Side 1 af 1

Knuds YG1 bigbore

: ons 18. maj 2016 21:54
af Yamahafs1haslev
Jeg har lavet min egen udgave af et "big-bore projekt" baseret på en FS1 blok.
Bidragsydere til projektet er Claus Sigsauer Larsen (koblings afdrejning til 3pladet, svinghjul og topstykke afdrejning), Steen V4Sport (rodehoved bearbejdning af blok og nye stagbolt huller samt YG cylinder boring af stagbolt huller) og så en mand vi kan kalde Jens Tig-svejser (fyld svejsning af blok). Og så self. Jesper Hansen, som har stået for squishband designet.
Tak til alle!

Data for projektet:
Blok: en sønderpulet gl. membran blok; skruet ihjel på det skamligste og tævet på lejefladerne (lejerne faldt ud af sig selv)- ikke en nikkel værd, fundet i et kælder rum i Korsør sammen med et par FS1 stel , flere blokke osv. osv. og lidt "guld", originale karburatorer både 10mm og 16 mm å´såen' :teeth2 .

Lige nu er den testet med en skod-cylinder for at få trimmet karburator og Kreidler RMC MHKZ tændingen inden YG1 cylinderen kommer på
Den anvender:
en MHKZ kreidler elektronisk tænding, svingjulet er monteret med en FS1 konus udført af Claus, YG1 cylinder, JT1 krumtap, 3pladet FS1 kobling, original enegelsk FS1 stor(høj) topstykke med squishband design af Jesper Hansen, TIG fyld-svejst af Jens-Tig-svejser.
Der sidder en original 19mm Dell´Orto kaburator tilpasset af mig, en specielt stort membranhus af eget bryg.

Re: Knuds YG1 bigbore

: ons 18. maj 2016 23:41
af 12V
Feeedt! Mere mere mere :-)

MC FS1?

Re: Knuds YG1 bigbore

: tors 19. maj 2016 12:28
af Yamahafs1haslev
12V skrev:Feeedt! Mere mere mere :-)

MC FS1?
Det er blot en test motor som jeg bare måtte lave
Det var for at vise at det var muligt..
Ligesom lc1 motoren...
Ingen af disse konstruktioner vil blive anvendt til gade brug... Det holder gearkasse og andet bare ikke til i længden.. Designet fra Japan er kun designet til ca 80km/t eller ca 6hk
...
Men det er skide sjovt at prøve at se hvad det kan drives til..
En formel afprøvning kommer der video af på et tidspunkt
Med mindre at der sker havari :roll:

Re: Knuds YG1 bigbore

: ons 10. aug 2016 23:08
af Yamahafs1haslev
Denne motor med nuværende karburator og tændings indstilling giver mig udfordringer.. Den er ikke kørebar ligenu og jeg vil prøve at isolere de mulige fejlkilder ved at få grund motoren til at køre: standard 10mm og standard 16mm karburator skiftevis og standard Fs1er tænding yb50 tun udstødning, special 3petal membran og med møgcylinder og underligt topstykke... Og med en kick-arm der ikke er bøwet.. Den nuværende går på udstødningspotten og umuliggør brug.. Så derfor er det en skubbe-knallert

Re: Knuds YG1 bigbore

: lør 13. aug 2016 21:04
af Yamahafs1haslev
Så fik jeg lavet min 3 petal membran færdig og monteret denne, men...(hvorfor kommer der altid et "men"?!) gevind i olie skjoldet er bare for svage og der må skæres nye..
Lidt billeder fra dagens arbejde:

Re: Knuds YG1 bigbore

: søn 4. sep 2016 15:45
af Yamahafs1haslev
Lidt, godt nyt: jeg har lavet nye gevind i olie skjoldet og isat helicoils, monteret den nye 3-petal membran og påsat en 16mm original karburator.
Da det regner kan jeg ikke afprøve knallerten men den startede i andet hug.. Og det er gode tegn.. Før kunne den overhovedet ikke startes med kickstarter men løbes igang og gik ud når der blev drejet på gassen.
Men dur det!
:tuba
TJooo...
Jeg kan starte den og den tager gassen men den står for magert: tager kun langsomt gassen og giver for langsomt slip igen og kan kun køre på choker.
Jeg må give den en stor dyse (210) og så gå langsomt ned i dyse størrelses til den bliver "hysterisk igen" og så et nr. op.
Den hjemmeflikkede ankerplade til Kreidler stjerne-tændingen går i resonans og lyder fælt og jeg tror også det var DEN der gav et fælt smæld da jeg gav den nogle svirp på gashåndtaget (håber jeg da).
Jeg vil derfor gen-montere en alm. FS1 tænding mens jeg dyser den ind. (better safe-than sorry!) :thunge

Re: Knuds YG1 bigbore

: lør 17. sep 2016 17:24
af Yamahafs1haslev
Jeg har konstateret at motoren ikke er olie tæt ; hverken ved trækakslen eller mellem gearkassen og krumtap hus, idet olien render ud og drypper fra træk tandhjul og gearolien er sodet. Den skal derfor skilles helt ad igen og forhåbentligt er det pakdåsen i højre side. Min prøvecylindre et noget slidte og klaprer helt vildt så de kan kun bruges til forsøg ellers skal de renoveres.

Re: Knuds YG1 bigbore

: tors 17. nov 2016 17:50
af Yamahafs1haslev
Jeg kaster mig over denne YG1-motor den kommende weekend: jeg må se at få gjort YG1 og LC motorerne i en afprøvningsklar tilstand, i mens er Puch projektet på "Hold" (lakken skal lige gasse helt af inden der kommer stafferinger på)

Re: Knuds YG1 bigbore

: lør 19. nov 2016 22:56
af Yamahafs1haslev
Den ER ikke olie utæt.
Har hældt lampeolie i krumtaphuset og stillet motoren på højkant med cylinder pakfladen i vater.
Den er ikke tæt ved membran pladen, men når oliestanden falder ned under det niveau skal der ikke rende mere olie ud

Re: Knuds YG1 bigbore

: søn 20. nov 2016 19:54
af Yamahafs1haslev
Ja som nævnt i Iwy tråden: den er både olie tæt og tæt i krumtaphus.
Den bliver monteret senere med dens tiltænkte Yg1 72,6ccm motoren og en stor membran og en Dell'orto karburator

Re: Knuds YG1 bigbore

: tirs 22. nov 2016 07:09
af Yamahafs1haslev
Jeg er ved at lave en test Yamaha til mine motorer...
Jeg mangler nu blot en benzin tank