Puch Monza budget ræser.
Puch Monza budget ræser.
Et par makkere fra vores klub og jeg er ved at bygge en sjov Puch Monza. Den er bygget af alle mulige overskudsdele, ting der måske var skrot og nogle få nye dele. Den skal bruges til lidt sjov og ballade ved min makker hvor vi har klubhus i hans lade, han bor på landet og har lidt jord vi kan ræse rundt på.
Motor opsætningen er:
Monza motorblok med en 4 trins gearkasse og 3 pladet kobling.
Rito krumtap med NSK lejer, shimset til 0,04 mm.
Athena 45 mm Maxi cylinder med membran.
Dellorto PHBG kopi karburator på 21 mm.
HPI inderrotor tænding.
Udstødning bliver nok et Stage6 Pro Replica fra en plastikraket.
I går fik jeg monteret cylinder kittet og målt port varigheden, det skuffede lidt. 170° udstødning og 112° skyllekanaler. Portene var også delvis dækket af stemplet når det var i bund, og i toppen ragede stemplet lidt ud. Jeg monterede en 2 mm alu spacer med 0,4 mm papir pakning på hver side. Så er portene fri og varigheden er rykket til 186°for udstødningen og 134° for skyllekanalerne. Det tror jeg bliver tilpas hidsig.
Nu skal vi bare have topstykket modificeret så forbrændingskammeret rager lidt ned i cylindergangen. Stemplet er p.t. 1,8 mm under pakfladen, vi satser på 0,7-0,8 mm squish.
Uden spacer: Med spacer: Hjemmelavet gradskive og viser lavet af noget stiv kabel: Stykket sammen til ære for fotografen: Så kan motoren snart komme i stellet og startes op. Så kan vi lege med udstødninger. Hvor lang vil i mene forrøret skal være, jeg har fundet et rullefelt print hvor udstødningen lukker helt af ved 10.000 rpm. Med vores port varighed bude vi komme lidt højere op vil jeg tro, kan vi kompensere ved at gøre forrørs længde kortere, end den originalt er til scooteren? Eller skal kammeret så omdesignes samtidig? Vi går efter den nemmeste løsning, så vil helst undgå at lege med kegler og andre længder på resonanskammeret
Der er flere billeder på min hjemmeside:
http://12v.dk/puch-monza-budget-racer/
Motor opsætningen er:
Monza motorblok med en 4 trins gearkasse og 3 pladet kobling.
Rito krumtap med NSK lejer, shimset til 0,04 mm.
Athena 45 mm Maxi cylinder med membran.
Dellorto PHBG kopi karburator på 21 mm.
HPI inderrotor tænding.
Udstødning bliver nok et Stage6 Pro Replica fra en plastikraket.
I går fik jeg monteret cylinder kittet og målt port varigheden, det skuffede lidt. 170° udstødning og 112° skyllekanaler. Portene var også delvis dækket af stemplet når det var i bund, og i toppen ragede stemplet lidt ud. Jeg monterede en 2 mm alu spacer med 0,4 mm papir pakning på hver side. Så er portene fri og varigheden er rykket til 186°for udstødningen og 134° for skyllekanalerne. Det tror jeg bliver tilpas hidsig.
Nu skal vi bare have topstykket modificeret så forbrændingskammeret rager lidt ned i cylindergangen. Stemplet er p.t. 1,8 mm under pakfladen, vi satser på 0,7-0,8 mm squish.
Uden spacer: Med spacer: Hjemmelavet gradskive og viser lavet af noget stiv kabel: Stykket sammen til ære for fotografen: Så kan motoren snart komme i stellet og startes op. Så kan vi lege med udstødninger. Hvor lang vil i mene forrøret skal være, jeg har fundet et rullefelt print hvor udstødningen lukker helt af ved 10.000 rpm. Med vores port varighed bude vi komme lidt højere op vil jeg tro, kan vi kompensere ved at gøre forrørs længde kortere, end den originalt er til scooteren? Eller skal kammeret så omdesignes samtidig? Vi går efter den nemmeste løsning, så vil helst undgå at lege med kegler og andre længder på resonanskammeret
Der er flere billeder på min hjemmeside:
http://12v.dk/puch-monza-budget-racer/
Re: Puch Monza budget ræser.
Det ser rigtig spændende og godt ud, håber der kommer en lille film op når den er færdig så man kan høre dyret trække vejret
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Puch Monza budget ræser.
Feeeeeedeeeest!!!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Puch Monza budget ræser.
Der skal nok komme masser af film
Fik modificeret det topstykke vi fik med til Athena sættet, et gammelt K-Star. Skal lige have målt squish areal og udregnet kompressionen, jeg tvivler lidt på at den lander så højt som kreidlerhansen har anbefalet os. Men så er der plads til forbedringer senere.
I må gerne grine af mit maskinarbejde, jeg har ingen anelse hvordan man betjener en drejebænk, det tog mig tre timer
Fik modificeret det topstykke vi fik med til Athena sættet, et gammelt K-Star. Skal lige have målt squish areal og udregnet kompressionen, jeg tvivler lidt på at den lander så højt som kreidlerhansen har anbefalet os. Men så er der plads til forbedringer senere.
I må gerne grine af mit maskinarbejde, jeg har ingen anelse hvordan man betjener en drejebænk, det tog mig tre timer
- Vedhæftede filer
-
- 2015-03-31 00.23.48 (Custom).jpg (134.56 KiB) Vist 16988 gange
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Puch Monza budget ræser.
Det ser da nydeligt ud!
For at ramme tæt på 13,5:1, skal forbrændingskammeret have en volumen på 4,3ml. Der gemmer sig ca. 1,1ml i squishafstanden på 0,7mm.
68,4ccm + 4,3ccm + 1,1ccm / (4,3ccm + 1,1ccm)
=
13,67:1
Squishareal på 50% får jeg til en squishbredde på 6,5mm.
Forbrændingskammerets diameter (uden squishband) bliver altså:
45mm - 13mm = 32mm
Areal: ((45 / 2)^2 * pi) - ((32 / 2)^2 * pi)
=
1.590,43mm2 - 804,25mm2
=
786,18mm2
100% - ((804,25mm2 / 1.590,43mm2) * 100)
=
49,43%
Med deck height 1,8mm, 186 grader varighed på udstødningskanalen, 49,43% squishareal, et samlet forbrændingskammer på 5,4ml og en squishafstand på 0,7mm får jeg en MSV på 24m/s ved 10.000rpm, hvor jeg formoder Stage6-udstødningen sørger for at levere max ydelse.
Vel at mærke med "mit" topstykke.
For at ramme tæt på 13,5:1, skal forbrændingskammeret have en volumen på 4,3ml. Der gemmer sig ca. 1,1ml i squishafstanden på 0,7mm.
68,4ccm + 4,3ccm + 1,1ccm / (4,3ccm + 1,1ccm)
=
13,67:1
Squishareal på 50% får jeg til en squishbredde på 6,5mm.
Forbrændingskammerets diameter (uden squishband) bliver altså:
45mm - 13mm = 32mm
Areal: ((45 / 2)^2 * pi) - ((32 / 2)^2 * pi)
=
1.590,43mm2 - 804,25mm2
=
786,18mm2
100% - ((804,25mm2 / 1.590,43mm2) * 100)
=
49,43%
Med deck height 1,8mm, 186 grader varighed på udstødningskanalen, 49,43% squishareal, et samlet forbrændingskammer på 5,4ml og en squishafstand på 0,7mm får jeg en MSV på 24m/s ved 10.000rpm, hvor jeg formoder Stage6-udstødningen sørger for at levere max ydelse.
Vel at mærke med "mit" topstykke.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Puch Monza budget ræser.
Har lige regnet squishen, den er ikke helt dum.
Topstykke:
(45/2)^2*Pi ~ 1590 mm^2
- forbrændingkammer
(31,5/2)^2*Pi ~ 779 mm^2
= 811 mm^2 squish.
811/1590*100 = 51%
Så er spørgsmålet bare hvad kompressionen er, jeg synes kuplen ser dyb ud. Jeg må lige regne og måle med noget væske. Smider man et tændrør i og måler inkl. det tomme volumen der er omkring isolatoren?
Den dybe kuppel kan vi desværre ikke gøre meget ved, hvis der er for meget volumen. Der er ikke gods nok til at dreje meget mere af, så må vi prøve med et andet topstykke, hvis det viser sig at være helt tam.
Takker for alle tips!
Topstykke:
(45/2)^2*Pi ~ 1590 mm^2
- forbrændingkammer
(31,5/2)^2*Pi ~ 779 mm^2
= 811 mm^2 squish.
811/1590*100 = 51%
Så er spørgsmålet bare hvad kompressionen er, jeg synes kuplen ser dyb ud. Jeg må lige regne og måle med noget væske. Smider man et tændrør i og måler inkl. det tomme volumen der er omkring isolatoren?
Den dybe kuppel kan vi desværre ikke gøre meget ved, hvis der er for meget volumen. Der er ikke gods nok til at dreje meget mere af, så må vi prøve med et andet topstykke, hvis det viser sig at være helt tam.
Takker for alle tips!
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Puch Monza budget ræser.
Alt andet lige:
Om så forbrændingskammeret er på 8ml (UCCR 9,1:1), går det nok. Jeg får MSV til 28,8m/s ved 10.000rpm i det tilfælde.
Motoren vil sikkert bare dreje lidt friere og kan håndtere lidt mere fortænding, så se at få den startet op!
Om så forbrændingskammeret er på 8ml (UCCR 9,1:1), går det nok. Jeg får MSV til 28,8m/s ved 10.000rpm i det tilfælde.
Motoren vil sikkert bare dreje lidt friere og kan håndtere lidt mere fortænding, så se at få den startet op!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Puch Monza budget ræser.
Skal nok! Der kommer lige noget hus renovering i vejen i påske dagenekreidlerhansen skrev:så se at få den startet op!
Hvad siger du til topstykke volumen måling med væske, inkl. det tændrør man vil benytte?
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Puch Monza budget ræser.
Jeg måler op med hhv. 1ml og 5ml sprøjter og sprit. Og så lader jeg det tændrør, jeg vil bruge, sidde i topstykket, men jeg "fylder tændrøret op", først.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Puch Monza budget ræser.
sejt lavet
hilsen olieklud
hilsen olieklud
Re: Puch Monza budget ræser.
kan se at topstykket har spillet MUSIK:::::da du drejede det ud...fedt arbejde....
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Puch Monza budget ræser.
Det kan du tro, det lød som en xylofonspiller på amfetaminstrynboen skrev:kan se at topstykket har spillet MUSIK:::::da du drejede det ud...fedt arbejde....
Det lyder i hvert fald bedre når man kommer forbi køleribberne!
Hvad omdrejninger vil i mene man skal bruge til sådan en opgave? Og hvor meget kan man tage af ad gangen? Jeg er på bar bund, men kommer nok til at lege med flere topstykker i fremtiden, så det ville være rart at optimere arbejdsgangen lidt.
Mener den fik ~170 RPM og jeg tog 0,2 mm ad gangen.
Re: Puch Monza budget ræser.
ja 200 rpm ere langsomt......men fint..til at holde vibrationerne nede..køl med sprintler væske..så brænder aluen ikke fast på stålet...det største problem ved alu.
..du kan tage 2,0 af gangen..men så skal der køling/sprit på
...men alt efter hvor stabilt opspændingen er..jeg har tit tingene hængende lidt løst..og må tage små spåner..pga dovenskab
..du kan tage 2,0 af gangen..men så skal der køling/sprit på
...men alt efter hvor stabilt opspændingen er..jeg har tit tingene hængende lidt løst..og må tage små spåner..pga dovenskab
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Puch Monza budget ræser.
Så skal vi videre med ræseren, vi skal have udstødningen tilpasset.
Jeg har målt udstødningen op. Forrøret bliver kappet et eller andet sted så den kan kobles sammen med et til Monza. Skal vi satse på original længden, eller skal den være lidt kortere? Jeg har set rullefeltsmålinger, hvor den slutter brat efter 9-10K rpm. Men om det skyldes den testede sport cylinder ved jeg ikke.
Nuværende port varighed:
186°for udstødningen
134° for skyllekanalerne
Har i kommentarer til det vedhæftede?
Jeg har målt udstødningen op. Forrøret bliver kappet et eller andet sted så den kan kobles sammen med et til Monza. Skal vi satse på original længden, eller skal den være lidt kortere? Jeg har set rullefeltsmålinger, hvor den slutter brat efter 9-10K rpm. Men om det skyldes den testede sport cylinder ved jeg ikke.
Nuværende port varighed:
186°for udstødningen
134° for skyllekanalerne
Har i kommentarer til det vedhæftede?
- Vedhæftede filer
-
- Stage 6 Pro Replica.jpg (141.4 KiB) Vist 16779 gange
-
- 2015-05-01 16.34.58 (Medium).jpg (139.26 KiB) Vist 16779 gange
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Puch Monza budget ræser.
Måske en fra noget am6 vil passe bedre?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Puch Monza budget ræser.
Redigerer lige mit vrøvl:
~12.500rpm max med peak ved små 10.000rpm og begyndende træk ved 8.000rpm.
Kap evt. hele baffle-delen af og krøl en ny, som er ca. 250mm lang. Det giver et lidt bredere trækområde.
Mener i øvrigt, den viste rullefeltsudskrift er med en std. Aerox-motor. Det er en sjov sammenligning på hjemmesiden, men den er værdiløs. Det hele ændrer sig enormt, når den parres med vildere porttider.
~12.500rpm max med peak ved små 10.000rpm og begyndende træk ved 8.000rpm.
Kap evt. hele baffle-delen af og krøl en ny, som er ca. 250mm lang. Det giver et lidt bredere trækområde.
Mener i øvrigt, den viste rullefeltsudskrift er med en std. Aerox-motor. Det er en sjov sammenligning på hjemmesiden, men den er værdiløs. Det hele ændrer sig enormt, når den parres med vildere porttider.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Puch Monza budget ræser.
For god ordens skyld:
Jeg parrede den med porttimings på 186/128 og den stoppede IKKE brat ved 10.000rpm.
Totallængden på ~795mm + cylinder matcher heller ikke 10.000rpm.
De par designs jeg har, som rækker til 11.500rpm max måler ~875mm, og denne er en sjat kortere.
Jeg parrede den med porttimings på 186/128 og den stoppede IKKE brat ved 10.000rpm.
Totallængden på ~795mm + cylinder matcher heller ikke 10.000rpm.
De par designs jeg har, som rækker til 11.500rpm max måler ~875mm, og denne er en sjat kortere.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Puch Monza budget ræser.
Tak for svaret! Det skal siges at forrørs længde var bøvlet at måle, den er meget kringlet den fra scooteren.
Vi fik den skåret op og tilpasset, som den sidder bedst på knallerten får vi en total længde på 850 mm. Er det bedre?
Vi fik den skåret op og tilpasset, som den sidder bedst på knallerten får vi en total længde på 850 mm. Er det bedre?
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Puch Monza budget ræser.
De 795mm målte jeg også min til, i sin tid. Som sagt, skulle jeg vælge, blev det en længere baffle... og så ville jeg være fristet til at reducere stingeren til ø18mm.
Uabset hvad, så skal den nok blive sjov at køre på med, den opsætning!
Uabset hvad, så skal den nok blive sjov at køre på med, den opsætning!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!