Puch Maxi - Kører dårligere med standard cylinder.

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Puch Maxi - Kører dårligere med standard cylinder.

Indlæg af apandersphilip »

Hej alle..

Hvad er der galt hvis en helt standard Puch Maxi P kører bedre med et boret cylinder istedet for det originale?

Der er ellers ikke noget tun på den.

Jeg vil ikke have at den skal være ulovlig..

Håber i kan hjælpe..

Anders
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
janlund77
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: fre 21. okt 2011 15:17
Kontakt:

Re: Puch Maxi - Kører dårligere med standard cylinder.

Indlæg af janlund77 »

er det en thansen cyl så er porttider ikke helt gode
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch Maxi - Kører dårligere med standard cylinder.

Indlæg af kreidlerhansen »

Definér lige problemet lidt nærmere!

Der er sgu ingen knallerter, som kører bedst med begrænsninger!!!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Puch Maxi - Kører dårligere med standard cylinder.

Indlæg af apandersphilip »

De er begge originale cylindere..

Den dør ved bundgas og man skal langsomt give den mindre choker hvis man vil op i fart..

Der næst dør den så snart den kommer ned i tomgang..

Den køre fint på toppen men det er svært at nå der til.


Anders
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch Maxi - Kører dårligere med standard cylinder.

Indlæg af kreidlerhansen »

For sen tænding
For lille dyse
Clipsen i nålen sidder for højt
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Puch Maxi - Kører dårligere med standard cylinder.

Indlæg af apandersphilip »

Har prøvet at ændre clipsen begge veje.. men den køre "bedst" standard i andet hak fra toppen.

Hvordan kan dysen være for lille når den har kørt perfekt med boret cylinder, det samme med for sen tænding?

De burde da være samme tænding selvom det er boret?
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: Puch Maxi - Kører dårligere med standard cylinder.

Indlæg af malte39 »

du ændre jo noget med indstlningen når du sætter en std. cylinder på i stedet for en boret ;) den æder jo mindre så.. dog køre min maxi fint med en standert rund bing uden luft filter både med std cylinder, boret, porteret std. og med 70 cc sættet.. UDEN ændringer på kaburatoren.. det virker bare xD køre med en dyse 60.. det passer åbenbart til alt :D hehe
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: Puch Maxi - Kører dårligere med standard cylinder.

Indlæg af malte39 »

det jeg mener er at du må prøve at indstille kaburatoren lidt anderledes, hvilken dyse har du i nu ? og er det ny eller gl. model kaburator ? :D
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch Maxi - Kører dårligere med standard cylinder.

Indlæg af kreidlerhansen »

Tændingen har ikke flyttet sig, nej. Det påstår jeg heller ikke.

Der er sådan ca. EN DEL mere i en totakter end 'gnist + benzin' for den kører.

En boret cylinder er der noget mere spræl i, og den kan i praksis have god gavn af lidt senere tænding end f.eks. en lovlig. Mål den ud og stil den indenfor fabrikkens foreskrifter.

Motorens krav til tænding og karburator ændrer sig, når man ændrer motoren. Når du går fra en boret til en lovlig cylinder, så er det en anden motor.

Tager du f.eks. blot skifter cylinder og altså ikke matcher den med et rigtigt stempel, bliver den også flad at køre på.

Læg dertil at de uoriginale udstødninger ikke er helt identiske med de originale, og derfor er resonansgangen anderledes = ikke sikkert, motoren kører lige så godt med en uoriginal.
Et eksempel er at knalde den smukke Biturbo-udstødning på en Kreidler med en fornuftigt trimmet dansk cylinder... væk er bundtrækket og den mangler 5km/t på toppen. Den originale duer til gengæld.


Tomgang burde du nu kunne trimme ind, hvis det er en rund Bing... ellers er den sikkert slidt op, eller der er noget andet galt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Puch Maxi - Kører dårligere med standard cylinder.

Indlæg af apandersphilip »

Det er den gamle karburator (altså den runde)

Jeg køre med standard dyse #54

Den har kørt bedre end den gør nu, med den opsætning som den har nu..
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Puch Maxi - Kører dårligere med standard cylinder.

Indlæg af apandersphilip »

PS: DEN KØRE DÅRLIGERE UDEN LUFTFILTER!!
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Puch Maxi - Kører dårligere med standard cylinder.

Indlæg af apandersphilip »

Jeg har lige været nede for at tjekke tændrøret...

Jeg synes umiddelbart at det ser ret mørkt ud, nærmest sort. Det vil sige at den får for meget benzin altså mindre dyse eller er jeg helt ude af vinkel?:-)

Her er et billede hvor det ligger ved siden af mit tændrør fra min velo solex som har en dejlig nødebrun farve.

(Tændrøret til venstre er fra veloen som køre perfekt)

Billede
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch Maxi - Kører dårligere med standard cylinder.

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvilket tændrør?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Puch Maxi - Kører dårligere med standard cylinder.

Indlæg af apandersphilip »

Hvad mener du Jesper?

Lige over dit indlæg skulle der meget gerne være et billede af tændrøret?
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch Maxi - Kører dårligere med standard cylinder.

Indlæg af kreidlerhansen »

Varmegraden for tændrøret. Tallet på tændrøret. Tændrørsmodellen. De der tal og bogstaver, som står på tændrøret.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Puch Maxi - Kører dårligere med standard cylinder.

Indlæg af apandersphilip »

Arhh.. nu er jeg med :hihi
Kan give dig tallet alt som står på tændrøret..

Billede
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1972
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Puch Maxi - Kører dårligere med standard cylinder.

Indlæg af Kai »

Den burde køre ok på et L86C. Hvis du vil være flink ved den og give den et nyt rør, så prøv et NGK B4. Det er en smule varmere og kan bedre holde sig rent.

Der er lige en ting... har du stempel til begge cylindere ? eller har du blot prøvet at bytte cylinder ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Puch Maxi - Kører dårligere med standard cylinder.

Indlæg af apandersphilip »

Det startede med at den havde det setup den har nu.. altså helt standard

Så kom der et andet cylinder på HELT MAGEN TIL bare boret.

Nu har den det første setup på igen.

Det er det samme stempel, men det burde da ikke gøre noget når cylinder er helt ens?
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1972
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Puch Maxi - Kører dårligere med standard cylinder.

Indlæg af Kai »

Ok. Og den kørte fint før med den lovlige cylinder ?

Så ville jeg tjekke om den er utæt ved bundpakning eller indsugningsstudsen og rense karburatoren/svømmerhus/dyse. Og vær sikker på at karburatoren er skubbet HELT ind over studsen. Og lige tjekke om tændingstidspunkt er korrekt.
Farven på tændrøret kan du ikke rigtig bruge til noget sålænge den skal hjælpes med chokeren hele tiden, så soder den det lynhurtig til.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Puch Maxi - Kører dårligere med standard cylinder.

Indlæg af strynboen »

har du tjekket pasnings koden..den er stemplet i toppen af tætnings flangen..hvor toppakningen tætner...der er vist 4 tolerencer...men bogstav/tal kode..og tilsvarende for stempler..
tror puch vennerne har tolerence tabellen..for alu hårdcrome cylendrene...taivansen mange andre firmaer...lader som om der ikke findes flere størelser..men det gør der....
...der er også pasning for primær/sekundær gearigs tandhjulene...de solgtes i match..i gamle dage..men i dag....findes der nogen som sælger den hver for sig...det giver støj og vibrasioner...men det er :offtopic
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"