Puch Monza 2 gear - restaurering
: søn 16. jan 2022 14:08
Hej forum
Efter 25 år, næsten - har også en Maxi som jeg renoverede for 13 år siden, uden at have skruet gl. knallert, måtte der et projekt til.
Efter at have kikket i lang tid blev der i november 2021 indkøbt en Puch Monza 2G, som hvis jeg læser og googler rigtigt med et K i stelnummer er en model 1983.
Knallerten var påbegyndt istandsættelse, men havde efter sælgers udsagn ikke kørt i ca. 12 år.
Den er rimelig intakt, med cylinder uden plump, let plantet topstykke, standard 22mm forrør.
Mit fokus var 1. omgang er at afklare om den reelt kan køre - kobling, gear mv., og så efterfølgende adskillelse for at få den bragt på tæt som muligt tilbage til original stand.
Karburator.
Den er født med den 12mm firkantet BING karburator, og efter at have shoppet de 7 dele som manglede i karburatoren bl.a. choker, luftskrue mv. så er den nu komplet rengjort og samlet med nye dele.
Tænding
Der blev indkøbt nye originale boschdele, nyt platinsæt, kondensator, påloddet nye ledninger, køb af hjælpe- og stoplys spole, samt selvfølgelig rengøring og nye skruer, afstandsbøsninger mv.
Svinghjulet var både rusten og skævt, så jeg var heldig at finde en Puch entusiast i området som kunne sælge mit et fint ét.
Efter en del forsøg lykkes det at få indstillet tænding, ca. 1 mm før top, og platinafstand ca. 0,40.
Ledningsnet
Det var klippet ved lygte/instrumenthus, så jeg har trukket nye midlertidige ledninger, og nu fungere kort/langt lys, der er strøm til baglygte men pæren er brændt af, og derover skal jeg have en ny fatning til lys i speedometer, samt en ny kontrollampe for fjernlys, samt et nyt horn.
I weekenderne uge 1+2 2022 lykkes det at få knallerten startet op efter påfyldning af ny Castrol olie, lidt frustrationer på luftskrue/tænding mv.
Den er pt. med dyse 54, og løber den fint ud uden at firtakte, men jeg tror godt den kan klare en str. 56. Jeg samlede karburatoren med str. 52, og skiftede i uge 2 op til 54, og det virker som om den stadig godt kan tåle et nøk mere på benzin.
Lys virker efter at rodet lidt med det, og den kører og kan bremse selvom den skal have nye bakker i baghjulet.
Alt i alt god oplevelse. Herfra skal den nu lige prøve at have en str. 56 dyse, og så skal den adskilles.
Stel sendes til sandblæsning og pulverlak, og tank, skjole, gaffelben mv. sendes til autolak.
Jeg skal lige have bestilt de originale stafferinger, og så vil jeg have dem monteret inden klarlak.
Jeg kommer til at manglede følgende:
- Original mellemstykke ml. karburator og luftfilter. Det er specielt på en 2G
- Muligvis et speedometer. Jeg har ikke nået at teste om det er drev eller speedo, men der er ihvert fald ikke udsving når jeg kører.
- Kickstarterpedal i god stand
- Sæde eller sædeovertræk. Jeg kan se på ebay, at der sælges nogle overtræk, men om jeg evner at få det monteret er nok pt. uvist.
- Muligvis udskiftning af eger. De kan nok ikke blive pæne, men forrige ejer har kun skiftet fælgene.
Lidt billeder af Puch'en
Efter 25 år, næsten - har også en Maxi som jeg renoverede for 13 år siden, uden at have skruet gl. knallert, måtte der et projekt til.
Efter at have kikket i lang tid blev der i november 2021 indkøbt en Puch Monza 2G, som hvis jeg læser og googler rigtigt med et K i stelnummer er en model 1983.
Knallerten var påbegyndt istandsættelse, men havde efter sælgers udsagn ikke kørt i ca. 12 år.
Den er rimelig intakt, med cylinder uden plump, let plantet topstykke, standard 22mm forrør.
Mit fokus var 1. omgang er at afklare om den reelt kan køre - kobling, gear mv., og så efterfølgende adskillelse for at få den bragt på tæt som muligt tilbage til original stand.
Karburator.
Den er født med den 12mm firkantet BING karburator, og efter at have shoppet de 7 dele som manglede i karburatoren bl.a. choker, luftskrue mv. så er den nu komplet rengjort og samlet med nye dele.
Tænding
Der blev indkøbt nye originale boschdele, nyt platinsæt, kondensator, påloddet nye ledninger, køb af hjælpe- og stoplys spole, samt selvfølgelig rengøring og nye skruer, afstandsbøsninger mv.
Svinghjulet var både rusten og skævt, så jeg var heldig at finde en Puch entusiast i området som kunne sælge mit et fint ét.
Efter en del forsøg lykkes det at få indstillet tænding, ca. 1 mm før top, og platinafstand ca. 0,40.
Ledningsnet
Det var klippet ved lygte/instrumenthus, så jeg har trukket nye midlertidige ledninger, og nu fungere kort/langt lys, der er strøm til baglygte men pæren er brændt af, og derover skal jeg have en ny fatning til lys i speedometer, samt en ny kontrollampe for fjernlys, samt et nyt horn.
I weekenderne uge 1+2 2022 lykkes det at få knallerten startet op efter påfyldning af ny Castrol olie, lidt frustrationer på luftskrue/tænding mv.
Den er pt. med dyse 54, og løber den fint ud uden at firtakte, men jeg tror godt den kan klare en str. 56. Jeg samlede karburatoren med str. 52, og skiftede i uge 2 op til 54, og det virker som om den stadig godt kan tåle et nøk mere på benzin.
Lys virker efter at rodet lidt med det, og den kører og kan bremse selvom den skal have nye bakker i baghjulet.
Alt i alt god oplevelse. Herfra skal den nu lige prøve at have en str. 56 dyse, og så skal den adskilles.
Stel sendes til sandblæsning og pulverlak, og tank, skjole, gaffelben mv. sendes til autolak.
Jeg skal lige have bestilt de originale stafferinger, og så vil jeg have dem monteret inden klarlak.
Jeg kommer til at manglede følgende:
- Original mellemstykke ml. karburator og luftfilter. Det er specielt på en 2G
- Muligvis et speedometer. Jeg har ikke nået at teste om det er drev eller speedo, men der er ihvert fald ikke udsving når jeg kører.
- Kickstarterpedal i god stand
- Sæde eller sædeovertræk. Jeg kan se på ebay, at der sælges nogle overtræk, men om jeg evner at få det monteret er nok pt. uvist.
- Muligvis udskiftning af eger. De kan nok ikke blive pæne, men forrige ejer har kun skiftet fælgene.
Lidt billeder af Puch'en