Må motor fra 2 gear sættes på 4 gear yamaha. ?

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
janans
Helt ny i flokken
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 16. jun 2013 10:21
Kontakt:

Må motor fra 2 gear sættes på 4 gear yamaha. ?

Indlæg af janans »

Er det lovligt at ændre en 2 gears motor til 4 gear og sætte den på et 4 gears stel. ?
Og må man så køre med 6,5mm indsugningsplade istedet for de 5,2mm på 2 gear motoren. ?

Jeg har en 2 gears motor der ikke har køre ret meget der ville være god til opgaven.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Må motor fra 2 gear sættes på 4 gear yamaha. ?

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

ja du må gerne sætte en 2 gears motor på et 4 gears stel og sætter du en 4 gears gearkasse i den så skal du slibe det DK-M væk som sidder i motornr siden lige under cylinderen så er den en lovlig 4 gears med 6,5 mm plumpe,,, men du må ikke sætte en 4 gears i et 2 gears stel,,,, eller ændre gearkassen i en 2 gears motor på et 2 gears stel,,, kompliceret JA,,, selv om stelne er "ens",,,, så fortæller præfiksene ,,, i stelnr. FS1 og 381 jens betjent at stelet er en 4 gearet og 3EE og DK-M at den er godkendt som 2 gearet,,, derfor skal DK-M slibes væk på motor nr blokdelen hvis vi vil bruge den som reservedel til en 4 gears motor,,, en 2 gears motor med en 6,5 mm plumpe ,,, der konfiskere de indsugningspladen for så køre den jo "boret" i gestabos øjne selv om effekten på ca 1 mm i forskel på plomben nok nærmest er umålelig,,, og tro mig når jeg siger at jens betjents sko klemmer meget når det gælder de gamle knallerter,,, de prøver at klemme en str 45 ned i en str 37 sko,,,,
Senest rettet af Yamaha FS1 50SS søn 16. jun 2013 11:37, rettet i alt 1 gang.
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Re: Må motor fra 2 gear sættes på 4 gear yamaha. ?

Indlæg af dalgaard »

Hmmm ! Slibe i noget væk i motorblokken kan man vel ikke betegne som være lovligt ? Ihvertfald ikke hvis spørger dem du kalder gestapo ..... Typegodkendelsen er heller ikke nem at komme uden om hvis du løber ind i en regel rytter !heldigvis ved de fleste jenser ikke en prut om de gamle knallerter så du kan nok nemt slippe om ved det.
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Må motor fra 2 gear sættes på 4 gear yamaha. ?

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

dalgaard skrev:Hmmm ! Slibe i noget væk i motorblokken kan man vel ikke betegne som være lovligt ? Ihvertfald ikke hvis spørger dem du kalder gestapo ..... Typegodkendelsen er heller ikke nem at komme uden om hvis du løber ind i en regel rytter !heldigvis ved de fleste jenser ikke en prut om de gamle knallerter så du kan nok nemt slippe om ved det.
DK-M SKAL slibes væk hvis du sætter 4 gear i blokken ellers er det en 2 gears blok ligmed ulovlig også på et 4 gear stel med 4gear i blokken så tager de hele motoren,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
janans
Helt ny i flokken
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 16. jun 2013 10:21
Kontakt:

Re: Må motor fra 2 gear sættes på 4 gear yamaha. ?

Indlæg af janans »

Tak for svar.
Der står jo stadig motor nr. 3EE på motorblokken.
Og tum 178 vil jo mangle på motoren.

Skal det forstås sådan at det er stel-nr. der bestemmer om det er lovligt. ?
Og motornr. ikke er så vigtigt.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Må motor fra 2 gear sættes på 4 gear yamaha. ?

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

janans skrev:Tak for svar.
Der står jo stadig motor nr. 3EE på motorblokken.
Og tum 178 vil jo mangle på motoren.

Skal det forstås sådan at det er stel-nr. der bestemmer om det er lovligt. ?
Og motornr. ikke er så vigtigt.
JØPS
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Må motor fra 2 gear sættes på 4 gear yamaha. ?

Indlæg af Jensmc »

Det med at slibe DK-M mærkningenvæk. Hvor kommer det fra?
Jeg så det en gang i et Thassan katalog. Formodentlig skrevet af en "klog" teenager.
Er det mon det, der spøger her på forummet?
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Må motor fra 2 gear sættes på 4 gear yamaha. ?

Indlæg af strynboen »

ja det er fra t hassan kataloget...når man brugte en 2 gears blok halvdel til en 4 gears motor..skrev de at bortslibning af dk mærkningen skulle udføres...
men skal der så ikke indhugges tum 178..hvis det skal gøres helt rigtigt.
.jeg stoler heller ikke rigtigt på deres" brugsanvisning"...mon det holder i retten?...selv om man kan fremvise det skriftlige bevis i kataloget i 1989 eller 90..eller hvornår det er udgivet
men johnny /jens har helt ret i at det er skrevet sådan..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Må motor fra 2 gear sættes på 4 gear yamaha. ?

Indlæg af Jensmc »

Jeg kan ærlig talt ikke se noget problem med den mærkning.
Hvis knallerten ellers ikke kører hurtigere end det tilladte, og har det antal gear, som stelnummeret kræver.
Uha, vi har haft dette emne oppe mange gange. :roll:
Men efter dansk lovgivning, MÅ der ikke foretages mogen konstruktive ændringer.
For et par år siden, så jeg nogle papirer fra (Vist nok) Justitsministeriet. Det var ang. et spørgsmål vedr. udstødning på Puch. Da disse ikke kan købes længere, skal knallerten så skrottes eller hvad? Jeg mener, der stod noget om, at erstatningsudstødninger gerne må bruges.
Samme problem har specielt de 2 gears FS1, da intet må erstattes med forbedrede dele. Den dag, man mangler cylinder eller udst, er man på rø....
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Re: Må motor fra 2 gear sættes på 4 gear yamaha. ?

Indlæg af dalgaard »

Jeg ved at det kun er politiet der må ændre i diverse numre og så bliver det et P nummer. Desuden har importørene haft diverse dispensationer. Så man MÅ ikke ændre på numrene. Hvad der så kan lade sig gøre i de mørke værksteder rundt om i det danske er noget helt andet. Som nævnt tidligere forholder politiet sig idag næsten kun til hastigheden, så hvis ikke den kører for hurtigt er de formentlig ligeglade. De gider jo ikke engang pille stumper af mere. 2 gange og de tager køretøjet. Noget helt ander er forsikringsselskaberne. Hvis man kommer i et alvorligt uheld bliver der foretaget et teknisk syn. Det har jeg været en del af i forbindelse med en døds ulykke på en scooter 45. I det tilfælde er det meget uheldigt hvis der er lavet konstruktive ændringer..... Så ved jeg ikke om der er andre end mig der har en fornemmelse af at disse forsikringsselskaber bestemt ikke har lyst til at udbetale mere end det de absolut er tvunget til, så hvis de kan frasige sig noget i forbindelse med konstruktive ændringer så gør de det nok, tænker jeg. Nej find du hellere de rigtige dele som hører til skiftet og brug så den motor som donor.
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Må motor fra 2 gear sættes på 4 gear yamaha. ?

Indlæg af Henrik Buresø »

kilde billede niels fup
Vedhæftede filer
bolt.jpg
bolt.jpg (139.81 KiB) Vist 11615 gange
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1972
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Må motor fra 2 gear sættes på 4 gear yamaha. ?

Indlæg af Kai »

Den mangler jo "TUM 178" mærket, og er vel ikke længere lovlig at køre med ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Må motor fra 2 gear sættes på 4 gear yamaha. ?

Indlæg af Henrik Buresø »

det er en nye dansk 2 gear eller ny svensk,hvor Dk-M o32 er fjernet,den har det mærke nederst til højre på blok,hvor det er en streg og 2 små tal,det har tum 178 blok ikke,hvad jeg ved af :D
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Må motor fra 2 gear sættes på 4 gear yamaha. ?

Indlæg af juhl-drengen »

Nu er jeg ikke 4 gear ekspert, men erindre at have set nogen herinde nævne der også står tum nr på 2g blokken?
Hvis det er tilfældet er det jo bare at slibe forskellene væk eller?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Må motor fra 2 gear sættes på 4 gear yamaha. ?

Indlæg af Dewil »

Nyere svenske 4-gears og alle danske 2-gears har blokken mærket DK-M-032.
Mærkningen fjernes kun hvis man ønsker at anvende blokdelen i et 4-gears stel som er tum 178 godkendt. Selve motornummeret har politiet ingen interesse i idag, da det er stelnummeret der fastslår et køretøjs identitet.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1972
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Må motor fra 2 gear sættes på 4 gear yamaha. ?

Indlæg af Kai »

Dewil skrev:Nyere svenske 4-gears og alle danske 2-gears har blokken mærket DK-M-032.
Mærkningen fjernes kun hvis man ønsker at anvende blokdelen i et 4-gears stel som er tum 178 godkendt. Selve motornummeret har politiet ingen interesse i idag, da det er stelnummeret der fastslår et køretøjs identitet.
Men motoren mangler jo så netop sin TUM 178 mærkning, og er ikke længere lovlig ? Det er vel ikke anderledes for Yamaha end for de andre knallerter hvor TUM nummeret skal stå på motor og cylinder/topstykke m.m (Honda CD f.x)

At hovedparten af betjentene ikke gider tjekke motornummeret er ikke ensbetydende med de ikke pludselig gør det, og står der så 3EE / DK-M /FS1 (eller helt manglede nummer) og ingen TUM nummer så ryger den i synshallen hvis de er sure nok den dag og så er jeg nu ret sikker på fælden klapper.

Jeg blev selv stoppet forleden dag, fik tjekket stelnummer (ingen problem, den er ikke meldt savnet) og tilfældigvis kiggede han på motornummeret. Hvorfor hedder den 468 ? den skal hedde 381 ligesom stellet !

Hvis ikke jeg kunne forklare stille og roligt at jeg blot har brugt en tysk motorblok som reservedel ( ok hele motoren er en tysker, det behøvede han ikke vide) og den har TUM178 nummer også, og i øvrigt er ganske lovlig med plump osv, så havde de slæbt den med på fejebladet.
Det har jeg ikke lyst til at betale for, slet ikke hvis motoren mangler sin TUM godkendelse, hvis det er den rigtige mand der undersøger den så får jeg den sikkert ikke igen.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Må motor fra 2 gear sættes på 4 gear yamaha. ?

Indlæg af Dewil »

Jeg er enig Kai, jeg skal ikke ud at køre uden tum 178
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Må motor fra 2 gear sættes på 4 gear yamaha. ?

Indlæg af Henrik Buresø »

men det er stadigvæk stel nummeret der fortæller,mærke godkendelse inpotør wya samt åregang,der står at stellet på en Yamaha fs1 skal være af samme type men skal lov være lov,så er de blokke uden tum 178 ulovlige,ligsom 5 gears motor der er régistret som knallert eller en 5,3 udstødning,men den kan også ses fra en anden side,med en udlansk tum 178 godkendt,den starter jo heller ikke med 381,samt wya i stellet,som indekere et dansk stel,så igen skal lov være lov så..
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Må motor fra 2 gear sættes på 4 gear yamaha. ?

Indlæg af juhl-drengen »

Det jeg tolker af det der er så hvis man kører med en tysk motor/stel og den rette betjent
Kigger på det så skal man ikke forvente at se den igen selvom 178 er i banket
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Re: Må motor fra 2 gear sættes på 4 gear yamaha. ?

Indlæg af dalgaard »

Korrekt
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"