Puch Monza 2 gear - restaurering
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Det ser fint ud!
Med hensyn til gummibøsningen ved stanglåsen: Er det ikke bare en gummitylle? Altså en ledningsgennemføring?
/Steen
Med hensyn til gummibøsningen ved stanglåsen: Er det ikke bare en gummitylle? Altså en ledningsgennemføring?
/Steen
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Hej Steen
Mja, de bøsningerne jeg har til stellet er for store.
Jeg kunne selvfølgelig skære én op og afkorte lidt, og evt. lime sammen igen for at reducerer diameteren, men på min Maxi har jeg en tragtformet bøsning som passer perfekt, men jeg kan ikke finde den nogen steder i løskøb
Se billede
Mja, de bøsningerne jeg har til stellet er for store.
Jeg kunne selvfølgelig skære én op og afkorte lidt, og evt. lime sammen igen for at reducerer diameteren, men på min Maxi har jeg en tragtformet bøsning som passer perfekt, men jeg kan ikke finde den nogen steder i løskøb
Se billede
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Så kom der lidt dele retur fra maleren - ENDELIG
Jeg hentede delene til forgaflen, og fik i weekenden samlet den.
Det drillede lidt med at få spændt "styret" til fjederne sammen, men med lidt krøen i hovedbunden fik jeg spændt det sammen i bunden af gaffelbenene ved at holde møtriken men en skruetrækker og så spænde akslen med en anden skruetrækker i den slidske der er i styret.
Jeg har udskiftet o-ringe, gummiring og filtskiver, og efter at have startet med at hælde 20 mm SAE 30 olie og benene, og lod dem stå oprejst over natten for at konstantere at der ikke var løbet olie ud i bunden, så fik hver ben de sidste 100mm i dag.
Næste skridt bliver montering af forgaffel, styr, cookpit, forskærm og forhjul, så jeg har et rullende stel.
Måske prøver jeg at starte den op, og ser om alt i motor er tæt når den har varmet op i en 10 min. tid, og ellers skal der arbejdes videre med ledningsnet i cookpit indtil jeg får de sidste dele - tank, sideskjolde og bagstykke bag sæde fra maleren, og dermed kan se målstregen
Jeg ville gerne have uploadet lidt billeder, men det lykkes ikke - måske der er en fejl på forumet ???
Jeg hentede delene til forgaflen, og fik i weekenden samlet den.
Det drillede lidt med at få spændt "styret" til fjederne sammen, men med lidt krøen i hovedbunden fik jeg spændt det sammen i bunden af gaffelbenene ved at holde møtriken men en skruetrækker og så spænde akslen med en anden skruetrækker i den slidske der er i styret.
Jeg har udskiftet o-ringe, gummiring og filtskiver, og efter at have startet med at hælde 20 mm SAE 30 olie og benene, og lod dem stå oprejst over natten for at konstantere at der ikke var løbet olie ud i bunden, så fik hver ben de sidste 100mm i dag.
Næste skridt bliver montering af forgaffel, styr, cookpit, forskærm og forhjul, så jeg har et rullende stel.
Måske prøver jeg at starte den op, og ser om alt i motor er tæt når den har varmet op i en 10 min. tid, og ellers skal der arbejdes videre med ledningsnet i cookpit indtil jeg får de sidste dele - tank, sideskjolde og bagstykke bag sæde fra maleren, og dermed kan se målstregen
Jeg ville gerne have uploadet lidt billeder, men det lykkes ikke - måske der er en fejl på forumet ???
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Får du nogen fejl besked? Jeg tester lige..
EDIT: Ingen problem her.
EDIT: Ingen problem her.
- Vedhæftede filer
-
- IMG20220809215601.jpg (96.74 KiB) Vist 1991 gange
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Hej Carsten
Hrmm,,, måske en Chromefejl - hvilken browser bruger du ?
Jeg prøvede lige fra telefonen, og det virker fint
Hrmm,,, måske en Chromefejl - hvilken browser bruger du ?
Jeg prøvede lige fra telefonen, og det virker fint
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Den bliver så lækker din Monza!
Min test var fra Chrome på Windows..
Min test var fra Chrome på Windows..
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Det ser godt ud, men hvis du ikke vil have bule i forskærmen første gang forgaflen går i bund så vend lige horn beslaget. Så hornet sidder op ad og ikke ned
Anders J
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
@Carsten. Ja, nu ligner det snart en knallert igen efter måneder i kasser og på hylder og gulv
@Anders. Det er vendt om igen. Jeg “hængte” det bare lidt på forgaflen da jeg samlede den, og for at have plads til samling af ledningsnet. Når dele ligger sorteret i kasser, så er det meget rart at få tømt, så man er sikker på at man har husket at montere det hele og alle skruer/skiver mv.
Nå, men nu kan jeg ikke komme videre igen. Tank, sideskjolde, sæde og bagsstykke inkl. montering af baglygte er det sidste. Jeg har skiftet maler, og han er først tilbage fra ferie mandag hvor han får delene. Så håber jeg ikke det tager 4 måneder at få malet tank mv. ligesom forgaflen
Nå, men de sidste par aftener har jeg fået monteret det sidste. Samlet ledningsnet, justeret lidt hist og pist, og nu er stellet rullende.
En lidt interimistisk tanklæsning blev lavet af en mad/salatolie beholder - som dog er helt tæt og dermed laver undertryk, så der kommer lidt luft med i benzinen, blev monteret og Puch´en startet op efter renoveringen.
2. gang på kickstarten så var den igang, og elektronikken blev testet:
- Kort / langt lys inkl.kontrollampe OK
- Instrumentlys OK
- Bremselys - for- og bagbremse OK
- Horn NEJ
Hornet virker ikke. Jeg kan se på ledningsdiagrammet at lyskontakten på ben10 er stel/jord, og tænker at den pga. konsollen som er pulverlakeret ikke har kontakt. Det må måles og testes i weekenden.
Lidt billeder og video
@Anders. Det er vendt om igen. Jeg “hængte” det bare lidt på forgaflen da jeg samlede den, og for at have plads til samling af ledningsnet. Når dele ligger sorteret i kasser, så er det meget rart at få tømt, så man er sikker på at man har husket at montere det hele og alle skruer/skiver mv.
Nå, men nu kan jeg ikke komme videre igen. Tank, sideskjolde, sæde og bagsstykke inkl. montering af baglygte er det sidste. Jeg har skiftet maler, og han er først tilbage fra ferie mandag hvor han får delene. Så håber jeg ikke det tager 4 måneder at få malet tank mv. ligesom forgaflen
Nå, men de sidste par aftener har jeg fået monteret det sidste. Samlet ledningsnet, justeret lidt hist og pist, og nu er stellet rullende.
En lidt interimistisk tanklæsning blev lavet af en mad/salatolie beholder - som dog er helt tæt og dermed laver undertryk, så der kommer lidt luft med i benzinen, blev monteret og Puch´en startet op efter renoveringen.
2. gang på kickstarten så var den igang, og elektronikken blev testet:
- Kort / langt lys inkl.kontrollampe OK
- Instrumentlys OK
- Bremselys - for- og bagbremse OK
- Horn NEJ
Hornet virker ikke. Jeg kan se på ledningsdiagrammet at lyskontakten på ben10 er stel/jord, og tænker at den pga. konsollen som er pulverlakeret ikke har kontakt. Det må måles og testes i weekenden.
Lidt billeder og video
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Nå, jeg prøvede at vende billederne rigtigt, men det lykkes ikke ...
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Efter, at have rodet lidt med stelforbindelsen på lyskontakten lykkes det at få hornet til at virke - så virker alt det elektriske
Maleren melder, at tank, skjolde og bagstykke er klart om ca. 2 uger, så med lidt held kan jeg nå at få lidt ture på den inden efteråret sætter ind.
Imellemtiden fik jeg ordnet og betrukket sadlen. Det gik egentlig ok med lidt hiven og træk i betrækket, og så er den klar til montering.
[/attachment]
Maleren melder, at tank, skjolde og bagstykke er klart om ca. 2 uger, så med lidt held kan jeg nå at få lidt ture på den inden efteråret sætter ind.
Imellemtiden fik jeg ordnet og betrukket sadlen. Det gik egentlig ok med lidt hiven og træk i betrækket, og så er den klar til montering.
[/attachment]
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Er det et Pitreplica betræk?
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Godt spottet, Carsten
Det er nemlig fra Pit Replica. Efter, at have googlet nettet tyndt inkl. kommentarer herinde fra, så lød det til bedste kvalitet/pasform, og jeg synes også resultatet er blevet godt.
Det er nemlig fra Pit Replica. Efter, at have googlet nettet tyndt inkl. kommentarer herinde fra, så lød det til bedste kvalitet/pasform, og jeg synes også resultatet er blevet godt.
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Det må være sådan et her så: https://www.ebay.com/itm/184936038909?h ... SwUJlg6s5d ? Bortset fra at dit er sort.
Hvor har du købt stickers?
Hvor er det i øvrigt du finder K'et i dit stelnummer? Står der DK-K-023? Og hvordan får du K = 83? Jeg har tabellen på puchklub.dk, men det stemmer ikke med K = 83.
Jeg prøver at årgangsbestemme min egen, men det er noget utydeligt pga. rust. Jeg kan godt se der står noget over stelnummeret, men det er svært at se hvad
Hvor har du købt stickers?
Hvor er det i øvrigt du finder K'et i dit stelnummer? Står der DK-K-023? Og hvordan får du K = 83? Jeg har tabellen på puchklub.dk, men det stemmer ikke med K = 83.
Jeg prøver at årgangsbestemme min egen, men det er noget utydeligt pga. rust. Jeg kan godt se der står noget over stelnummeret, men det er svært at se hvad
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Yes. Det er lige præcis sådan et sædeovertræk
Jeg har ikke fået rettet/tilføjet info om årgang efter jeg fik glasblæst stellet.
Det er en Z og årgang 1984. Her er et billet tæt på efter glasblæsning hvor du kan se hvor du skal finde årgangsbogstavet.
Jeg har ikke fået rettet/tilføjet info om årgang efter jeg fik glasblæst stellet.
Det er en Z og årgang 1984. Her er et billet tæt på efter glasblæsning hvor du kan se hvor du skal finde årgangsbogstavet.
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
DK-K er et godkendelses nummer for stellet, det er ikke der hvor årgangen aflæses.majbom skrev: ↑lør 20. aug 2022 10:23 Det må være sådan et her så: https://www.ebay.com/itm/184936038909?h ... SwUJlg6s5d ? Bortset fra at dit er sort.
Hvor har du købt stickers?
Hvor er det i øvrigt du finder K'et i dit stelnummer? Står der DK-K-023? Og hvordan får du K = 83? Jeg har tabellen på puchklub.dk, men det stemmer ikke med K = 83.
Jeg prøver at årgangsbestemme min egen, men det er noget utydeligt pga. rust. Jeg kan godt se der står noget over stelnummeret, men det er svært at se hvad
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Nej, det opdagede jeg også efter stellet blev blæst
Da jeg købte gik jeg ikke så meget op i årgangen - motor- og stelnummer var det vigtigste, og så fandt jeg "K"'et da jeg oprettede bygge tråden, og tænkte det måtte være årgangsbogstavet
Da jeg købte gik jeg ikke så meget op i årgangen - motor- og stelnummer var det vigtigste, og så fandt jeg "K"'et da jeg oprettede bygge tråden, og tænkte det måtte være årgangsbogstavet
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Hvad så, har været uheldig med den nye maler også?
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Nej, det er faktisk mig som har haft travlt Jeg har heller ikke brugt meget tid på Vagcars.
Jeg talte med maleren i sidste uge. Alle delene er grundet, malet og pt. hos skiltemaleren for at stafferingerne sidder helt rigtigt inden klarlak. Jeg regner med at hente det hele fredag, og så kommer der update og billeder - både af delene og det færdigsamlede resultat.
Jeg talte med maleren i sidste uge. Alle delene er grundet, malet og pt. hos skiltemaleren for at stafferingerne sidder helt rigtigt inden klarlak. Jeg regner med at hente det hele fredag, og så kommer der update og billeder - både af delene og det færdigsamlede resultat.
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Det bliver sgu lækkert sådan med skiltemaler og alt muligt!
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt