Allan M skrev:... så er der (vist) ikke så mange lavthængende frugter at plukke på en Samurai?
Det er rigtigt, hvis man lige tager den ud af butikken som spritny. Den er droslet godt ned fra fabrikken, og heller ikke bygget til 70-80km/t så man bare kan pille lidt ved plomberinger og få en lille motorcykel ud af den igen.
Da vores lokale cykel&knallertbutik solgte en del, kender jeg en del til den da flere af dem blev hjulpet lidt på vej når de var kørt til og indtrykket af den bare ikke kan køre mere end 30-35 det kan jeg ikke helt genkende.
De har alle dage være "slemme" til at 4takte på fuld gas, og selv om man dyser et nummer ned, så vil den ikke ret gerne over 35-38 stykker hvis den skal have bare lidt moment i behold.
Det er/var der et simpelt trick til:
Pil gummitutten af bagpå luftfilteret og giv den en ekstra eller 2 ekstra bundpakninger og en dyse et nummer større. Så kan den trække vejret igen og mange af dem kan få speedonålen til at kravle op i nærheden af 50-52. Det er ikke "stærkt" men den bliver en hel anden knallert at køre på, og den føles frisk og kommer fint fremad.
Den Søren havde som jeg fik lov at pille ved, var noget mere tunet. Studsen er skruet fast med knækbolte, dem savede jeg over ved at save studsen over fra begge sider så kan den pilles af. Plomben er et stålrør der er støbt fast i studsen ( og går et lille stykke ned i cylinderen også ) den er 12mm indeni, og ca 17mm udvendig.
Hullet i cylinderen er nu også ca 17mm med et lille 4kantet hul i cylinderforingen ( ligner meget en maxi cylinder når plumben er taget) og gør man som maxi folket og drøner et 17mm bor igennem..så står man en cylinder der sjældent kører bedre end før.
Giv den istedet for et indsugningshul der bevarer en højde på 15mm og er 20mm bred som i en gammel 5.5hk Puch cylinder. Så er der en lille kant på 1mm foroven og forneden midt i indsugningshullet, der lige skal files/pudses pænt skrå.
Udstødningsporten skal også være højere og bredere, jeg kan ikke huske målene, det er vel 30år siden nu, men det blev igen kopieret fra min gamle Puch flagskib, og heldigvis uden at gå for vidt. DM'eren er trodsalt kun en 2gears og med en noget kortere slaglængde og dengang vidste jeg ikke alverden om portmaps og hvor grænsen er hvis det skal være "kørbart"
Svingstuds og 17mm bing (Puch) fra overskudskassen + 28mm forrør også fra Puch og en Proma lignende ekspantionspotte. Ulempen ved forrøret er at den kommer til at sidde noget skråt opad, men det var hvad der var at gøre med.
En skam den ikke eksisterer mere, for den var temmelig kvik og de færreste troede på at det var en Samurai der kom hvinende inden den var tæt nok på til de kunne se det.