Nu er der jo forbindelse mellem krumtaphus og forbrændingskammer via hovedskyllekanalerne i forvejen, så jeg ser ikke et rimeligt grundlag for at en så "ujævn" ekstra forbindelse skal medføre en drastisk forbedring af ydelsen.
Eller jo, i RD-cylinderen, hvor det er en del af designet, måske. Men ikke som en tilføjet detalje i en lidt spøjst indrettet Kreidler-cylinder. Jeg tænker her på "uhindret flow", hvilket alt andet lige kræver jævne og direkte forbindelswr uden krumspring.
Boost-porte med direkte forbindelse til indsugningen, med eller uden hul i stemplet giver for mig mere mening, da de tillader potten at suge direkte gennem karburatoren, når der er vacuum nok til det.
Det er derfor ikke nødvendigt efter min mening. Et strategisk velplaceret hul i skørtet vil bidrage med næsten samme effekt, og så kan man lige så godt lade blokken være.
Selvfølgelig gør det en forskel. Spørgsmålet er, hvor meget?
Havde det nu været 20% højere ydelse over hele registeret, ville jeg mene, det var arbejdet værd, men jeg tvivler på, en bette udfræsning i blokken vil bidrage med mere end 2-3% højere effekt ift. de mange andre tiltag, man kan give sig i kast med.
For at gøre en lang historie endnu længere:
Jeg har prøvet boostere, ren stempelstyring og uden membran:
Mærkbar forskel, men ikke imponerende. Lidt flere omdrejninger, lidt mere effekt.
Boostere med ren stempelstyring og membran:
Fladere træk, fantastisk gasrespons, stærkere tomgang og en langt renere motorgang.
Alm. boostere, membran, perforeret stempel og altså 360 grader potentiel indsugningsvarighed:
Samme som med ren stempelstyring, blot med forbedre gasrespons, stærkere tomgang, omend med mere overdrejning end hidtil.
Til sidst åbnede jeg boosterne ind i indsugningen:
Endnu mere overdrejning, men ellers ingen mærkbar forskel.
I alt vandt motoren ca. 500rpm på toppen og en sjat bedre evne til at klare modvind, men på intet tidspunkt var gevinsten betragtelig.
Deraf konkluderer jeg, at de sidste tiltag var af beskeden betydning, og jeg kan simpelthen ikke se, hvordan en bette udfræsning i blokken skal kunne gøre nogen kæmpe forskel på en gademaskine.
Skal vi begynde at tale fuldblodsracere, er snakken en anden. Her tæller 1%! Men det har intet med en gademaskine at gøre i min optik.
Ergo: Ikke nødvendigt, men heller ikke en dårlig idé. Man skal bare ikke forvente alverden.