Side 1 af 1

Besynderlig kobling

: lør 25. apr 2015 21:58
af Allan M
I dag har jeg luftet 1991-replicaen IGENNEM efter alle disse års arbejde. Den er indregistreret, og opsætningen er 44,5 mm cylinder, 16mm indsugning, skråtskåret (Luhac) udstødning og 13/39 gearing.

Den er pludselig begyndt at file kobling ved gearskift. Hvorfor? Det gjorde den ikke, da jeg kørte den til syn. Den filer ikke, når jeg giver gas i samme gear, kun ved gearskifte (dvs når jeg har haft trukket koblingen).

Jeg har prøvet at skrue gevindet i sneglen så langt ud, at jeg er sikker på, at det ikke er fejlkilden. Men hvad så?

Forslag modtages..

Re: Besynderlig kobling

: lør 25. apr 2015 22:37
af FS1originalen
Min umiddelbare tanke er at der kommer olie ind mellem koblingspladerne som den så har svært ved "at klemme ud igen"!
Er dine koblingsfjedre originale, og er koblingsknast og trykplade nye (eller ihvertfald helt plane i overfladen)?
Er dit olie "rigtig gammeldags" sae30 og ikke noget moderne med smørende additiver?
Hvis din koblingsknast er uoriginal så er det muligt at de 4 gevindstag som fjedrene sidder over er lidt for høje (jeg har set dem op til 2 mm for høje) det reducerer fjedertrykket. Jeg mener - uden at være 100% sikker - at de skal være 24mm høje.

En sidste mulighed hvis alt er i orden KAN være at skifte til ATF (automatgearsolie). Da jeg for en del år siden nævnte at det havde jeg prøvet kom der en del tilbagemeldinger her på forum fra andre der også havde haft succes med det. Jeg har dog ingen "langtidserfaring" med at køre på denne olie...

Erik

Re: Besynderlig kobling

: søn 26. apr 2015 07:52
af claus olieklud
hejsa... jeg har som erik nævner gode erfaringer med at bruge atf olie på en tunet yamaha`s gearkasse - det er bestemt værd at prøve

hilsen olieklud

Re: Besynderlig kobling

: søn 26. apr 2015 09:37
af Allan M
Koblingsknasten er original (og ny). Trykpladen er uoriginal. Fjedrene er "Lucas", som skulle være 15% strammere (men det bliver de jo ikke originale af). Pladerne er ligeledes Lucas. Selve skruerne er af uvis oprindelse og sikkert ikke originale.

Olien er Motorex 30 til crossmaskiner med vådkobling.

Det er jo lidt af en udgift, men original trykplade og originale fjedre (og skruer?) lyder som et sted at starte.

Hvad med pladerne - hvad er erfaringen? Jeg har svært ved at forestille mig, at et firma som Lucas ikke har styr på deres kvalitet.

Re: Besynderlig kobling

: søn 26. apr 2015 12:46
af Allan M
....jeg prøver lige med at skifte til automatgearolie inden jeg skiller det hele ad. Det er jo hurtigt forsøgt, og et easy-fix hvis det virker :)

Re: Besynderlig kobling

: søn 26. apr 2015 13:01
af Kai
Der er 2 umiddelbare ting jeg kan komme i tanker om. Trykpladen og stålpladen mellem koblingspladerne kan være skæve, så virker det lidt som en "kile" der presser olie ind mellem pladernes overflade + den har ikke fat med hele overfladen.

En anden ting, men det har sikkert tjekket = hakker i koblingsskålen, især i den "drevne retning" får den til at glide ved gearskift fordi pladerne "hænger" et øjeblik.

Re: Besynderlig kobling

: søn 26. apr 2015 22:26
af claus olieklud
da jeg lavede motoren på min absolut lovlige `78er, brugte jeg 4 koblingfjedre som jeg syntes så gode ud, de havde en extra vinding og var extra stramme... koblingen fungerede selvfølgelig fint især til en helt lovlig yamaha, men jeg udskiftede kort tid efter da koblingsgrebet ikke føltes lækkert som det ellers normalt gør på en fs1er, jeg satte selvfølgelig originale grønne fjedre i da de bare virker !

nææ så jeg er ikke tilhænger af extra stærke fjedre - jeg syntes ummidbart når jeg kikker på dem du viser at de også har en vinding for meget

hilsen olieklud

Re: Besynderlig kobling

: man 27. apr 2015 19:24
af Allan M
Kai skrev:Der er 2 umiddelbare ting jeg kan komme i tanker om. Trykpladen og stålpladen mellem koblingspladerne kan være skæve, så virker det lidt som en "kile" der presser olie ind mellem pladernes overflade + den har ikke fat med hele overfladen.

En anden ting, men det har sikkert tjekket = hakker i koblingsskålen, især i den "drevne retning" får den til at glide ved gearskift fordi pladerne "hænger" et øjeblik.
Ja, primærhjul/koblingsskål er spritnyt og originalt.

Re: Besynderlig kobling

: tors 30. apr 2015 16:47
af Allan M
Olien alene løste desværre ikke problemet. Jeg har skiftet til denne: http://www.thansen.dk/product.asp?n=138 ... 1388086075

Hvis jeg kortvarigt lukker for gassen ved gearskifte, lige efter jeg har sluppet koblingen, så filer den ikke. Men hvis jeg skifter normalt, dvs lynhurtigt gassen på ved gearskifte/koblingsbetjening, så har jeg balladen, så filer den.

Re: Besynderlig kobling

: tors 30. apr 2015 18:18
af Jensmc
Jeg giver Olieklud ret.
Vi skal også huske på, at koblingen er den samme som i f.eks. YSR80, så på en FS1 burde den være OK også.

Re: Besynderlig kobling

: tors 30. apr 2015 20:16
af Allan M
Yes.... Det lugter lidt af "skil ad og skift til 100% originalt"

Jeg vender tilbage med resultatet af anstrengelserne bagefter ;o)

Re: Besynderlig kobling

: tors 30. apr 2015 20:26
af anj
Jeg siger bare ombyg til 3 plader og orginale fjedre. Og du vil aldrig opleve at den glider i koblingen igen

Re: Besynderlig kobling

: tors 30. apr 2015 20:40
af Allan M
anj skrev:Jeg siger bare ombyg til 3 plader og orginale fjedre. Og du vil aldrig opleve at den glider i koblingen igen
Jeg har bare ikke adgang til andet end almindeligt håndværktøj, så den løsning er ikke så aktuel :)

Re: Besynderlig kobling - nu med løsning!

: søn 23. aug 2015 12:43
af Allan M
Jeg var lidt lang tid om at få taget mig sammen til at skrue, og i mellemtiden kørte jeg med "puch-maxi"-olie på gearkassen - den fra THansen. Efter lidt tid holdt koblingen op med at glide, så min konklusion må være: Puch Maxiolie virker fint, og man skal lige give den nogle kilometer efter olieskift til at "slide" det gamle olie ud af pladerne.