En ny Yamaha ? Lidt tanke spin :)
: man 6. sep 2021 22:34
Der er mange fede knallerter, og havde jeg ikke kastet mig over Yamaha FS1 i mine noget yngre dage havde jeg nok kørt Puch Grandprix Juvel.
Begge to rigtig flotte knallerter i mine øjne, og med et tidsløst design der stadig holder og kunne sælges som nye selv i dag uden antydning af de snart har 50år på bagen.
Selvom Yamahaen er stabil kørende hvis man passer den med service, er der dog ting jeg ville ændre hvis den kunne købes i dag (totakt er udelukket, euro 5 er her snart, men...vi leger lige den stadig har samme motor som altid)
Ting jeg ville ændre:
En aluminium cylinder med nikasil + topstykke, gerne i stil med Puch Monza cylinder og størrelse, det gør bestemt ikke Yamahaen grimmere at cylinder/top fylder lidt mere.
Ændre motor/blokke fra bøsninger på gearkasseaksler til kuglelejer. Det ville skåne akselender og holde betydeligt længere.
Et bedre og stærkere design på kobling og koblingssnegl.
12V lysanlæg og cdi tænding.
Bedre støddæmpere bagpå og mere moderne forgaffel med mulighed for at justere dæmpning. Begge dele vil
være nogenlunde simple at implementere.
Et sæde med samme bløde komfort som på en Suzuki DM50.
Så har jeg faktisk ikke flere ønsker. Hvad ville DU ændre på den, inden den skulle i butikken ?
Begge to rigtig flotte knallerter i mine øjne, og med et tidsløst design der stadig holder og kunne sælges som nye selv i dag uden antydning af de snart har 50år på bagen.
Selvom Yamahaen er stabil kørende hvis man passer den med service, er der dog ting jeg ville ændre hvis den kunne købes i dag (totakt er udelukket, euro 5 er her snart, men...vi leger lige den stadig har samme motor som altid)
Ting jeg ville ændre:
En aluminium cylinder med nikasil + topstykke, gerne i stil med Puch Monza cylinder og størrelse, det gør bestemt ikke Yamahaen grimmere at cylinder/top fylder lidt mere.
Ændre motor/blokke fra bøsninger på gearkasseaksler til kuglelejer. Det ville skåne akselender og holde betydeligt længere.
Et bedre og stærkere design på kobling og koblingssnegl.
12V lysanlæg og cdi tænding.
Bedre støddæmpere bagpå og mere moderne forgaffel med mulighed for at justere dæmpning. Begge dele vil
være nogenlunde simple at implementere.
Et sæde med samme bløde komfort som på en Suzuki DM50.
Så har jeg faktisk ikke flere ønsker. Hvad ville DU ændre på den, inden den skulle i butikken ?