Side 1 af 1

Firtakter efter tomgang

: tors 26. sep 2013 13:23
af SigSauer
Hil...

Jeg har brug for lidt råd/hints her...

Min dejlige Yamaha starter fint, og går fint i tomgang. Den kører godt, og tager gassen fint, men når den har stået i tomgang et par minutter så firtakter den voldsomt de første 5 - 10 meter i 1. og 2. gear. Det er ligesom den lige skal i gang igen.
Jeg havde en mistanke om at det kunne være svømmerventilen der ikke lukkede helt, og den så "druknede" sig selv (dog uden at gå i stå), men jeg har nu forsøgt med flere ventiler uden resultat - også prøvet at adskille og rense, men stadig uden resultat.
Jeg har prøvet at sænke nålen et hak, men det synes jeg heller ikke giver noget. Luftskruen står ca. 1 omgang ude...

Jeg kører med en Mikuni (381) 10 mm karburator, dyse 110, nål i midterposition.
Karburatoren har været totalt adskilt og renset i ultralydsbad inden montering.

What to do...?

Re: Firtakter efter tomgang

: tors 26. sep 2013 13:29
af Morten - Webmaster
Lytter lige med, min 76'er har også gjort det i flere år før Otto havde den oppe og pillede ved karburiden.

Re: Firtakter efter tomgang

: tors 26. sep 2013 13:42
af SigSauer
Morten - Webmaster skrev:ved karburiden
....?

Re: Firtakter efter tomgang

: tors 26. sep 2013 13:54
af 12V
Min gør det også, helt std. spec. og karburator indmad. Kan ikke komme af med det ligemeget hvad jeg justerer på nål og tomgangsskrue. Det irriterer mig!

Re: Firtakter efter tomgang

: tors 26. sep 2013 14:00
af Dewil
Ja ja..... den går sandsynligvis en anelse for fed og da du har justeret lidt på nålen, så er det nok en dysestørrelse ned. MEN, da det jo sikkert er en brugt dyse du har i, ville jeg først prøve med en ny original 110. Hele det her indjustering er så svært med disse maskiner da de originale brugte dyser sikkert ikke længere er præcis den størrelse som der står på den og de uoriginale passer overhovedet ingen steder.
Min egen 76´som jo er piv-lovlig kørte jeg med en original (brugt) 130 dyse da vi kørte i Grenå. Den kørte fint, men kunne som din over tid kvæle sig selv i tomgang plus den var meget kilden når vi skulle i gang efter pauser. Jeg har så lånt en helt ny uoriginal 125 af Otto, det har så gjort så kører perfekt..... bare jeg ikke giver den sidste tredjedel af gassen..... for så drukner den sig selv meget hurtigt selvom den er i fart. Så jeg skal også lidt længere nedad men helst med originale dyser da man ikke kan stole på de uoriginale medmindre man laver en nielsfup-opstilling og måler flowet i dysen inden den anvendes...
En anden ting man skal være opmærksom på er at på en lovlig FS1, gør det nogen forskel på blandingen om karburatordækslet er på eller afmonteret. Så når man monterer kan det godt være at man lige skal fintrimme på luftskruen (ikk ret meget) for at det bare spiller... :wink:

Re: Firtakter efter tomgang

: tors 26. sep 2013 15:19
af Kai
Jeg har haft æren af at prøve Claus fine Yamaha, og den er altså lidt mystisk. En mindre dyse ville jeg ikke turde, når først den er ovre sit tomgangsproblem og har kørt 2-300m så går den fint rent på toppen, muligvis endda så magert at den var på vej til at æde stemplet på en af de første ture Claus tog på den.

Den reagerer også fint på luftskruen uden den skal helt i bund eller længere ud end "normalt" så tomgangsdysen er nok ikke så langt fra at være ok. Den dag jeg var ude og se den, blev den trimmet så magert i tomgang at den faktisk gik 2takt det meste af tiden i tomgang.. DET er ikke normalt, og selv da druknede den næsten sig selv i de 2 første gear hvis man gav gas for at komme af sted.

Jeg har en teori om hvor problemet ligger, men det kan jeg lige tage med Claus i mobilen.

Claus:
Du kan prøve karburatoren fra min, den er pillet af og er komplet lige til at sætte på.

Re: Firtakter efter tomgang

: tors 26. sep 2013 15:26
af Jensmc
Tjah, hvis nålen ikke hedder 3F3, så er det med dysen, som et skud i tågen.
Dog vil jeg mene, at hvis den ellers kører jævnt og godt på lige vej, så skru luftskruen ud, startende med 1/4 omgang.

Re: Firtakter efter tomgang

: tors 26. sep 2013 16:28
af SigSauer
Jensmc skrev:...hvis nålen ikke hedder 3F3,
Nålen er en 3F3... :whew

Re: Firtakter efter tomgang

: tors 26. sep 2013 16:34
af Yamaha FS1 50SS
de har HAR ALTID firtaktet en smule efter tomgang også selv om de lige var pakket ud af kassen de kom i fra Japan i 1970`rne så glem det og nyd at den køre fint når den lige har svedt i de 50m efter tomgang,,,, mine har også kun 110 dyse i de firtakter også lige en smule efter tomgang til gengæld så får de præcis den blanding de skal have ved fuldgas ligmed at man undgår de der forbistrede sættere som nogen døjer med pgr. af for mager blanding,,,,,,,,,,,

Re: Firtakter efter tomgang

: tors 26. sep 2013 17:28
af strynboen
prøv at skifte tændrøret--måske den har lidt svært at tænde blandingen. når den så kommer i gang...går det lettere
.det lyder mystisk..men er nemt at prøve..

Re: Firtakter efter tomgang

: tors 26. sep 2013 20:40
af dalgaard
Efter min mening så soder de tændrøret en smule når de står i tomgang ! Det kan nærmest ikke indgåes. Prøv feks at slukke efter et par minutters tomgang og så pil tændrøret ud. Mit er helt sort, men når man kigger på det efter kort kørsel har det en perfekt nøddebrun farve. Så jeg lever også med det.

Re: Firtakter efter tomgang

: tors 26. sep 2013 21:12
af SigSauer
Karburator adskilt og renset (igen) - ingen synlig snavs.
Svømmerventil skiftet (igen). Luftskruen skruet 1/4 omgang ud.
Det har hjulet en anelse....

Re: Firtakter efter tomgang

: tors 26. sep 2013 21:23
af Kai
Hvis du har et andet strålerør så prøv at bytte det. Det skal ikke slides ret meget inden det svarer til at skifte til en nål der er federe i bunden.

Re: Firtakter efter tomgang

: tors 26. sep 2013 21:29
af SigSauer
Det vil jeg prøve...

Re: Firtakter efter tomgang

: fre 27. sep 2013 21:58
af FS1originalen
Fænomenet er velkendt, og jeg har egentlig aldrig hæftet mig seriøst ved det før denne tråd dukkede op!

Mine drejeventilsmotorer har ikke samme tendens, så jeg har lige nærstuderet et membranhus og følgende er mit bedste gæt:

Når motoren går tomgang er der et langsomt flow igennem karburatoren, og membranen er jo lukket ca. halvdelen af tiden. Min teori er at en smule af det forstøvede benzin der "står stille" i membranhuset i den tid når at fortætte og falde til bunds i membranhuset.
Udformningen af membranhuset gør det muligt at der kan stå "en lille sø" i bunden som så bliver "trukket med ind" som uforstøvet benzin når der gives gas og flowet igennem huset øges betydeligt!!!

Bare en teori altså :oops:

Erik

Re: Firtakter efter tomgang

: fre 27. sep 2013 22:08
af Poul-Erik A.
Jeg kender også til tendensen og din teori Erik lyder absolut fornuftig, for det ligessom en "ophobning" af overskudsbenzin der sker i ventetiden ved bl.a. rødt lys.

Re: Firtakter efter tomgang

: fre 27. sep 2013 22:18
af Yamaha FS1 50SS
den teori med membran huset er jeg meget tilbøjelig til at give dig ret i Erik,,, de 2 drejeventiler der står her i huset er heller ikke nær så tilbøjelig til at firtakte efter tomgang som dem med membran`n ,,, de skal stå en del længere tid inden de firtakter,,, hvis de har den rigtige størrelse dyse i,,, gad nok vide om der er forskel på om dem med membran `n firtakter mere eller mindre på henholdsvis centerfod og side støttefod,,, skulle mene at der kan stå mindre i membranhuset når de står på side støttefoden da den så har en hældning ind mod krumtap huset,,,

Re: Firtakter efter tomgang

: fre 27. sep 2013 22:27
af FS1originalen
Den med sidestøttebenet skal da lige testes en dag Johnny - det udligner jo "den skrå bund i membranhuset"...

Erik