Forlys springer på gl. model
: lør 16. feb 2013 22:49
Jeg har selv sådan et eksemplar jeg kører på til daglig. Jeg har prøvet lidt forskelligt for at undgå dette når de spadserer over de 35 km/t. Spændingen stiger på forlyset, da den ikke har nogen spændingsbegrænser, og holder kun ganske kort. Jeg har set mange kreative og mindre kreative løsninger for at undgå dette. Noget mere heldigt end andet.
Det sidste jeg prøvede var at løsne lysspolen på ankerpladen en omgang pr. skrue, og så skubbe/tvinge spolens jernankre væk fra magneterne lige meget med et par små skruetrækkere imellem magnet og spole, og så spænde spolens skruer igen. Samtidig flyttede jeg fødespolen så tæt som muligt mod magneterne, så den optog mere induktion/magnetkraft. Det hjalp en del, men kun for ca. 1000 km. Så var den gal igen. Pæren bliver sort pga. overspænding.
Fik så en idé i forlængelse af dette med at fjerne magnetisme/induktion ved at flytte spolen. For når det hjalp, måtte det også kunne hjælpe at fjerne et par plader på lysspolen, så overfladen mod magneten formindskes, og induktionen dermed bliver mindre = færre volt.
Før indgrebet målte jeg med et voltmeter på vekselspænding på forpæren (6v-25/25w), og ved max. omdrejninger på støttefoden, målte jeg 8,2 volt, hvilket er liige i overkanten. Ved at gøre indgrebet med at skære to plader væk, kom jeg ned på 7.7 volt.
I dag har jeg kørt 500 km. siden, og pæren er kun ganske svag grå mod lav lys tråden når jeg sætter den op mod en hvid væg. Selve lysstyrken er stadig god. Jeg har ingen problemer med at se det jeg skal se, og bilisterne ser mig. Det er mit bedste bud og enkleste indgreb jeg kan komme frem med til en løsning på problemet. Alternativt sættes en begrænser på fra den nye model. Det kræver dog indgreb i ledningsnettet + et sted på stellet at placere denne.
Tekst på hvert billede over billedet:
Husk også at gøre skruerne til spolen tilsvarende kortere, så spolen blir forsvarligt spændt fast igen. Den ene går imod en anden skrue fra bagsiden, hvis ikke den kortes op, eller der lægges et par skiver på skruen matchende de to plader der er fjernet.
Det sidste jeg prøvede var at løsne lysspolen på ankerpladen en omgang pr. skrue, og så skubbe/tvinge spolens jernankre væk fra magneterne lige meget med et par små skruetrækkere imellem magnet og spole, og så spænde spolens skruer igen. Samtidig flyttede jeg fødespolen så tæt som muligt mod magneterne, så den optog mere induktion/magnetkraft. Det hjalp en del, men kun for ca. 1000 km. Så var den gal igen. Pæren bliver sort pga. overspænding.
Fik så en idé i forlængelse af dette med at fjerne magnetisme/induktion ved at flytte spolen. For når det hjalp, måtte det også kunne hjælpe at fjerne et par plader på lysspolen, så overfladen mod magneten formindskes, og induktionen dermed bliver mindre = færre volt.
Før indgrebet målte jeg med et voltmeter på vekselspænding på forpæren (6v-25/25w), og ved max. omdrejninger på støttefoden, målte jeg 8,2 volt, hvilket er liige i overkanten. Ved at gøre indgrebet med at skære to plader væk, kom jeg ned på 7.7 volt.
I dag har jeg kørt 500 km. siden, og pæren er kun ganske svag grå mod lav lys tråden når jeg sætter den op mod en hvid væg. Selve lysstyrken er stadig god. Jeg har ingen problemer med at se det jeg skal se, og bilisterne ser mig. Det er mit bedste bud og enkleste indgreb jeg kan komme frem med til en løsning på problemet. Alternativt sættes en begrænser på fra den nye model. Det kræver dog indgreb i ledningsnettet + et sted på stellet at placere denne.
Tekst på hvert billede over billedet:
Husk også at gøre skruerne til spolen tilsvarende kortere, så spolen blir forsvarligt spændt fast igen. Den ene går imod en anden skrue fra bagsiden, hvis ikke den kortes op, eller der lægges et par skiver på skruen matchende de to plader der er fjernet.