Side 1 af 4

FS1 Motor Renovering

: fre 8. mar 2013 16:44
af Christian M
Hej!

Så er det blevet tid til at jeg vil have renoveret min Yamaha motor, inden der bliver sommer. Jeg syntes den lyder meget slidt og går ikke altid lige godt, så nu har jeg bestemt mig for at få den renoveret. Jeg vil ligge en masse billeder ind af renoveringen her på tråden.

Jeg håber jeg kan få noget hjælp her på forum, hvis jeg får problemer, eller der er noget jeg er i tvivl om. :) Da jeg allerede ved at min krumtap er MEGET slidt, har jeg lige et par spørgsmål ang. en ny krumtap.

Jeg har fundet denne krumtap på JMPB, og har læst at flere herinde på forum bruger den, og har gode erfaringer med den:

http://www.jmpbparts.com/yamaha/engine- ... a-fs1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mit spørgsmål er så, kan jeg stadig bruges Benny's komplet motorlejesæt, til denne krumtap?

Mvh Christian

Re: FS1 Motor Renovering

: fre 8. mar 2013 18:05
af Yamaha FS1 50SS
Ja Benny`s lejer er fine og passer til alle FS1,,, men hvorfor ikke bruge Benny`s krumtap også,,, dobbelt porto og evt bøvl med at tæve dem fra jmpb hvis krumtappen ikke duer ( har måske været tabt af posten ),,, så er de piss... ligeglade dernede,,, der er du bare en i kunde mængden,,, så der får du helt sikkert en bedre service og nemre ved evt reklamation ved Benny ,,, samt at du spare dobbelt porto,,, så er prisen tæt på den samme,,, det kan godt være at nogen ting er dyr`e hos Benny men mange ting er også billigere,,, også går det lige op i den sidste ende,,,,

Re: FS1 Motor Renovering

: fre 8. mar 2013 18:34
af Christian M
Nogen der har lidt tips til hvad man skal indkøbe før man starter, altså ting man ved man skal skifte?

Jeg har indtilvidere fået indsamlet:

- Komplet pakdåse sæt
- Komplet skruesæt
- Olie, motorrens, maling.


mvh
Christian

Re: FS1 Motor Renovering

: fre 8. mar 2013 18:56
af Yamaha FS1 50SS
Christian M skrev:Problemet er løst! Erik (maleren) havde en ny liggende til 500.. så den købte jeg.

Nogen der har lidt tips til hvad man skal indkøbe før man starter, altså ting man ved man skal skifte?

Jeg har indtilvidere fået indsamlet:

- Komplet pakdåse sæt
- Komplet skruesæt
- Olie, motorrens, maling.


mvh
Christian
motor pakning sæt
flydene pakning
koblingsplader
komplet sæt lejer
evt, cylinder + stempel + ringe +nåleleje

Re: FS1 Motor Renovering

: søn 10. mar 2013 07:23
af Morten - Webmaster
Christian M skrev:
Nogen der har lidt tips til hvad man skal indkøbe før man starter, altså ting man ved man skal skifte?

Jeg har indtilvidere fået indsamlet:

- Komplet pakdåse sæt
- Komplet skruesæt
- Olie, motorrens, maling.


mvh
Christian
Marcipanbrød

Re: FS1 Motor Renovering

: søn 10. mar 2013 12:01
af Kim B S
Hej Christian.
Her er en tråd fra da jeg fik en motor renoveret. :wink: Måske kan du få lidt inspiration der. :wink: Vi kan så håbe på at din motor er knap så medtaget som min, den var nemlig rigtig storslem. :what2

viewtopic.php?f=6&t=9455" onclick="window.open(this.href);return false;

PS. Rigtig god arbejdstlyst. :D

Hilsen Kim.

Re: FS1 Motor Renovering

: tors 13. jun 2013 18:19
af Christian M
Så er der lige en update til projektet, jeg har købt en rigtig fin hollandsk motor, hvor jeg har tænkt mig at bruge den som donor motor. Krumtappen ser rigtig fin ud og har intet slør / slup! Gearkassen ser også fornuftig ud, skal dog have en dansk aksel.

Nu skal jeg bare i gang med en masse adskilleses arbejde, og jeg opdatere denne tråd løbende med massere af billeder.

Her er et par billeder af den indkøbte motor:

Billede

Billede

Re: FS1 Motor Renovering

: tors 13. jun 2013 21:38
af Christian M
Hvor meget må primærhjulet kunne køre fra side til side? altså det der hjul hvor der er sådan nogle gummi ringe inden i?

Re: FS1 Motor Renovering

: tors 13. jun 2013 22:05
af Dewil
Helst ikke mere end 4-5mm, så bør den laves.

Re: FS1 Motor Renovering

: tors 13. jun 2013 23:50
af malte39
jeg ville stærkt anbefale at skifte chokkoblingen :D det giver virkelig et dejligt gearskifte sammenlignet med en halv død eller død chok kobling.. så er man også 110 % sikker på at der ikke begynder at komme hakker i skålen.. de næste 10000 km i hvertfald ;)

kordensator og platiner er også en god ting at skifte nu du er igang :D

Re: FS1 Motor Renovering

: fre 14. jun 2013 06:50
af SigSauer
viewtopic.php?f=23&t=928&start=20" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: FS1 Motor Renovering

: fre 14. jun 2013 08:58
af Christian M
Vil mene, der er ca. 3mm på min. Hvordan er en helt ny?

Re: FS1 Motor Renovering

: fre 14. jun 2013 10:45
af Dewil
Dette var en næsten ny som jeg adskilte fordi jeg frygtede at de originale gummi var møre, det var de dog ikke...
" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: FS1 Motor Renovering

: fre 14. jun 2013 11:27
af 12V
Jeg vil også mene at 3 mm er rigtig fint.

Her kan du se min inden den fik nye gummier - " onclick="window.open(this.href);return false;

Re: FS1 Motor Renovering

: fre 14. jun 2013 11:43
af Christian M
Dewil skrev:Dette var en næsten ny som jeg adskilte fordi jeg frygtede at de originale gummi var møre, det var de dog ikke...
" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, den minder meget om min, så tror ikke jeg vil skifte dem! :) tak for svaret!

Re: FS1 Motor Renovering

: fre 14. jun 2013 18:22
af Christian M
Jeg kan ikke rigtig komme videre, da det lille primærtandhjul sidder uhjælpeligt meget fast... Har fulgt fremgangsmåden fra Niels Fup's motorrenoverings guide.. Hvor man sætter en klud i klemme, men tænderne skærer nærmest stoffet over, uanset hvor tykt lag man sætter i klemme... :crying

Har i nogle gode fifs, til hvordan man kan skrue det lille primærtandhjul af?

Nå men her er et par billeder af selve koblingen:

Billede

Billede

Billede

Billede

Re: FS1 Motor Renovering

: fre 14. jun 2013 18:41
af Dewil
Prøv med en klump stof evt. Kombineret med er værktøj som jeg viser i specialværktøj. Luftnøgle kan også anvendes med omtanke.

Re: FS1 Motor Renovering

: fre 14. jun 2013 18:48
af malte39
luftnøgle, det dur bare! :D

derud over kan jeg se at den kobling der vist ikke har det så godt alligevel ?? :D

Re: FS1 Motor Renovering

: fre 14. jun 2013 18:55
af Kai
Luftnøgle eller en 10mm tyk stålplade med en slids i til at låseplejlstangen med.

Lad være at køre en klud eller andet tykt stof imellem primærhjul og kobling, du bøjer bare gearakslen.

Re: FS1 Motor Renovering

: fre 14. jun 2013 19:27
af Christian M
malte39 skrev:luftnøgle, det dur bare! :D

derud over kan jeg se at den kobling der vist ikke har det så godt alligevel ?? :D
Den har det såmænd fint nok :), den har kun de 3mm.. som jeg skrev tidligere, så det kan være det er en tidligere skade?

Og Dewil, kan du være mere specifik tak, jeg har nemlig ikke adgang til en luftnøgle. Og kunne en plastic kile evt. anvendes?