Protuna dele, er til alu containeren.
Re: Protuna dele, er til alu containeren.
hov sorry kai, havde ikke set du havde skrevet.
men ja det en enorm udstødningskanal som er mere firkantet end rund.
Tim C
men ja det en enorm udstødningskanal som er mere firkantet end rund.
Tim C
Tim C
Re: Protuna dele, er til alu containeren.
squish ved jeg man måler med lodtin, gennem tændrørshullet og mellem stempel og topstykke.
men bredden på squishbandet har jeg ingen anelse om hvad er!
Tim C
men bredden på squishbandet har jeg ingen anelse om hvad er!
Tim C
Tim C
Re: Protuna dele, er til alu containeren.
googlede det lige og nu er jeg med på hvad det hele er
tror bare stadig det min cylinder som er problemet.
tror bare stadig det min cylinder som er problemet.
Tim C
Re: Protuna dele, er til alu containeren.
Og hvis du stadig er utilfreds med den så er jeg en mulig aftager.. jeg betaler portoen
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Protuna dele, er til alu containeren.
Og jeg tror, dette er et spørgsmål a la 'er glasset halvt fuldt eller halvt tomt'wolfe skrev:googlede det lige og nu er jeg med på hvad det hele er
tror bare stadig det min cylinder som er problemet.
Derfor nysgerrigheden efter squish-afstanden, og hvor langt portene åbner fra top. Det kunne jo være, vi kunne finde frem til en løsning, som fik den til at rende fornuftigt!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Protuna dele, er til alu containeren.
Det synes jeg kunne være fedt.
jeg måler det forskellige sidst på ugen. Da mc kørekort fylder ret meget denne uge
jeg måler det forskellige sidst på ugen. Da mc kørekort fylder ret meget denne uge
Tim C
Re: Protuna dele, er til alu containeren.
Som Kai spørger.... er det protunas kopi af en kopi så virker den ikke
jeg fik de sidste 4 foræret de havde fordi de selv havde måtte indrømme det var noget lort
har aldrig set så ringe en finish på noget som egentlig var meningen skulle bruges og være effektivt
jeg prøvede at få 2 af dem til at kører men, opgav da en del af de samme problemer som Wolfe beskriver
også skete for mig
Alle er for lang tid siden skrottet
Iøvrigt hvis du (wolfe) skal have nr plade på så skulle du ombygge til 73cc... det virker og kræver egentlig ikke så meget ombygning som først antaget
jeg fik de sidste 4 foræret de havde fordi de selv havde måtte indrømme det var noget lort
har aldrig set så ringe en finish på noget som egentlig var meningen skulle bruges og være effektivt
jeg prøvede at få 2 af dem til at kører men, opgav da en del af de samme problemer som Wolfe beskriver
også skete for mig
Alle er for lang tid siden skrottet
Iøvrigt hvis du (wolfe) skal have nr plade på så skulle du ombygge til 73cc... det virker og kræver egentlig ikke så meget ombygning som først antaget
Mvh
Frandsen
Frandsen
Re: Protuna dele, er til alu containeren.
Frandsen forklar lige det nærmere med 73ccm ?
jeg forstår heller ikke det kan køre så ringe, og skulle være andet på knallerten som fejler, når den køre rigtig godt når anden cylinder bliver monteret.
men prøver alligevel lige og måle på den, kunne være sjovt og se hvorfor den køre så ringe
tim c
jeg forstår heller ikke det kan køre så ringe, og skulle være andet på knallerten som fejler, når den køre rigtig godt når anden cylinder bliver monteret.
men prøver alligevel lige og måle på den, kunne være sjovt og se hvorfor den køre så ringe
tim c
Tim C
Re: Protuna dele, er til alu containeren.
Hvis det er den model jeg tror det er, og som Frandsen også er rendt i, så er den lige til skraldespanden.
Udstødningsporten er voldsom stor og helt 4kantet.. alt for bred og alt for høj, og skyllekanalerne vender næsten fremad mod udstødningsporten, det samme gør de 2 små skyllekanaler (som peger direkte over i udstødningsporten og ikke op mod tændrøret / bagerst i topstykket)
Det der skulle være Hård chrom..er kun pyntechrom og slidt væk inden den har kørt 300km.
Den dur bare ikke.
Udstødningsporten er voldsom stor og helt 4kantet.. alt for bred og alt for høj, og skyllekanalerne vender næsten fremad mod udstødningsporten, det samme gør de 2 små skyllekanaler (som peger direkte over i udstødningsporten og ikke op mod tændrøret / bagerst i topstykket)
Det der skulle være Hård chrom..er kun pyntechrom og slidt væk inden den har kørt 300km.
Den dur bare ikke.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Protuna dele, er til alu containeren.
viewtopic.php?f=34&t=11853" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis du følger Jan´s eksempel er der knap så meget arb i det
og så kan du prøve at spørge ham ad von den går lige pt.
Hvis du følger Jan´s eksempel er der knap så meget arb i det
og så kan du prøve at spørge ham ad von den går lige pt.
Mvh
Frandsen
Frandsen
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Protuna dele, er til alu containeren.
Så vidt jeg har forstået, går den omtrent, som du ønsker, din gjorde!Frandsen skrev:viewtopic.php?f=34&t=11853
Hvis du følger Jan´s eksempel er der knap så meget arb i det
og så kan du prøve at spørge ham ad von den går lige pt.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Protuna dele, er til alu containeren.
Tror ikke der findes nogle fs1 ejer som ikke ville ønske deres gik lige så godtkreidlerhansen skrev:Så vidt jeg har forstået, går den omtrent, som du ønsker, din gjorde!Frandsen skrev:viewtopic.php?f=34&t=11853
Hvis du følger Jan´s eksempel er der knap så meget arb i det
og så kan du prøve at spørge ham ad von den går lige pt.
arrrr måske lige på nær Jens .... han er jo kun til 40 mm og det går den jo også lige så godt med
Mvh
Frandsen
Frandsen
Re: Protuna dele, er til alu containeren.
Har godt fulgt med i projektet, men mit spørgsmål er bare hvor finder man de dele henne, cylinder. Krumtap osv, eBay?
tim c
tim c
Tim C
Re: Protuna dele, er til alu containeren.
Det er den cylinder som kai beskriver jeg har kan jeg se. :/
Tim C
Re: Protuna dele, er til alu containeren.
Så det jo bare at få den på.... krumtappen finder du nok på ebay.... søg efter jt1 krumtapwolfe skrev:Det er den cylinder som kai beskriver jeg har kan jeg se. :/
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid= ... &_from=R40" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_trksi ... &_from=R40" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
Frandsen
Frandsen
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Protuna dele, er til alu containeren.
Det er i første omgang ikke umuligt at bruge en normal FS1-cylinder.
Blot skyllekanalerne ikke ligger højere end 32mm fra stemplets øverste vendepunkt (herefter: TDC) og udstødningskanalen ikke åbner mere end 9mm før skyllekanalerne, så forbliver motorens temperament relativt mildt.
Dvs. hvis skyllekanalerne åbner de nævnte 32mm før top, så bør udstødningskanalen ikke åbne tidligere end 23mm fra top.
Øges boringen væsentligt, kan man tillade en forskel på næsten 10mm, men under den forudsætning, at potten matcher.
En cylinder med 43mm boring vil med følgende portmål trække fint fra 5-9.000rpm med 42mm slaglængde:
Skyllekanaler: 33,0mm fra TDC
Udstødningskanal: 24,6-25mm fra TDC
Umidelbart skulle de 61ccm ret let kunne klare 6-8HK@7.000-8.000rpm uden større problemer. Læg 0,4-0,8HK til for et korrekt squish-topstykke og op mod 2HK med en velkonstrueret ekspansionsudstødning efter lidt portoptimering.
Blot skyllekanalerne ikke ligger højere end 32mm fra stemplets øverste vendepunkt (herefter: TDC) og udstødningskanalen ikke åbner mere end 9mm før skyllekanalerne, så forbliver motorens temperament relativt mildt.
Dvs. hvis skyllekanalerne åbner de nævnte 32mm før top, så bør udstødningskanalen ikke åbne tidligere end 23mm fra top.
Øges boringen væsentligt, kan man tillade en forskel på næsten 10mm, men under den forudsætning, at potten matcher.
En cylinder med 43mm boring vil med følgende portmål trække fint fra 5-9.000rpm med 42mm slaglængde:
Skyllekanaler: 33,0mm fra TDC
Udstødningskanal: 24,6-25mm fra TDC
Umidelbart skulle de 61ccm ret let kunne klare 6-8HK@7.000-8.000rpm uden større problemer. Læg 0,4-0,8HK til for et korrekt squish-topstykke og op mod 2HK med en velkonstrueret ekspansionsudstødning efter lidt portoptimering.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Protuna dele, er til alu containeren.
tror i første omgang, jeg vil køre med 43mm fs1 cylinder. da det kun er i sjov den skal være mc, og ikke til hverdags maskine, det kommer der en anden som skal
men som sagt jesper, jeg måler lige den cylinder ud, og vender tilbage med mål senere på ugen, selvom jeg tvivler på den er noget værd.
men er det en fordel og sætte en f5b 43mm på? da den er af støbejern? og stempel med 2 ringe? for længere leve tid? det ikke kun for race men også for holdbarhed
tim C
men som sagt jesper, jeg måler lige den cylinder ud, og vender tilbage med mål senere på ugen, selvom jeg tvivler på den er noget værd.
men er det en fordel og sætte en f5b 43mm på? da den er af støbejern? og stempel med 2 ringe? for længere leve tid? det ikke kun for race men også for holdbarhed
tim C
Tim C
Re: Protuna dele, er til alu containeren.
hej Jesper jeg har et 12,8 sæt og ligger hvad vil værre en go opsætning værre i dine øjnekreidlerhansen skrev:Vi er skam enige; En ny vare skal virke! Men hvad skal varen egentlig koste, før man kan forvente, at den virker?
Lige hvad totakteren angår, er der en del ting at tage hensyn til, idet man ikke ubetinget kan antage, at den samme udstødning fungerer lige godt sammen med to forskellige cylindre.
Af samme årsag synes jeg det er så ærgerligt, at 'komplette kits' er præget af billige og ofte direkte dårlige stumper, som ikke passer sammen. Protunas 12,8HK kit er angiveligt et udmærket eksempel herpå, hidsige porttider, for blød jernforing og et forbrændigskammer, som jeg har ladet mig fortælle er helt i hegnet...
F.eks. at topstykkerne sjældent matcher cylindrene og stemplet (org. bestykning undtaget), og hvis porttiderne så heller ikke stemmer overens med f.eks. tændingstidspunkt og udstødning, jamen så fungerer det bare ikke.
Et 43mm topstykke er ikke bare et 43mm topstykke... Og det er en 43mm cylinder heller ikke!
Snup et billigt sportscylinderkit til en scooter f.eks. fra Malossi til ~800kr:
Større boring, tilpasset portdesign, matchende topstykke, fint stempel, div. pakninger.
Justér afstanden mellem stempel og topstykke, så kører det derudad...
Men nøjes man med cylinderen og bruger et org. 40mm topstykke, går motoren ikke fantastisk, og risikoen for, at skidtet eksploderer indenfor 100km, øges betragteligt. Det samme er gældende, hvis man ikke fjerner div. begrænsninger i f.eks. udstødningen; Motoren kan starte og køre, men den går ikke ligefrem fantastisk.
Udfordringen ligger i den potentielle afsætning af et 100% optimeret cylinderkit til FS1, som realistisk set ville rende op i en slutpris omkring 2.000kr for cylinder/stempel/topstykke/pakninger.
Efterspørgslen på den slags er begrænset - derfor øges stykprisen gevaldigt, ELLER man spytter halv-fabrikata ud, som i mine øjne er en fin betegnelse for 90% af det uoriginale tuningsgrej til de klassiske knallerter.
Som sagt er vi enige om det rent principielle!
Til gengæld er vi ikke enige om, at alu-cylindre fra Protuna konsekvent er skrot, når den konklusion er baseret på 'alt eller intet'.
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Protuna dele, er til alu containeren.
Indtil videre har jeg ikke set andre cylindre end Z1/Zeta, hvor førstehåndsindtrykket har været positivt. Jeg ville vælge dén eller en 43mm Athena og bygge den 60cc potte, jeg har lagt ind på forummet for lang tid siden.
Alternativt 42mm slaglængde til en 42-43mm F5B og samme udstødning.
Dernæst ville jeg indrette et topstykke med 4mm bred squishkant og 5,5ml forbrændingskammer.
Og få lavet plads til en ekstra koblingsplade, inden maskinen blev kørt til syn.
Hvad Protunas 12,8-kit angår, videregiver jeg blot info fra anden side; Så vidt jeg har forstået, er det bestykket med hidsige porttider, en lidt for høj cylinder og et for dybt topstykke. Der findes et portmap et sted på forummet, og hvis der skal høvles 1mm af toppen på dén cylinder for at få kompression og squishband nogenlunde på plads, taler vi om et trækområde fra 9-13.000rpm...
...medmindre man formår at lave et godt ekspansionskammer og rette topstykket ind, altså, fordi man med disse i høj grad kan kompensere for en stor del af det tabte bundtræk OG begrænse max omdrejninger.
Problemet med mine udtalelser, må jeg hellere påpege, er, at en stor del er teori og en lige så stor del er andenhåndsoplysninger/andres erfaringer.
Hvad mine egne oplevelser i praksis angår, har jeg 'kun' præsteret at finde fint bundtræk i en 60cc cylinder, som har porte svarende til udstødningen 22,5mm fra top og skyllekanalerne 32,5mm fra top. Max 10.500rpm, fint træk fra 6.000rpm og opefter; KUN pga udstødningen, indtil videre! Topstykket bliver derfor en ekstra spændende tilføjelse!
Med samme potte går en 50cc cylinder lige nu 90km/t ved 9.200rpm uden at gøre kæmpevrøvl, så et eller andet følger sgu teorien! Ellers havde jeg holdt min mund og købt en RD350...
Alternativt 42mm slaglængde til en 42-43mm F5B og samme udstødning.
Dernæst ville jeg indrette et topstykke med 4mm bred squishkant og 5,5ml forbrændingskammer.
Og få lavet plads til en ekstra koblingsplade, inden maskinen blev kørt til syn.
Hvad Protunas 12,8-kit angår, videregiver jeg blot info fra anden side; Så vidt jeg har forstået, er det bestykket med hidsige porttider, en lidt for høj cylinder og et for dybt topstykke. Der findes et portmap et sted på forummet, og hvis der skal høvles 1mm af toppen på dén cylinder for at få kompression og squishband nogenlunde på plads, taler vi om et trækområde fra 9-13.000rpm...
...medmindre man formår at lave et godt ekspansionskammer og rette topstykket ind, altså, fordi man med disse i høj grad kan kompensere for en stor del af det tabte bundtræk OG begrænse max omdrejninger.
Problemet med mine udtalelser, må jeg hellere påpege, er, at en stor del er teori og en lige så stor del er andenhåndsoplysninger/andres erfaringer.
Hvad mine egne oplevelser i praksis angår, har jeg 'kun' præsteret at finde fint bundtræk i en 60cc cylinder, som har porte svarende til udstødningen 22,5mm fra top og skyllekanalerne 32,5mm fra top. Max 10.500rpm, fint træk fra 6.000rpm og opefter; KUN pga udstødningen, indtil videre! Topstykket bliver derfor en ekstra spændende tilføjelse!
Med samme potte går en 50cc cylinder lige nu 90km/t ved 9.200rpm uden at gøre kæmpevrøvl, så et eller andet følger sgu teorien! Ellers havde jeg holdt min mund og købt en RD350...
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!