Side 1 af 1

Et par DDR-knallerter

: man 30. dec 2013 10:40
af Allan M
Jeg var i Dresden på arbejdsrejse i efteråret, og der faldt jeg over bl.a. disse to klassikere fra fra perioden ca 1970-1989.
Den hvide, IFA Simson, var DDR´s ækvivalent til vores Yamaha FS1, dvs alle friske drenge havde én ;o)

Den grønne IFA scooter tingest er den fornuftige voksen-ting, som kunne erstatte en bil indtil der blev råd eller man kom frem i ventelisten til en.

Jeg så et par Simson´er lægge fra land ved et lyskryds - de var helt sikkert ikke standard, men episoden viste, at de har noget mere potentiale end en FS1. Konstruktionsmæssigt er de nok også mere at sammenligne med RD50.
Mine kolleger troede vist at jeg var vanvittig at stå og savle over et par osende og larmende totaktere ;o)

Re: Et par DDR-knallerter

: man 30. dec 2013 10:54
af Jensmc
Scootermodellen er der flere i Odense, der kører på. Det er ikke lovligt, men hvad gør det?

Re: Et par DDR-knallerter

: man 30. dec 2013 16:53
af Kim B S
Hej Allan.
Meget sjove maskiner, og det er ikke svært at se at de er østtyske, de har flere dele, som man kender fra MZ motorcykler, blandt andet den runde bagløgte og blinklykterne på enderne af styret på scooteren, har jeg set monteret som ekstraudstyr på MZ 150 ES, lys-lige-ud modellen fra tresserne og halvfjerserne. Dens forlygte og benskjolde ligner også til forveksling det på scooteren. :wink:

https://www.google.dk/search?q=mz+150+e ... 24&bih=642" onclick="window.open(this.href);return false;

Hilsen Kim.

Re: Et par DDR-knallerter

: man 30. dec 2013 21:03
af strynboen
ja en voldsom baglygte.
.ja helt sikkert mange tunings muligheder..de var lidt grove i støbeningerne..og overgange mellem blokdelene..så finpudsning og en japser kaburator og exp udstødning..så er en dobling af hk muligt

entelig sørgeligt at DDR..som arvede de fineste fabrikker fra nazi erne...tog de laveste fællesnævner i alt teknik de brugte..guldet fra DKV..blev smidt på gulvet

Re: Et par DDR-knallerter

: tirs 31. dec 2013 11:17
af kreidlerhansen
Så vidt jeg har forstået, kan flere af de 50cc motorer uden videre bygges om til 90cc ellet mere. Forlænget slaglængde og kæmpepropper koster ikke vanvittigt meget. Læg dertil et fornuftigt udvalg af ekspansionsudstødninger... 20HK er derfor dårligt nok en udfordring.

De er fede på deres egen, lidt kiksede måde, og de er mig bekendt langt fra dårlige, så snart tændingssystemet er opgraderet. :)