Side 1 af 2

Sco 1 gear årgang 1965

: lør 12. nov 2016 13:32
af wolfe
så kom min sco 1 gear fra 1965 op og hænge, vil godt se om jeg kan komme ud og køre på den næste år, men det kræver lidt rep. hist og her.

så er startet ud med motoren, og der skal som altid, af hvad jeg har hørt, skiftes tandhjul både for og bag. krumtap lejer er færdige, men der er rigtig god kompression, så spændende og få den åbnet.

har smidt lidt billeder op, så der kan følges med hvis det løster :(y)
den kommer til og køre som en patina maskine for nu, dog med nye dæk, bremser osv.

men til mit første problem, hvordan får jeg koblingsskålen af uden og smadre den? :whew

Re: Sco 1 gear årgang 1965

: lør 12. nov 2016 18:36
af knallert
mener at der er nitter rundt i kanten af tandhjulet..en 6-8 stykker..og et nåleleje inden i tandhjulet...jeg skal lige finde min sco bog..der er en spræng tegning.
men prøv at vask den ren...så kommer de nok frem..så giver du dem en kørner prik..og bore hoved ud af dem..og så falder det fra hinanden..jeg har engang adskildt en..men det er 30 år siden...så husker ikke alle detaljer...jeg har bestilt et delehoved hos julemanden..så kan nok fremstille tandhjul engang i det nye år..men helst i lige tandantal..alså 12 eller 14 tands..ved heller ikke om jeg kan få dem hærdet/pris på det..som nok bliver der dyreste

pas på med at trække for hårdt i blik skålen..varm det op..og sæt pres på..og giv det et smæk lige ind på aftrækkeren midt i akslen...så burde den flyve af

du kan også bore 2 4,2 huller ind i tandhjulet...skære 5mm gevind..lægge et stykke fladjern over aksel enden...husk møtrikken på enden..og lægge pres på med det..

edit.....her er spræng tegningen...pos sc-19 er en mangenot..som ser ud til at kunne pilles ud...jeg tror den er nøglen til adskillelse..måske er der en konus. inden i den..som går på akslen og strammer det hele fast.man skal nok trække kun i den,,,ikke i selve skålen..varme er din ven..især hvis der er konisk..så slipper den ved opvarmning

Re: Sco 1 gear årgang 1965

: lør 12. nov 2016 18:39
af juhl-drengen
Du kan få nogle Klo aftrækkere i biltema bla. som har 2-4 klør sådan en bør kunne trække den af evt. i samarbejde med lidt WD50 omkring midten :)

Man kan selvfølgelig også bruge wd40, et koben og varme, men så ville jeg måske frygte at noget enten blev ødelagt eller vred sig :)

Re: Sco 1 gear årgang 1965

: lør 12. nov 2016 20:30
af Jan Skagen
Du kan lave en aftrækker selv, hvis du bruger en aftrækker fra biltema bøjer du den. jeg ligger lige billede op i morgen. Jeg har helt nye koblingsplader og skål med tandhjul.

Re: Sco 1 gear årgang 1965

: lør 12. nov 2016 22:44
af wolfe
Jan Skagen skrev:Du kan lave en aftrækker selv, hvis du bruger en aftrækker fra biltema bøjer du den. jeg ligger lige billede op i morgen. Jeg har helt nye koblingsplader og skål med tandhjul.
har du også tandhjul til bagpå Jan?
og billeder kan vi rigtig godt lide :)

Re: Sco 1 gear årgang 1965

: søn 13. nov 2016 10:32
af Jan Skagen
Lige et par billeder. Ring gerne hvis du har nogle spørgsmål.
Tlf. 23636313

Re: Sco 1 gear årgang 1965

: søn 13. nov 2016 12:02
af wolfe
det ser sku fint ud jan!

vil godt have pris på alle delene på billedet også bagtandhjul :)

har forresten fået kobling af med ligende værktøj som på billedet :)

Re: Sco 1 gear årgang 1965

: søn 13. nov 2016 13:20
af knallert
var der en konus på akslen?..godt der er reservedele,,så dropper jeg tandhjuls fabrikken...og kaster energien på noget som er helt udgået...ingen grund til at fremstille noget som kan fås som nyt

Re: Sco 1 gear årgang 1965

: søn 13. nov 2016 13:51
af Jan Skagen
Jeg skal have 650 kr. for det hele + evt. Porto.

Re: Sco 1 gear årgang 1965

: søn 13. nov 2016 15:21
af wolfe
knallert skrev:var der en konus på akslen?..godt der er reservedele,,så dropper jeg tandhjuls fabrikken...og kaster energien på noget som er helt udgået...ingen grund til at fremstille noget som kan fås som nyt
ja den sidder på en konus, den er ikke en del af koblingskålen hvis du forstår?
den del med riller og låse ring kommer af selv.

Re: Sco 1 gear årgang 1965

: søn 13. nov 2016 15:22
af wolfe
Jan Skagen skrev:Jeg skal have 650 kr. for det hele + evt. Porto.
det vil jeg godt sige ja tak til jan.
skriv lige en privat besked, så klare vi betalingsmetode der :(y)

Re: Sco 1 gear årgang 1965

: man 14. nov 2016 12:10
af knallert
ja rille dimsen er fast på akslen og rotere med motoren hele tiden...skålen og tandhjul er løst på akslen og rotere på et rulleleje...så koblings pladerne overføre kraften til de plader som sidder på rille dimsen..og fiber pladerne griber i skålen..når det er sammenpresset køre det hele med..

ps... en rigtig god pris...meget rimeligt

Re: Sco 1 gear årgang 1965

: man 14. nov 2016 20:47
af wolfe
det sku godt med lidt knallert eksperter på tværs af modellerne her på site! :bravo

må tilstå jeg er gået lidt træt i yamaha, der er så mange andre fede modeller og rode med :shutup

Re: Sco 1 gear årgang 1965

: lør 4. feb 2017 21:08
af wolfe
så kom motor fra hinanden, og der er en meget lille smule slør i plejstangslejet, men det er ikke muligt og finde nyt, andet end en brugt krumtap uden slør, tager jeg chancen og køre med den tap jeg har. den køre ikke med så høje omdrejninger, så håber det går :whew

fik laget motoren i en gang miljø D80 og efter en gang højtryksrenser, ser blokken fin ud :(y)
mangler lige og få trukket 2 lejer ud af blokken, før der skal samles igen.

Re: Sco 1 gear årgang 1965

: lør 4. feb 2017 22:31
af claus olieklud
hejsa... det er godt nok en simpel motor at havde med at gøre, gid alt var lavet sådan.

ærgerligt du ikke kan finde en ny plejlstang til den - kan se krumtappen er rusten, mange gange bliver sløret værre når den har kørt lidt og slidt lejet "rent" indvendigt.

nå ja, hvis man ikke kan købe en komplet plejlstang længere så er det jo så enkelt.

hilsen olieklud

Re: Sco 1 gear årgang 1965

: lør 4. feb 2017 22:32
af knallert
den er genial simpel..ingen gear olie..og koblingen holder længre end tandhjulet..så det slides ikke i stykker fordi den er tør...

Re: Sco 1 gear årgang 1965

: man 6. feb 2017 20:34
af wolfe
claus olieklud skrev:hejsa... det er godt nok en simpel motor at havde med at gøre, gid alt var lavet sådan.

ærgerligt du ikke kan finde en ny plejlstang til den - kan se krumtappen er rusten, mange gange bliver sløret værre når den har kørt lidt og slidt lejet "rent" indvendigt.

nå ja, hvis man ikke kan købe en komplet plejlstang længere så er det jo så enkelt.

hilsen olieklud
du har fuldstændig ret claus, har søgt lidt rundt og finder du endelig en er den også brugt.
men du har ret, kan være uheldig der kommer mere slør når (rusten) køres af plejstangslejet. hvis man lyser ind i lejet ser det dog fint ud. :)

Re: Sco 1 gear årgang 1965

: man 6. feb 2017 20:36
af wolfe
er dog faldet over en lille problem, det tandhjul jeg købte af jan passer ikke på det for stort i monteringshullet, og for mange tænder :(n)

så håber lidt han har en andet, ellers er jeg ude i og skal få lavet et selv :shutup

Re: Sco 1 gear årgang 1965

: man 6. feb 2017 21:02
af knallert
den sco er fremstillet i over 25 år og i mange modeller..nok mindst 8 forskelige stel/hjul varianter..så det kan let forveksles mellem delene
herre modellen med 24 hjul er lidt sjælden.. +
det ser ud til at den bruger et durex nav/tandhjul 52 tænder..men det kan være skiftet til en anden variant ved reparation..så thek alle dele

Re: Sco 1 gear årgang 1965

: tirs 7. feb 2017 19:23
af wolfe
det er det system som på billedet, durex :(y)