Side 1 af 2

Problem m. kobling

: ons 15. mar 2017 14:54
af Nikolaj Y
Hej. Jeg har for nylig fået konverteret min kobling til 3 plader - af Benny. Og efter konverteringen mener Benny at der ikke skal nogen skive imellem knast og primærhjul!
Problemet består nu i at - hvis jeg ikke sætter en skive mellem knast og primærhjul som vist, så skraber knasten en smule på primærhjulet (føles det som) - det kan da ikke være meningen?
Samtidigt så stikker akslen længere ud således møtrikken ikke vil spænde ordentligt på knasten. Hvad gør jeg forkert?

Benny mener at det umiddelbart er det en forkert skive på lejet bag det store primærhjul eller bøsningen mellem aksel og primærhjul som er for kort!
Jeg har dog ikke hørt fra ham længe og er nu blevet lidt utålmodig! :wink:

Tykkelsen på skiven har jeg målt til 2mm og bøsningen til 35mm høj/lang.

Er disse størrelser korrekt?

Re: Problem m. kobling

: ons 15. mar 2017 16:25
af 12V
Jeg ville helt klart køre med en trykskive mellem de to dele, ville være bange for at den æder sig ind i det bløde nav uden?

Hvad sker der hvis du monterer standard skiven, rager den yderste lamel ud over toppen af medbringerne? Evt. fin en tyndere shim/trykskive, den må dog heller ikke blive for tynd.

Re: Problem m. kobling

: ons 15. mar 2017 16:57
af Nikolaj Y
12V skrev:Jeg ville helt klart køre med en trykskive mellem de to dele, ville være bange for at den æder sig ind i det bløde nav uden?

Hvad sker der hvis du monterer standard skiven, rager den yderste lamel ud over toppen af medbringerne? Evt. fin en tyndere shim/trykskive, den må dog heller ikke blive for tynd.
Ja det var nemlig også der jeg tænkte.

Hvis jeg montere den std skive så vil den yderste koblingsplader sidde helt ude ved kanten af medbringerne (hvis det er hvad alu-delen hedder??? :wink: )- hvilket jeg (og sikkert også Benny) vil forbinde med en risiko for at den ryger ud!

Re: Problem m. kobling

: ons 15. mar 2017 16:58
af Nikolaj Y
Samtidigt med det problem så er det jo sådan at jeg ikke kan spænde det ordentligt når strålerne fra akslen stikker ud... hmmm

Re: Problem m. kobling

: ons 15. mar 2017 18:57
af knallert
du skal bruge en møtrik med udboret/stukket bryst..er det for- tandhjulet som har en?..så kan man spænde senter pladen fast..selv om strålerne stikker lidt ud..de vil så bare rage ind u frigangen..sådan har jeg gjort på min..troede benny sendte dem med sine set?

Re: Problem m. kobling

: ons 15. mar 2017 19:09
af 12V
Det billede du har med strålerne for langt fremme, er det med skive? Hvis det er uden vil skiven nok få det indre nav langt nok ud.

Den øverste lamel må selvfølgelig ikke kunne hoppe over kanten i trukket tilstand, jeg synes ikke det ser så slemt ud, men ville nok finde en mellemvej. En 1 mm trykskive må være passende så det inderste nav også kan spændes?

Undskyld jeg roder sådan rundt med begrebene, de kaldes så meget forskelligt :D
Koblingskurv eller primærtandhjul (den nederste)
Koblingsnav eller koblingsknast (den inderste)
og hmmm.. koblingstrykplade (den øverste)?

Re: Problem m. kobling

: ons 15. mar 2017 19:39
af Nikolaj Y
knallert skrev:du skal bruge en møtrik med udboret/stukket bryst..er det for- tandhjulet som har en?..så kan man spænde senter pladen fast..selv om strålerne stikker lidt ud..de vil så bare rage ind u frigangen..sådan har jeg gjort på min..troede benny sendte dem med sine set?
Ja det er selvfølgelig en mulighed Lars! Har du også en tyndere skive i mellem primærhjul og knast? :)

Re: Problem m. kobling

: ons 15. mar 2017 19:42
af Nikolaj Y
12V skrev:Det billede du har med strålerne for langt fremme, er det med skive? Hvis det er uden vil skiven nok få det indre nav langt nok ud.

Den øverste lamel må selvfølgelig ikke kunne hoppe over kanten i trukket tilstand, jeg synes ikke det ser så slemt ud, men ville nok finde en mellemvej. En 1 mm trykskive må være passende så det inderste nav også kan spændes?

Undskyld jeg roder sådan rundt med begrebene, de kaldes så meget forskelligt :D
Koblingskurv eller primærtandhjul (den nederste)
Koblingsnav eller koblingsknast (den inderste)
og hmmm.. koblingstrykplade (den øverste)?
Det er lidt tid siden jeg tog billedet, og jeg er ikke hjemme i øjeblikket men kommer det i weekenden :) en sådan trykskive (1mm), hvor er det mon muligt at skaffe sådan en i de rigtige dimensioner?

Ang. begrebene - så lærte jeg også noget nyt i dag :(y)

Re: Problem m. kobling

: ons 15. mar 2017 19:56
af 12inch
Hej Nikolaj
du skal ikke være bange for at den yderste plade falder ud, min 3. plade sidder lige så langt ude.
når du juster snegl og kabel ,skal den stilles så trykpladen bevæger sig ca. 1mm. når koblingen er taget (grund indstilling).
du kan afprøve det , inden du sætter skjoldet på , så du kan se hvad der sker.
mvh.

Re: Problem m. kobling

: ons 15. mar 2017 20:49
af Nikolaj Y
Sagen bliver løst ved at jeg sender det hele tilbage til Benny - så vil han gøre sådan at det hele bliver korrekt!
God service :(y)

Jeg skal nok rapportere tilbage med hvad ændringerne bliver :D

Re: Problem m. kobling

: tors 16. mar 2017 16:59
af knallert
vi er mange som har brugt den undersænkede tandhjuls møtrik...Frandsen jan min egen..og et par andre..som fungere perfekt.
.så kan ikke se hvorfor du retunere til benny...brug skruen og alt fungere.
.sender du motoren med ..så han kan chimse op ..eller hvordan skal benny kunne finde afstanden på din koblings aksel..når der er modificeret på koblings delene..det giver jo netop noget justering..da det ikke er orginalt..

Re: Problem m. kobling

: tors 16. mar 2017 17:39
af anj
Hvis du spørger mig så er det fint med skiven i og hvor koblingspladen flugter med koblingsskålen.
Sådan er det også på min.
Og husk at det var mig der lavede denne ombygning først:-)

Re: Problem m. kobling

: tors 16. mar 2017 19:03
af knallert
du skal bruge" dt" stålskiver de er halvt så tykke som fs1...med dem er der masser af plads i huset..så yderste plade ikke kommer ud over hakkerne

Re: Problem m. kobling

: tors 16. mar 2017 19:08
af knallert
viewtopic.php?f=69&t=172

her er hele historien fra 2008...den har heldi vis overlevet virus og tidens tand

Re: Problem m. kobling

: man 10. apr 2017 22:14
af Nikolaj Y
Jeg har i dag samlet koblingen, og det endte med en tyndere skive og en undersænket bolt - koblingen sidder nu fint. Jeg har monteret en enkelt mellemlægsskive under hver bolt for fjerderne.

Nu er der i stedet kommet et NYT PROBLEM med af koblingen er alt for hårdt, hvilket medførte at den originale koblingsarm blev bukket - ØV!

Hvad hulen kan det skyldes?

Re: Problem m. kobling

: ons 3. maj 2017 14:28
af Yamahafs1haslev
Er fjedrene klemt helt sammen nu inden du aktiverer koblingen, det kan være forklaringen, da der skal være frigang

Re: Problem m. kobling

: ons 3. maj 2017 15:39
af Nikolaj Y
Yamahafs1haslev skrev:Er fjedrene klemt helt sammen nu inden du aktiverer koblingen, det kan være forklaringen, da der skal være frigang
Det synes jeg jo ikke umiddelbart, men jeg vil prøve at ligge flere skiver i sammen med en ny koblingssnegl :)

Re: Problem m. kobling

: ons 3. maj 2017 20:37
af Yamahafs1haslev
Hvis du ligger flere skiver under fjedrene gør du problemet værre

Re: Problem m. kobling

: ons 3. maj 2017 20:53
af knallert
nej du skal lægge skiver under..så du får standart længden..de skal ikke under fjedrene...men under skruen som holder fjederen nede...så der bliver mere frigang../(der er jo fyldt mere kobling ind(som fulder mere..så fjedrene bliver for stramme..derfor må man modificere så fjedre trykket slækkes det samme som de nye plader fylder..så ender man på det orginale fjeder tryk..og koblingen er nøjaktig så blød og lækker som orginalt..bare med masser af grib...

Re: Problem m. kobling

: ons 3. maj 2017 21:07
af Nikolaj Y
Lige præcis - det var også hvad jeg mente. Skiver under bolten med inden i fjederen :)