Side 1 af 1

Standard for ændring af dyse/nål?

: fre 18. apr 2014 09:29
af Allan M
Kort spm:
Skal man _som udgangspunkt_ ændre dysestørrelse og/eller nålens højde ved øgning af slagvolumen (f.eks. fra 40 til 44,5) ?

Det lidt længere spørgsmål:
Udover den øgede slagvolumen, fra 40 til 44,5, vil der komme højere kompression som følge af tilpasset squish og øget omdrejningstal som følge af højere udstødningsport. Vil ændringerne samlet medføre at dysen skal ændres?

Re: Standard for ændring af dyse/nål?

: fre 18. apr 2014 09:48
af Morten - Webmaster
Ja, og ja :hihi

Re: Standard for ændring af dyse/nål?

: fre 18. apr 2014 10:03
af Allan M
Tak :)

Re: Standard for ændring af dyse/nål?

: fre 18. apr 2014 10:40
af kreidlerhansen
Eller ja og nej.

Nej og ja.

Nej og nej.

:thunge

Det er så forskelligt fra motor til motor.

Tommelfingerreglen, med at hæve nål og øge dysestørrelsen, gælder i vidt omfang, hvis man bevæger sig langt nok fra den opsætning, som karburatoren er trimmet efter:

En helt original, lovlig karburator med snævert dyserør og tyk nål kan være umulig at trimme ind, når indsugning og boring øges til max og kanalerne i cylinderen ændres drastisk.
Der findes talrige eksempler på Piaggio-motorer (scooter) som fra fabrikken har en 17,5mm karburator, men selv om nålen hæves helt, er der ikke flow nok i dyserøret. Dermed knalder motoren stempler i et væk på selv milde sportsopsætningdr, uanset hvor stor hoveddyse man bruger, og problemet afhjælpes helt ved at skifte karburator eller blot nål og dyserør.

Omvendt har jeg oplevet en 23mm Bing på Kreidleren køre bedst med dyse 80 med en original 6HK cylinder. Da jeg skiftede til en 60cc, uoriginal cylinder med væsentligt anderledes portmål og samme udstødning samt luftfilter, var dyse 78 lige i overkanten. Da jeg senere skiftede til en ekspansionsudstødning, måtte jeg sænke nålen og gå ned til dyse 75, samt gå én størrelse ned i tomgangsdyse.

Sidste år endte jeg med et dyseskift pga. et nyt squishband, alene! :shock:


Ved enhver væsentlig afvigelse fra den forrige opsætning gør man sig selv en tjeneste at betragte karburatoren som 'nulstillet'.

Start med den fedeste stilling på nålen og hoveddysen og trim derefter Vollgas ind til mørkebrunt tændrør via hoveddysen.
Trim på nålen, indtil halv gas er stabil i frigear og accelerationen er klokke-ren, når man drejer håndtaget roligt fra kvart til fuld gas i alle gear.
Trim tomgangen helt ind via blandings-/luft-/tomgangsskrue.
Dobbelttjek hoveddyse og nål som skrevet tidligere.

Ved tilføjelse af squishband og evt. maksimering af kompressionsforhold har FS1 en udfordring i og med tændingstidspunktet er statisk, hvis omdrejningstallet skal forbi 8-9.000rpm!
Tommelfingerreglen siger 15-17 grader før top (0,85-1,05mm ved 39,7mm slaglængde) ved 8-10.000rpm.

Squishbandet er en fantastisk detalje, som køler stempeltoppen og øger udnyttelsesgraden af brændstoffet. Det er et værktøj til at få kontrol over turbulensen i kompressionsfasen, så man kan opnå hurtigere forbrænding med samme eller ligefrem reduceret fortænding!
Hvis forbrændingsfasen er for fremskreden ift. stemplets position og acceleration (= omdrejningstallet), finder man det svageste led, og det er stemplet.
Squishbandet tillader højere kompression og mere effekt over hele linien. Forkert udnyttelse af squishbandet giver til gengæld kontant afregning ved kasse 1, fordi det er en verden, hvor 0,1mm kan være forskellen på succes og havari.

Som altid, en mega-smøre herfra! :lol: Jeg har gjort alting forkert mindst én gang, så jeg må godt, selv om jeg endnu har tilgode at knække en plejlstang eller miste et nåleleje.