Side 1 af 1

Ny motor til Madammen

: søn 21. feb 2016 20:04
af Mark-PC
Hej forum,, Nu syntes jeg lige jeg ville poste et lille emne efter lang tids stilhed fra mig.. Det er Madam Blå der har fået anden motor, blev så træt af den Ferrari motor pga den drillede på alle tænkelige måder at jeg ville smide noget andet på hende, og det blev så en 3 gear ZU motor og det har jeg ikke fortrudt, den kører bare fantastisk nu og er klar til sommer,, Her er lidt billeder af projektet...

Re: Ny motor til Madammen

: søn 21. feb 2016 21:09
af FS1originalen
Flot arbejde Mark :(y)

Og så er det en solid og driftsikker motor du har valgt - dog vist lidt nyere end 1961...

Erik

Re: Ny motor til Madammen

: man 22. feb 2016 09:15
af 12V
Lækker knallert og motor, tak for deling af billeder :)

Det ser næsten ud somom der er plads til flere gear? Findes motoren også med flere gear?

Re: Ny motor til Madammen

: man 22. feb 2016 15:20
af knallert
det er en Express motor med 3 gear..prøv at Google..de lavede både en tysk orginal udgave og en dansk hvor motoren blev brugt..den tyske har en hund som kølerfigur..min far havde en crome tank,3 gears modell ...en lækker knallert..de kan normalt ikke tåle maling på topstykke/cylender..uden at løbe varme..men måske var malingen tykkere dengang...så varmen blev indkapslet...Expressen brugte bing kaburator

Re: Ny motor til Madammen

: tirs 23. feb 2016 21:20
af Mark-PC
Tror ikke de kan fåes med flere gear,, tror bare det er sådan pga det sjove gearskift med en aksel inden i sekundærakselen som så skubber 4 kuger ud i det geartandhjul man nu skal i.. Sjov måde det er lavet på.. Syntes nu ikke den bliver så varm,, men der er jo heller ikke synderlig hot udenfor lige for tiden.. Det eneste jeg syntes der er lidt træls er at de kører uden not på svinghjulet, så det var lidt sjovt at få til at sidde rigtig...

Re: Ny motor til Madammen

: tirs 23. feb 2016 22:21
af knallert
de østtyske simson bruger dette skiftesystem..de blev senere en del af mz..som jo var en halvdel ag Zu.-og dkw og audi..er jo navnet i dag..det hele er tysk motor historie

Re: Ny motor til Madammen

: ons 24. feb 2016 09:25
af 12V
knallert skrev:de østtyske simson bruger dette skiftesystem
Et lækkert system hvis du spørger mig, har haft fornøjelsen da min kammerat kørte Simson S51.

Kan se de har haft 4-5 gear modeller også - http://www.moped-museum.de/dkw/zweirad-union-136.htm - Men det er nok en helt anden blok.

Re: Ny motor til Madammen

: ons 24. feb 2016 14:00
af knallert
her er den tyske Express knallert

Re: Ny motor til Madammen

: ons 24. feb 2016 14:07
af knallert
jeg tror der er en not.
..men ikke en halvmåne...men en cylendrisk not, som bare er stukket i et hul i krumtap konussen...så prøv at se godt efter..måske den er klippet rent af...af en felltænding..og løst svinghjul kombination.
..den er kun til at styre svinghjulet..ved montage..den kan ikke holde nogen belastning.
.du kan faktisk klippe den over ved montage af svinghjulet..så blød er den..
.et klap med en hammer..låser svinghjulet på konussen,,,før man spænder møtrikken...rex motoren werk brugte også den type not..det var en, lidt dårlig løsning

Re: Ny motor til Madammen

: fre 26. feb 2016 21:08
af FS1originalen
Lars,
Nabo Per her en Radexi med 2 gears ZU motor. Den har med stor sikkerhed ingen not - vi har ledt længe - og brugt endnu længere tid på at stille tændingstidspunkt.
Løsningen er at bruge et stempelstop som indstilles på "fortændingstidspunktet" og så dreje et let tilspændt svinghjul frem til platinerne begynder at åbne...

Erik

Re: Ny motor til Madammen

: lør 27. feb 2016 14:23
af knallert
du har nok ret.
.det var bare min rex 2 gear..som klippede den så rent over,,at jeg brugte flere timer på at finde..den..og længre på at bore den ud..de køre jo også fint uden..men der går lidt tid med justeringen..

Re: Ny motor til Madammen

: lør 27. feb 2016 16:14
af Jensmc
I værkstedsbogen til ZUer der beskrevet en fremgangsmåde ved tændingsindstilling. Her nævnes det, at der ingen not er i krumtapakslen.
På min FS1 MC har jeg fjernet noten (retteligt federen) for at kunne justere tændingstidspunktet. Det virker fint.

Re: Ny motor til Madammen

: lør 27. feb 2016 21:34
af knallert
den hedder en not..og en notgang som den passer i...en aksel med mange noter hedder en mange not aksel.
.en feder..kan jeg ikke lige huske spec omkring..men den låser også ting sammen..men vistnok ikke lige en aksel..men mere træ stykker feder og not i gulvbrædder og skibs bygning..jeg er maskin arbejder ikke tømre...