Side 2 af 4

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

: lør 4. maj 2013 09:44
af Poul-Erik A.
Hej igen Kim.
Jeg glemte forresten at nævne, at til tomgangsdysen kan du bruge et "hår" fra en alm. stålbørste for at sikre fin gennemgang. Men ellers har jeg ikke den store erfaring med tun-opsætninger, men fornemmer dog en vis "uballance" med 17 mm Mikuni i.f.t. 40 mm cylinder ??? Er det forresten en 3-skyller ? Hvis jeg husker ret kan en alm. 10 mm Mikuni (med større dyse) føde selv et lille tun på ca. 3,5 HK, der også kunne fåes engang...

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

: lør 4. maj 2013 10:00
af Knud
Åh ja: jeg glemte også lige at sige: skift koblings knast og trykplade til en som er neddrejet til at rumme 3 sæt - tændingen skal også skiftes til at kapere de højere omdrejninger dette nævnte set-up vil give - her har forum flere forslag, men en elektronisk tænding, dvs. uden platiner skal overvejes og helst også med tændings avancering, tjek den Morten Bahn har på sin! - det er kram!
Krumtappen KAN udskiftes til en med fuldslag, så holder lejerne lidt bedre
Du kan jo også overveje en YB100 motor, når den ER registreret som MC - den kræver lidt tilpasning i motorophænget (enten på motoren eller stellet, da den her er lidt bredere), men den ER bare feeeee´ (drejeventil og autolube) Per Hildebrandt har en komplet YB100 til at stå, den er jo bare en FS1 i ulveklæ´r og dæjli´.

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

: lør 4. maj 2013 10:27
af Dewil
Træk nu lige vejret Knud, jeg er helt sikker på at for Kim drejer det her sig om at køre VETERANKNALLERT og ikke om at voldtune for at kunne køre roadracing...... det har han slet ikke temperament til..... såe, halv gas nu.

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

: lør 4. maj 2013 10:31
af Kim B S
Hej Knud.
Jeg må indrømme at jeg ikke rigtig har mod på alle de ombykninger af motoren. :) Og jeg har jo oplevet flere Yamaha FS1ere som saktens kan klare en topfart omkring de 75-80 km/t med væsentlig mindre midler. :wink: Jeg har jo blandt andet oplevet Jensmc`s blå 75er med nummerplade, som snilt køre 80, endda kun med 40 mm cylinder. :wink:
Hilsen Kim.

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

: lør 4. maj 2013 10:33
af Knud
Ok :hihi
Jeg tog den bare fra den vinkel: hvad skal der til for at en 100ccm MC udstødning skal passe (bare nogenlunde til) en cylinder, der kan skrues på en FS1 blok.. og så tog det (hi hi ) lidt magten fra mig, indrømmet!, men mindre kan gøre det, jo! og start så bare med en 45mm FS1 cylinder, få een til at bore den du har op til 45 mm og gi´ den et ordenligt stempel og topstykke fex. et tilpasset FS1 45 mm HP topstykke
- :whew :shutup
Jeg kan jo også tilbyde at købe den... :D

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

: lør 4. maj 2013 10:45
af Kim B S
Poul-Erik A. skrev:Hej igen Kim.
Jeg glemte forresten at nævne, at til tomgangsdysen kan du bruge et "hår" fra en alm. stålbørste for at sikre fin gennemgang. Men ellers har jeg ikke den store erfaring med tun-opsætninger, men fornemmer dog en vis "uballance" med 17 mm Mikuni i.f.t. 40 mm cylinder ??? Er det forresten en 3-skyller ? Hvis jeg husker ret kan en alm. 10 mm Mikuni (med større dyse) føde selv et lille tun på ca. 3,5 HK, der også kunne fåes engang...
Hej Poul-Erik.
Min FS1 har nu kørt rigtig godt med den opsætning, så længe der var 5,3 udstødning på. :wink: Og ja, jeg bruger en F5B cylinder som har 3 skyllekanaler. :wink: Jeg har faktisk også prøvet at køre med 10 mm Mikuni til alle de samme dele, og det går såmænd også hel fint, men 17 mm-eren giver altså både ekstra optræk og ca 6-7 km/t mere på toppen, og bundtrækket er ikke ringere af den grund, til trods for 15/43 gearingen.
Hilsen Kim.

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

: lør 4. maj 2013 10:47
af Dewil
Hi hi Knud, men problematikken for Kim er jo lige nu at en 16 mm karburator ikke kan fylde en 40mm cylinder (50cc), så jeg kan næsten ikke overskue konsekvenserne af at gå i 45mm (mere end 60cc)...... men det må jeg nok hellere lade være med at bryde mit lille hoved med.....

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

: lør 4. maj 2013 10:50
af Kim B S
Dewil skrev:Træk nu lige vejret Knud, jeg er helt sikker på at for Kim drejer det her sig om at køre VETERANKNALLERT og ikke om at voldtune for at kunne køre roadracing...... det har han slet ikke temperament til..... såe, halv gas nu.
Hej Johannes.
Det har du ganske ret i. :wink:
Hilsen Kim.

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

: lør 4. maj 2013 10:59
af Kim B S
Knud skrev:Ok :hihi
Jeg tog den bare fra den vinkel: hvad skal der til for at en 100ccm MC udstødning skal passe (bare nogenlunde til) en cylinder, der kan skrues på en FS1 blok.. og så tog det (hi hi ) lidt magten fra mig, indrømmet!, men mindre kan gøre det, jo! og start så bare med en 45mm FS1 cylinder, få een til at bore den du har op til 45 mm og gi´ den et ordenligt stempel og topstykke fex. et tilpasset FS1 45 mm HP topstykke
- :whew :shutup
Jeg kan jo også tilbyde at købe den... :D
Hej Knud.
Jeg er ikke færdig med at eksperimentere med min YB 100 udstødning. Den skal helt sikkert afprøves sammen med nogen flere mulige opsætninger. :D Og hvis jeg ikke finder en god kombination til den, skal jeg nok give dig besked. :wink: Men det burde nu kunne lade sig gøre. :D Og jeg kan også godt lide udseendet af den. :D
Hilsen Kim.

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

: lør 4. maj 2013 11:01
af Dewil
Den udstødning Benny har på sin 73' den fungerede da i den grad..... men var det en YB1?

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

: lør 4. maj 2013 11:26
af Knud
Dewil skrev:Hi hi Knud, men problematikken for Kim er jo lige nu at en 16 mm karburator ikke kan fylde en 40mm cylinder (50cc), så jeg kan næsten ikke overskue konsekvenserne af at gå i 45mm (mere end 60cc)...... men det må jeg nok hellere lade være med at bryde mit lille hoved med.....
Ja ok men mine erfaringer siger mig at en 16 mm går fint i spænd med både en 40mm og også en 43mm, jeg ved ikke med en 45 mm (har ikke prøvet den kombination) men mon ikke Kai o.a. har en god idé om den vej - i standard gade-trim sidder der jo netop en 16mm Mikuni på en 40mm cylinder.
jeg har af samme grund sat en stor membran + en 20 mm på min Iwy Green der har en 45 mm Eurokit nicasil- men er "stalled" i den videre afprøvning af denne kombination, fordi cylinderen skal have taget 1 mm mere af bunden og jeg afventer en Polini stempel.

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

: lør 4. maj 2013 11:34
af Kim B S
Dewil skrev:Den udstødning Benny har på sin 73' den fungerede da i den grad..... men var det en YB1?
Hej Johannes.
Jeg er ret sikker på at Bennys udstødning, er en YB1 som også er den udgave han tidligere solgte nogen af i shoppen. Og ja, hans 73er køre nemlig rigtig godt. :D
Hilsen Kim.

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

: lør 4. maj 2013 12:19
af Knud
Kim B S skrev:
Dewil skrev:Den udstødning Benny har på sin 73' den fungerede da i den grad..... men var det en YB1?
Hej Johannes.
Jeg er ret sikker på at Bennys udstødning, er en YB1 som også er den udgave han tidligere solgte nogen af i shoppen. Og ja, hans 73er køre nemlig rigtig godt. :D
Hilsen Kim.
Ja der er flere der bruger YB1, NielsFup og jeg gør også - som jeg husker Niels´ fortælling: kørte først med den skråt-afskårede 5.3HK: den var ok men lidt tam, prøvede så en Protuna Bos med 35 mm forrør, ændrede lidt på dens dæmpning men var ikke helt tilfreds og skiftede så til YB1 med 32mm forrør - Niels kører så vidt jeg husker også med en 45 mm FS1 cylinder og self. med en 16 mm Mikuni (ps. 35 mm forrør er noget bras - faktisk bør man starte med et 80-100 mm stykke med alm 28mm så går man over i 150mm/Ø32mm og dette stykke skal lige netop gå ind i potten. Det er jo et afstemt resonans system også selvom der ikke anvendes expansionspotte. :shutup

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

: lør 4. maj 2013 13:32
af Kim B S
Knud skrev:
Kim B S skrev:
Dewil skrev:Den udstødning Benny har på sin 73' den fungerede da i den grad..... men var det en YB1?
Hej Johannes.
Jeg er ret sikker på at Bennys udstødning, er en YB1 som også er den udgave han tidligere solgte nogen af i shoppen. Og ja, hans 73er køre nemlig rigtig godt. :D
Hilsen Kim.
Ja der er flere der bruger YB1, NielsFup og jeg gør også - som jeg husker Niels´ fortælling: kørte først med den skråt-afskårede 5.3HK: den var ok men lidt tam, prøvede så en Protuna Bos med 35 mm forrør, ændrede lidt på dens dæmpning men var ikke helt tilfreds og skiftede så til YB1 med 32mm forrør - Niels kører så vidt jeg husker også med en 45 mm FS1 cylinder og self. med en 16 mm Mikuni (ps. 35 mm forrør er noget bras - faktisk bør man starte med et 80-100 mm stykke med alm 28mm så går man over i 150mm/Ø32mm og dette stykke skal lige netop gå ind i potten. Det er jo et afstemt resonans system også selvom der ikke anvendes expansionspotte. :shutup
Hej Knud.
Der er også 32 mm forrør på YB 100 udstødningen, men på grund af længden og tykkelse på potten, har den større volomen i potten end de øvrige udstødninger som kan bruges til en FS1.
Jeg ved ikke hvor meget det har at sige, men det er jo lidt af en videnskab. :D

Forøvrigt får jeg fat i nogen flere og større originale dyser i dag, så der bliver lidt at eksperimentere med de næst kommende dage. :D

Hilsen Kim.

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

: lør 4. maj 2013 14:50
af Knud
Kim B S skrev:
Knud skrev:
Kim B S skrev:
Dewil skrev:Den udstødning Benny har på sin 73' den fungerede da i den grad..... men var det en YB1?
Hej Johannes.
Jeg er ret sikker på at Bennys udstødning, er en YB1 som også er den udgave han tidligere solgte nogen af i shoppen. Og ja, hans 73er køre nemlig rigtig godt. :D
Hilsen Kim.
Ja der er flere der bruger YB1, NielsFup og jeg gør også - som jeg husker Niels´ fortælling: kørte først med den skråt-afskårede 5.3HK: den var ok men lidt tam, prøvede så en Protuna Bos med 35 mm forrør, ændrede lidt på dens dæmpning men var ikke helt tilfreds og skiftede så til YB1 med 32mm forrør - Niels kører så vidt jeg husker også med en 45 mm FS1 cylinder og self. med en 16 mm Mikuni (ps. 35 mm forrør er noget bras - faktisk bør man starte med et 80-100 mm stykke med alm 28mm så går man over i 150mm/Ø32mm og dette stykke skal lige netop gå ind i potten. Det er jo et afstemt resonans system også selvom der ikke anvendes expansionspotte. :shutup
Hej Knud.
Der er også 32 mm forrør på YB 100 udstødningen, men på grund af længden og tykkelse på potten, har den større volomen i potten end de øvrige udstødninger som kan bruges til en FS1.
Jeg ved ikke hvor meget det har at sige, men det er jo lidt af en videnskab. :D

Forøvrigt får jeg fat i nogen flere og større originale dyser i dag, så der bliver lidt at eksperimentere med de næst kommende dage. :D

Hilsen Kim.
Ja jeg har også haft en YB100 potte med forrør, så den er bekendt og jeg gætter blot på at den ikke passer grundet dens meget større volumen og for stor afstemt længde: returbølgen kommer meget for sent til udstødningsporten og derfor sker der det, at den portion frisk gas der skulle have været returneret blot blæses ud i det fri, den virker nok bedst i det helt lave omdrejnings område, i den anden ende af skalaen: det er lige så galt som at sætte en scooter potte på, den er for kort og har helt forkerte stigninger på konus´erne.
Udstødningen på en 2T har samme funktion som turboen på en 4T, idet en korrekt afstemt (expansions potte) leverer et "ladetryk" på ca. +/-6PSI (puls, max, den både suger og puster på skift, og det går med lydens hastighed) og giver en større fyldning af cylinderen og kommer der ingen returgas fra udstødningen inden stemplet på vej mod TDP når forbi udstødningsportens top, ja så er den undvegne mængde benzindampe spildt - så ja udstødningen er en videnskab, KreidlerHansen og NaboJan er nok forums mest kompetente udstødningssystem specialister.

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

: søn 5. maj 2013 14:53
af Kim B S
Hej alle.
Jeg har nu genmonteret 5,3 udstødningen, og må konstatere at den opføre sig på nøjagtig samme måde nu, som med YB 100 udstødningen. :lol: Jeg kan hermed konstatere at der er noget som skal renses, og at YB 100 udstødningen nok ikke har noget af skylden. Som det er nu, får min FS1 ikke benzin nok, det hjælper lidt med choker, men det er stadig ikke nok. :roll: Og det har fungeret fint tidligere med nuværende dyse og opsætning, så det burde det jo kunne komme til igen. :wink:
Hilsen Kim.

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

: søn 5. maj 2013 15:12
af Dewil
Tror du ikke karburatoren trænger til at blive skilt ad i atomer og så en tur i ultralyd? Kan hullerne i strålerøret lukke til og hvad er konsekvensen?

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

: søn 5. maj 2013 15:24
af Kim B S
Dewil skrev:Tror du ikke karburatoren trænger til at blive skilt ad i atomer og så en tur i ultralyd? Kan hullerne i strålerøret lukke til og hvad er konsekvensen?
Hej Johannes.
Det kan da godt være. :wink: Jeg har godt nok renset alt muligt i den, men ultralyd har jeg ikke til rådighed. :) Men jeg må jo prøve igen, og jeg tjekker også lige hullerne i strålerøret for en sikkerheds skyld. :wink:
Hilsen Kim.

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

: søn 5. maj 2013 16:49
af Kim B S
Kim B S skrev:
Dewil skrev:Tror du ikke karburatoren trænger til at blive skilt ad i atomer og så en tur i ultralyd? Kan hullerne i strålerøret lukke til og hvad er konsekvensen?
Hej Johannes.
Det kan da godt være. :wink: Jeg har godt nok renset alt muligt i den, men ultralyd har jeg ikke til rådighed. :) Men jeg må jo prøve igen, og jeg tjekker også lige hullerne i strålerøret for en sikkerheds skyld. :wink:
Hilsen Kim.
Hej igen.
Nu har jeg renset karburator igen igen, og strålerøret er blevet renset grundigt i alle hullerne, og det hjalp også lidt, men ikke nok. :roll: Den skal stadig køre med choker. :roll: SHIT. :(
Så nu er jeg nået til en nødvendig pause. :roll:
Hilsen Kim.

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

: søn 5. maj 2013 22:17
af kreidlerhansen
Frem med et 1mm bor og en T.Hansen-dyse! :P

Det er pudsigt, som nogle maskiner er kritiske med dysen. Kører du den driftsvarm sådan for alvor, inden du trækker chokeren?

En gennemvarm motor kræver en mindre dyse end en halvkold... derfor bør inddysning helst foregå under en god køretur.