Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår
Jeg har fået grund materialet til at lave endnu en motor for Per Maler.
En totalt mishandlet og værdiløs 76er motor blok med en brugbar krumtap, karburator, membranhus/petaler samt tænding og en tilsvarende motor men med en god blok og smadret krumtap og ikke-dansk 4 gear gearbox (den har låserings fastgjort fortandhjul).
De er nu begge skilt ad og de brugbare dele er identificeret; der er indkøbt en gearbox fra Per Hildebrandt; men der skal bruges rigtigt mange penge på originale dele til den; da det skal være til Pers fine 76er.
Per har fået opgaven at få blokken glasblæst og grov rengjort.
En totalt mishandlet og værdiløs 76er motor blok med en brugbar krumtap, karburator, membranhus/petaler samt tænding og en tilsvarende motor men med en god blok og smadret krumtap og ikke-dansk 4 gear gearbox (den har låserings fastgjort fortandhjul).
De er nu begge skilt ad og de brugbare dele er identificeret; der er indkøbt en gearbox fra Per Hildebrandt; men der skal bruges rigtigt mange penge på originale dele til den; da det skal være til Pers fine 76er.
Per har fået opgaven at få blokken glasblæst og grov rengjort.
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår
Der er bestilt og leveret kvalitets reservedele til renoveringen, for en mindre formue, ca 2500 kr og det er ikke de sidste..
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår
Så blev motoren glas blæst af Per Malerens makker
Jeg rensede gevind, reparede gevind og plansleb forsigtigt pakfladerne ved blok delene, pakfladen til cylinderen har fået tæv og skal repareres med kemisk metal senere når lejerne er kommet i.
Blokken blev vasket i skoldhed sæbevand.
Det er vildt hvor meget skidt der gemmer sig i en ellers "ren" motor.
Olieskjoldet fik 3 helicoils til montering af karburatorpladen.
Per Maleren har malet olie skjoldet, karburator pladen og koblings dækslet.
Jeg rensede gevind, reparede gevind og plansleb forsigtigt pakfladerne ved blok delene, pakfladen til cylinderen har fået tæv og skal repareres med kemisk metal senere når lejerne er kommet i.
Blokken blev vasket i skoldhed sæbevand.
Det er vildt hvor meget skidt der gemmer sig i en ellers "ren" motor.
Olieskjoldet fik 3 helicoils til montering af karburatorpladen.
Per Maleren har malet olie skjoldet, karburator pladen og koblings dækslet.
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår
Her er billederne af projekt status d.d.:
Ja! der er bare rest snavs i en ellers "ren" motor..
Krumtappen havde en del grater der lige måtte ligges ned..
Krumtap lejerne kom i efter en tur i ovnen... de andre skal limes i (ja blokken er meget for-tæsket, men reddes! - det skal den!)
Senest rettet af Yamahafs1haslev man 12. jun 2017 19:08, rettet i alt 1 gang.
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår
Så blev pakfladen til cylinderen plastret til med kemisk metal:
- Vedhæftede filer
-
- DSC_0916.JPG (382.5 KiB) Vist 10499 gange
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår
..og diverse dele blev renset i ultralydsbad:
( personen der havde denne motor før, måtte have haft samlet den med en svensknøgle og forhammer og i en grusbunke... der er bare vildt meget skidt i alle dele , koblingen måtte have knaset godt.. , selv gear boxen(Per H. ! for pokker ) havde en del skidter-rads...
( personen der havde denne motor før, måtte have haft samlet den med en svensknøgle og forhammer og i en grusbunke... der er bare vildt meget skidt i alle dele , koblingen måtte have knaset godt.. , selv gear boxen(Per H. ! for pokker ) havde en del skidter-rads...
Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår
Good times, svensknøgle og forhammer, det minder mig om min Kreidler motor!
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår
Nå men den krumtap er jo fra en Hollandsk 4 gear FS1er (type nr. 3E8), noget mere spinkel end en dansk ditto (i min optik: noget dingle-lort, kan ikke bruges på en vold-tunet motor, fra 42mm stempel og op efter og al det de´r tunings gejl)
Jeg fik den ellers poleret og renset godt og grundigt, nå men den vil Per så sikkert sælge (sammen med dens underlige tilpassede hollandske gearbox og ... jeg kan næsten ikke sige det: p--e--d--a--l-e--r - det er næsten værre en end rusten yamaha 2 gear med dens grimme udstødning og med Thansen dele øwer det hieeeleeee, puuuh ha!
Jeg har så i dag fået en anden gl. enkelt not FS1er krumtap. Den skal så også lige have det glatte lag....
Ellers er her lidt billeder fra gårsdagens arbejde i Templet på denne motor:
Den tidligere ejer af denne motor må fandme have hadet den motor, siden den skulle have så mange tæsk...se bare hvad der er sket med kick-hjul fjeder retur/modhold. (ja ja, Lars o.a.: det er noget knald med den reparation, men hvis det holder er det sgu nemt og billigt og Per undgår at skulle have den til alu-svejs..)
Men der kommer da mere og mere skik på den...
Jeg fik den ellers poleret og renset godt og grundigt, nå men den vil Per så sikkert sælge (sammen med dens underlige tilpassede hollandske gearbox og ... jeg kan næsten ikke sige det: p--e--d--a--l-e--r - det er næsten værre en end rusten yamaha 2 gear med dens grimme udstødning og med Thansen dele øwer det hieeeleeee, puuuh ha!
Jeg har så i dag fået en anden gl. enkelt not FS1er krumtap. Den skal så også lige have det glatte lag....
Ellers er her lidt billeder fra gårsdagens arbejde i Templet på denne motor:
Den tidligere ejer af denne motor må fandme have hadet den motor, siden den skulle have så mange tæsk...se bare hvad der er sket med kick-hjul fjeder retur/modhold. (ja ja, Lars o.a.: det er noget knald med den reparation, men hvis det holder er det sgu nemt og billigt og Per undgår at skulle have den til alu-svejs..)
Men der kommer da mere og mere skik på den...
- Vedhæftede filer
-
- DSC_0927.JPG (432.31 KiB) Vist 10456 gange
-
- DSC_0928.JPG (411.35 KiB) Vist 10456 gange
-
- DSC_0929.JPG (378.75 KiB) Vist 10456 gange
-
- DSC_0930.JPG (298.91 KiB) Vist 10456 gange
-
- DSC_0931.JPG (409.08 KiB) Vist 10456 gange
-
- DSC_0932.JPG (407.24 KiB) Vist 10456 gange
-
- DSC_0933.JPG (490.41 KiB) Vist 10456 gange
-
- DSC_0934.JPG (510.95 KiB) Vist 10456 gange
-
- DSC_0936.JPG (424.67 KiB) Vist 10456 gange
-
- DSC_0937.JPG (437.71 KiB) Vist 10456 gange
-
- DSC_0938.JPG (380.86 KiB) Vist 10456 gange
-
- DSC_0939.JPG (432.05 KiB) Vist 10456 gange
-
- DSC_0940.JPG (391.98 KiB) Vist 10456 gange
-
- DSC_0941.JPG (398.68 KiB) Vist 10456 gange
-
- DSC_0942.JPG (434.71 KiB) Vist 10456 gange
-
- DSC_0943.JPG (420.56 KiB) Vist 10456 gange
-
- DSC_0925.JPG (366.88 KiB) Vist 10456 gange
-
- DSC_0926.JPG (537.83 KiB) Vist 10456 gange
Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår
Gamle knallert stumper skal reddes, thumbs op!
Forresten, rulle og kuglelejer må ikke komme i ultralyds rensere. Sådan en stillestående vibration kan nemt lave mærker i løbebanen.
Forresten, rulle og kuglelejer må ikke komme i ultralyds rensere. Sådan en stillestående vibration kan nemt lave mærker i løbebanen.
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår
Ikke 1, ikke 2 men hele tre gange måtte der findes en krumtap. Den Per kom med i går var slidt meget (for meget) på VS der hvor lejet sætter sig, der var meget slup mellem inderste lejering og krumtap aksel ende.
Jeg havde så (endnu engang) en gl. type krumtap, original med stjerne-not primærhjul, som Per mente vi skulle prøve med.
En check måling viste ikke tegn på problemer, så endnu engang blev monterings værktøjet fundet frem og trukket denne krumtap på plads - alt er nu OK.
Billederne taler for sig selv... nu er der ikke langt igen! Ja! det er originale Yamaha skruer, der er blevet anvendt til samling af blokken. Men sådan fortsætter det ikke... der anvendes herefter en blanding af originale og uoriginale skruer, men alle pæne krydskærvs skruer.
Jeg havde så (endnu engang) en gl. type krumtap, original med stjerne-not primærhjul, som Per mente vi skulle prøve med.
En check måling viste ikke tegn på problemer, så endnu engang blev monterings værktøjet fundet frem og trukket denne krumtap på plads - alt er nu OK.
Billederne taler for sig selv... nu er der ikke langt igen! Ja! det er originale Yamaha skruer, der er blevet anvendt til samling af blokken. Men sådan fortsætter det ikke... der anvendes herefter en blanding af originale og uoriginale skruer, men alle pæne krydskærvs skruer.
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår
Arrrh hwa?12V skrev:Gamle knallert stumper skal reddes, thumbs op!
Forresten, rulle og kuglelejer må ikke komme i ultralyds rensere. Sådan en stillestående vibration kan nemt lave mærker i løbebanen.
De små påvirkninger kan næppe skade i fht de knald det bliver udsat for i drift, ure bliver også ultralyds renset.
Det er jo ikke noget som fex kan sammenlignes med tandlægens tandstens renser, frekvens og amplitude er jo meget lav.
Men har du en teknisk reference til det er jeg naturligvis interesseret.
Ja denne aktivitet med restaurerings opgaver er en Win-win: Per får ordnet hans motorer, jeg får malet mine knallert dele.
Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår
Det står i alle leje bibler, SKF, FAG, NTN, NSK osv. Mikrovibrationer mens et leje står stille kan lave stor skade. Vi har oplevet det på arbejde ved koniske rullelejer, hvis der ikke lægges papir mellem ruller og løbebanen, er det synlige mærker i løbebanen alene pga. de vibrationer der opstår mens de ligger i en lastbil eller et skib.
Om sådan en hobby ultralydsrenser er stærk nok? Hvis jeg ser hvor effektiv min blæser skidt og kalk af emner, så ville jeg være bekymret for mine lejer. Meget mulig at man ikke mærker forskellen, men det er ting som dette der kan gøre forskellen om et leje holder 10.000 km eller 30.000 km.Rolling element bearings should not be subjected to ultrasonic cleaning in the assembled state. Ultrasonic cleaning of assembled bearings can damage raceways causing both reduced life and rough operation of the bearing. The vibration of the bearing components induced by the ultrasonic cleaning can cause small depressions or scratches on the rolling elements or the raceways. As the rolling elements pass over a damaged area, a small load spike will occur. In addition to the vibration associated with load spikes, the damage may propagate.
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår
OK point taken - lessons learnt!
tak for oplysningen.
(Godt det ikke var en spritny krumtap, men min ultralydsrenser er en temmelig svag model, det er mest overflade snavs den kan fjerne... og heller ikke meget af det, tjæreaktige aflejringer kommer slet ikke af, ir i/på karburator kommer heller ikke af... hwa´ pokker kan den egentlig? )
tak for oplysningen.
(Godt det ikke var en spritny krumtap, men min ultralydsrenser er en temmelig svag model, det er mest overflade snavs den kan fjerne... og heller ikke meget af det, tjæreaktige aflejringer kommer slet ikke af, ir i/på karburator kommer heller ikke af... hwa´ pokker kan den egentlig? )
Senest rettet af Yamahafs1haslev fre 16. jun 2017 18:50, rettet i alt 1 gang.
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår
Nu til dagen lille, men betydningsfuld dont, montage af pakdåser og lukning af motoren:
Kick-drev blev renoveret med en ny aksel og låse-fjeder
Alle pakdåse anlægsflader blev renset/affedtet med rense-benzin og de til krumtap og udgangsaksel fik hhv. benzinfast - og alm flydende pakning.
bøsning blev poleret
Den originale skive kunne ikke være der, en tyndere måtte tages i brug
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår
Et eftersyn af tændings anker afslørede at begge spoler var døde; jeg tog derfor beslutningen om at renovere hele molevitten og bestilte derfor (de sidste ) dele til Per´s motor.
Membran huset med indhold var også helt defekt; en petal blev klippet (karbon), membran hus og pladen blev planslebet.
Karburatorens topdæksel manglede styre tappen; et nyt dæksel er bestilt; karburatoren blev skildt ad og ultralyds renset - venter nu på delene.
Koblings skjoldet manglede sneglen; en ny original snegl blev samlet (helvedes mas at samle, som sædvanligt!, men jeg er blevet helt ferm til at kold- smede sneglens dele sammen; måtte dog skille den ad da jeg havde spejlvendt den ).
Hvis alt går vel er motoren færdig på torsdag! (hvis ellers Postnord ikke klumrer i det (igen!) )
Billeder fra dagens dont:
Membran huset med indhold var også helt defekt; en petal blev klippet (karbon), membran hus og pladen blev planslebet.
Karburatorens topdæksel manglede styre tappen; et nyt dæksel er bestilt; karburatoren blev skildt ad og ultralyds renset - venter nu på delene.
Koblings skjoldet manglede sneglen; en ny original snegl blev samlet (helvedes mas at samle, som sædvanligt!, men jeg er blevet helt ferm til at kold- smede sneglens dele sammen; måtte dog skille den ad da jeg havde spejlvendt den ).
Hvis alt går vel er motoren færdig på torsdag! (hvis ellers Postnord ikke klumrer i det (igen!) )
Billeder fra dagens dont:
- Vedhæftede filer
-
- DSC_1060.JPG (420.4 KiB) Vist 10353 gange
-
- DSC_1061.JPG (459.45 KiB) Vist 10353 gange
-
- DSC_1062.JPG (402.16 KiB) Vist 10353 gange
-
- DSC_1063.JPG (362.22 KiB) Vist 10353 gange
-
- DSC_1064.JPG (477.23 KiB) Vist 10353 gange
-
- DSC_1065.JPG (479.59 KiB) Vist 10353 gange
-
- DSC_1066.JPG (389.67 KiB) Vist 10353 gange
-
- DSC_1067.JPG (393.28 KiB) Vist 10353 gange
-
- DSC_1068.JPG (529.67 KiB) Vist 10353 gange
-
- DSC_1069.JPG (417.95 KiB) Vist 10353 gange
-
- DSC_1070.JPG (389.23 KiB) Vist 10353 gange
-
- DSC_1071.JPG (303.97 KiB) Vist 10353 gange
-
- DSC_1072.JPG (479.52 KiB) Vist 10353 gange
-
- DSC_1073.JPG (315.58 KiB) Vist 10353 gange
-
- DSC_1074.JPG (306.99 KiB) Vist 10353 gange
-
- DSC_1075.JPG (310.63 KiB) Vist 10353 gange
-
- DSC_1076.JPG (334.74 KiB) Vist 10353 gange
-
- DSC_1077.JPG (511.71 KiB) Vist 10353 gange
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår
Så kom dette projekt til sin afslutning; projekt varighed: 38,5 timer- indkøbte materialer + min gl. krumtap + lille primær hjul + gearbox (350kr) : alt ialt: 5211,6 kr. + diverse hjælpemidler, lampe olie og flydende pakning.
(og så tror folk, at de kan købe en total renoveret , komplet motor for 4000 kr eller mindre, de må s´gu´ være syge i potten.)
Per leverede: blok, karburator (AHA dæksel), olieskjold (YAM), koblings skjold, kickhjul, kobling, gearvælger, karburator (original 16mm mikuni), svinghjul, ankerplade, kick system, frigear kontakt.
Nå, så må Per forhåbentlig være glad og tilfreds.
Afslutnings kommentar (epilog):
Se dig godt for når du køber blok og krumtap og gearbox.
Rulle-teksterne kommer her nedenunder.... Tak
(og så tror folk, at de kan købe en total renoveret , komplet motor for 4000 kr eller mindre, de må s´gu´ være syge i potten.)
Per leverede: blok, karburator (AHA dæksel), olieskjold (YAM), koblings skjold, kickhjul, kobling, gearvælger, karburator (original 16mm mikuni), svinghjul, ankerplade, kick system, frigear kontakt.
Nå, så må Per forhåbentlig være glad og tilfreds.
Afslutnings kommentar (epilog):
Se dig godt for når du køber blok og krumtap og gearbox.
Rulle-teksterne kommer her nedenunder.... Tak