Side 4 af 4

Re: FS1 Motor Renovering

: søn 9. feb 2014 08:17
af 12V
Hold da op, enden af gearakslen ser godtnok slidt ud :O

Re: FS1 Motor Renovering

: tirs 11. feb 2014 18:25
af Christian M
Jeg har fundet ud af hvorfor, der er forsvundet så meget af gearakslen og det skyldes at nogen har fået den idé at sætte en større bøsning i, og så dreje akslen ned...

Jeg har lige modtaget et renoveret primærhjul og det ser bare godt ud, tak til SigSauer (Claus) for det flotte arbejde! :(y)

Ellers så har jeg fået monteret de nye lejer i blokken og trukket krumtappen i gennem i svinghjulsiden, men jeg kan ikke rigtig komme videre, da jeg skal have sat et nyt bronzeleje i med de rigtige mål. Udover det så skal jeg snart til at have malet nogle dele, såsom olieskjold, koblingskjold og luftfilterhuset. Så der er lidt at gå igang med.

Her er et par billeder:

Billede

Billede

Billede

Re: FS1 Motor Renovering

: lør 15. feb 2014 19:47
af Christian M
Blokken har været en tur forbi SigSauer (Claus) og har fået sat nyt bronzeleje i, svejset et flækket gevind og repareret 4 stk gevind.

Nu har jeg fået monteret gearkassen, men jeg er ikke helt sikker på at det er korrekt monteret. Kan det passe at transmissionsakslen sidder ca. 1mm højere oppe end gearakslen? (se billede)

Og hvordan kontrollerer jeg at gearkassen er monteret korrekt?

Her er et par billeder:

Billede
Billede

Re: FS1 Motor Renovering

: lør 15. feb 2014 20:05
af claus olieklud
hejsa... der er jo ikke noget med afstandskiver i sådan yamaha motor så man kan næsten ikke gøre noget forkert - det eneste jeg kan komme i tanke om er lejet ved kædehjulet ikke er kommet helt på plads

hilsen olieklud

Re: FS1 Motor Renovering

: lør 15. feb 2014 21:27
af Christian M
Jeg har målt med en skydelære, for at sikre mig at det er trukket helt igennem, og det er det :) Så det er vel bare sådan det er.

Men det skal også lige siges, at det ikke er en original transmissions-aksel, men den man kan købe for ca. 200kr. hos Benny.

Re: FS1 Motor Renovering

: søn 16. feb 2014 09:48
af claus olieklud
hej igen... ok der - jeg kan faktisk ikke huske om tandhjulene normalt passer 100 % ud for hindanden, faktisk tror jeg ikke det har nogen betydning, det er også som om at det er det øverste tandhjul der har det største mismatch

jeg ved ikke om den aksel benny har til 200 kr er original, det lyder næsten for billigt, men vi må gå ud fra at den er ganske brugbar... ellers er der masser af brugte originale aksler rundt omkring

vi venter og høre hvad du gør eller ikke gør

hilsen olieklud

Re: FS1 Motor Renovering

: søn 16. feb 2014 11:52
af Kai
Det betyder ikke noget at de ikke passer ud for hinanden, når gearkassen bare sidder "løst" i den venstre blok.

Det der snyder dig er, at hovedakslen (den koblingen sidder på) bliver trukket mod højre (op mod kuglelejet i højre blok) når det hele er samlet og så passer tandhjulene ud for hinanden.

Re: FS1 Motor Renovering

: søn 16. feb 2014 18:47
af Christian M
Nu har jeg lavet en midlertidig samling af motoren, dvs. uden lejer i højreside af blokken, så det er nemt at skille af igen.

Når den står i frigear, opfører den sig sådan her:

" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: FS1 Motor Renovering

: søn 16. feb 2014 19:48
af Christian M
Kai jeg tror du har fat i noget.

Jeg har lige været ude i værkstedet igen, og prøvede at trykke på gearakslen så den kom til at passe præcis med transmissions-akslen, og nu virker det helt rigtigt når jeg drejer rundt, Ingen lyde eller modstand når jeg drejer på tandhjulet eller gearsakslen.

Så jeg vil tror du har ret i at set hele sætter sig på plads når det bliver samlet, da gearakslen jo sidder løst i bronzelejet i motorblokken.

Re: FS1 Motor Renovering

: søn 16. feb 2014 21:23
af SigSauer
Jeg er sikker på du har samlet den rigtig.
Prøv at holde på kædehjulet, når den står i frigear, så kan du garanteret dreje transmissonsakslen frit rundt.

Re: FS1 Motor Renovering

: søn 16. feb 2014 21:48
af Christian M
Ja, det er også min egen konklusion. Og ja når jeg holder kædehjulet så kan jeg også dreje transmissionsakslen frit rundt.

Så jeg når nok et godt stykke med motoren i morgen. Forhåbentligt uden de store problemer :)

Re: FS1 Motor Renovering

: man 24. feb 2014 21:45
af Christian M
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Re: FS1 Motor Renovering

: man 24. feb 2014 21:47
af SigSauer
Det skal nok blive godt :-)

Re: FS1 Motor Renovering

: tirs 25. feb 2014 09:02
af claus olieklud
hejsa... ja det ser fint ud det der - det værste ved det hammerite maling er at det er så lang tid om at tørre, det ser ellers pænt ud

hilsen olieklud

Re: FS1 Motor Renovering

: tirs 25. feb 2014 09:08
af claus olieklud
hej igen... efter næmere analyse af billederne kan jeg se at du ikke har fået fjernet resterne af kabelholderen på luftfilteret, det burde du havde slebet væk for at det var helt perfekt ! det er det der hedder " plads til fremtidige forbedringer " he he

hilsen olieklud

Re: FS1 Motor Renovering

: tirs 25. feb 2014 09:21
af Christian M
Ja det har du ret i, men jeg overlever nok! :) Har også overvejet at købe et nyt luftfilter hvor der er kabelholdere på.

Har ikke rigtig mulighed for at svejse nye kabelører på.

Re: FS1 Motor Renovering

: tirs 3. jun 2014 21:39
af Christian M
Så nu skete det endelig, efter 4 forsøg så blev den endelig tæt og den kører nu uden at ryge!!! :(y) :(y) :(y)
Nu må vi så se hvor længe det så holder :hihi

Her er et billede af det endelige resultat :)

Billede

Re: FS1 Motor Renovering

: ons 4. jun 2014 14:29
af SigSauer
:bravo