Puch Monza, overskuds dele maskinen.
Puch Monza, overskuds dele maskinen.
I kender det sikkert, efter man har renoveret en del knallerter, bliver bunken af kasserede dele større og større. Nogle røg direkte til gammel jern, andre blev gemt, fordi de måske kunne bruges en dag. Jeg har kigget lidt på mit fjernlager, og synes at der næsten ligger en hel Puch Monza.
Jeg er hermed startet på et nyt projekt, byg en Puch Monza ud af så mange gamle dele som mulig. Den bliver ikke pæn, gider ikke bruge meget tid på lak og co. Den skal bare virke 100% mekanisk og have masser af plads til bagage, et komfortabelt sæde og højt styr skal den også have.
Vil bruge den til årets knallert ferie, hvis jeg når at blive færdig inden sommer. Det kniber lidt med tiden da jeg blev far i december, så der skal arbejdes effektivt når jeg får lov til at smutte ud i min hule
Indtil videre har jeg hentet steldele hjem fra fjernlageret, og samlet en del stumper jeg havde hjemme. Er begyndt at gøre en motor klar, den er blevet fræst til et Airsal 45 mm Puch Maxi kit og så får den en 4 trins gearkasse.
Her et stemningsbillede, så vi kan se udgangspunktet:
Jeg er hermed startet på et nyt projekt, byg en Puch Monza ud af så mange gamle dele som mulig. Den bliver ikke pæn, gider ikke bruge meget tid på lak og co. Den skal bare virke 100% mekanisk og have masser af plads til bagage, et komfortabelt sæde og højt styr skal den også have.
Vil bruge den til årets knallert ferie, hvis jeg når at blive færdig inden sommer. Det kniber lidt med tiden da jeg blev far i december, så der skal arbejdes effektivt når jeg får lov til at smutte ud i min hule
Indtil videre har jeg hentet steldele hjem fra fjernlageret, og samlet en del stumper jeg havde hjemme. Er begyndt at gøre en motor klar, den er blevet fræst til et Airsal 45 mm Puch Maxi kit og så får den en 4 trins gearkasse.
Her et stemningsbillede, så vi kan se udgangspunktet:
- Vedhæftede filer
-
- 2018-01-20 13.36.28 (Medium).jpg (424.04 KiB) Vist 12881 gange
Re: Puch Monza, fra skrot til..?
Hej Carsten.
Det ser da spændende ud. Jeg glæder mig da til at se hvad du får ud af det.
Hilsen Kim.
Det ser da spændende ud. Jeg glæder mig da til at se hvad du får ud af det.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Re: Puch Monza, fra skrot til..?
Fint projekt, det glæder jeg mig til at følge her på kanalen
Michael Jensen
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Re: Puch Monza, fra skrot til skrot.
Det går langsomt fremad, er færdig med at fræse til 45 mm Airsal kit og på stel siden har jeg fået afmonteret baggaflen. Sidstnævnte var en stor opgave, akslen var rustet fast inde i stellet. Det tog to uger med jævntlig iblødsætning med rustløsner og hammerslag. Jeg var begyndt at bore den ud, da intet rokkede sig, men så prøvede jeg lige en sidste gang med dorn og hammer. Det borede hul gjorde at jeg havde godt styr på dornen, og virkelig kunne slynge min 1 kg hammer. Uden at stukke akslen endnu mere, eller trykke min hånd flad. Det lykkedes endeligt i weekenden
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
Flot stykke arbejde
Michael Jensen
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
man skal passe på ikke at komme ud i tændings huset ..når man udhuler..min reserve blok har en lille skrue boret og skåret gevind..for at lukke et kik hul dernede i hjørnet af skyldekanal bunden..de kom lige lidt for dybt...skal ha det tigsvejst engang..så blokken kan bruges..mon ikke den er udhulet til en maxi hårdcrom cylender..det var jo husmands tunet..med en 17 mm bing ..og en god løsning bortset fra at blokken jo blev modificeret
strynboen på test profil
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
Ehhh... Ja det er så noget man ikke ser på billedet, jeg har lavet hul ind til tændingen
Vores markræser i knallert klubben har større skyllekanaler og der har jeg ikke lavet hul, så jeg spekulerede slet ikke over det da jeg lavede de mindre kanaler til Airsal kittet. Jeg har åbenbart ikke gravet så dyb hele vejen i markræser blokken, eller der har været mere gods i den?
Jeg fylder det med flydende metal epoxy (JB Weld, den skulle være super god).
Har også brugt det på min Ciao hvor jeg lavede samme bommeret, håber det var sidste gang jeg laver den fejl. Har endda en tykkelses måler der er super til at måle den slags, men var for doven til at benytte den .
Vores markræser i knallert klubben har større skyllekanaler og der har jeg ikke lavet hul, så jeg spekulerede slet ikke over det da jeg lavede de mindre kanaler til Airsal kittet. Jeg har åbenbart ikke gravet så dyb hele vejen i markræser blokken, eller der har været mere gods i den?
Jeg fylder det med flydende metal epoxy (JB Weld, den skulle være super god).
Har også brugt det på min Ciao hvor jeg lavede samme bommeret, håber det var sidste gang jeg laver den fejl. Har endda en tykkelses måler der er super til at måle den slags, men var for doven til at benytte den .
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
det kan nemt holde..jeg skal også lappe knægtens kina dax..der er knækket et lille hul ind ved kickstarter udgang akslen..vasker det lige med bremse rens..og så får den en blob...hvor køber du jb...??
strynboen på test profil
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
Jeg handlede på ebay, hvis jeg husker ret. Har set nogle youtube tests hvor den var meget stærkere end tilsvarende fra plasticpadding eller loctite, så skulle den prøves.
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
ja presis..plastic padding er alternativet..men ser ud som om at j-b en limer sig bedre til aluminium..det virker også mere flydene..og knapt så glasfiber aktigt...hvordan lugter det..er det også poliester baseret..alså lugter som glasfiber både..??
strynboen på test profil
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
Det må jeg lige bemærke når jeg limer blokken, en af de kommende dage.
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
ja stik lige næsen ned i blandingen.
.det er sgu nok en form for araldit blandet med fyldstof..men varmebestandigt..araldit smelter jo ved ret lave temperature..fandt jeg ud af...da jeg limede termoer i en elmotor som havde en drift temp på 80-90 grader...der faldt de ud..og krympeflexen flækkede..den tåler heller ikke gen opvarmning/lakering
jeg har en puch..hvor de har lappet gear huset..med det..det sidder helt utroligt fast..det kan ikke skrabes af...
.det er sgu nok en form for araldit blandet med fyldstof..men varmebestandigt..araldit smelter jo ved ret lave temperature..fandt jeg ud af...da jeg limede termoer i en elmotor som havde en drift temp på 80-90 grader...der faldt de ud..og krympeflexen flækkede..den tåler heller ikke gen opvarmning/lakering
jeg har en puch..hvor de har lappet gear huset..med det..det sidder helt utroligt fast..det kan ikke skrabes af...
strynboen på test profil
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
Ja at blive far tar også en del af sin fritid,men det er nu givet godt ud i den sidste ende Tillykke
Du lægger hårdt ud med at udhule blokken som det var en fugl der skulle udstoppes Hvad er planen ellers med motoren ? ....Noget der går stærkt hvis jeg kender dig ret
Du lægger hårdt ud med at udhule blokken som det var en fugl der skulle udstoppes Hvad er planen ellers med motoren ? ....Noget der går stærkt hvis jeg kender dig ret
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
Jo tak
Planen er ikke så vild igen, den skal trække godt til en lav pris og ikke vække opsigt
45 mm Airsal Maxi kit
17 mm Bing
28 mm Cigar udstødning
Kokusan 12V CDI tænding
Så i omegn af 5-6 HK tænker jeg.
Planen er ikke så vild igen, den skal trække godt til en lav pris og ikke vække opsigt
45 mm Airsal Maxi kit
17 mm Bing
28 mm Cigar udstødning
Kokusan 12V CDI tænding
Så i omegn af 5-6 HK tænker jeg.
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
JB Weld lugter næsten ikke, dejligt.
Den fik kemisk metal af to omgange, første gang løb ud til siderne og gav kun et 2 mm tyk lag. Det virkede meget fast i starten, men når den kemiske process går i gang begynder det at løbe. Anden gang byggede jeg en mur i modellervoks.
Fik også gravet bøsningerne ud af bagsvingeren og adskildt to forgafler, der er lige til en brugbar gaffel. Ikke en god en, men med fedt smøring og en lille slat tyk olie, tænker jeg den kan virke.
Nu skal jeg en tur forbi en kammerat så vi kan svejse skader på gaffelben, stel og bagsvinger.
Den fik kemisk metal af to omgange, første gang løb ud til siderne og gav kun et 2 mm tyk lag. Det virkede meget fast i starten, men når den kemiske process går i gang begynder det at løbe. Anden gang byggede jeg en mur i modellervoks.
Fik også gravet bøsningerne ud af bagsvingeren og adskildt to forgafler, der er lige til en brugbar gaffel. Ikke en god en, men med fedt smøring og en lille slat tyk olie, tænker jeg den kan virke.
Nu skal jeg en tur forbi en kammerat så vi kan svejse skader på gaffelben, stel og bagsvinger.
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
Fik samlet motoren på midten i går. Det gik fint, dog skulle den have et lag flydende pakning da blokkene kommer fra en rodebunke hvor de har lagt løse = en masse mærker i pakflader og lign. To yderringe til nålelejerne blev skiftet, de havde rust pittings.
Det er altså ikke match blok halvdele, men det er iflg. Puch tilladt fra 1975, det er der hvor de fik det kantede koblingsskjold.
Gearaksel kom ned på 0,11 mm aksial slør og krumtap på 0,03 mm - så den er godt stram
Det er altså ikke match blok halvdele, men det er iflg. Puch tilladt fra 1975, det er der hvor de fik det kantede koblingsskjold.
Gearaksel kom ned på 0,11 mm aksial slør og krumtap på 0,03 mm - så den er godt stram
- Vedhæftede filer
-
- 2018-03-11 14.24.37.jpg (206.85 KiB) Vist 12396 gange
-
- 2018-03-11 15.01.52.jpg (211.36 KiB) Vist 12396 gange
-
- 2018-03-11 17.04.14.jpg (202.33 KiB) Vist 12396 gange
-
- 2018-03-11 17.04.30.jpg (216.75 KiB) Vist 12396 gange
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
Der bliver godt nok skruet, jeg købte / Lavede et honer værktøj der passer til Puch forgaffel ben nederste del indvendigt, så der ikke er nogen små buler eller lignende der skader evt. nye indsatser.
Michael Jensen
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
jeg har et par justerbare rivaler..hvad er diameteren..så kan i bare låne dem..når i skal have revet bøsningerne op..er de på mindre/under mål dem man køber?..jeg har aldrig skiftet bøs i puch uderrør...har glemt at thekke dem jeg har haft fat i..eller renser man bare lige op..når de er presset i..
på lastbiler og traktore var der altid meget at rive op før de passede..men de sidste jeg har monteret..var stål bøs med bronce belægning..som passede på indermålene...og værkstedet sagde de ikke brugte rivaler mere..og jeg var gammeldags og 20 år bagud..det tog jeg som et kom´pli-mang
på lastbiler og traktore var der altid meget at rive op før de passede..men de sidste jeg har monteret..var stål bøs med bronce belægning..som passede på indermålene...og værkstedet sagde de ikke brugte rivaler mere..og jeg var gammeldags og 20 år bagud..det tog jeg som et kom´pli-mang
strynboen på test profil
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
Jeg er ikke med, der er da ingen bøsninger man kan skifte?
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
er der ikke imessing bøs i stål yderrørene?..de kan da ikke køre jern mod jern..jeg har aldrig haft en gp eller Monza forgaffel adskildt,,de har altid bare virket..og mine værktøjs bøger slutter i 76..så har ingen data på de nyrere knallerter
strynboen på test profil