FS1 Trækker ikke i 3. Og 4 gear

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

FS1 Trækker ikke i 3. Og 4 gear

Indlæg af f11942 »

Hej!
Nogen der har oplevet dette.
Juniors 4-gear fs1 er begyndt med mange omdrejninger i 1. Og 2. Gear i 3. Og 4. Gear kan den ikke trække op i fart. En kammerat til ham mener det kan være koblingen, da den også er meget “følsom”, sommetider skal man kun lige trykke håndtaget millimeter den ene eller anden vej for at få den til at koble til/fra 🤔
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: FS1 Trækker ikke i 3. Og 4 gear

Indlæg af Kai »

Det kan være koblingen, det kan også være så meget andet.

Hvis den farer op i omdrejninger når der gives gas, uden at komme fremad så glider den i koblingen. Nye koblingsplader + knast og trykfod så bør den virke igen.
Hvis hastighed følger omdrejningerne op gennem gearene og den i stedet dør ud og ikke vil trække som den skal, så er der noget andet galt:

Manglende kompression (slidte stempelringe/stempel/cylinder)
Tændingstidspunkt forkert (sandsynligvis for tæt på top, pga slidte platiner)
For mager blanding. Dyser bliver ikke på magisk vis pludselig for lille, men karburatoren og benzinhane kan trænge til at blive renset, eller den trækker falsk luft et sted, slidte simmeringe ved krumtap / utæt ved indsugningsplade / bundpakning.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: FS1 Trækker ikke i 3. Og 4 gear

Indlæg af f11942 »

Tak for det Kai!
Må lige undersøge nærmere. Hvis det er kobling, skal man så holde sig fra dette koblingssæt fra Thansen, eller er det ok. Ved du det?
https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoot ... 1861397824
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: FS1 Trækker ikke i 3. Og 4 gear

Indlæg af Kai »

Jeg har før købt (og brugt) koblingsknast og trykplade i Thansen, uden der har været nogen problemer med delene. Men..jeg har altid holdt mig til originale koblingsplader, de sviner ikke olien til som mange af de Uoriginale koblingsplader gør. Men dem der kan sagtens være lige så gode.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
svehau
Stor knallert
Indlæg: 134
Tilmeldt: søn 30. jun 2019 12:39
Kontakt:

Re: FS1 Trækker ikke i 3. Og 4 gear

Indlæg af svehau »

Og gearolien skal være en mineralsk "plæneklipperolie" SAE30 eller 10W/30 f.eks. den her https://www.thansen.dk/scooter-mc/olie- ... 1388086073 uden antislid additiver fordi de får koblingen til at fedte. Ingen moderne motorolie i FS1 motoren :(y)
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: FS1 Trækker ikke i 3. Og 4 gear

Indlæg af f11942 »

Tak for info Kai of Svend. Det er den gearolie fra Thansen vi bruger. Den er desværre en lille smule utæt ved gearskifter, så vi skal løbende fylde lidt på :O(.
I forhold til at skifte de koblingsdele, hvordan gør man lettest det? (Er ikke så meget mekaniker i os :O))
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: FS1 Trækker ikke i 3. Og 4 gear

Indlæg af f11942 »

Og det kan ikke være at der bare skal spændes noget til ved kobling? Eller noget justering tænker i?
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: FS1 Trækker ikke i 3. Og 4 gear

Indlæg af f11942 »

mht. koblingsplader, kan man overhovedet få dem i originale mere?? Jeg har faktisk noget liggende fra min tid på Yamaha (35 år siden :Oo) Gad vide om det duer
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: FS1 Trækker ikke i 3. Og 4 gear

Indlæg af Kai »

Pladerne kan stadig købes fra Yamaha, det samme kan koblingsfjedre hvis det bliver nødvendig. Nye måler 34mm i længden, og minimumsmålet er 33mm.
Men inden du kommer så langt, så tjek om greb, koblingskabel og koblingssnegl kører frit eller måske trænger til lidt smørelse, og om trykpinden der kommer ud af motoren måske er bøjet (kan ske hvis kæden har været hoppet af). Koblingssneglen og skjold kan også være så slidt i sporene at sneglen kiler sig fast og ikke vil slippe/koble fri.

Koblingsneglen justeres ved først at løsne kabelstrammerne i begge ender (en i tændingsdækslet og en oppe på styret hvis det er en DX), så løsner du møtrikken der sidder i enden af sneglen og skruer den lille skrue ud indtil den er helt fri af trykpinden, og så indad til den netop rører trykpinden. Og til sidst bakker du 1/4 omgang ud og spænder kontramøtrikken til igen. Juster kablet op til der er 2.5 - 3mm frigang målt mellem greb og konsol.

30W plæneklipper olie er jeg ikke fan af. Koblingen er udover fjedertrykket også afhængig af at den kan slynge olien ud og væk fra koblingspladerne, så det er ren belægning der får fat. Plæneklipper olie er for tykt, 10W30 mineralolie er bedre. Men det er kun min mening :)

Er du i nærheden af 9490 skal jeg gerne gi en hånd/hjælp til fejlfinding, det koster ikke noget.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: FS1 Trækker ikke i 3. Og 4 gear

Indlæg af f11942 »

Super tak for svar. Desværre bor vi i den anden ende af landet, men tak for tilbuddet :O)
Vi bruger ikke plæneklipper olie, men den som svend også linker til ;O).
Men det kunne jo godt være vi skulle kigge lidt på kabel-føringen. Når man trykker håndtaget ind, er der lidt modstand i starten og så kommer der lidt mere modstand længere inde (hvor jeg tror det er der den begynder at koble ud først)
svehau
Stor knallert
Indlæg: 134
Tilmeldt: søn 30. jun 2019 12:39
Kontakt:

Re: FS1 Trækker ikke i 3. Og 4 gear

Indlæg af svehau »

Der er en del gode tips om koblingen i motorguiden https://knallertforum.dk/forum/viewforum.php?f=67 og koblingsguiden https://knallertforum.dk/forum/viewforum.php?f=111. FS1 koblingen er ret enkel og kan fikses uden stort mekanikerkørekort :(y)
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: FS1 Trækker ikke i 3. Og 4 gear

Indlæg af f11942 »

Nå tror ikke det er kobling. Har været ude på den. Den trækker ikke godt i nogle af gearene. Det er lidt sjovt for et bestemt punkt på gashåndtaget trækker den stille og roligt. Giver vi mere gas går den ud 🤔. Er det mon tænding så?
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: FS1 Trækker ikke i 3. Og 4 gear

Indlæg af Kai »

Du skal nok kigge nærmere på indsugningsvejen. Er det Uoriginale membraner så er der ingen af dem der er benzinresistente, og gummiet svulmer op så de enten er lukket halvt til, eller membranbladet står pivåbent.
Er det en Uoriginal karburator, eller bare en Uorg plastikbøsning i karburatoren (den der sidder omkring indsugningsstudsen) er det samme ballade, etanolen i benzinen opløser bøsningen og den kan lukke indsugningshullet helt til.

Er der en eller anden klummergøj der på et tidspunkt har brugt unbrakoskruer til membranhuset, så er der en risiko for at koblingsskjoldet er revnet oppe i øverste venstre hjørne = den er utæt fra krumtaphus til gearkasse og det kan give alverdens mystiske symptomer, Ofte bøvler den med tomgang og går i stå hvis du skruer oliepinden op mens den er startet.
Det kan være svært at se, for ofte så lukker revnen sig igen når indsugningspladen afmonteres, kig efter en hårfin revne og tjek også om olien i gearkassen lugter af benzin.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: FS1 Trækker ikke i 3. Og 4 gear

Indlæg af f11942 »

Tak for udførlig beskrivelse kai 🙂.
Membran og indsugningsplade er originale, så mon ikke det er ok. Karburator er uoriginal, så det skal checkes 😉
Jeg har opdaget at ribber på cylinder er smeltet lidt. Det er desværre også en Thansen cylinder, det var det eneste sted hvor vi kunne få en på samme dag.Billede
Vedhæftede filer
1ED1C147-CC95-4099-9507-74EC7D835D14.jpeg
1ED1C147-CC95-4099-9507-74EC7D835D14.jpeg (146.03 KiB) Vist 2400 gange
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: FS1 Trækker ikke i 3. Og 4 gear

Indlæg af Kai »

Støbejern smelter først omkring 1200 grader. Støbefejl på køleribberne har intet at gøre med den ikke vil trække.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: FS1 Trækker ikke i 3. Og 4 gear

Indlæg af f11942 »

Hej Kai!
Nej er godt klar over smeltede ribber ikke laver de problemer. Undrer mig bare over at de er smeltet 😯.
Og du havde desuden ret i forhold til plastikbøsning i karburator, den var smeltet 😉. Ved du om man evt. kan købe nogen, som kan tåle den ethanol?
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: FS1 Trækker ikke i 3. Og 4 gear

Indlæg af Kai »

Det har jeg ingen idé om, sidst jeg manglede en lavede jeg en ny i drejebænken.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: FS1 Trækker ikke i 3. Og 4 gear

Indlæg af f11942 »

Nå ja de faciliteter har jeg jo ikke til rådighed ;O)
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: FS1 Trækker ikke i 3. Og 4 gear

Indlæg af f11942 »

Hvilket materiale laver du det i? og kan de klare ethanolen i benzinen?
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: FS1 Trækker ikke i 3. Og 4 gear

Indlæg af f11942 »

Hej Kai!
Var det muligt du kunne dreje en til os? og hvad skulle den i givet fald koste?
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"