Underlig motor opførsel
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 343
- Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
- Kontakt:
Underlig motor opførsel
Hej allesammen!
Igår var jeg ude på årets første langetur, og jeg var nok kommet lidt for langt væk hjemme fra, så jeg løb sku tør for benzin tror jeg.
Knallerten gik ihvertfald i stå. Så jeg måtte ringe efter min far så kan kunne komme ud men noget benzin, han kom så med 5L med en 2% olie i, altså 100ml fuldsyntetisk. Knallerten startede så igen efter 3 spark på kickstarteren. Derefter kørte jeg ca. 2 km, så gik den sku ud igen. og denne gang var den slet ikke til at starte. Jeg prøvede i en halv time med alle de muligheder jeg nu havde men den ville simpelthen ikke starte. Så min far kom ud med traileren og kørte den hjem.
Dagen efter (idag), ville jeg så tjekke om der var gnist, det var der. Så rensede jeg hele kaburatoren og membranpladerne. Fik det monteret igen, så prøvede jeg at starte den, og så kom der et ordentligt brag fra udstødningen, og motoren opførte sig sådan her:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Har ingen anelse hvad der er galt, det lyder meget mærkeligt og jeg har aldrig oplevet noget lign.
mvh
Christian
Igår var jeg ude på årets første langetur, og jeg var nok kommet lidt for langt væk hjemme fra, så jeg løb sku tør for benzin tror jeg.
Knallerten gik ihvertfald i stå. Så jeg måtte ringe efter min far så kan kunne komme ud men noget benzin, han kom så med 5L med en 2% olie i, altså 100ml fuldsyntetisk. Knallerten startede så igen efter 3 spark på kickstarteren. Derefter kørte jeg ca. 2 km, så gik den sku ud igen. og denne gang var den slet ikke til at starte. Jeg prøvede i en halv time med alle de muligheder jeg nu havde men den ville simpelthen ikke starte. Så min far kom ud med traileren og kørte den hjem.
Dagen efter (idag), ville jeg så tjekke om der var gnist, det var der. Så rensede jeg hele kaburatoren og membranpladerne. Fik det monteret igen, så prøvede jeg at starte den, og så kom der et ordentligt brag fra udstødningen, og motoren opførte sig sådan her:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Har ingen anelse hvad der er galt, det lyder meget mærkeligt og jeg har aldrig oplevet noget lign.
mvh
Christian
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Underlig motor opførsel
Hej Christian.
Uden tvivl tændingsproblemer og sikkert tilfældig, at efter påfyld af reservebenzin kunne den startes igen. Det er vel ikke det (af nogle) velkendte NGK-problem ? Ellers måske platinerne med snavs imellem...
Uden tvivl tændingsproblemer og sikkert tilfældig, at efter påfyld af reservebenzin kunne den startes igen. Det er vel ikke det (af nogle) velkendte NGK-problem ? Ellers måske platinerne med snavs imellem...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 343
- Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
- Kontakt:
Re: Underlig motor opførsel
Det kunne sagtens ske at der er snavs mellem platinerne, da jeg kørte et par kilometer, bag en bil, der støvede ret voldsom, hele tanken har også et fint lag støv
Så det vil jeg lige prøve at tjekke, hvis det er tilfældet skal man så bare lige pudse dem?
Så det vil jeg lige prøve at tjekke, hvis det er tilfældet skal man så bare lige pudse dem?
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Underlig motor opførsel
......øh, det med støvet har ingen betydning, for der er jo lukket ind til tændingen. Men med tiden kan der opstå noget lign. ir på kontakterne og så kan platinerne ikke kortslutte som de skal, så af med dækslet ved svinghjulet og så undersøg både afstand og evt. belægning på kontakterne...
En lommekniv kan skrabe det væk nødtørftig.
En lommekniv kan skrabe det væk nødtørftig.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Underlig motor opførsel
Prøv at skift tændrøret som det aller første,, også selvom den kan gniste når du piller den af og prøver.. Det er ikke det samme når gnisten er under tryk... Min har gjort præcis det samme.
Mark
Mark
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 343
- Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
- Kontakt:
Re: Underlig motor opførsel
Det prøver jeg!
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 343
- Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
- Kontakt:
Re: Underlig motor opførsel
Hvis i har set youtube klippet, så ser mit tændrør sådan her ud, efter hændelserne i videoen:
Det er helt sort, og det hjalp ikke at skifte tændrør.
Uploaded with ImageShack.us
Det er helt sort, og det hjalp ikke at skifte tændrør.
Uploaded with ImageShack.us
- Henrik Buresø
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 353
- Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
- Kontakt:
Re: Underlig motor opførsel
det kan også være tændspolen i dit stel,især hvis det er en spole fra th
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 343
- Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
- Kontakt:
Re: Underlig motor opførsel
Den er original..
Re: Underlig motor opførsel
For mig at se, er det et forkert tændrør. Elektroden ligner en fra et BP?HS tændrør. Altså med fremrykket elektrode. Og det skal FS1 ikke køre med. Jeg ville også starte med at skifte røret ud. At det er helt sort kan godt skyldes, at den har kørt i tomgang mogle minutter. Røret skal være lyst brunt, hvis knallerten har kørt f.eks. 1 km for fuld gas. Er det stadig sort, er dysen nok for stor. Men inden du leger med dysen, skal tændingen justeres rigtigt først.
Hvorledes det gøres, kan du finde her på forummet.
God fornøjelse med arbejdet.
Hvorledes det gøres, kan du finde her på forummet.
God fornøjelse med arbejdet.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 343
- Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
- Kontakt:
Re: Underlig motor opførsel
Hvis du læser det hele igennem, så er det noget der pludselig er opstået. Den har altid kørt med samme tændrør, og tidligere idag var det også brunt, men så efter at jeg har renset karburator og fik den sparket igang, så så tændrøret sådan ud.
Re: Underlig motor opførsel
Jeg HAR læst det igennem. Og set billede. Youtube har jeg ikke set.
Jeg har givet dig mine anvisninger, vel vidende at det sjældent er muligt at løse problemet pr. korrespondance.
Så du må vente til der er et bedre indlæg end mit.
Jeg har givet dig mine anvisninger, vel vidende at det sjældent er muligt at løse problemet pr. korrespondance.
Så du må vente til der er et bedre indlæg end mit.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Underlig motor opførsel
Kondensator...
Min mofa laver samme nummer, og tændrøret bliver i den forbindelse pænt sort.
Min mofa laver samme nummer, og tændrøret bliver i den forbindelse pænt sort.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
- Henrik Buresø
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 353
- Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
- Kontakt:
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 343
- Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
- Kontakt:
Re: Underlig motor opførsel
Jeg fik knallerten til at starte og kørte ned at handle på den, ved at stille på tændingen, men den kører dårligere, når den er varm nu, og vil ikke rigtig starte når den er varm.
Er ikke helt sikker på den er stillet 100% rigtig tændingen, men hvordan kan det lige gå til at det kan ændre sig ved at køre en tur?
mvh
Christian
Er ikke helt sikker på den er stillet 100% rigtig tændingen, men hvordan kan det lige gå til at det kan ændre sig ved at køre en tur?
mvh
Christian
Re: Underlig motor opførsel
Kan du ikke lære mig hvordan du "stiller på tændingen"?
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 343
- Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
- Kontakt:
Re: Underlig motor opførsel
Jeg justerende afstanden på den der knikser kontakt, tror jeg det hedder. Men kan ikke rigtig forstå hvorfor det løste problemet. Hvorfor skulle det ændre sig ved at en tur på knallerten??
Re: Underlig motor opførsel
Det kan f.eks ændre sig ved at der måske mangler filtpuden der skal smøre knasten på svinghjulet, eller den er knastør.
Filtpuden sidder klemt fast i 2 "fingre" der sidder på siden af kondensatoren, og skal have en dråbe olie engang imellem.
Så smører den knasten der åbner og lukker platinerne, så den lille fiberklods der sidder på den bevægelige del af Platinerne ikke bliver slidt så hurtigt.
Ellers gnaver den ret hurtigt fiberklodsen ned, og afstanden mellem platinerne bliver mindre og mindre indtil de nææsten ikke åbner mere, og så kan den nemt lyde som din der sætter ud hele tiden.
Filtpuden sidder klemt fast i 2 "fingre" der sidder på siden af kondensatoren, og skal have en dråbe olie engang imellem.
Så smører den knasten der åbner og lukker platinerne, så den lille fiberklods der sidder på den bevægelige del af Platinerne ikke bliver slidt så hurtigt.
Ellers gnaver den ret hurtigt fiberklodsen ned, og afstanden mellem platinerne bliver mindre og mindre indtil de nææsten ikke åbner mere, og så kan den nemt lyde som din der sætter ud hele tiden.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Underlig motor opførsel
Du har formodentlig justeret fra "for lidt afstand" til "acceptabel afstand" og i så fald har det ændret platinfunktionen fra "delvis åben/lukket" til "ren åben/lukket" og hvorfor lige på denne køretur ? Jo, det har såmænd været undervejs længe og netop på denne køretur spillede luftfugtigheden/temperaturen/kraterbelægningen ind samtidig og gjorde forskællen...
Senest rettet af Poul-Erik A. lør 23. feb 2013 08:56, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Underlig motor opførsel
Jeg ved godt at jeg ikke er den hurtigste kutter i vandet, men det der forstod jeg bare ingenting af?
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning