Side 1 af 1

SCO 3 gear 1958 . tændingsproblem

: søn 12. feb 2017 22:27
af MNH3660
Hej Forum

Min SCO 3G driller lidt. Det skal siges, at den sidst har været i reel drift for 10 - 15 år siden og har stået stille siden.

Jeg har haft den startet op flere gange i løbet ad januar (efter rens af både tank og karburator, der i øvrigt slet ikke var snavset SELVOM der er en 1958'er - imponerende). Den har startet relativt let, men nu vil den ikke slå i gang. Tændrøret gnister mere gult end blåt, så jeg hev svinghjulet af i dag og har lige frisket kontaktfladerne op i platinerne (med REN platinfil) og har afrenset magneter og kerner.

Tændrøret er udskiftet (lånte et fra Yamahaen), men gnisten er fortsat gul. Jeg har kondensatoren under mistanke - har jeg ret? Er der noget om, at det er en "Puch-Maxi"-tænding (BOSCH) og at man kan bruge disse dele?

Re: SCO 3 gear 1958 . tændingsproblem

: man 13. feb 2017 06:43
af claus olieklud
hej... selve farven på gnisten kan du ikke regne med - på et nyt og rent tændrør er gnisten altid blå/hvid, men når tændrøret er brugt kan farven godt være mere gul/hvid... sod, olie, benzin farver nemlig gnistens farve.

det er da muligt der er noget i vejen med dit tændingstidspunkt, men det kunne jo også tænkes at et lille gryn har blokeret dysen, også selv om karburatoren er ren... du kunne jo prøve at give den en snaps i indsugningen eller ned ved tændrøret - hvis den så lige starter kortvarigt er det sikkert et benzinproblem.

det er fint du renser magneter og kerner for rust, men det er ikke skyld i noget som helst - et magnetfelt er nemlig ligeglad med rust.

jeg tror du har ret i at du kan bruge tændingsstumper fra puch bosch tændingsanlæg.

hilsen olieklud

Re: SCO 3 gear 1958 . tændingsproblem

: man 13. feb 2017 10:04
af MNH3660
Hej Claus
Tak for input. Svanehalsen har et lille hul, hvor jeg kan se, der drypper lidt uforbrændt benzin ud under startforsøg. Måske jeg skulle prøve med et helt nyt tændrør - det virker lidt vådt, når jeg kigger op i det. Og så prøver jeg at starte på startspray og HELT UDEN chocker - den ser MEGET effektiv ud i sin konstruktion. Knallerten kan ses her (gå ca. halv ind i videoen - der er den startet - https://youtu.be/OkQe1AqxQ04

Mikkel

Re: SCO 3 gear 1958 . tændingsproblem

: man 13. feb 2017 17:32
af FS1originalen
Jeg har i mange år brugt et gammelt tændrør hvor elektroden er rettet helt ud/knækket af til test. Hvis den nemt slår en fin gnist i det, så er der power nok. Så er det enten tændingstidspunktet eller brændstoftilførslen der er problemet.

Vedr. maxi tændingsdele, så skal du lige være opmærksom på at mange af de gamle Bosch tændinger har en lidt mindre diameter end maxien, så spolerne passer ikke umiddelbart over.

Erik

Re: SCO 3 gear 1958 . tændingsproblem

: man 13. feb 2017 17:55
af knallert
mener at det er ms/ vz spolen som passer over..

Re: SCO 3 gear 1958 . tændingsproblem

: man 13. feb 2017 18:23
af MNH3660
Så sidder man her og tænker - er der noget, I ikke ved???

Skønt med alle jeres gode ideer og løsninger. Er ikke bleg for selv at eksperimentere, hvis eksperimentet giver god mening. Den med tændrøret var ganske fiks.
Jeg forsøger mig frem, når det bliver lidt varmere (altså bare over nul).

Mikkel

Re: SCO 3 gear 1958 . tændingsproblem

: lør 18. feb 2017 20:57
af MNH3660
Så fik jeg styr på den. Udstødningen var noget tilstoppet - dog uden at være blokeret, så den blev adskilt, tømt for "sort snask", belægning i sidste afgangsrør fjernet og - vups... Nu starter den MEGET lettere. Tricket med tændrøret blev også afprøvet og det viste en OK gnist. Tak endnu engang for jeres uvurderlige input. Nu skal jeg så se, om jeg kan finde en ny svanehals ELLER reppe den eksisterende. Der er et hul Ø knappenålshoved 15 cm. fra omløber på cylinderen.
Mikkel

Re: SCO 3 gear 1958 . tændingsproblem

: lør 18. feb 2017 22:58
af claus olieklud
hejsa... ok så kan jeg regne ud hvad du mener med svanehals - det er det der normalt kaldes et afgangsrør.
hvis det har dryppet med uforbrændt benzin fra "knappenålshullet" i afgangsrøret, ja så vidner det om en karburator som har flydt over, og delvis fyldt krumtapshuset med benzin... motoren er så godt gammeldags "druknet"

den bedste måde at lufte en druknet motor er ved at give fuld gas uden chooker, evt løbe med den i gear, enten med eller uden tændrør.
når så den er blevet udluftet skal den bare havde et tørt tændrør, så starter den lige med det samme.
nogle gange ender den med at starte med det våde tændrør ifm udluftningen, i hvert fald i mange tilfælde hvor man løber den i gang i gear.

godt du ikke nåede at skille hele motoren ad hva`

hilsen olieklud

Re: SCO 3 gear 1958 . tændingsproblem

: man 20. feb 2017 12:05
af MNH3660
Ja - godt jeg ikke kom så langt med fejlsøgningen... Meeeen en så gammel maskine må da gerne have lidt vanskeligheder efter at have stået stille og mørnet i nogle år. Bl.a. var tændrørshætten færdig og det er tydeligt, at svømmeren har drillet lidt. Karb. har nu været adskilt (alle 3 dele plus det løse - ha ha - uhyre simpel karburator) og er blevet ultralydsrenset.

Benzinfilter virker tilsyneladende også, for der ligger ikke noget snavs i svømmerhuset længere. Svømmerventilen lader også til at være "tilbage i drift" og lukker effektivt af for benzinen. Selv omløber f/udstødningen på cylinderen er nu "kogt af" i WD40 og var pludselig meget let at løsne.

Alt i alt er knallerten meget let at skrue på (ingen fastgroede bolte eller lign) - selv efter så mange år på bagen - imponerende kvalitet. Det var nærmest en fornøjelse (dog af den meget sorte slags) at adskille udstødningen og rense spjæld og rør.

PS. Det slog mig lige, at benzinen IKKE er blevet skiftet => den kører på + 10 år gl. benzin. Tanken var dog fuld, og benzinen lugter end ikke harsk... Tror den får noget frisk med Castrol TTS-olie - det virker altså godt på Yamahaen. Ingen aflejringer og sund farve i afgangsrør & cylinderport.

Mikkel