Side 1 af 1

Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange

: søn 15. jan 2017 20:04
af Nikolaj Y
Hej, jeg har efterhånden for renoveret min crom 77' hele vejen igennem (samlet af brugte/nye originale dele) - dog irriterer det mig at tændrørshætten samt bremseslangen ser lidt trætte ud i forhold til resten. Jeg synes at have set, at nogen har fået el-galvaniseret disse - er det korrekt? Og skal de adskilles først, eller vil der ikke sket noget med plasten/gummiet under prosessen? :D

På forhånd tak. :(y)

Re: Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange

: man 16. jan 2017 10:41
af Twinsport
Hej

Det største problem er at delene typisk renses af i varm lud inden de galvaniseres. Mens de fleste gummityper er modstandsdygtige mod lud, så opløses mange plasttyper tilsvarende. Det kan være at tændrørshætten til dels består af bakelit, som i de fleste tilfælde tåler lud, men det er svært at spå om. Mht. bremseslangen er det nok mest et spørgsmål om maskinen skal bruges til at køre på, eller være en trailerqueen. Jeg holder af originalitet, men det er dæk og bremser som holder os i live, så jeg ville aldrig overveje at bruge en gammel bremseslange ;-) Slet ikke hvis den har været i lud først.

/Steen

Re: Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange

: man 16. jan 2017 13:45
af Nikolaj Y
Hmmm.. tja det har du ret i Steen. Hvis SU'en rækker bliver det nok en ny bremseslange på et tidspunkt. Ang. tændrørshætten, så må jeg se om den kan adskilles :wink:

Re: Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange

: man 16. jan 2017 17:34
af Jensmc
Jeg ville prøve. Det grå stykke mellem metal og der, hvor tændledningen skrues i er plast.
Bakelit er vel oftest sort, og blev brugt før 1960, eller deromkring.
Jeg har fået el-galvaniseret flere bremseslanger uden problemer. Husk den er gul/guld.

Re: Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange

: man 16. jan 2017 18:36
af Nikolaj Y
Jensmc skrev:Jeg ville prøve. Det grå stykke mellem metal og der, hvor tændledningen skrues i er plast.
Bakelit er vel oftest sort, og blev brugt før 1960, eller deromkring.
Jeg har fået el-galvaniseret flere bremseslanger uden problemer. Husk den er gul/guld.
Så du mener ikke at tændrørshætten skal adskilles? Og den er vi vel enige om at den skal være blå-kromat?

Er bremseslangen også guld/gul på 77'/78'?

Mvh Nikolaj

Re: Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange

: man 16. jan 2017 18:37
af Nikolaj Y
Btw sliber du metallet på slangen inden du sender den til galvanisering Jens? :)

Re: Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange

: man 16. jan 2017 19:17
af Jensmc
Sliber ikke. Det bliver afsyret inden galv.

Re: Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange

: man 16. jan 2017 20:51
af Nikolaj Y
Jensmc skrev:Sliber ikke. Det bliver afsyret inden galv.
Hvad med adskillelse af tændrørshætten?
og skulle bremseslangen også være guld på 77'/78'? :)

Re: Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange

: man 16. jan 2017 20:54
af Jensmc
Ja. Guld.
Mht. adskillelse af hætten, så kan det nok ikke lade sig gøre. Omvendt er den noget slidt i udseendet nu, så hvis den går til, er skaden nok ikke så stor.