Jaja, et gran salt skal det tages med!
Listen består af samtlige detaljer, som kan være repræsenteret i varierende grad. Dvs. der kan laves en inddeling a la "konsekvent/potentiel/sjælden"
Konsekvent:
Ovalt svinghjul (varierer)
Ringe/ingen afbalancering (varierer)
Ikke-EVO stærkt magnetiseret (alle)
Ikke-EVO med blødt gevind (varierer)
Ikke-EVO tolererer ikke vedvarende 10.000rpm eller mere.
Svinghjul skal varmes op ved aftrækning (alle)
CDI bør erstattes af Piaggio (Mitsuba eller "den anden/italienske, jeg ikke husker navnet på i skrivende stund).
Potentielt:
Varmeproblemer (afhænger af rpm - afhjælpes ved tilførsel af luft/huller i evt. tændingsdæksel. Det gælder alle udgaver, men mest ikke-EVO)
Sjældent:
Fejlcentreret stator
Fejl 40-detaljer:
Ledningerne gnaves over af svinghjulet. Dobbelttjek ALT, for der er ikke ret meget plads!
Alle de gode ting:
Lavere vægt + mindre diameter end Bosch-svinghjulet giver bedre gasrespons, mens "moment-tabet" ikke er mærkbart = win/win!
Masser af strøm til rådighed, omend nær 0A til rådighed fra laderelæey under ~3.000rpm.
Billigt alternativ til Bosch!
Mange forskellige CDI'er kan monteres, inkl. justérbare!
Ducati-udgaven bruges på de tidlige Derbi og kan ofte findes til en god pris (brugt) og er kvalitativt bedre!
Derbi-svinghjul fås med startkrans! (Elstart er bygget på mindst én Kreidler!)
Bosch-aftrækker passer på EVO-svinghjul (større og kraftigere gevind + man sparer en ny aftrækker og kan bruge org. møtrik + fjederskive)
Det er slet ingen ringe investering, men den er heller ikke problemfri. Kender man til de gængse problemer og tager højde for dem, har jeg kun godt at sige om Kokusan.
Min første var den almindelige udgave, og den krudtede fødespolen af efter "et par ture" med et trækområde fra 9-14.000rpm. Konsekvensen var tændingsudsættere ved varm motor og omdrejningstal over 10.000rpm. Samme tænding sidder nu på en motor med ~5,3HK som aldrig kommer over 9.000rpm , og den fungerer perfekt.
Jeg savner kun sådan et blæsehjul i mit liv. Det kan bestilles hjem, men det virker bare fjollet, hvis du har i sinde at smide det over i et hjørne, alligevel.
Og ja, gu' bygger jeg på en blæsekølet motor. Og sikke en!
Direkte adgang til 12V og den leverer nok til at fodre en 55/60W H4-pære! (Kun spændingsbegrænseren er forskellig mellem 6/12V udgaver.)