Hej derude
Jeg står og skal have min cylinder demonteret, da jeg skal have boret de gamle bolte ud, som holder udstødningen, og skåret nyt gevind. (De er rustet fast, desværre )
Så tænkte jeg om ikke det var en god ide at skifte stempel ringene, når jeg nu alligevel har cylinderen af, eller er det en dum ide. den starter og køre godt, men alligevel. ?
Tænkte på dem her fra Benny. http://shop.yamahafs1.dk/3-yamaha-passo ... r-544.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Stempel ringe.
Stempel ringe.
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.
MVH.
Danni N.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.
MVH.
Danni N.
Re: Stempel ringe.
Du kan starte med at måle de gamle, man måler hvor stort åbnings gabet er. Sidder ikke med data ved hånden, jeg vil gætte slidgrænse er et sted fra 0,3-0,6 mm. Ny for den størrelse boring er ca. 0,15 mm.
Du sætter en stempelring i cylinderen, et par cm fra toppen. Tager stemplet og skubber stempelringen lidt længere op så den står hel vinkelret og plan til løbebanen. Så kan du måle åbningen med søgerblade.
Her en tilfældig video der viser det:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Du sætter en stempelring i cylinderen, et par cm fra toppen. Tager stemplet og skubber stempelringen lidt længere op så den står hel vinkelret og plan til løbebanen. Så kan du måle åbningen med søgerblade.
Her en tilfældig video der viser det:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Stempel ringe.
Ok.
Jeg tror bare at jeg skifter de ring, de koster jo kun en flad 20er.
Jeg tror bare at jeg skifter de ring, de koster jo kun en flad 20er.
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.
MVH.
Danni N.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.
MVH.
Danni N.
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Stempel ringe.
Mål ringgabet ifm. skift til nye ringe.
Kort fortalt, så ønsker du ikke at montere ringe med for lille gab.
Kort fortalt, så ønsker du ikke at montere ringe med for lille gab.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Stempel ringe.
Der er vel heller ingen grund til at skifte hvis gabet ikke er meget større end 0.15-0.20 mm ?
De nye er vel ikke lige så tætte fra start ? Er der ikke noget med at det er den friske honing der skal slibe ringende tætte til cylindervæggen ?
De nye er vel ikke lige så tætte fra start ? Er der ikke noget med at det er den friske honing der skal slibe ringende tætte til cylindervæggen ?
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4252
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Stempel ringe.
Du har fuldstændig ret Morten!!!
Og Hansen har lige så meget ret! Hvis du skifter ringene, så check ringgabet! Min erfaring (som cylinderudborer) er at der ER forskel på ringene, og mit bedste gæt er at de fleste "sættere" skyldes for lille ringgab, og ikke for snæver pasning mellem stempel og cylinder
Erik
Og Hansen har lige så meget ret! Hvis du skifter ringene, så check ringgabet! Min erfaring (som cylinderudborer) er at der ER forskel på ringene, og mit bedste gæt er at de fleste "sættere" skyldes for lille ringgab, og ikke for snæver pasning mellem stempel og cylinder
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Stempel ringe.
Så med andre ord, så er det bedst at Jeg måler dem først inden jeg køber.
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.
MVH.
Danni N.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.
MVH.
Danni N.
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Stempel ringe.
Tjek !
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75