Side 1 af 1

43 mm cylender på en ellers lovlig jams

: tirs 21. jan 2014 12:29
af dcedata
Hej

Hvad sker der hvis jeg sætter en 43 mm cylender på en ellers lovlig yamaha ?

jeg tænker på hastigheden ??

min nabo og jeg har diskuteret denne mulighed og vi vil spørge her på denne forum

hvad sker der hel konkredt ?

Re: 43 mm cylender på en ellers lovlig jams

: tirs 21. jan 2014 12:53
af Knud
Enten ingen ting eller at den kører dårligere end før, i det jeg antager at det er en alm 43 mm tunings cylinder med de deraf ændrede port tider.
Jeg prøvede det med min første FS1er - denne havde en ny Protuna skod cylinder, 43 mm - det gik jeg hurtigt væk fra..

Re: 43 mm cylender på en ellers lovlig jams

: tirs 21. jan 2014 18:42
af Jensmc
Jeg kørte en Ø43 3-kanals til på en lovlig knallert da jeg var 16-17 år. Den kørte rigtig godt, og kunne sejtrække. Udst. var også lovlig.

Gad vide, hvordan en 2-kanals kører med 43 stempel? :rocks
Der er jo masser af 2-kanals cylindre, så en enkelt til forsøg gør jo ikke noget.

Re: 43 mm cylender på en ellers lovlig jams

: tirs 21. jan 2014 18:59
af dcedata
hej Jensmc

hvor hurtigt kunne den køre så ?

jeg skulle jo nødig blive stoppet i at kører for stærkt :D

Re: 43 mm cylender på en ellers lovlig jams

: tirs 21. jan 2014 19:35
af Jensmc
Helt lovlig, på nær de 43mm, kørte den 50. Og der var mere tilbage, men jeg lukkede af.
Når jeg nu tænker efter her 32 år senere, var udstødsporten vist nok ændret.

Re: 43 mm cylender på en ellers lovlig jams

: tirs 21. jan 2014 19:43
af Knud
Ja der skal ikke meget til at ændre motorens ydelse -blot 1 mm på udstødningen dvs, 1mm tidligere åbning af udstødningen giver nemt 10 km/t uden at ændre noget andet, det fandt jeg ud af på min Chrom FS1

Re: 43 mm cylender på en ellers lovlig jams

: tirs 21. jan 2014 20:33
af 12V
Jeg ville ikke gøre det, min er allerede meget tæt på det ulovlige. Jeg har kun en enkelt tand for meget på fortandhjulet, og den trækker super. Tre kanals original 40 mm cylinder, indsugningsplade med 6,5 mm plumbe, kopi udstødning af den originale og 10 mm Mikuni.

Re: 43 mm cylender på en ellers lovlig jams

: ons 22. jan 2014 15:29
af kreidlerhansen
En ellers lovlig, original cylinder burde ellers næsten få mildere porttider ved en opboring? Dermed burde omdrejningstallet ikke stige nævneværdigt, og med lovlig gearing skulle den altså ikke rende stærkere end ellers - alt andet lige!

Personligt ville jeg nok skifte til en JT1-krumtap, i stedet. Dernæst kan gasspjældets vandring begrænses for at holde omdrejningerne i skak. De omtrent 3ccm ekstra burde gøre en lækker forskel, og det skal altså være en skrap synsmand/tilsvarende, som spotter dén ændring!