Politiets kontrol af gamle og nye knallerter
Politiets kontrol af gamle og nye knallerter
Hej
I dag ser man ofte at politiet kontrollerer knallerternes hastighed på et rullefelt. Det er en let og hurtig måde at kontrollere hastigheden på, så jeg forstår godt at det er en udbredt metode.
Imidlertid foresvæver det mig, at der er nogle regler for brugen af rullefelt, som betyder at gamle knallerter ikke kan måles på rullefelt, da de er neddroslet sådan at motorens effekt er begrænset til forskel fra moderne knallerter, som er begrænset udelukkende på hastigheden.
Det er klart at reglerne med hensyn til hastighed er de samme (max. 30 km/t), men forskellen i metoden til neddrosling betyder jo, at mens en moderne knallert begrænser hastigheden uanset om den er belastet (kører), eller ubelastet (på rullefelt), så kan en gammeldags knallert jo sagtens opnå en højere hastighed på rullefelt, end når den kører, hvis den går lidt magert og "løber sig selv op i fart".
Nu til udfordringen: Jeg kan ikke finde nogle paragraffer eller beskrivelser af hvilke regler der gælder. Det er jo ganske vigtigt for alle os der kører på gamle knallerter. Hvis vi (må guderne forbyde det) bliver stoppet i en kontrol, kan det jo være en god idé at være klædt ordentligt på, så man er sikker på at få en korrekt behandling af Politiet.
Er der nogle her på forum så har noget konkret viden om regler og paragraffer på området?
/Steen
I dag ser man ofte at politiet kontrollerer knallerternes hastighed på et rullefelt. Det er en let og hurtig måde at kontrollere hastigheden på, så jeg forstår godt at det er en udbredt metode.
Imidlertid foresvæver det mig, at der er nogle regler for brugen af rullefelt, som betyder at gamle knallerter ikke kan måles på rullefelt, da de er neddroslet sådan at motorens effekt er begrænset til forskel fra moderne knallerter, som er begrænset udelukkende på hastigheden.
Det er klart at reglerne med hensyn til hastighed er de samme (max. 30 km/t), men forskellen i metoden til neddrosling betyder jo, at mens en moderne knallert begrænser hastigheden uanset om den er belastet (kører), eller ubelastet (på rullefelt), så kan en gammeldags knallert jo sagtens opnå en højere hastighed på rullefelt, end når den kører, hvis den går lidt magert og "løber sig selv op i fart".
Nu til udfordringen: Jeg kan ikke finde nogle paragraffer eller beskrivelser af hvilke regler der gælder. Det er jo ganske vigtigt for alle os der kører på gamle knallerter. Hvis vi (må guderne forbyde det) bliver stoppet i en kontrol, kan det jo være en god idé at være klædt ordentligt på, så man er sikker på at få en korrekt behandling af Politiet.
Er der nogle her på forum så har noget konkret viden om regler og paragraffer på området?
/Steen
-
- Moderator
- Indlæg: 3937
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Politiets kontrol af gamle og nye knallerter
Ud med plomben, begræns tophastighed via gearing, bed om at få den på rullefeltet!
Jeg har heller ikke fundet noget konkret, men jeg vil gerne ha' det.
Spørgsmålet er, om man ikke forventer "gamle regler for gamle knallerter" = benyt TUM-kravene.
Til gengæld kan jeg godt se praksis blive en anden. Evt. bruges rullefeltet som vurderingsgrundlag for, om knallerten skal køres til en fagmand eller ej?
Jeg har heller ikke fundet noget konkret, men jeg vil gerne ha' det.
Spørgsmålet er, om man ikke forventer "gamle regler for gamle knallerter" = benyt TUM-kravene.
Til gengæld kan jeg godt se praksis blive en anden. Evt. bruges rullefeltet som vurderingsgrundlag for, om knallerten skal køres til en fagmand eller ej?
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Politiets kontrol af gamle og nye knallerter
jeg "mener" også at rulle feldtet kun er en retnings viser..og både nye og gamle knallerter tages med til grundig kontrol..hvis der er tvivlsspørgsmål..
i gamle dage var det en inspektør fra en synshal..men de er vel privatiseret væk nu..så ved ikke lige hvem der står for undersøgelse af tvivlsomme køretøjer..er der stadig bil inspektøre som er tilknyttet færdsels politiet?
i gamle dage var det en inspektør fra en synshal..men de er vel privatiseret væk nu..så ved ikke lige hvem der står for undersøgelse af tvivlsomme køretøjer..er der stadig bil inspektøre som er tilknyttet færdsels politiet?
strynboen på test profil
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4253
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Politiets kontrol af gamle og nye knallerter
Jeg kan heller ikke lige finde lovteksten nu, men de følgende links fortæller lidt om hvad man må.
Mener at have læst tidligere at da man indførte reglen om 40/43 km/t blev det førerens ansvar at knallerten ikke kunne overskride disse grænser hvilket vel vil sige at man selv er nødt til at neddrosle.
Jeg betragter det dog som usandsynligt at en HELT lovlig knallert får problemer med 40 km/t grænsen, men skulle det være tilfældet så skal man nok prøve at nævne de gamle regler.
https://www.sikkertrafik.dk/raad-og-vid ... a-knallert
http://www.anklagemyndigheden.dk/nyhede ... lerter.pdf
De moderne rullefelter skulle i øvrigt have indbygget "modstand" som kompenserer for manglende vindmodstand.
Erik
Mener at have læst tidligere at da man indførte reglen om 40/43 km/t blev det førerens ansvar at knallerten ikke kunne overskride disse grænser hvilket vel vil sige at man selv er nødt til at neddrosle.
Jeg betragter det dog som usandsynligt at en HELT lovlig knallert får problemer med 40 km/t grænsen, men skulle det være tilfældet så skal man nok prøve at nævne de gamle regler.
https://www.sikkertrafik.dk/raad-og-vid ... a-knallert
http://www.anklagemyndigheden.dk/nyhede ... lerter.pdf
De moderne rullefelter skulle i øvrigt have indbygget "modstand" som kompenserer for manglende vindmodstand.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Politiets kontrol af gamle og nye knallerter
Jeg tror der er rigeligt med modstand i rullefeltet, der sidder en stor blæser. Dertil 10-13 kmt headroom, jeg tror den er ret fair. På scooter galleri er der en gut der får sin Maxi rullet, den ender på 29 kmt. Den skulle angiveligt rende 45 kmt.
Mange af de nyere knallerter er heller ikke omdrejnings/hastigheds begrænset, de kan overdreje ligesom en gammel TUM knallert. F.eks totakts scootere fra Piaggio, Minarelli og klonerne har ingen omdrejnings begrænser i tændingen.
Morten webmaster har lagt en skrivelse op fra politiet, at TUM gear knallerter skal kontrolleres mod godkendelsen og ikke med rullefelt. Prøver at finde den.
Edit: Her var noget i Kais indlæg:
viewtopic.php?f=5&t=9735&hilit=Rullefelt
Men jeg kan ikke finde noget der ligner i lovteksterne :-\
Mange af de nyere knallerter er heller ikke omdrejnings/hastigheds begrænset, de kan overdreje ligesom en gammel TUM knallert. F.eks totakts scootere fra Piaggio, Minarelli og klonerne har ingen omdrejnings begrænser i tændingen.
Morten webmaster har lagt en skrivelse op fra politiet, at TUM gear knallerter skal kontrolleres mod godkendelsen og ikke med rullefelt. Prøver at finde den.
Edit: Her var noget i Kais indlæg:
viewtopic.php?f=5&t=9735&hilit=Rullefelt
Men jeg kan ikke finde noget der ligner i lovteksterne :-\
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4253
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Politiets kontrol af gamle og nye knallerter
Det er nok lige værd at bemærke at Kais indlæg er fra 2011, og at knallertlovgivningen er ændret både i 2013 og 2016.
Der kan altså sagtens være sket ændringer siden.
Erik
Der kan altså sagtens være sket ændringer siden.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Politiets kontrol af gamle og nye knallerter
Hej igen
Ja, de utallige lovændringer gør det nemlig ualmindeligt svært at holde rede i hvilke regler der gælder og hvorfor.
Den altoverskyggende regel er naturligvis at der ikke må laves konstruktive ændringer ved knallerten, men hvis den udelukkende bliver kontrolleret på rullefelt, så er der da vide grænser for hvad man kan arbejde med. Det enkleste vil da være at køre udroslet, men med omdrejningsbegrænser (Politiværn?). Hvis Politiet alligevel ikke kontrollerer om knallerten er "konstruktivt ændret", så kan det omtrent være ligemeget med at køre lovligt.
Jeg har bare svært ved at tro at det skulle være så enkelt. For det første er det virkeligt nemt at snyde ved hastighedskontrol og for det andet er det sjældent her i Danmark at lovgivning bliver indført med tilbagevirkende kraft. Derfor MÅ der gælde forskellige regler for nye og gamle knallerter. Tror jeg i hvert fald. Jeg kan bare ikke finde det?
/Steen
Ja, de utallige lovændringer gør det nemlig ualmindeligt svært at holde rede i hvilke regler der gælder og hvorfor.
Den altoverskyggende regel er naturligvis at der ikke må laves konstruktive ændringer ved knallerten, men hvis den udelukkende bliver kontrolleret på rullefelt, så er der da vide grænser for hvad man kan arbejde med. Det enkleste vil da være at køre udroslet, men med omdrejningsbegrænser (Politiværn?). Hvis Politiet alligevel ikke kontrollerer om knallerten er "konstruktivt ændret", så kan det omtrent være ligemeget med at køre lovligt.
Jeg har bare svært ved at tro at det skulle være så enkelt. For det første er det virkeligt nemt at snyde ved hastighedskontrol og for det andet er det sjældent her i Danmark at lovgivning bliver indført med tilbagevirkende kraft. Derfor MÅ der gælde forskellige regler for nye og gamle knallerter. Tror jeg i hvert fald. Jeg kan bare ikke finde det?
/Steen
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Politiets kontrol af gamle og nye knallerter
Findes der "politi værn" til gamle tændinger med platiner; de jeg har set er til CDI tænding.
Det næste "problem": hvordan går motoren så når den er sat til "slow steaming" / lav hastighed
For nogens vedkommende: hvis der er monteret en stor karburator og vild udstødning, o.a., så tror jeg ikke man narrer selv en halv-blind betjent: han lugter lunten! (dette er selvfølgelig en opfordring til at lave gode solide tunings løsninger, der ser rimeligt "lovlige ud" (og ikke som min kommende Møghund, der oser langt væk af kraftige konstruktive ændringer. Hvorimod min Røde Hest til sammenligning ser helt "tam" ud, kun 5.3 udstødningen afslører at der er ugler-i-mosen; jeg kunne jo blot montere min YB50 udstødning, som virker lige så godt som 5.3hk udstødningen, men som ikke siger et kvæk).
Igen: væk med det platin-tændings oldtids bras! på med det fede CDI-system og forevigt slut med tændings bøvl!
Men tilbage til emnet:
- en gammel sur MC betjent skal man ikke spøge med, fex ham, der kører her i mit provsti er sku´t nem at narre, ikke så meget pjat: op med svedsken på disken og værs´go´: en over nakken, hvis der er noget om snakken".
Og frem for alt: kør ordenligt, kør på cykel stien, når der er en sådan, kør med hjælm, hav bremser og lys iorden - og: ingen sprut! (alt for mange "store drenge på +40, kører med sprut i blodet når de fex. er til træf, det er dumt og farligt for sig selv men også for andre!)
Det næste "problem": hvordan går motoren så når den er sat til "slow steaming" / lav hastighed
For nogens vedkommende: hvis der er monteret en stor karburator og vild udstødning, o.a., så tror jeg ikke man narrer selv en halv-blind betjent: han lugter lunten! (dette er selvfølgelig en opfordring til at lave gode solide tunings løsninger, der ser rimeligt "lovlige ud" (og ikke som min kommende Møghund, der oser langt væk af kraftige konstruktive ændringer. Hvorimod min Røde Hest til sammenligning ser helt "tam" ud, kun 5.3 udstødningen afslører at der er ugler-i-mosen; jeg kunne jo blot montere min YB50 udstødning, som virker lige så godt som 5.3hk udstødningen, men som ikke siger et kvæk).
Igen: væk med det platin-tændings oldtids bras! på med det fede CDI-system og forevigt slut med tændings bøvl!
Men tilbage til emnet:
- en gammel sur MC betjent skal man ikke spøge med, fex ham, der kører her i mit provsti er sku´t nem at narre, ikke så meget pjat: op med svedsken på disken og værs´go´: en over nakken, hvis der er noget om snakken".
Og frem for alt: kør ordenligt, kør på cykel stien, når der er en sådan, kør med hjælm, hav bremser og lys iorden - og: ingen sprut! (alt for mange "store drenge på +40, kører med sprut i blodet når de fex. er til træf, det er dumt og farligt for sig selv men også for andre!)
Re: Politiets kontrol af gamle og nye knallerter
De ture jeg har været med på synes jeg faktisk maskinerne er i god stand sådan generalt, lys virker og de kan bremse!Yamahafs1haslev skrev: Og frem for alt: kør ordenligt, kør på cykel stien, når der er en sådan, kør med hjælm, hav bremser og lys iorden - og: ingen sprut! (alt for mange "store drenge på +40, kører med sprut i blodet når de fex. er til træf, det er dumt og farligt for sig selv men også for andre!)
Ellers har du fuldstændig ret! Folk køre midt ude på vejen, overhæler op af bakke osvosv OG drikker ved hvert pitstop
men det er en snak der har været oppe mange gange, og alligevel sker det hvert år.
Men det er
Tim C
Re: Politiets kontrol af gamle og nye knallerter
Hej alle.
Jeg ved ikke hvordan reglerne er for kontrol af de gamle knallerter, men jeg blev jo som bekendt selv stoppet af ordensmagten i oktober 2015.
I dette tilfælde foregik det på gammeldags maner. der var to betjente, hvor den ene var en af de lidt ældre. Han gassede lidt op på min knallert, hvor efter han fandt en stor samling værktøj frem fra bagagerummet, og så fik jeg selv æren af at skrue kaburator og indsugningsplade af. Og ham den ælste betjent kunne huske precis hvad der skal sidde på en Yamaha FS1 som min. Han remsede op i mens jeg skruede,
Hilsen Kim.
Jeg ved ikke hvordan reglerne er for kontrol af de gamle knallerter, men jeg blev jo som bekendt selv stoppet af ordensmagten i oktober 2015.
I dette tilfælde foregik det på gammeldags maner. der var to betjente, hvor den ene var en af de lidt ældre. Han gassede lidt op på min knallert, hvor efter han fandt en stor samling værktøj frem fra bagagerummet, og så fik jeg selv æren af at skrue kaburator og indsugningsplade af. Og ham den ælste betjent kunne huske precis hvad der skal sidde på en Yamaha FS1 som min. Han remsede op i mens jeg skruede,
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Re: Politiets kontrol af gamle og nye knallerter
En betjent af lidt ældre årgang (vel den alder de fleste af os reelt er..) ved udmærket godt hvad der skal sidde på Yamahaen og mange andre knallerter fra dengang han selv var ung. Mange af dem er også udmærket klar over hvor stor vandring der skal være på gashåndtaget med en 10mm karburator kontra 16mm.
De har stadig mappen med TU-M oversigten i nogen af bilerne.
Jeg kender et par ældre betjente, den ene færdselsbetjent i en menneskealder (pensioneret) Så sent som før påske snakkede jeg med den ene, og spurgte til hvordan de tjekker gamle knallerter, han er udmærket klar over min Fs1 ikke er lovlig og han kan stadig tricket med en kuglepen/blyant i tændrørshullet og maskinen i høj remskive. Tælle tælle tælle en omgang på baghjulet.."vil du selv pille fortandhjulet af eller skal vi ?"
Men..ifølge ham er det stadig typegodkendelsen der gælder og knallerten bliver (kan blive) skilt af på forlangende og tjekket efter om plump/karburator/gearing osv er som det skal være. Jeg har kun de to betjentes udsagn at støtte mig til, men som de fortæller historien så er ALT der er TUM mærket blevet typegodkendt i Danmark, til Danmark, lige fra knallertens spæde ungdom i DK og indtil til TUM godkendelsen blev af løst af EF godkendelse (det er bl.a den nyere 2gears Fs1 og alle nyere i perioden med max 60kg og max 2 gear.) og de respektive godkendelser for disse knallerter gælder selvfølgelig stadig ellers er de pr definition ulovlige.
De har stadig mappen med TU-M oversigten i nogen af bilerne.
Jeg kender et par ældre betjente, den ene færdselsbetjent i en menneskealder (pensioneret) Så sent som før påske snakkede jeg med den ene, og spurgte til hvordan de tjekker gamle knallerter, han er udmærket klar over min Fs1 ikke er lovlig og han kan stadig tricket med en kuglepen/blyant i tændrørshullet og maskinen i høj remskive. Tælle tælle tælle en omgang på baghjulet.."vil du selv pille fortandhjulet af eller skal vi ?"
Men..ifølge ham er det stadig typegodkendelsen der gælder og knallerten bliver (kan blive) skilt af på forlangende og tjekket efter om plump/karburator/gearing osv er som det skal være. Jeg har kun de to betjentes udsagn at støtte mig til, men som de fortæller historien så er ALT der er TUM mærket blevet typegodkendt i Danmark, til Danmark, lige fra knallertens spæde ungdom i DK og indtil til TUM godkendelsen blev af løst af EF godkendelse (det er bl.a den nyere 2gears Fs1 og alle nyere i perioden med max 60kg og max 2 gear.) og de respektive godkendelser for disse knallerter gælder selvfølgelig stadig ellers er de pr definition ulovlige.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Politiets kontrol af gamle og nye knallerter
Hej igen
-Og selvfølgelig kan man ikke løbe om hjørner med en rutineret betjent. Det skal man heller ikke, men man har krav på en behandling efter de givne regler. Det er jo derfor jeg stillede mit oprindelige spørgsmål, for: Hvad er gældende lovgiving?
Jeg er selvfølgelig ikke nervøs for om alle vi gamle røvhuller bliver stoppet. Vi skal sgu' nok klare os. Vi har også noget mere hår på brystet og kan se ordensmagten i øjnene uden bæven. Det rører mig såmænd ikke.
Helt personligt er jeg mere nervøs når mine to unger snart skal ud og køre på de Yamaha Sting som de er ved at restaurere. Når de er færdige, vil de være fintunet i alle ender og kanter. De vil ikke være ulovlige, men de vil komme til at køre så hurtigt som de overhovedet kan komme til uden at være ulovlige. Derfor vil det være fint at vide hvilke regler de skal overholde. Nye, gamle eller noget midtimellem?
Jeg har ingen forventning om at alle betjente nødvendigvis har styr på samtlige gældende regler. Derfor vil det være en fordel (måske for os alle) at have lovteksten i baghånden, hvis man skulle komme ud i en diskussion. Det er derfor jeg er på jagt efter de gældende paragraffer.
Derfor må vi søge videre..
/Steen
Der findes ikke færdigstrikkede "politiværn" til traditionelle tændingsanlæg, men det kan trods alt konstrueres. Men er der stadig nogen som kører med kniksere? Den kører selvfølgeligt ikke godt med begrænser, men hvis vi udelukkende skal forholde os til en måling på rullefelt, kan det vel være ligegyldigt? Hvis det er sådan lovgivningen er?Yamahafs1haslev skrev:Findes der "politi værn" til gamle tændinger med platiner; de jeg har set er til CDI tænding.
Det næste "problem": hvordan går motoren så når den er sat til "slow steaming" / lav hastighed
For nogens vedkommende: hvis der er monteret en stor karburator og vild udstødning, o.a., så tror jeg ikke man narrer selv en halv-blind betjent: han lugter lunten! (dette er selvfølgelig en opfordring til at lave gode solide tunings løsninger, der ser rimeligt "lovlige ud" (og ikke som min kommende Møghund, der oser langt væk af kraftige konstruktive ændringer. Hvorimod min Røde Hest til sammenligning ser helt "tam" ud, kun 5.3 udstødningen afslører at der er ugler-i-mosen; jeg kunne jo blot montere min YB50 udstødning, som virker lige så godt som 5.3hk udstødningen, men som ikke siger et kvæk).
Igen: væk med det platin-tændings oldtids bras! på med det fede CDI-system og forevigt slut med tændings bøvl!
Men tilbage til emnet:
- en gammel sur MC betjent skal man ikke spøge med, fex ham, der kører her i mit provsti er sku´t nem at narre, ikke så meget pjat: op med svedsken på disken og værs´go´: en over nakken, hvis der er noget om snakken". ...
-Og selvfølgelig kan man ikke løbe om hjørner med en rutineret betjent. Det skal man heller ikke, men man har krav på en behandling efter de givne regler. Det er jo derfor jeg stillede mit oprindelige spørgsmål, for: Hvad er gældende lovgiving?
Det foregik altså som i gamle dage, ikke? Det er formentlig den korrekte måde at gøre det på, men hvor søren er det skrevet?Kim B S skrev:Hej alle.
Jeg ved ikke hvordan reglerne er for kontrol af de gamle knallerter, men jeg blev jo som bekendt selv stoppet af ordensmagten i oktober 2015.
I dette tilfælde foregik det på gammeldags maner. der var to betjente, hvor den ene var en af de lidt ældre. Han gassede lidt op på min knallert, hvor efter han fandt en stor samling værktøj frem fra bagagerummet, og så fik jeg selv æren af at skrue kaburator og indsugningsplade af. Og ham den ælste betjent kunne huske precis hvad der skal sidde på en Yamaha FS1 som min. Han remsede op i mens jeg skruede,
Hilsen Kim.
Naturligvis kan de gamle betjente finde ud af om vi kører lovligt. Men hvad med de nye betjente? Kan de reglerne? Og hvilke regler?Kai skrev:En betjent af lidt ældre årgang (vel den alder de fleste af os reelt er..) ved udmærket godt hvad der skal sidde på Yamahaen og mange andre knallerter fra dengang han selv var ung. Mange af dem er også udmærket klar over hvor stor vandring der skal være på gashåndtaget med en 10mm karburator kontra 16mm.
De har stadig mappen med TU-M oversigten i nogen af bilerne.
Jeg kender et par ældre betjente, den ene færdselsbetjent i en menneskealder (pensioneret) Så sent som før påske snakkede jeg med den ene, og spurgte til hvordan de tjekker gamle knallerter, han er udmærket klar over min Fs1 ikke er lovlig og han kan stadig tricket med en kuglepen/blyant i tændrørshullet og maskinen i høj remskive. Tælle tælle tælle en omgang på baghjulet.."vil du selv pille fortandhjulet af eller skal vi ?"
Men..ifølge ham er det stadig typegodkendelsen der gælder og knallerten bliver (kan blive) skilt af på forlangende og tjekket efter om plump/karburator/gearing osv er som det skal være. Jeg har kun de to betjentes udsagn at støtte mig til, men som de fortæller historien så er ALT der er TUM mærket blevet typegodkendt i Danmark, til Danmark, lige fra knallertens spæde ungdom i DK og indtil til TUM godkendelsen blev af løst af EF godkendelse (det er bl.a den nyere 2gears Fs1 og alle nyere i perioden med max 60kg og max 2 gear.) og de respektive godkendelser for disse knallerter gælder selvfølgelig stadig ellers er de pr definition ulovlige.
Jeg er selvfølgelig ikke nervøs for om alle vi gamle røvhuller bliver stoppet. Vi skal sgu' nok klare os. Vi har også noget mere hår på brystet og kan se ordensmagten i øjnene uden bæven. Det rører mig såmænd ikke.
Helt personligt er jeg mere nervøs når mine to unger snart skal ud og køre på de Yamaha Sting som de er ved at restaurere. Når de er færdige, vil de være fintunet i alle ender og kanter. De vil ikke være ulovlige, men de vil komme til at køre så hurtigt som de overhovedet kan komme til uden at være ulovlige. Derfor vil det være fint at vide hvilke regler de skal overholde. Nye, gamle eller noget midtimellem?
Jeg har ingen forventning om at alle betjente nødvendigvis har styr på samtlige gældende regler. Derfor vil det være en fordel (måske for os alle) at have lovteksten i baghånden, hvis man skulle komme ud i en diskussion. Det er derfor jeg er på jagt efter de gældende paragraffer.
Derfor må vi søge videre..
/Steen
Re: Politiets kontrol af gamle og nye knallerter
Jeg mener at huske, at Morten her fra forumet fik et skriftligt svar fra sit lokale politi. Jeg er sikker på, at der ikke findes en decideret lov, som siger, at gamle knallerter per definition er lovlige såfremt de ikke er konstruktivt ændrede efter deres TUM-godkendelse, uagtet at de måske ruller hurtigere end 30 km/t.
Det vil (tror jeg) være baseret på jura, at sådan skal gamle regler fortsætte for gamle køretøjer. Jeg tror (tror!) at det er analogt til når gamle MC´er kun skal opfylde de regler, som gjaldt da de blev typegodkendt. TUM er (som jeg forstår det) også en typegodkendelse, og i den er (vist?) ingen højeste hastighed nævnt.
Måske skulle vi splejse til en udtalelse fra en kompetent advokat ;o) Der findes specialister indenfor MC-verdenen.
Det vil (tror jeg) være baseret på jura, at sådan skal gamle regler fortsætte for gamle køretøjer. Jeg tror (tror!) at det er analogt til når gamle MC´er kun skal opfylde de regler, som gjaldt da de blev typegodkendt. TUM er (som jeg forstår det) også en typegodkendelse, og i den er (vist?) ingen højeste hastighed nævnt.
Måske skulle vi splejse til en udtalelse fra en kompetent advokat ;o) Der findes specialister indenfor MC-verdenen.
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Politiets kontrol af gamle og nye knallerter
hej... jeg tror bare man skal tage det helt roligt hvis ellers der ikke er pillet ved knallerten, den er lovlig hvis plumpen sidder i og der godkendt tumnummer på de enkelte ting - desuden betvivler jeg at en puch maxi som måske kan køre 45 kmt ned ad en kæmpe bakke ville kunne det samme på et rullefelt... selvfølgelig hvis rullefeltet er uden modstand kan det lade sig gøre, men så er rullefeltet ikke til noget.
et lignede rullefelt brugte vi på Strynø træffet 2009, min gamle Yamaha kunne køre 80 kmt på rullefeltet med 11/43 gearing, det kan den også i virkeligheden, men hvis jeg havde haft 16/43 gearing ville rullefeltet vise 120 kmt - sådan et rullefelt viser bare hvor hurtigt baghjulet kan dreje rundt, det fortæller intet om hvor hurtigt knallerten kan køre i virkeligheden.
jeg hælder lidt til carsten`s teori om at benytte en blæser til modstand - den svarer lidt til vindmodstand, altså ca 4 gange energi til en fordobling af fart.
jeg blev stoppet af en æggeskal her for 14 dage siden, jeg kørte på min DT50 mc, jeg passerede ham ved en sidevej med 35 kmt, jeg gjorde den fejl at kikke på ham, 5 sek efter var ham oppe på siden af mig og pegede til højre.
jeg fortalte at det faktisk var en knallert han havde stoppet, hvorfor det sagde han, der er jo motorcykel nummerplade på ? jeg forklarede historien, han sagde at det fatter han ikke hvorfor man gør.
han sagde hvor er sidespejlene og stak fingeren ned i gevindhullerne, jag sagde at det havde jeg ikke brug for, så bliver den alt for bred, desuden skulle man alligevel dreje hovedet inden manøvre.
han var i tvivl om lovligheden af det, jeg sagde at det bestemte man selv - han ringede ind til centralen, men de vidste intet.
jeg nævnte andre episoder som jeg har været udsat for igennem tiden, bla stænkklap reglen som nu er skrottet, undlade stoplys foran på gamle modeller, reglen om mindre afstand imellem bagblink på gamle modeller.
tja sagde han - du har nok sat dig godt ind i det, jeg ved intet om det du siger, så lærte jeg noget nyt i dag, i øvrigt er jeg glad for mine sidespejle sagde han - jeg sagde at det kunne jeg godt forstå, du skal også ligesom kunne snige lidt bagud, han sagde så at han ikke kørte og snigede - fortsat god dag.
havde det været en ulovlig knallert ville jeg helt sikkert været blevet knaldet, uanset styrthjelm, lys, forsikring, at jeg ikke kørte for stærkt, ikke larmede - det er ren fornøjelse for politiet at stoppe en knallert, det kan de nemlig lige klare.
jeg er ikke imod politiet, jeg syntes bare de prioriterer forkert - i vore dage kan man ikke engang komme i kontakt med dem uden at ringe 112 - deres 114 nummer har kun åbent imellem 1000-1400 - man kan så skrive til dem på en eller anden hjemmeside, sikkert en FACEBOOK hjemmeside, de kommer måske så engang i næste uge - hvis de har tid.
hilsen olieklud
et lignede rullefelt brugte vi på Strynø træffet 2009, min gamle Yamaha kunne køre 80 kmt på rullefeltet med 11/43 gearing, det kan den også i virkeligheden, men hvis jeg havde haft 16/43 gearing ville rullefeltet vise 120 kmt - sådan et rullefelt viser bare hvor hurtigt baghjulet kan dreje rundt, det fortæller intet om hvor hurtigt knallerten kan køre i virkeligheden.
jeg hælder lidt til carsten`s teori om at benytte en blæser til modstand - den svarer lidt til vindmodstand, altså ca 4 gange energi til en fordobling af fart.
jeg blev stoppet af en æggeskal her for 14 dage siden, jeg kørte på min DT50 mc, jeg passerede ham ved en sidevej med 35 kmt, jeg gjorde den fejl at kikke på ham, 5 sek efter var ham oppe på siden af mig og pegede til højre.
jeg fortalte at det faktisk var en knallert han havde stoppet, hvorfor det sagde han, der er jo motorcykel nummerplade på ? jeg forklarede historien, han sagde at det fatter han ikke hvorfor man gør.
han sagde hvor er sidespejlene og stak fingeren ned i gevindhullerne, jag sagde at det havde jeg ikke brug for, så bliver den alt for bred, desuden skulle man alligevel dreje hovedet inden manøvre.
han var i tvivl om lovligheden af det, jeg sagde at det bestemte man selv - han ringede ind til centralen, men de vidste intet.
jeg nævnte andre episoder som jeg har været udsat for igennem tiden, bla stænkklap reglen som nu er skrottet, undlade stoplys foran på gamle modeller, reglen om mindre afstand imellem bagblink på gamle modeller.
tja sagde han - du har nok sat dig godt ind i det, jeg ved intet om det du siger, så lærte jeg noget nyt i dag, i øvrigt er jeg glad for mine sidespejle sagde han - jeg sagde at det kunne jeg godt forstå, du skal også ligesom kunne snige lidt bagud, han sagde så at han ikke kørte og snigede - fortsat god dag.
havde det været en ulovlig knallert ville jeg helt sikkert været blevet knaldet, uanset styrthjelm, lys, forsikring, at jeg ikke kørte for stærkt, ikke larmede - det er ren fornøjelse for politiet at stoppe en knallert, det kan de nemlig lige klare.
jeg er ikke imod politiet, jeg syntes bare de prioriterer forkert - i vore dage kan man ikke engang komme i kontakt med dem uden at ringe 112 - deres 114 nummer har kun åbent imellem 1000-1400 - man kan så skrive til dem på en eller anden hjemmeside, sikkert en FACEBOOK hjemmeside, de kommer måske så engang i næste uge - hvis de har tid.
hilsen olieklud
Re: Politiets kontrol af gamle og nye knallerter
Hej Claus
Selvfølgelig vil der normalt ikke være noget at bekymre sig om - men det er fordi vi alle kender en del (men ikke alt) til reglerne. En 15-årig der står overfor betjenten er i en helt anden situation.
Mht. til hastighed, så er loven faktisk indrettet sådan at hvis du måles til en hastighed på mere end 31 km/t, så kan det udløse en bøde på 1.000 kroner. Som du selv nævner i dit eksempel, så ved vi ofte selv mere om detaljerne end en given færdselsbetjent. Hvis den selvsamme betjent derimod står med en teenager der er gået helt i sort (selvom alt er i skønneste orden) og trækker knallerten op på et rullefelt for derefter at stikke en bøde ud, så er det en helt anderledes situation. Det er derfor jeg prøver at finde lovgrundlaget.
Jeg ved godt at det er utænkeligt at en lovlig knallert kører 40 km/t, men jeg har da set et par stykker som let triller op på 31 km/t
/Steen
Selvfølgelig vil der normalt ikke være noget at bekymre sig om - men det er fordi vi alle kender en del (men ikke alt) til reglerne. En 15-årig der står overfor betjenten er i en helt anden situation.
Mht. til hastighed, så er loven faktisk indrettet sådan at hvis du måles til en hastighed på mere end 31 km/t, så kan det udløse en bøde på 1.000 kroner. Som du selv nævner i dit eksempel, så ved vi ofte selv mere om detaljerne end en given færdselsbetjent. Hvis den selvsamme betjent derimod står med en teenager der er gået helt i sort (selvom alt er i skønneste orden) og trækker knallerten op på et rullefelt for derefter at stikke en bøde ud, så er det en helt anderledes situation. Det er derfor jeg prøver at finde lovgrundlaget.
Jeg ved godt at det er utænkeligt at en lovlig knallert kører 40 km/t, men jeg har da set et par stykker som let triller op på 31 km/t
/Steen
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Politiets kontrol af gamle og nye knallerter
advarsel:
Alle "2T (måske også 4T) puritanere" vil ikke skifte til CDI, selvom det er funktionelt det bedste af de to.
Ja, det kan det godt, opskriften er simpel: hvis periode tiden mellem to på hinanden følgende tændinger kommer under x[mSec.] skal der ikke gives "åben platiner" signal, enheden skal så sættes mellem ledningen til tændspole og platiner og dermed kan kondensator og trælse brændte platiner undgåes - men så kan man ligeså godt sætte en CDI på, først-som-sidst! det trælse er at CDI ikke kan styres af platiner og derfor skal ankerpladen mit alles! skiftes. (Jeg har på min racer sat en CDI tænding fra jmpb.nl på, jeg ikke finde den jeg har, som også har lysspole, den ligner lidt denne: http://www.jmpbdele.dk/hpi-ontsteking-yamaha-fs1.html ), nå jo her: http://www.hpi.be/item.php?item=210K051-2CFTwinsport skrev:
Der findes ikke færdigstrikkede "politiværn" til traditionelle tændingsanlæg, men det kan trods alt konstrueres. Men er der stadig nogen som kører med kniksere? Den kører selvfølgeligt ikke godt med begrænser, men hvis vi udelukkende skal forholde os til en måling på rullefelt, kan det vel være ligegyldigt? Hvis det er sådan lovgivningen er?
/Steen
Alle "2T (måske også 4T) puritanere" vil ikke skifte til CDI, selvom det er funktionelt det bedste af de to.
Re: Politiets kontrol af gamle og nye knallerter
Der er forskel på om man bliver fanget i en Laser/fartkontrol eller bliver tjekket på rullefeltet.
I fartkontrol kan det udløse en fartbøde ved 31 km/t fordi loven siger man kun må køre 30 km/t på en lille knallert, det er ikke anderledes end blive taget med 51km/t i en bil i byzone (hvor retfærdig det så er kan diskuteres)
Rullefeltet bruges som en hurtig indikation af om køretøjet er ulovlig og elastikken er faktisk rimelig lang hvis man ser på det med lovens briller.
Så længe det viser under 40 er alt ok. Viser det 40-42 km/t får man en bøde (ingen risiko for konfiskering af maskinen) Og viser det 43 km/t eller mere er den dømt ulovlig og kan 2'den gang konfiskeres.
Jeg kan ikke finde nyere lovtekst end:
11.03.040 Knallert
(1) Ved standardtypegodkendelse tillades den fastsatte hastighedsgrænse overskredet
med højst 5%.
(2) Ved anden hastighedsmåling end nævnt i pkt. (1) må den fastsatte hastighedsgrænse
på 30 km/h for en lille knallert ikke overskrides med mere end 20%
(målt på rullefeltet) **
Jeg har i dag talt med en knallertkyndig hos Nordjyllands Politi som bekræfter tallene. Hvorfor så de gamle knallerter ikke må rulles er der følgende forklaring på:
TUM godkendte knallerter var / er HK begrænset via cylinder / plumpe / karburator / udstødning og i mange tilfælde også begrænset til en eller anden mindste total udveksling. ( For Yamahaen højest 9 tænder foran og mindst 43 bagpå. Mindste total forhold 19.3) Havde den 1hk eller er det 1.2hk ?
Det forhindrer ikke altid at samme knallert i fintrimmet stand kan skrues op til måske 45km/t ned af bakke, til gengæld vil den køre langsommere op ad. Sammenholdt med den oprindelige test( xxx meter kørt i begge retninger i vindstille og gennemsnit deraf) er den stadig lovlig sålænge den opfylder typegodkendelsen og gennemsnitshastigheden vil være ~ 30 km/t som tilladt.
Nyere scootere/knallerter er ikke i samme grad begrænset i effekt, mange har 3-4Hk og nogen betydelig mere. De kan være begrænset i vario / udveksling alene, eller have et blindrør på udstødningen eller begrænset CDI der forhindrer motoren i at komme over xxxx omdrejninger.
Til gengæld kører de uden problemer op af bakke med 30km/t, men kun sjældent ned af med højere hastighed qua motorens effekt og mange omdrejninger pga spærret vario. De kører både op og ned af bakken med 8-10000rpm eller hvad den nu er begrænset til på toppen.
Forskellen mellem de 2 typer knallerter (TUM godkendt eller nyere) er ganske tydelig, og derfor vil de altid kunne forlange en TUM godkendt knallert skilt af til kontrol, også selvom den (usandsynligt) skulle køre over 40 km/t på rullefeltet og derfor er feltet heller ikke retsgyldig bevis på at den er ulovlig så længe den opfylder typegodkendelsen.
Han lovede at grave lidt i det, og vende tilbage med noget på skrift når han finder det.
**
Rullefeltet som Politiet benytter sig af er et BM45 http://www.bmtest.dk/Default.aspx?ID=255
Jeg kender det temmelig godt, da den lokale cykel/knallertbiks har et af slagsen. Og min gamle FS1 i lovlig trim kører ikke en bønne over 37 km/t på feltet, ca det samme den magter på lige vej i stille vejr.
I fartkontrol kan det udløse en fartbøde ved 31 km/t fordi loven siger man kun må køre 30 km/t på en lille knallert, det er ikke anderledes end blive taget med 51km/t i en bil i byzone (hvor retfærdig det så er kan diskuteres)
Rullefeltet bruges som en hurtig indikation af om køretøjet er ulovlig og elastikken er faktisk rimelig lang hvis man ser på det med lovens briller.
Så længe det viser under 40 er alt ok. Viser det 40-42 km/t får man en bøde (ingen risiko for konfiskering af maskinen) Og viser det 43 km/t eller mere er den dømt ulovlig og kan 2'den gang konfiskeres.
Jeg kan ikke finde nyere lovtekst end:
11.03.040 Knallert
(1) Ved standardtypegodkendelse tillades den fastsatte hastighedsgrænse overskredet
med højst 5%.
(2) Ved anden hastighedsmåling end nævnt i pkt. (1) må den fastsatte hastighedsgrænse
på 30 km/h for en lille knallert ikke overskrides med mere end 20%
(målt på rullefeltet) **
Jeg har i dag talt med en knallertkyndig hos Nordjyllands Politi som bekræfter tallene. Hvorfor så de gamle knallerter ikke må rulles er der følgende forklaring på:
TUM godkendte knallerter var / er HK begrænset via cylinder / plumpe / karburator / udstødning og i mange tilfælde også begrænset til en eller anden mindste total udveksling. ( For Yamahaen højest 9 tænder foran og mindst 43 bagpå. Mindste total forhold 19.3) Havde den 1hk eller er det 1.2hk ?
Det forhindrer ikke altid at samme knallert i fintrimmet stand kan skrues op til måske 45km/t ned af bakke, til gengæld vil den køre langsommere op ad. Sammenholdt med den oprindelige test( xxx meter kørt i begge retninger i vindstille og gennemsnit deraf) er den stadig lovlig sålænge den opfylder typegodkendelsen og gennemsnitshastigheden vil være ~ 30 km/t som tilladt.
Nyere scootere/knallerter er ikke i samme grad begrænset i effekt, mange har 3-4Hk og nogen betydelig mere. De kan være begrænset i vario / udveksling alene, eller have et blindrør på udstødningen eller begrænset CDI der forhindrer motoren i at komme over xxxx omdrejninger.
Til gengæld kører de uden problemer op af bakke med 30km/t, men kun sjældent ned af med højere hastighed qua motorens effekt og mange omdrejninger pga spærret vario. De kører både op og ned af bakken med 8-10000rpm eller hvad den nu er begrænset til på toppen.
Forskellen mellem de 2 typer knallerter (TUM godkendt eller nyere) er ganske tydelig, og derfor vil de altid kunne forlange en TUM godkendt knallert skilt af til kontrol, også selvom den (usandsynligt) skulle køre over 40 km/t på rullefeltet og derfor er feltet heller ikke retsgyldig bevis på at den er ulovlig så længe den opfylder typegodkendelsen.
Han lovede at grave lidt i det, og vende tilbage med noget på skrift når han finder det.
**
Rullefeltet som Politiet benytter sig af er et BM45 http://www.bmtest.dk/Default.aspx?ID=255
Jeg kender det temmelig godt, da den lokale cykel/knallertbiks har et af slagsen. Og min gamle FS1 i lovlig trim kører ikke en bønne over 37 km/t på feltet, ca det samme den magter på lige vej i stille vejr.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Politiets kontrol af gamle og nye knallerter
Hej Kai
/Steen
Det virker fornuftigt (nok), men det er svært at læse sig til at det er den faktisk målte hastighed og ikke den hastighed som knallerten kan præstere.Kai skrev:Der er forskel på om man bliver fanget i en Laser/fartkontrol eller bliver tjekket på rullefeltet.
I fartkontrol kan det udløse en fartbøde ved 31 km/t fordi loven siger man kun må køre 30 km/t på en lille knallert, det er ikke anderledes end blive taget med 51km/t i en bil i byzone (hvor retfærdig det så er kan diskuteres)
Som vi vist alle er enige om, så er det usandsynligt at en lovlig knallert kommer derop, men jeg finder det vanskeligt at forstå at en lovlig gammel knallert (som måske kører rigtigt, rigtigt godt) kan blive dømt ulovligt på det grundlag. Det er den bid af loven jeg har ledt efter.Kai skrev: Rullefeltet bruges som en hurtig indikation af om køretøjet er ulovlig og elastikken er faktisk rimelig lang hvis man ser på det med lovens briller.
Så længe det viser under 40 er alt ok. Viser det 40-42 km/t får man en bøde (ingen risiko for konfiskering af maskinen) Og viser det 43 km/t eller mere er den dømt ulovlig og kan 2'den gang konfiskeres.
Men gælder det alle knallerter? Altså både gamle (TUM) og nye?Kai skrev: Jeg kan ikke finde nyere lovtekst end:
11.03.040 Knallert
(1) Ved standardtypegodkendelse tillades den fastsatte hastighedsgrænse overskredet
med højst 5%.
(2) Ved anden hastighedsmåling end nævnt i pkt. (1) må den fastsatte hastighedsgrænse
på 30 km/h for en lille knallert ikke overskrides med mere end 20%
(målt på rullefeltet) **
Men det sidste afsnit ovenfor kolliderer noget med citatet fra før:Kai skrev: Jeg har i dag talt med en knallertkyndig hos Nordjyllands Politi som bekræfter tallene. Hvorfor så de gamle knallerter ikke må rulles er der følgende forklaring på:
TUM godkendte knallerter var / er HK begrænset via cylinder / plumpe / karburator / udstødning og i mange tilfælde også begrænset til en eller anden mindste total udveksling. ( For Yamahaen højest 9 tænder foran og mindst 43 bagpå. Mindste total forhold 19.3) Havde den 1hk eller er det 1.2hk ?
Det forhindrer ikke altid at samme knallert i fintrimmet stand kan skrues op til måske 45km/t ned af bakke, til gengæld vil den køre langsommere op ad. Sammenholdt med den oprindelige test( xxx meter kørt i begge retninger i vindstille og gennemsnit deraf) er den stadig lovlig sålænge den opfylder typegodkendelsen og gennemsnitshastigheden vil være ~ 30 km/t som tilladt.
Nyere scootere/knallerter er ikke i samme grad begrænset i effekt, mange har 3-4Hk og nogen betydelig mere. De kan være begrænset i vario / udveksling alene, eller have et blindrør på udstødningen eller begrænset CDI der forhindrer motoren i at komme over xxxx omdrejninger.
Til gengæld kører de uden problemer op af bakke med 30km/t, men kun sjældent ned af med højere hastighed qua motorens effekt og mange omdrejninger pga spærret vario. De kører både op og ned af bakken med 8-10000rpm eller hvad den nu er begrænset til på toppen.
Forskellen mellem de 2 typer knallerter (TUM godkendt eller nyere) er ganske tydelig, og derfor vil de altid kunne forlange en TUM godkendt knallert skilt af til kontrol, også selvom den (usandsynligt) skulle køre over 40 km/t på rullefeltet og derfor er feltet heller ikke retsgyldig bevis på at den er ulovlig så længe den opfylder typegodkendelsen.
Spørgsmålet er nu: Er den ulovlig, eller er den ikke ulovlig?Kai skrev: ... Og viser det 43 km/t eller mere er den dømt ulovlig og kan 2'den gang konfiskeres.
Fremragende! Godt arbejde Kai!Kai skrev:... Han lovede at grave lidt i det, og vende tilbage med noget på skrift når han finder det.
/Steen
Re: Politiets kontrol af gamle og nye knallerter
Det kan den godt. (svar længere nede)Twinsport skrev: Hej Kai
Som vi vist alle er enige om, så er det usandsynligt at en lovlig knallert kommer derop, men jeg finder det vanskeligt at forstå at en lovlig gammel knallert (som måske kører rigtigt, rigtigt godt) kan blive dømt ulovligt på det grundlag. Det er den bid af loven jeg har ledt efter.Kai skrev: Rullefeltet bruges som en hurtig indikation af om køretøjet er ulovlig og elastikken er faktisk rimelig lang hvis man ser på det med lovens briller.
Så længe det viser under 40 er alt ok. Viser det 40-42 km/t får man en bøde (ingen risiko for konfiskering af maskinen) Og viser det 43 km/t eller mere er den dømt ulovlig og kan 2'den gang konfiskeres.
Kai skrev: Jeg kan ikke finde nyere lovtekst end:
11.03.040 Knallert
(1) Ved standardtypegodkendelse tillades den fastsatte hastighedsgrænse overskredet
med højst 5%.
(2) Ved anden hastighedsmåling end nævnt i pkt. (1) må den fastsatte hastighedsgrænse
på 30 km/h for en lille knallert ikke overskrides med mere end 20%
(målt på rullefeltet) **
Ja. Loven nævner ingen undtagelser for ældre knallerter, i hvert fald ikke jeg kan finde noget på.Twinsport skrev: Men gælder det alle knallerter? Altså både gamle (TUM) og nye?
I første omgang nej, sålænge den opfylder typegodkendelsen (første krav). Er der konstruktive ændringer ift til godkendelsen er den ulovlig.Twinsport skrev: Men det sidste afsnit ovenfor kolliderer noget med citatet fra før:
Spørgsmålet er nu: Er den ulovlig, eller er den ikke ulovlig?Kai skrev: ... Og viser det 43 km/t eller mere er den dømt ulovlig og kan 2'den gang konfiskeres.
Ikke kører 43km/t på rullefeltet (andet krav) Kører den 43 eller over dømmes den ulovlig uanset hvad.
Nu fandt jeg endelig lidt af det jeg ledte efter:
http://www.ft.dk/samling/20121/almdel/r ... /index.htm
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Politiets kontrol af gamle og nye knallerter
Teksten siger meget, men ikke alt.
Det er som om, at de har skrevet det udfra, at alle knallerter er med variatorskiver, og det er de jo ikke.
Personligt mener jeg stadig ikke, at det kan komme de gamle TU-M knallerter ved, men det prøves nok i en retssag en dag.
Det er som om, at de har skrevet det udfra, at alle knallerter er med variatorskiver, og det er de jo ikke.
Personligt mener jeg stadig ikke, at det kan komme de gamle TU-M knallerter ved, men det prøves nok i en retssag en dag.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.