sep 2012 21:40
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Elsberg »

Lars J skrev:Hvilke muligheder er der for træning her i DK (baner), hvordan er adgangs betingelserne og hvor ofte kan man køre? Går ud fra at man skal have en form for licens og måske tilhøre en klub. Hvilke klasser af 50cc findes der og hvor finder man regler for motorer etc.
Det var næsten de to erfarne (Per & Per), som svarer bedst på det her?

Jeg mener at der i år var tre classic- events: Padborg Park, Jyllandsringen og Ring Djursland. Så er der CRAA, som er en udmærket "test and tune" mulighed. Netop denne lørdag har der været afholdt det årlige AMK- klubmesterskab på Jyllandsringen!
Ring Knutstorp i det sydlige Sverige lægger også en udmærket bane til et par stævner.

Ovennævnte er alle licens- krævende arrangementer, dog kan man slippe afsted med en éngangs- licens v. CRAA.
Samt en godkendt maskine!
Der er kun én 50cc klasse. På et tidspunkt var der i sverige tale om at man også uddelte pokal til den hurtigste luft- kølede racer! Kan ikke huske om det blev til noget?

Anders
Billede
Besvar

Tilbage til "Tuning"