Underlig motor opførsel

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Underlig motor opførsel

Indlæg af Poul-Erik A. »

Dewil skrev:Jeg ved godt at jeg ikke er den hurtigste kutter i vandet, men det der forstod jeg bare ingenting af? :shock:
...øh, misforstod jeg spørgsmålet ? :oops: Jeg kommer ikke til Viborg, da vi skal til Ålborg for at besøge den studerende og spendere en aften med kniv & gaffel i byen - sikkert med rødglødende dankort til følge... :lol:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Underlig motor opførsel

Indlæg af kreidlerhansen »

Dewil skrev:Jeg ved godt at jeg ikke er den hurtigste kutter i vandet, men det der forstod jeg bare ingenting af? :shock:
Forestil dig, at platinerne står lige på grænsen mellem at virke/lave ged i den... afstanden er på sit absolutte minimum med den givne mængde ir, slid, luftfugtighed...

Hvis man så ændrer ved én faktor:

Luftfugtighed
Ir på platinfladerne
Knister-slid
Osv.

Bare én af disse reducerer afstanden eller påvirker ledeevnen, således kondensatoren ikke lades helt op ved hver omdrejning. Forholdene for samarbejdet mellem fødespole, platiner, kondensator, tændspole og tændrør går fra at være acceptable til uacceptable.

Dermed varierer gnisten i styrke eller den springer sporadisk...

Er det en brugbar omskrivning?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Underlig motor opførsel

Indlæg af strynboen »

alt el er en form for troldom...det kan give røg lys gnister og grim lugt..og hjerte flimmer..hvis man røre tændrørs ledningen..eller 220 volt stikkontakter..


men peoridiske fejl er typisk strøm ting..der er mikro forskelle på at fungere eller stoppe med at fungere..derfor skal alt netop være i topform..for at fjerne alle fejl muligheder..der er ikke plads til fusk eller halve løsninger i et tændings anlæg....så tjek de tekniske data på forum..og bring alt i topform..så er problemet fjernet

det betyder ikke at du skal købe nyt af alt. og bare skifte dele blindt....men at du skal kontrolere..eller finde en som kan kontrolere alle elementerne i systemet..så i kan skifte den komponent som er defekt..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Underlig motor opførsel

Indlæg af Poul-Erik A. »

Ja, har man prøvet at få stød fra tændingen bare een gang, kan man som regel huske det, for det er ca. 15000 volt... :lol:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Underlig motor opførsel

Indlæg af Christian M »

Nu har jeg så haft svinghjulet af, og jeg har monteret ny kondensator, vædet det der filt med olie, gjort fladerne i knikserkontakten fine, og tjekket alle samlinger er korrekte og gode.

Så fik jeg monteret svinghjulet igen, og jeg brugte det der "strobe lys" tror jeg det hedder, eller lys pistol til at stille tændingen.
Så blev jeg sku så glad fordi alt spillede perfekt, så skyndte jeg mig ud og køre, meeeeeeennnnnn! Efter 3km så gik den død igen og motoren er nu det samme så før.

Jeg har også sat nyt tændrør i.

Så jeg kan næsten konkludere med 100% at min knikserkontakt er slidt!!!

Hvad tror i andre? :)

Mvh
Christian
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Underlig motor opførsel

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej

Ja det kan godt være dit platinsæt som har det skidt,,, det kan også være at den konsensator du har sat i som måske har været en dårlig kvalitet,,, samt at dit tændrør kan være dårlig selv om det er nyt,,, angående tændrør så har jeg prøvet et par gange at når det er kold så køre det fint men ligeså snart at det bliver varm ( arbejds temperatur ) så vil det ikke tænde rigtigt igen,,, det samme har jeg prøvet med en helt ny konsensator,,, alt sammen vil give ujævn og lyde som om den skyder i motoren hvis den bare ikke går helt død,,, hvordan ser det ud nede ved platinerne ,,, hvis du tager dækslet af sætter tændings nøglen på on og træder på kickstarteren,,, kommer der fine små gul~blå knister i platinet eller ligner det noget ukontroleret lyn og torden ligner det ,,, det sidste så er det nok konsensatoren som ikke duer ( kan godt være den skal være varm for at te sig ) ,,,

så mulighederne er ,,,

dit tændings tidspunkt har flyttet sig,,,
dit nye tændrør har en defekt,,,
dit platin har set bedre tider,,, så det skal skiftes,,,
din nye konsensator har en defekt,,,

Husk at platinet skal være max åbnet når stemplet er helt i top,,, så skal der lige kunne gå et søger blad på 0,30 ind imellem dem det svare til det korrekte tændingstidspunkt på 1,8 mm før top på stemlet i rotasions retningen,,,
god fornøjelse,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Underlig motor opførsel

Indlæg af Christian M »

Den kondensator jeg har monteret lige nu er:¨

http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... g-386.html" onclick="window.open(this.href);return false;

og mit tændrør:

http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... s-755.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg vil lige teste det med at kigge på gnisterne mellem platinere. Men er næsten sikker på at det er knikserkontakten der er slidt.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Underlig motor opførsel

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

helt sikkert fine dele ,,, men prøv nu udelukkelses metoden ,,, start nu med at se hvad der sker i dit platin,,, når du træder på kickstarteren kommer der bare en svag knist engang imellem så kan det være platinet som er brændt af,,, ser det ud som lyn og torden er er det næsten sikkert din konsensator som ikke vil noget fornuftigt,,, men en god huske regel er at man skifter både platin og konsensator samtidigt ,,, det er ikke sikkert at en gl konsensator kan lide dit nye platin og omvendt platinet ikke kan holde til din nye konsensator,,, og ja det lyder mærkeligt at man skifter begge dele når kun det ene er defekt,,, MEN strøm kan have sin egen mening om hvad det vil,,,, og tændings strøm især da det kan være følsom for fugt og evt huller i isoleringen på div ledninger,,, strøm springer / afleder hvor det er nemmest for det,,, bare at et uisoleret ben på en spole sidder en smule fortæt på noget metal ( og det behøver ikke at røre hianden ) kan gnisten springe der i stedet for imellem planerne,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Underlig motor opførsel

Indlæg af Christian M »

Den vil næsten slet ikke starte igen, efter jeg har ladet den blive kold.. :(n)
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Underlig motor opførsel

Indlæg af Henrik Buresø »

om den så er kold eller har stået stille hele vinter,så skal den kunne starte op,men du må skifte det kontaktsæt og hvis det ikke hjælper,så ville jeg kigge på den tændspole du har i stellet
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Underlig motor opførsel

Indlæg af Poul-Erik A. »

...eller måske den klassiske fejl med en kabelsko med sammenspænding af platin/kondensator/fødespole, der har drejet sig, så den periodevis rører stel ???
...og indstillet med tændingspistol...??? Jeg mener ikke afstanden kan justeres sådan, for det er kun høj/lav tændings-tidspunkt man kan justere efter et stillestående mærke med motoren i gang - så hvad har du justeret platinafstand med og nu er platin'erne vel skruet fast, så afstanden ikke er for lidt eller nul ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Underlig motor opførsel

Indlæg af strynboen »

strobeskob lyspistol er kun til dynamisk(kørende) indstilling..en prøvelampe eller biiiber er statisk test.
.på en yamaha ..med den faste primitive tænding..er det overkill
de køre bare man grovstiller platin afstanden..pgs den faste ankerplade er der jo ikke mange muligheder

tror du skal prøve at låne en anden tændspole. opg prøve med den.det tyder på tændspolen i stellet..men kan være alt muligt andet samtidig..den med kabeløjet som kortslutter til stel pga bøjet ned så den røre stel er klassisk..en anden er den sorte ledning op til tændings kontakten...så prøv at pille den sorte ledning fra motoren af..og forbind den direkte til den sort hvide fra tændspolen...så er alt koblet fra..og tændspolen får direkte strøm
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Underlig motor opførsel

Indlæg af Christian M »

Hvor køber i nye platiner? og hvilke er bedst?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Underlig motor opførsel

Indlæg af kreidlerhansen »

Prøv at give kontaktpladerne en tur med en fin neglefil. Bare for at se, om det hjælper - det er en lidt grov måde at gøre det på, men det er fint i en fejlsøgningsproces.

Mon ikke Benny byder på udmærket platiner? :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Underlig motor opførsel

Indlæg af Christian M »

Jeg har prøvet at skrabe lidt på kontaktpladerne, men uden held.

Men jeg kan ikke rigtig beslutte om det skal være "lukus kvalitet" eller "fin kvalitet" inde fra Bennys webshop :D
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Underlig motor opførsel

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg forsøger igen med spørgsmålet: Hvordan justerer du afstanden, når vi er flere der ikke rigtig tror på metoden med
"lyset" ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Underlig motor opførsel

Indlæg af Christian M »

Lyset er jo bare til at tjekke alt står perfekt, ellers bruger jeg Yamaha Metoden
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Underlig motor opførsel

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hwa' så, er der fundet en løsning ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Underlig motor opførsel

Indlæg af Christian M »

Jeg har endnu ikke haft tid, men jeg har et nyt platinsæt jeg skal have afprøvet, bliver nok i weekenden. Jeg skal nok vende tilbage med min løsning :)

mvh
Christian
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Underlig motor opførsel

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jamen, det bliver jo spændende...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"