Vespa Ciao, lidt hurtigere.
Vespa Ciao, lidt hurtigere.
Som kort nævnt på det midlertidige forum, så er jeg ved at bygge en hurtigere motor til min Ciao.
Jeg har købt en ekstra motor i Holland, som har fået hele turen. Indsugning fræst op til en 13 mm Dellorto karburator, blok tilpasset til et 43 mm cylinderkit fra DR, ny krumtap tilpasset til cylinderkittets styretider. Som udstødning har jeg valgt en i original look fra Giannelli, hele formålet er at den skal se standard ud.
Motoren er færdig, en masse billeder og beskrivelser ligger her:
http://12v.dk/tuned-ciao-engine/
Så gik den allerede meget godt, men jeg var ikke helt tilfreds med den almindelige transmission. En fast gearing via rem, og en ræser slyngkobling fra Malossi (lettere bakker og stramme fjedre). Jeg kører en gearing der giver lidt over 60 km/t på toppen, men den kan trække mere end det. Men så bliver optrækket dårligere, især fra stilstand af. Jeg vil gerne kunne læsse den tungt og køre på knallertferie på den, hvor den også skal kunne klare noget alá Munkebjerg. Løsningen er Variomatic!
I går har jeg modtaget et komplet variomatic system fra Holland. Den bagerste gearing er også anderledes, den har en længere aksel til kobling/vario delen. Har renset den i går så den snart kan monteres, billeder:
http://12v.dk/vespa-ciao-with-variomatic/
Jeg har købt en ekstra motor i Holland, som har fået hele turen. Indsugning fræst op til en 13 mm Dellorto karburator, blok tilpasset til et 43 mm cylinderkit fra DR, ny krumtap tilpasset til cylinderkittets styretider. Som udstødning har jeg valgt en i original look fra Giannelli, hele formålet er at den skal se standard ud.
Motoren er færdig, en masse billeder og beskrivelser ligger her:
http://12v.dk/tuned-ciao-engine/
Så gik den allerede meget godt, men jeg var ikke helt tilfreds med den almindelige transmission. En fast gearing via rem, og en ræser slyngkobling fra Malossi (lettere bakker og stramme fjedre). Jeg kører en gearing der giver lidt over 60 km/t på toppen, men den kan trække mere end det. Men så bliver optrækket dårligere, især fra stilstand af. Jeg vil gerne kunne læsse den tungt og køre på knallertferie på den, hvor den også skal kunne klare noget alá Munkebjerg. Løsningen er Variomatic!
I går har jeg modtaget et komplet variomatic system fra Holland. Den bagerste gearing er også anderledes, den har en længere aksel til kobling/vario delen. Har renset den i går så den snart kan monteres, billeder:
http://12v.dk/vespa-ciao-with-variomatic/
Re: Vespa Ciao, lidt hurtigere.
Så er vario systemet kommet i brug og optimeret med en Polini variomatik, den kører bare godt. Super optræk som en scooter og topfarten gætter jeg til over 70 km/t, speedometer nålen er i hvert fald et godt stykke over 60 hvor den skalaen stopper.
Link opdateret med flere billeder:
http://12v.dk/vespa-ciao-with-variomatic/
Link opdateret med flere billeder:
http://12v.dk/vespa-ciao-with-variomatic/
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Vespa Ciao, lidt hurtigere.
hejsa... jeg tror gerne den ciao er rimelig hurtig nu, den vejer jo ikke andet end 39 kg. og med vario starter den jo i lavt gear.
hvad med en lille kørevideo af det røre lyn ?
hilsen olieklud
hvad med en lille kørevideo af det røre lyn ?
hilsen olieklud
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Vespa Ciao, lidt hurtigere.
Ciao med variomatic er sikkert lidt af et kulturchok.
Altså, når en Gilera Runner med bare 6-7HK + fører (i alt omkring 180kg, hvis ikke mere) reelt er en frisk oplevelse, så tænker jeg, at selv 5HK til 50kg mindre må være en fryd!
Altså, når en Gilera Runner med bare 6-7HK + fører (i alt omkring 180kg, hvis ikke mere) reelt er en frisk oplevelse, så tænker jeg, at selv 5HK til 50kg mindre må være en fryd!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Vespa Ciao, lidt hurtigere.
Ja sådan et DR kit ender for det meste på ~5 HK.
Jeg udnyttede at vejret blev bedre og filmede lidt:
Jeg udnyttede at vejret blev bedre og filmede lidt:
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Vespa Ciao, lidt hurtigere.
den går ellers pænt uden at skrige i omdrejninger - kan godt se at nålen peger bagud hvilket nok passer meget godt med ca 70 kmt. som du skriver.
man kan da tydeligt se at den kommer noget hurtigere fra start end man ellers normalt kender en ciao - sådan skulle sådan en være lovligt, man kunne kalde det en 60 kmt. knallert, da den til enhver tid vil kunne trække 60 kmt. selv i lidt modvind.
den ser ellers fin ud den gamle vespa, også fint tuningsarbejde uden at være overkill, den lyder til at kunne holde til at køre med fuld gas 100 km itræk uden at sætte sig
hilsen olieklud
man kan da tydeligt se at den kommer noget hurtigere fra start end man ellers normalt kender en ciao - sådan skulle sådan en være lovligt, man kunne kalde det en 60 kmt. knallert, da den til enhver tid vil kunne trække 60 kmt. selv i lidt modvind.
den ser ellers fin ud den gamle vespa, også fint tuningsarbejde uden at være overkill, den lyder til at kunne holde til at køre med fuld gas 100 km itræk uden at sætte sig
hilsen olieklud
Jeg har også holdt det hele på et moderat niveau. Krumtappen kunne være åbnet 4 grader mere i begge retninger, den kunne sikkert også trække lidt hurtigere afsted med lettere ruller osv. Men jeg nyder at have bred trækkraft, og mulighed for at snige mig fremad med lavere fart. Den kan også tåle et nummer mindre i dysen, men sådan her er jeg som du skriver sikker på den bare kan få kniven uden at skulle frygte en sætter.
Overvejer om jeg skal tage den på den årlige knallert ferie, det har sku været for let og komfortabelt på FS1'en de sidste to år
Overvejer om jeg skal tage den på den årlige knallert ferie, det har sku været for let og komfortabelt på FS1'en de sidste to år
Re: Vespa Ciao, lidt hurtigere.
Har fået lidt lir til min Ciao, håndlavede tasker fra italien, lavet så de monteres i de originale beslag. De blev lige indviet i går, fungerer super.
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20190403_103605.jpg (92.14 KiB) Vist 9633 gange
-
- IMG_20190403_103629.jpg (85.57 KiB) Vist 9633 gange
-
- IMG_20190403_164652.jpg (110.65 KiB) Vist 9633 gange
-
- IMG_20190403_164706.jpg (95.21 KiB) Vist 9633 gange
Re: Vespa Ciao, lidt hurtigere.
Mangler lige en topboks..så har du da den ultimative Pizza knallert
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Vespa Ciao, lidt hurtigere.
Præcis, havde jeg kunne vælge en anden farve til toppen af taskerne, så skulle de have været grønne, så har jeg et helt italiensk flag
Re: Vespa Ciao, lidt hurtigere.
Vor fedt Cartsten
Michael Jensen
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)