Hi folkens
Nu er der på dagen kun 2 måneder til en ny rekord- sæson i dansk 50cc race historie, og vil gerne i den anledning videregive den seneste information derom.
Reglementet:
Er nu et fælles- nordisk tiltag, (som oven i købet lægger sig tæt op af 50cc EuroCup ditto) og kan findes også for første gang, på DMU´s hjemmeside:
http://dmusport.dk/fileadmin/1._Sport/R ... R_2015.pdf - side 60- 62 er relevant information.
Den anden og største nyhed er oprettelsen af en cup- klasse - dvs. et race i racet hvor både de tre hurtigste vandkølede og tre hurtigste luftkølede, bliver præmieret! Så klasse2B får dobbelt så mange vindere i år - de vandkølede der som regel ligger lidt ude foran og MopedSpeed cup´en (opkaldt efter sponsoren) for alle luftkølede.
Dét fulde reglement for klasse2B:
Nordisk 50cc klasse 2B classic reglement
50cc raceren der stiller til start i denne klasse skal afspejle maskinerne der blev anvendt i VM GP løbene eller nationale løb i perioden 1962- 83.
Der er tre kategorier at bedømme raceren efter:
Kategori 1: Ægte racer med dokumentation
Kategori2: Replika af dokumenteret ægte racer
Kategori3: Selv- bygget racer som overholder maskinernes tidstypiske udseende og er samlet af godkendte materialer, dele og kvalitet. Obs! Vend dine planer med teknisk komité inden du går i gang!
1,0 Kategori 1 Racer:
Generelt gælder det at en racer er godkendt, hvis den i 50cc epoken har deltaget i nationale eller internationale løb, dog med den forudsætning at den stadig er i samme udførelse.
1,1 Kategori 2 Racer:
Replika af ovenstående er også godkendt, hvis at væsentlig dele som stel, motor, forgaffel, hjul ,bremser, tank, sæde og kåbe ikke adskiller sig fra originalen.
2,0 Kategori 3 Racer:
Hvis raceren ikke passer ind i ovenstående kategorier og er bygget uden forbillede gælder følgende:
Tag kontakt med maskinkomitéen eller klasserepræsentanten inden du begynder opbygningen af raceren. Det er byggerens ansvar at komponenter og detaljer opfylder reglementet i tvivls tilfælde.
Raceren skal årgangsmæssigt stemme overens med en epoke inden for perioden, således at en 60´er racer ikke er udstyret med motor eller kåbe fra 80´erne.
2,1 Stel:
Traditionelle runde rør, centralrør eller monocoque i enten stål, aluminium eller glasfiber.
2,2 Hjul:
18 eller (19" tilladt på 62- 69 racere) trådhjul med stål eller aluminiumsfælg. Hvis aluminiumsfælg skal denne have høj kant.
Støbte 18" aluminium eller magnesium fælge med tidssvarende udseende. Typisk er 1.2" for og 1,4" bag. Max tilladt fælgbredde er 1,4" for og 1,6" bag.
2,3 Dæk:
Racingdæk med classic mønster i dimension 2,0" for og 2,25" bag hvilket også er maksimum tilladte.
Ikke tilladt er slicks, regndæk eller slicks med skåret mønster.
2,4 Forgaffel:
Teleskop forgaffel med max 30 mm gaffelben.
Ikke tilladt er hydraulisk antidive og upside down gafler.
2,5 Svinggaffel:
Fremstillet af runde eller firkant - rør, affjedret med 2 støddæmpere eller enkelt centralt placeret dæmper.
Ikke tilladt er multilink affjedring
2,6,1 Motor:
Godkendt er 50cc motorer der har været anvendt i nationale eller internationale roadracing løb til og med sæsonen 1983. Motorens hovedkomponenter såsom blok, cylinder og topstykke skal være i overensstemmelse med det som blev anvendt t.o.m. 1983.
2,6,2 Motorens sidedæksler:
Må modificeres eller fjernes, ombygning til drejeventil indsugning og tørkobling er tilladt.
2,6,3 Indvendig tuning samt blanding af fabrikater er tilladt
Transmission må have højst 6 gear, undtaget er replikaer af ægte racer. Eksternt manuelt overgear er tilladt.
Moderne cylinder kit skal skjules vha. "dummie" med klassisk udseende.
Hjemmebygget motor fremstillet i fræst aluminium skal være i replika udførelse.
2.7 Karburator:
Alle rundspjælds- karburatorer er godkendte f.eks. Mikuni type VM, Bing, Dellorto og Keihin.
Tidlige fladspjælds karburatorer såsom Gardner, Lectron, Posa-fuel og Pekar/Lenkar er også godkendte.
Karburatorens størrelse er valgfri
Ikke tilladt er elektrisk Power-jet
Ikke tilladt er D-spjælds karburatorer f.eks. Keihin PWK og lign.
Ikke tilladt er membran (Reed- ventil) i indsugningen.
2.8 Kåbe, sadel, tank, pedaler og clip-ons:
Skal være som anvendt i perioden 1962- 83
Lakering og transfers skal have et tidstypisk udseende. Sponsor- logos er her undtaget. Anvendes kulfiber dele skal disse være overlakerede.
Fodhvilere, styr og greb- ender skal være afrundede - minimum radius Ø10mm
2.9 Tændings anlæg:
Frit, men moderne digitale tændings- bokse og spoler camoufleres som tidlige modeller eller gemmes væk, således at maskinen opnår et tidstypisk udseende.
Ikke tilladt er data- logning og Lambda sensorer.
2.10 Instrumentering:
Frit, men kun analoge instrumenter - ikke digitale.
2.11 Bremser:
Tromlebremser med klassisk udseende.
Skivebremser også med klassisk udseende.
Calibre, mekaniske (Campagnolo) eller hydrauliske af trekant- typen (Grimeca, Brembo og Scarab) eller kopier deraf med maksimum 2 stempler.
Ikke tilladt er laser- skårne skiver "wave- skiver".
2.12 Lyddæmper:
Valgfri, men skal overholde banernes støjgrænse.
2.13 Udstødning:
Valgfri
2.14 Brændstof:
Benzin handlet på tank- stationer.
2.15 Generelt:
Raceren skal udføres i en høj teknisk standard.
Hvad ikke er nævnt hér er ikke tilladt
Generelt classic maskin- reglement findes under DMUSPORT.DK
Obs! Nummer- skiltene i klasse 2B er hvid baggrund med sorte tal!
Tak for nu
Anders