Kai skrev:Hvis Jespers CDI virker på den, så har jeg vist stadig stumper til en mere i skuffen hvis der skulle være brug for det.
Indtil videre er Emmentreiber's CDI godkendt. Den har ikke slået en skæv skid på noget tidspunkt, og det største hovedbrud har reelt bestået i at regne frem/tilbage mht. udgangspunktet i tomgang kontra ved max ydelse.
Det er ret vigtigt at vide, de første par grader er 'spildt', idet de ligger mellem 500-1.500rpm. Til gengæld sparker motoren igen, hvis man ikke er konsekvent nok med kickstarteren... og det gør mig en anelse betænkelig, når den kombineres med innerrotor = fem bakgear!
Jeg er havnet ved ca. 1,6mm BTDC i tomgang, hvilket ender med omtrent 0,9mm BTDC ved 10.000rpm...
Gevinsten:
Marginalt mere sejtræk (+2-4% mellem 3-5.000rpm)
Væsentligt stærkere mellemområde (+5-10% mellem 5-8.500rpm)
Flere omdrejninger/mere overdrejning (ca. 1.000rpm mere i 1. til 3. gear)
Ifølge min lyd-dyno mere effekt efter max effekt (+30% ved 11.500rpm)
Nåja, så vidt jeg husker... jeg har graferne gemt på computeren, et sted.
Edit:
Dette er tændingskurven...:
http://www.motelek.net/andere/kokusan_n ... 10_reg.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Og her er et par effektkurver med samme udstødning, cylinder, topstykke... men forskellige CDI'er samt tændingstidspunkter:
Rød: Custom-CDI med tænding 0,5mm BTDC (altså: før top) ved 10.000rpm
Orange: Custom-CDI med tænding 2,0mm BTDC ved 10.000rpm
Grøn: Mitsuba-/Piaggio med tænding 0,85mm BTDC ved 10.000rpm
Rød: VINDER!
Orange: Understreger i høj grad, at mere fortænding IKKE er en fordel ved høje omdrejninger!
Grøn: Fungerer, men ikke optimal med sine sølle ~4º forskydning